Home-butiken inte skyldig skatt
Relaterat
Uppgiften var hämtad ur den ansökan om företagsrekonstruktion som lämnats in till tingsrätten, men uppgiften var felaktig.
– Jag har inte haft några skatteskulder, säger ägaren Fredrik Hallstensson till ST.
Det bekräftas av Skattemyndigheten, företagets skattekonto visar tvärtom ett plus på 100 000 kronor.
Fredrik Hallstensson ser nu med stöd av Electrolux goda möjligheter till att företaget kan rekonstrueras. En ny kompanjon ska också bidra till att säkra företagets framtid.
























Senaste kommentarerna:
Skrivet 9 mar 2010 15:46 Fredrik Hallstensson Electrolux Home, BirstaHome (Ej registrerad)
Tack Tommy för att du lyssnade!
Det är mänskligt att göra fel och det är stort att av dig att rätta till det!
Jag tycker att ni borde göra ett reportage om hur företagsrekonstruktion går till och varför man gör den.
Tror att det kommer bli många sådana i framtiden i Sundsvall.
Skrivet 9 mar 2010 17:04 Kund av stormarknad (Ej registrerad)
Fattar inte att butiken går runt? Det är aldrig folk där och hyran måste vara enorm som de andra löpande kostnader. Vem handlar dyrare när stormarknaderna finns runt hörnet med bättre priser och större utbud? Företagsrekonstruktion är inget positivt, ett sätt att undvika konkurs. I Homebutikens fall drar man bara ut på det oundvikliga, marknaden är överetablerad och dom har inget som andra inte har! Skulle än mindre handla av dom nu när man vet att dom har en krasslig ekonomi och förmodligen går under inom en inte allt för avlägsen framtid, med tanke på garantier och service.
Skrivet 9 mar 2010 18:05 al (Ej registrerad)
En negativ Sundvalls bo hör jag. du har samma bruksmentalitet som vi försöker att jobba bort här i handeln. Forsätt att handla och stödja lokala företag. Annars kan du ju kanske ta y bussen till gekås och spara en 100 lapp eller kanske gå på fyndlagret och göra ett klipp. Hej påre.
Skrivet 9 mar 2010 18:40 Kund av stormarknad (Ej registrerad)
Hur kopplar du bruksmentalitet till att handla på stormarknader? För mig är ekonomi och trygghet avgörande vid affärer, inte känslomässiga yttranden om att stödja lokal handel till vilket pris som helst, eller till nackdel för konsumenten om man så vill. Vad är lokalt med en franschiseföretagare? Då är väl homebutiken lika lokal som McDonald's och Claes Ohlsson och alla andra företag som startas på samma villkor? Jag kommer vid konkursutförsäljningen, men då handlar jag till skillnad från nu, med öppna ögon!
Skrivet 9 mar 2010 19:07 Susanne (Ej registrerad)
Du "Kund av Stormarknad",,, Hur vet du att det aldrig är folk där? Du handlar ju på Stormaknaderna, så hur kan du vet det som aldrig är in i butiken?
Anledningen till att jag handlar på Home i Birsta är den excellenta service butiken erbjuder. OM det blir problem eller fel så finns dom där även efter köpet. Ring Elgiganten och du hamnar typ i Skåne och "good luck" om du får hjälp & service av dom.
Du har fel när du säger att dom inte har något som den andra marknaden inte har - dom har SERVICEN & KVALITETEN! Något unikt i dessa tider då allt handlar om kvantitet mer än kvalitet. När det gäller service & garantier så finns det ett 50-tal andra butiker som också kan stå till tjänst med service & reparationer. Jag bor i Stockholm, men handlar helst på butiken i Birsta. HEJJA! Härligt att ni fick upprättelse!
Skrivet 9 mar 2010 19:36 Erik (Ej registrerad)
Bor i Stockholm men handlar i Birsta? Mm, undrar varför det behövs företagsrekonstruktioner med en sådan lojal kundbas? Håller med stormarknadshandlaren.
Skrivet 9 mar 2010 19:46 Fredrik Hallstensson (Ej registrerad)
Till "Kund av Stormarknad!":
Uppenbar fråga,
Vilken stormarknad jobbar du i ? Är det den bredvid oss eller mittemot ? :-)
Du är i vilket fall som helst välkommen till oss ändå.
Du kan gärna kolla in hur Electrolux Home går i Skellefteå, Umeå eller Ö-vik och jämföra med vilken stormarknad du vill i Sundsvallsområdet. Vår försäljning i denna butiken är topp 5 i Sverige när det gäller Kök!
Fackhandeln i Sverige har en marknadsandel på över 47% medan stormarknaderna ligger under 20%.
Ang. företagsrekonstruktionen så görs den precis som med bilmärket SAAB för att underlätta för en ny köpare att satsa på nytt. Det är inget dramatiskt med det.
Välkommen in på en cappuccino eller espresso när som helst!
Skrivet 9 mar 2010 19:49 MS (Ej registrerad)
"Varför det behövs företagsrenkonstruktioner?"
Tjena fiskmås! Har du varit infryst och missat tiderna lågkonjunktur???
Skrivet 9 mar 2010 21:05 Tony Löfmark (Ej registrerad)
Kör på med ditt Fredrik.....! Ett brinnande entrepenörskap vinner sig alltid.
Kul att höra att du även har kunder i Sthlm, det säger nåt om hur du tar hand om dina kunder ! B-)
Mvh Tony Löfmark
Skrivet 10 mar 2010 15:30 mellamelon (Ej registrerad)
Birsta behöver Fredrik, Men Fredrik behöver inte Birsta.
Hoppas det reder ut sig så att dessa stormarknader utan den minsta själ droppar av.
Skrivet 11 mar 2010 11:46 Snoozer (Ej registrerad)
Det kanske gick bättre för Home när de låg i lagom stora lokaler i stenstan men det är ju så modernt att flytta till Birsta nuförtiden.
Skrivet 11 mar 2010 15:36 Fredrik Hallstensson, Electrolux Home, Birsta (Ej registrerad)
@Snoozer: Du kan ha rätt i det men som handeln utvecklade sig i centrumkärnan och speciellt nedre Storgatan och med den nya satsningen på köksinredningar i Home-kedjan kände jag att det var ett nödvändigt steg att ta.
Fördelarna med Birsta är många sett ur ett perspektiv av logistik och kundtillflöde. Nu kom ju satsning att halta inledningsvis med de problem som då vart och som grädde på moset inträffade också den beryktade lågkonjunkturen.
Men jag är av den naturen att om jag inte satsar kommer ingen utveckling och utan utveckling stannar det upp.
Så nu är det nya tag som gäller. Och förhoppningsvis har vi en ljus framtid nu med ny delägare!
Tack för alla fina kommentarer, det värmer verkligen!
Jag/vi är ingenting utan er kunder!
Välkommen in så ska ni få Hjälp Hela Vägen!
Skrivet 13 mar 2010 00:21 Olle i Ovansjö (Ej registrerad)
Lustigt att Fredrik använder SAAB som utgångspunkt för sin egen företagsrekonstruktion. SAAB är ju ett företag som inte tjänat en krona i över 20 år åt sina ägare, i verkligheten har SAAB kostat oss skattebetalare en massa pengar i form av statliga krediter & lån till subventionerade räntor som vi andra kan drömma om. När det gäller din köksstatistik över antal sålda kök så kan du ju gärna referera till var den statistiken finns tillgänglig, för oss andra? Enligt statistik från konsumentverket så är IKEA ledande på kök i Sverige, vad mer är så finns inte din butik med i deras statistik, vilket inte är konstigt med tanke på nuvarande rekonstruktion. Eller refererar du till kedjans egen statistik, eller någon branchorganisation?
Skrivet 13 mar 2010 11:15 Fredrik Hallstensson Electrolux Home, Birsta (Ej registrerad)
@Olle: Jag menar inte att jämföra mig med SAAB. Dock är en företagsrekonstruktion ett exempel på att klara företaget i kristider. Att starta om och satsa på nytt.
Jag kan också säga att jag under mina 9 år som Home-handlare inte kostat staten en enda krona utan tvärtom gett ett antal människor anställning. Det kanske jag är mest stolt över.
Ang. min statistik gäller den för den kedja jag är verksam inom. Jag håller IKEA högt och vill på intet sätt jämföra mig med jätten IKEA som mycket riktigt nog är no 1 på försäljning av kök.
Min mening var att visa på att det finns gott hopp och en bra framtid när företagsrekonstruktionen är klar. Vår kedja är en av de större inom köksfackhandeln.
Jag har inte för vana att slå mig för bröstet och kalla mig duktig eller på något sätt säga mig vara bättre än kollegor/konkurrenter i branschen. Det ska man vara försiktig med på Jantes breddgrader. Och jag är inte ensam om att kämpa hårt i dessa tider.
Välkommen in på en kaffe, Olle!