Makalöst avtal
Full lön och pensionsförmåner till sista mars 2014.
Nej, Sigbjörn Olofsson går inte lottlös om han får sparken efter nyår utan kan landa mjukt med 5.4 miljoner kronor på lönebeskedet samtidigt som han behåller sina pensionsförmåner.
- Makalöst, det saknar motstycke, säger Per Wahlberg (M).
Det blivande landstingsrådet skräder inte orden när han kommenterar Sigbjörn Olofssons anställningsavtal.
Relaterat
Artikelserie
- Artikelserie: Sigbjörn och Beertema
- Beertema tror Sigbjörn skulle ha blivit dyrare att ha kvar 2011-02-22
- Jakten på Sigbjörns efterträdare har redan börjat 2011-02-21
- Olofsson får sparken 2011-02-21
- Presskonferens på sjukhuset i dag 2011-02-21
- Så skakades vårdalliansen 2011-02-19
- Stefan Dalin (S): Beertema borde ställa sin plats till förfogande 2011-02-19
- "Vi vågar inte hoppas än" 2011-02-18
- Situationen för sjukhusdirektören omöjlig 2011-02-18
- Ett år av bråk till ända 2011-02-18
- Beslutet ord för ord 2011-02-18
- "Landstingsdirektören avser vidta åtgärder" 2011-02-17
- Oppositionen: Lös konflikten snabbt 2011-02-17
- Personalen anklagar Sigbjörn för att ljuga 2011-02-17
- "Det innehåller inget nytt" 2011-02-16
- Direktörsbråket kostade landstinget 210 000 2011-02-16
- Nytt utspel om Beertema som lögnare 2011-02-15
- Beertema glad för stöd från Sundsvallspolitiker 2011-02-05
- Sjödin kräver Sigbjörns avgång 2011-02-05
- "Jag förstår inte hur Sigbjörn tänker" 2011-02-05
- "Beertemas agerande är svagt gjort" 2011-02-05
- Sigbjörns förtalsprocesser finns inte 2011-02-05
- Elisabeth Strömqvist (S): Sigbjörn gör ett bra jobb 2011-02-04
- Sigbjörns nya attack mot Beertema 2011-02-04
- "Inte ett steg i rätt riktning" 2011-02-04
- "Nu vet vi vad Beertema går för" 2011-01-28
- "Beertema kanske fick bita i det sura äpplet" 2011-01-27
- Här kan du själv läsa breven 2011-01-27
- Jacomina beklagar sin kritik 2011-01-27
- Sigbjörn får behålla jobbet 2011-01-27
- Uppdrag: Lös konflikten 2011-01-05
- Landstingdirektören får lösa konflikten 2010-12-15
- Sigbjörn nominerar sig själv till tävling 2010-12-15
- "Det finns massvis av frågor som måste lösas" 2010-12-14
- Krav på Sigbjörns avgång 2010-12-14
- JK lägger ned sjukhusdirektörens förtalsmål 2010-09-24
- Ledarskapet i Sundsvall första stridsämnet 2010-09-21
- Lars Bolin tar Sigbjörn Olofsson i örat 2010-09-14
- Lars Persson (FP) försvarar sin partikollega 2010-09-12
- "Bör inte dra in tjänstemän i politiken" 2010-09-12
- "Bör inte dra in tjänstemän i politiken" 2010-09-12
- Förhållandet med Vänsterpartist påverkar inte 2010-09-11
- "Efter min presentation vaknade hon" 2010-09-11
- "Sigbjörn borde veta sin plats" 2010-09-10
- Berteema: - Min kritik mot hans ledarskap står fast 2010-09-10
- Sigbjörn polisanmäler Beertema 2010-09-10
- AS Sigbjörns fallskärm
- Två tidigare fallskärmar har redan utvecklats 2010-12-20
– Jag skulle aldrig själv ha gått med på ett sådant avtal. Ett normalt vd-kontrakt brukar innefatta tolv månaders uppsägningslön. Han har i praktiken fyra års fallskärm. Det är huvudlöst. Jag menar, där är det Lars Bolin som ska ställas till svars. Men han finns ju inte kvar, säger Per Wahlberg (M).
Förre landstingdirektören, Lars Bolin, motiverade Sigbjörn Olofssons rekordlön på 140 000 kronor i månaden med att Sigbjörn Olofsson faktiskt är chef för två sjukhus.
På det hela taget, hävdade Lars Bolin, blev det faktiskt billigare med en istället för två sjukhusdirektörer i Sundsvall respektive Örnsköldsvik.
Det fanns vid den tidpunkten också långt gångna planer på att samordna länets tre sjukhusförvaltningar till en. En process som sedan stannat av.
Lars Bolin framförde även argumentet att Sigbjörn Olofsson har oreglerad arbetstid. Att båda uppdragen ryms på dygnets 24 timmar. Samt att han själv hade ett svagt förhandlingsläge eftersom politikerna redan bestämt sig för att Sigbjörn Olofsson skulle ha jobbet på länssjukhuset.
Finns det inget rimligt i det resonemanget?
- Nej, jag har ju svårt att se hur man kan sköta två sjukhus på det sättet. Behöver inte länssjukhuset en sjukhusdirektör på heltid? Det är ju samtidigt så att det måste finnas en lösning, en back up, på det andra sjukhuset också.
Kommer ni att göra någonting åt det här då?
- Det är ju en fråga för landstingsdirektören. Jag lägger mig inte i de delarna, utan det är en fråga för landstingsdirektören.









































Kommentera: Vad tycker du om Sigbjörns fallskärmar?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 dec 2010 07:46 Funderande (Ej registrerad)
8 + 8 =16 timmar/dygn,16 x 5 = 80 timmar/vecka
Förhandlat bort arbetstidslagen???
ARBETSTIDSLAGEN-Ordinarie arbetstid och jourtid
5 § Den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i veckan.
När det behövs med hänsyn till arbetets natur eller arbetsförhållanden i övrigt, får arbetstiden uppgå till 40 timmar i veckan i genomsnitt för en tid av högst 4 veckor.
6 § Om det på grund av verksamhetens natur är nödvändigt att en arbetstagare står till arbetsgivarens förfogande på arbetsstället för att vid behov utföra arbete, får jourtid tas ut med högst 48 timmar per arbetstagare under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad. Som jourtid anses inte tid då arbetstagaren utför arbete för arbetsgivarens räkning.
Skrivet 20 dec 2010 07:48 jj (Ej registrerad)
inte sparka, omplacera till att räkna smutstvätt i källaren, dvs ge han ett riktigt skitjobb i övik eller sollefteå så han säger upp sig själv. Blir billigare så. Här ska inte ges något han ska få plågas tills avtalet gått ut, han kan läsa gammla tvätträkningar från ano decimal
Skrivet 20 dec 2010 08:22 wille (Ej registrerad)
Fy faen vilka företrädare vi har eller haft som skrivit på ett sådant avtal åt Olofsson.
Vi väljare bör få reda på vem eller vilka som godkänt Olfssons krav, alt dikterat detta hutlösa överenskommelsel, så att vi kan ta ställning till om vi vill ha sådana politiker och tjänstemän i vårt kostsamma och fattiga landsting.
Jag räknar med att det finns någon journalist som gräver fram uppgifter och redovisar de omdömeslösa kostnadssvindlarna.
Skrivet 20 dec 2010 08:24 anställd (Ej registrerad)
Låt sossarna betala med sitt partistöd om det inte går att omplacera Olofsson eller hyra in någon jurist som kan hitta något kryphål.
Det är Ewa Söderberg och Bennys fel som åla Lars Bolin att skriva avtalet!!
Skrivet 20 dec 2010 08:35 David (Ej registrerad)
Till Funderande:
I 2 § 2 punkten i arbetstidslagen står följande. Lagen gäller inte arbete som utförs av arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor har företagsledande eller därmed jämförlig ställning eller av arbetstagare som med hänsyn till sina arbetsuppgifter har förtroendet att själva disponera sin arbetstid.
Lagen behöver med andra ord inte förhandlas bort. Den gäller inte för Sigbjörn.
Skrivet 20 dec 2010 08:40 lill-gunnar (Ej registrerad)
Personligen orkar jag snart inte längre skräda orden över denna sortens skandaler. Sån här jävla dynga har alltså landstinget råd med men inte med att behålla sina sjuksyrror.
Men det är förstås viktigt att det syns skillnad mellan skit och pannkaka!
Skrivet 20 dec 2010 09:39 Rulle (61) (Ej registrerad)
Personalkostnaderna för hälso- och sjukvård 2010 uppgår 2 786 856 000 kronor. Sigbjörns lönekostnader är kanske 5 promille av sjukvårdens personalkostnader. Det finns stafettläkare som kostar oss skattebetalare mer än Sigbjörn. För verksamheten som helhet är sjukvårdsdirektörens jobb mycket viktigare än en enskild läkares. Det intressanta för oss skattebetalare är vad Sigbjörn åstadkommer på sitt jobb. Dvs hur han kan påverka vad de sjukvårdsanställda gör på sitt jobb. Det som nu pågår är ett drev emot allt som kan knytas till den tidigare socialdemokratiska landstingsledningen. På riksnivå skylls problemen i skolan och med järnvägstrafiken fortfarande efter 4 år på de tidigare sosseregeringarna. Syftet är naturligtvis att få debatten dit man själv vill. Pöbeln reagerar som förväntat.
Skrivet 20 dec 2010 09:51 Protes-(tant) (Ej registrerad)
Oavsett vad man tycker om Sigbjörn så är det inte han man i detta fall skall bli förbannad på. Det är Lars Bolin och den övriga sossar som i fullt samförstånd gick med på att ge Sigbjörn detta avtal
Det är ju symptomatiskt att just Sossarna skriver på dessa huvudlösa avtal samtidigt som de går med röda fanor vid 1:a Maj och demonstrerar mot sociala skillnader. Skillnader som de själva underblåser så fort de kommer åt. Bara det gynnar dem som ingår i den inre Sosse kretsen
Maken till dubbelmoral gör en illamående. Ännu mer illamående blir man av de träskallar i S-vall som ändå fortsätter att rösta på dessa sossar i val efter val
Hur kan de finnas en enda sosse kvar efter alla dessa turer?
Hur kan man ge den helt inkompetente sossen Anders L Johansson uppdraget att se över detta?
Skrivet 20 dec 2010 09:54 Vad är problemet? (Ej registrerad)
Vad är problemet?
Ett landsting som blöder och om det vore ett aktiebolag hade fått ställa in betalningarna.
Tafatta försök att göra något åt de ekonomiska problemet, som misslyckats.
Vad behöver landstinget, jo en oerhört stark och tydlig rekonstruktör.
Han kostar så klart en massa pengar, men han levererar också det han skall.
Jag tycker den här Sigbjörn-hetsen blir en väldigt missriktad kritik av att våra Politker inte klarade av att förvalta sitt uppdrag och att V-norrlänningar inte verkar betala mera i skatt och att ingen vill ta i den heliga kon att tre sjukhus i Västernorrlands upptagningsområde är ett sjukhus för mycket.
Jag är oerhört tveksam till att nuvarande majoritet har kraft att göra nått åt grundproblematiken, precis som föregående majoritets misslyckades.
Skrivet 20 dec 2010 10:00 nrekitylana (Ej registrerad)
Rösta rätt, rösta RÖTT... Hörde det under valperioden. Men, hur tänkte dom då egentligen? Rösta rött så vi kan få ännu mer inkompetenta personer som ger bort våra skattepengar till en person som är chef på TVÅ av länets sjukhus men som inte är bosatt här utan betalar skatt i STOCKHOLM!
Hur många fler sätt tänkte dom utarma vårat landsting på resurser? Att folk har ett förtroende för ett parti som beter som (S) har gjort här, det är för mig en gåta. Insnöade eller bara lurade, vilket är ni???
Skrivet 20 dec 2010 10:06 Ylänare (Ej registrerad)
Det är goda pengar att få men det torde väl inte bara vara sossarna som kände till att Sigbjörn anställdes.Sett till en helt avreglerad marknad med egna initiativ enligt en moderat politik så tycker jag nog att man skall se Sigbjörn som eb förebild. Då är det värre med Litorins "avgångsvederlag" från ministerposten. Han säger upp sig från sitt arbete och belönas med miljonbelopp av regeringen. Snacka om dubbelmoral.En vanlig sketen medborgare får 0 kronor om han slutar på egen begäran. Sigbjörn har i alla fall moral.
Skrivet 20 dec 2010 10:26 Primal (Ej registrerad)
Och kappan-efter-vinden-Jacomina försöker få bort honom? Smart tänkt? Låt honom sköta sitt jobb ifred i stället för att han ska kosta landstinget fyra årslöner utan att ens arbeta.
Skrivet 20 dec 2010 10:29 Stenvis (Ej registrerad)
Ja här ser man ju hur landstinget har skötts tidigare, det här torde väl inte vara den enda fadäsen som skett under den tidigare ledningen. Är det inte på tiden att det görs en ordentlig utredning över turerna på landstinget och ställa de ansvariga till svars. Även inom den verksamheten må det väl finnas ramar för hur många dumheter man tillåts göra.
Skrivet 20 dec 2010 10:30 Linda (Ej registrerad)
Inte makalöst avtal utan smaklöst avtal..man skäms och tycker Sigbjörn borde skämmas över sig själv, nominera sig själv till årets vänsternorrlänning och nu detta. Antingen har han inte vett att förstå att det är pinsamt eller så har han mycket mycket humor, fast jag måste dock medge att skrattet fastnar i halsen på mig när jag läser artiklar om honom...
Skrivet 20 dec 2010 10:32 EA (Ej registrerad)
Blir bara sååå j---a less på dessa politiker!! Dom håller varandra om ryggen hela tiden! Sossarna har varnat oss väljare att moderaterna kommer krossa sjukvården, men va f-a gör dom själv?!!!!! Nu har ju verkligen dom "Blå" chans att visa att dom är bättre är Sossarna. Själv har jag lagt min röst på "S" för sista gången!
Kör hårt Magnus,visa att ni är bättre!
Skrivet 20 dec 2010 11:00 fru x (Ej registrerad)
Ja denna soppa,är inte bara stigbjörns fel,det har varit fler än honom inom landstinget som hållt på skot sig,mer vill ha mer,gäller även vissa inom ledningen o politikerna,är väl det bråket just nu makt...
Klart han ska jobba kvar,tiden ut men visst sticker det i ögonen på oss anställda,,,men sticker nog mera i maktens korridor skulle jag tro.
Skrivet 20 dec 2010 11:16 Lasse (Ej registrerad)
Från vilken planet kommer Per Wahlberg från om han aldrig hört talas om något liknande?? Han kaske ska vara dra sig tillbaka och sätta in sig hur det fungerar i vårt samhälle och vilka lönenivåer som gäller i vår tid 2000-talet
Han låter ju som en liten sosse som minns att biobiljetten kostar 35 öre.
Skrivet 20 dec 2010 13:29 Per Wahlberg (M) (Ej registrerad)
Till Laase : Jag vidhåller att det inte finns något avtal som liknar Sigbjörns inom Landstinget Västernorrland. Såväl lönenivån som avtalets längd avviker från normala villkor. Fyra års kontrakt utan möjlighet att göra några justeringar är inte standard för ett chefskontrakt i offentlig förvaltning. Fyra års fallskärm vidhåller jag inte är att rekommendera. Som chef är lönenivån hög, det är Jag medveten om, det är villkoren och avtalets längd jag vänder mig emot !
Skrivet 20 dec 2010 14:02 GA (Ej registrerad)
Verkar vara procent i huvuderna, som senare hamnade på papperet.
Skrivet 20 dec 2010 15:34 Enkelt (Ej registrerad)
Sossarna har ansvaret så då får dom bära ansvaret för Sigbjörns avtal. Så enkelt är det.
Skrivet 20 dec 2010 15:36 Förbannad (Ej registrerad)
Ansvarig för detta är återigen Ewa Söderberg. Hon tillsatte Bohlin med diktatoriska metoder. Att man sen inte sparkar honom när han ingår sådanna här avtal innebär att man godkänner dem.
Vad har då sigge åstakommit?
Massflykt av kompetent personal, En lavinartad ökning av svårt skadade. En ännu större ökning av patienter som inte får nån vård alls (man skickar tillbaka dem till vårdcentraler som inte kan behandla utan skriver nya remiser osv). Man lägger ned hela vårdområden (lymfterapin tex).
Plus då ett massivt förtryck av personal och fack.
Det uppdrag han fick var att spara om det gick utan konsekvens för personal och patienter, Vad han gjorde var att se till att alla drabbades, Ja utom hans egen plånbok då....
Ömplacera honom till skiftgående städare bums
Skrivet 20 dec 2010 16:12 Eugen (Ej registrerad)
Så här arbetar våra politiker.
Delegerar beslutanderätten till tjänstemännen och skyller sedan ifrån sig.
Vore man verkligt intresserad av tillsättningen av toppcheferna, lönesätt-ningen och ansvaret för detta skulle besluten ligga kvar hos politikerna.
Tjänstemännen kan delta i urvalet:
men: Dra in delegationen och ta ansvaret själv i tillsättningen av chefer.
Skrivet 20 dec 2010 16:35 Lasse (Ej registrerad)
Replik till Per Wahlberg
Jag håller med dig om avtalslängden, men är inte den konstruktionen ett tecken på att man inte nådde fram till varandra när lönen förhandlades, med andra ord en "normal" omskrivning för att inte lönen skulle sticka i ögonen. Är vi överens om att lönenivån snarare är låg än hög.
Är inte det ett utslag av politik feghet att tro att västernorrlands läns landsting kan rekrytera chefer i ledande possitioner med lite kaliber och erfarenhet under Stigbjörns lön?
Skrivet 20 dec 2010 16:38 sobjörken (Ej registrerad)
Nu måste ju alla inse vilken person och vilken personlighet han har, sjukhusdirektören, liksom hans medlöpare på sjukhuset som han har som stöttar honom in i det sista.
Jag tycker att detta är så vansinnigt trist gentemot alla som verkligen vill och velat få till en bra sjukvård. Men att styras av folk där det primära är deras egen ekonomomiska vinning är ju ett hån mot alla anställda som fått känna av alla besparingar, ett hån mot Västernorrlands patienter som drabbas sekundärt till alla indragningar.
Hoppas verkligen att det går att snabbt ersätta denna penninggalne man från sin position och att hans hejdukar följer med fallet.
Lycka till med återuppbyggnaden/SO Björkén
Skrivet 20 dec 2010 16:48 Malin Strid (Ej registrerad)
Det är skrämmande den som godkänt avtalet borde betala detta ur egen ficka. Det finns inga pengar till personal, vården är livsfarlig, men det finns tydligen pengar till Sigbjörn???. Ansvarslöst så förbannad man blir. Personalen på sjukhuset som är kvar får inget mer än att slita. Nä sparka honom inte, låt han jobba som sagt han kan väll diska bäcken och städa och tvätta för det finns inget annat jobb som är värt dessa summor...
Skrivet 20 dec 2010 17:22 Per Wahlberg (M) (Ej registrerad)
Replik till Lasse: Jag förstår inte varför en sjukhusdirektör i Västernorrland behöver ha så mycket mer betalt än sina kollegor i Norrland. Självklart skall en kompetent person ha betalt för det han/hon tillför. Men återigen ett avtal på fyra år!!!, och med den avtalskonstruktionen kan aldrig anses rimligt. Men uppenbarligen tyckte den (S) majoritet som rådde då att avtalet var rimligt. Jag kan bara konstatera att jag och Ewa Söderberg (S) har olika referensramar kring vad som är rimligt.
Skrivet 20 dec 2010 17:23 Karl Johan (Ej registrerad)
Förra vintern ansågs både kall och snörik. Fler än jag fick ändå känslan av att den gick osedvanligt fort tack vare såpan LVN. Nya hisnande avslöjanden producerades, om inte varje, så iaf varannan dag. (Tack ST!)
Nu är det dags igen med kyla, snö och nya avsnitt i såpan. Dock med en stor skillnad! En ny politisk majoritet, som tillträder 1 januari. Tänka sig! Att sådant kunde ske i vä(n)stra Norrlands län! Trots eller tack vare Ewa (S), Benny (S) och Lars Bolin?
Att vända en skuta som seglat fritt mot avgrunden i 84 år blir förstås inte lätt. Om vården av länets medborgare anses vara lt:s viktigaste uppgift, föreslår jag att tjänstemän som hemlighåller för dem obekväma rapporter rensas ut, så får vi ett landsting att möjligen lita på.
Lycka till, God Jul och Gott Nytt År!
Skrivet 20 dec 2010 18:03 Håkan (Ej registrerad)
Varför är pressen så enorm på Olofsson? Ta istället och red ut med den som har anställt honom med dessa villkor!
Det torde väl rimligtvis vara denne som skrivit på/godkänt ett sådant kontrakt som skall stå till svars!
Olofsson tycks vara en klok och duglig förhandlare. Åtminstone åt sig själv!!!
Skrivet 20 dec 2010 18:28 PIRATEN (Ej registrerad)
Jag Tycker att det är på gränsen till Brottsligt Avtal
Skrivet 20 dec 2010 21:04 Patrik (Ej registrerad)
Roligt att se att våra politiker (Per W) bryr sig i vad som skrivs här det tror jag att vi alla uppskattar och det är därför vi skriver här hoppas jag, iofs så tycker jag mycket är pajkastning åt olika håll men jag hoppas verkligen att ni tar vara på era 4 år och gör det som behövs. Jag tror inte att det räcker med en mandatperiod men gör det bästa för oss som bor här i länet och höj vårt anseende eftersom det mest har liknat en hönsgård mer än ett fungerande landsting.
När det gäller Sigbjörn vill jag inte smutskasta honom utan framhålla honom som en smart karl, vem skulle inte vilja kunna förhandla fram 5,4 milj utan att behöva jobba, känns ju som det är lägre odds än en lottovinst.
Till sist vill jag tacka (S) för alla år de suttit i ledningen och hoppas aldrig de igen kommer dit.
Skrivet 20 dec 2010 21:51 Förbannad (Ej registrerad)
Låg lön?
När den tecknades översteg den statsministerlönen.
Det säger något om hur hög den är.
De som ställde till det har ju lite klädsamt avgått eller faktiskt fått tvingas bort.
Anledningen till trycket på Sigge är ju att han personligen lovade, bättre, billigare och snabbare.
100% ökning av svåra vårdskador, en lön plus fallskärm som definitivt inte är billigre plus 50 miljoner till mantec samt galoperande vårdköer är vad han har levererat.
Därmed kan man ju se det som att han har svikit sina löften rätt rejält, att han sen anser sig veta bättre än vårdpersonalen hur man sköter vård är ju bara en bisak (lungkliniken är ju ett färskt exempel på hans misslyckanden där patienter får lida och skadas).
Jag återupprepar kravet på en omplacering till lokalvården
Skrivet 20 dec 2010 23:16 wille (Ej registrerad)
Investor Vd,n får 38 mille som bonus efter 5års, tror jag det var, slit. Lönen är nog minst som Olfssons skulle jag gissa. Inga skattepengar dock men hutlöst.
Jag sålde mina aktier i bolaget idag. Inte för bolaget går i kk för det, men nån jävla ordning bör det väl vara...
Skrivet 21 dec 2010 07:33 Inger Karlsson (Ej registrerad)
Sluta skäll på Sigbjörn! Han är en anställd person som utför ett uppdrag han fått av sin arbetsgivare. Arbetsgivaren har också erbjudit honom lönen. Kanske för att de tycker att lönen är skälig, eller för att de inte hittade någon som var villig att åta sig uppdraget för mindre. Som det verkar är Sigbjörn skicklig på att utföra det uppdrag han fått. I stället för att spekulera i huruvida han skall utlösa sin fallskärm kanske det är dags att se honom som en tillgång och revidera uppdraget. Personer som vågar och vill anta så svåra utmaningar är sällsynta. Om någon skall klandras i den här historien är det väl ändå de som anställt honom och utformat avtalen? Om jag förstått det rätt har de valt att sluta.
Skrivet 21 dec 2010 09:58 S E E (Ej registrerad)
Jag instämmer med de vilka tackar Per W för att han deltar i denna debatt. När såg man tex någon sosse göra det?
Per W borde dock informera om de riktigt stora pengar som finns att spara inom ramen för det uppdrag som till slut De Loitte fick. Att Lars Bolin baissade ned denna besparingspotential till max 30 Miljoner för att själv slippa bli chickanerad gör ju inte potentialen mindre.
Sigbjörns ersättningsfråga får inte skymma sikten för vilka besparingar som kan göras inom hela landstingets totala verksamhet. Jag har informerat Jacomina och övriga, inkl Per W, om detta och därför borde Per W styra in debatten på detta arbete besparingsarbete snarast.
Här finns minst 200-400 Miljoner att spara och då framstår ju dessa småsummor som vi nu talar om som bagateller.
Fokusera Per W!
Skrivet 21 dec 2010 10:23 Dr Smart LSH (Ej registrerad)
Positivt överraskad! Nya landstingsrådet kommunicerar med folket här på ST:s sida. Ett paradigmskifte och förhoppningsvis lite glasnost efter sossarnas raserande av landstinget under många år. Det är helt unikt eller nästan i alla fall att en politiker vågar säga något här. Politrukerna i landstingsstaben är alla fähundar enligt min åsikt. INGEN chef har någonsin stått för någonting i media. De duckar, håller sig undan och månar om sina löner. Heder åt Sigbjörn som arbetar med den av politiken honom givna arbetsuppgiften. Heder åt nya landstingsrådet som inte gömmer sig sig. Återstå att se vad nye landstingsdirektören kommer att GÖRA. En gåta hur Moderaterna kunde gå med på att anställa en S-märkt föredetting med partibok med en lön som får oss alla sjukhusanställda att skämmas!
Skrivet 21 dec 2010 12:36 Västernorrlands Väl (Ej registrerad)
Kan han visa sig bland befolkningen och känna aktning, denne Sigbjörn Olofsson?
Skrivet 21 dec 2010 12:58 Dr Smart LSH (Ej registrerad)
S E E (Ej registrerad) skrev: Jag instämmer med de vilka tackar Per W för att han deltar i denna debatt. När såg man tex någon sosse göra det?
Per W borde dock informera om de riktigt stora pengar som finns att spara inom ramen för det uppdrag som till slut De Loitte fick. Att Lars Bolin baissade ned denna besparingspotential till max 30 Miljoner för att själv slippa bli chickanerad gör ju inte potentialen mindre.
Sigbjörns ersättningsfråga får inte skymma sikten för vilka besparingar som kan göras inom hela landstingets totala verksamhet. Jag har informerat Jacomina och övriga, inkl Per W, om detta och därför borde Per W styra in debatten på detta arbete besparingsarbete snarast.
Här finns minst 200-400 Miljoner att spara och då framstår ju dessa småsummor som vi nu talar om som bagateller.
Fokusera Per W!
Bra S E E!!
Per W, som jag skrev, du går i bräschen för ett paradigmskifte. Passa på att vända på stenarna i ledningen. Lars Bolin var arketypen för den totalitära regimens politruk. Han undanhöll och stod inte upp för sin personal. Effekten blev och är fortfarande rädda medarbetare och ett ledarskap som uppmanar till mygel och feghet. Per W, se till att rensa bland de gamla politrukerna. De hör inte hemma i en modern stab. Ställ dem till svars innan de lyckas smita som Lars Bolin gjorde. Han smet från sitt ansvar när det gäller besparingarna i staben, undermåliga upphandlingar och anställningsavtal som nu även banat väg för nye landstingsdirektörens helt horibla avtal. Per W, mycket vilar på dig men så länge du är öppen och ärligt så kommer det här nog att lösa sig. Hoppfull Dr Smart
Skrivet 21 dec 2010 13:58 Lasse (Ej registrerad)
Fråga till Per Wahlberg
Jag lärde mig som ung att det krävs två för att dansa tango. Stigbjörn blev uppbjuden och tackade ja, efter en någon koll att partnern inte har något mer att ge! Det är högst normalt att man kommer överens om 2 års avgångsvederlag (fallskärm) detta grundar sig på att AD brukar ligga på 1,5 år då orsak till uppsägning ej finns, dessutom tillkommer advokatkostnader mm för arbetsgivaren om man vill driva fallet, att få 4 år måste bero på att man dansar bra.Hur ligger Stigbjörn till i löneliga gemfört med andra landsting? Vilken lönenivå är du beredd att acceptera vid en eventuell nyrekrytering? Inom sjukvården behövs inga hjärnkirurger som chefer på högsta nivå där behövs administratörer och ekonomer och ledarprofiler.
Skrivet 21 dec 2010 20:27 Per Wahlberg (M) (Ej registrerad)
S E E (Ej registrerad) skrev: Jag instämmer med de vilka tackar Per W för att han deltar i denna debatt. När såg man tex någon sosse göra det?
Per W borde dock informera om de riktigt stora pengar som finns att spara inom ramen för det uppdrag som till slut De Loitte fick. Att Lars Bolin baissade ned denna besparingspotential till max 30 Miljoner för att själv slippa bli chickanerad gör ju inte potentialen mindre.
Sigbjörns ersättningsfråga får inte skymma sikten för vilka besparingar som kan göras inom hela landstingets totala verksamhet. Jag har informerat Jacomina och övriga, inkl Per W, om detta och därför borde Per W styra in debatten på detta arbete besparingsarbete snarast.
Här finns minst 200-400 Miljoner att spara och då framstår ju dessa småsummor som vi nu talar om som bagateller.
Fokusera Per W!
Till SEE: Jag kommer att sätta mig in i ett antal rapporter, Man Tec, den rapport du nämner kommer jag också att studera, jag kan inte minnas idag att jag sett den. Som jag nämnde på vår presskonferens den 9/1 kommer vi att genomlysa och förändra inom en rad områden. Landstingets kansli är ett av de områdena. Du har helt rätt i att fokus är viktigt här som inom alla andra områden.
Skrivet 21 dec 2010 20:39 Per Wahlberg (M) (Ej registrerad)
Lasse (Ej registrerad) skrev: Fråga till Per Wahlberg
Jag lärde mig som ung att det krävs två för att dansa tango. Stigbjörn blev uppbjuden och tackade ja, efter en någon koll att partnern inte har något mer att ge! Det är högst normalt att man kommer överens om 2 års avgångsvederlag (fallskärm) detta grundar sig på att AD brukar ligga på 1,5 år då orsak till uppsägning ej finns, dessutom tillkommer advokatkostnader mm för arbetsgivaren om man vill driva fallet, att få 4 år måste bero på att man dansar bra.Hur ligger Stigbjörn till i löneliga gemfört med andra landsting? Vilken lönenivå är du beredd att acceptera vid en eventuell nyrekrytering? Inom sjukvården behövs inga hjärnkirurger som chefer på högsta nivå där behövs administratörer och ekonomer och ledarprofiler.
Till Lasse: Ja du har rätt, it takes two to tango, det är inte Sigbjörns fel att han fått sitt kontrakt. Det är vanligt med kontrakt där fallskärmen är 12 månader också. Problemet som jag ser det är att ett avtal med en sjukhusdirektör tecknas där man tolka det som att fallskärmen i värsta fall kunnat bli fyra år. Detta avtal undertecknades av Lars Bolin som Landstingsdirektör, som ensam företrädare för Landstinget. Ett avtal som på ett så påtagligt sätt avviker från vad som är standard för ett chefsavtal inom Landstinget skulle givetvis ha varit upp för politisk beredning och ett beslut i Landstingsstyrelsen. Det är dock föga troligt att någon politiker vågat säga ja till kontraktets längd och dess villkor. Vad gäller löneläget för sjukhusdirektörer så anser jag att lönen är hög !
Skrivet 21 dec 2010 23:12 S E E (Ej registrerad)
Min enda uppmaning till dig Per W blir att kontakta Jacomina. Hon har fått all bakgrund från mig till hur det eg gått till då Landstinget med ManTecs rapport som underlag, för att få tyst på Konkurrensverket, hösten 2009 valde att gå ut i en mer regelrätt LOU upphandling för att kunna motivera en fortsättning för Man Tec. Men sedan gick det ju som bekant överstyr helt och hållet.
Kvar blev ju Lars Bolins uppfattning om att det endast fanns ca 30 Miljoner att spara inom detta uppdrag. Trots att t o m ManTec hade en prel uppfattning som vida översteg denna summa.
Men när Lars Bolin och hans hejdukar vid Lst i Härnösand inte kunde manipulera LOU som de tänkt utan blev tvungna att anlita ngn annan än ManTec så gällde det ju att snacka ned besparingspotentialen maximalt.
Skrivet 22 dec 2010 18:16 Anställd på sjukhuset (Ej registrerad)
Tack vare insparningar blir vi på golvet utan julmorot! Men Sigbjörn ska väl gotta sig, Ingen julklapp heller! Fy f.. för Landstinget. Kommunen ger sina anstälda,fina julklappar(avis ja visst)