"Landstingsdirektören avser vidta åtgärder"
Relaterat
Fotograf: Therese Hasselryd
Sjukhusdirektör Sigbjörn Olofsson bekräftar att han fått besked om att landstingsdirektören ämnar "vidta åtgärder" med anledning av hans utspel. Men han ville i går inte lämna någon kommentar. "På måndag", meddelar han kortfattat från ett planeringsmöte.Fotograf: Therese Hasselryd
Fotograf: Therese Hasselryd
Artikelserie
- Artikelserie: Sigbjörn och Beertema
- Beertema tror Sigbjörn skulle ha blivit dyrare att ha kvar 2011-02-22
- Jakten på Sigbjörns efterträdare har redan börjat 2011-02-21
- Olofsson får sparken 2011-02-21
- Presskonferens på sjukhuset i dag 2011-02-21
- Så skakades vårdalliansen 2011-02-19
- Stefan Dalin (S): Beertema borde ställa sin plats till förfogande 2011-02-19
- "Vi vågar inte hoppas än" 2011-02-18
- Situationen för sjukhusdirektören omöjlig 2011-02-18
- Ett år av bråk till ända 2011-02-18
- Beslutet ord för ord 2011-02-18
- Oppositionen: Lös konflikten snabbt 2011-02-17
- Personalen anklagar Sigbjörn för att ljuga 2011-02-17
- "Det innehåller inget nytt" 2011-02-16
- Direktörsbråket kostade landstinget 210 000 2011-02-16
- Nytt utspel om Beertema som lögnare 2011-02-15
- Beertema glad för stöd från Sundsvallspolitiker 2011-02-05
- Sjödin kräver Sigbjörns avgång 2011-02-05
- "Jag förstår inte hur Sigbjörn tänker" 2011-02-05
- "Beertemas agerande är svagt gjort" 2011-02-05
- Sigbjörns förtalsprocesser finns inte 2011-02-05
- Elisabeth Strömqvist (S): Sigbjörn gör ett bra jobb 2011-02-04
- Sigbjörns nya attack mot Beertema 2011-02-04
- "Inte ett steg i rätt riktning" 2011-02-04
- "Nu vet vi vad Beertema går för" 2011-01-28
- "Beertema kanske fick bita i det sura äpplet" 2011-01-27
- Här kan du själv läsa breven 2011-01-27
- Jacomina beklagar sin kritik 2011-01-27
- Sigbjörn får behålla jobbet 2011-01-27
- Uppdrag: Lös konflikten 2011-01-05
- Makalöst avtal 2010-12-20
- Landstingdirektören får lösa konflikten 2010-12-15
- Sigbjörn nominerar sig själv till tävling 2010-12-15
- "Det finns massvis av frågor som måste lösas" 2010-12-14
- Krav på Sigbjörns avgång 2010-12-14
- JK lägger ned sjukhusdirektörens förtalsmål 2010-09-24
- Ledarskapet i Sundsvall första stridsämnet 2010-09-21
- Lars Bolin tar Sigbjörn Olofsson i örat 2010-09-14
- Lars Persson (FP) försvarar sin partikollega 2010-09-12
- "Bör inte dra in tjänstemän i politiken" 2010-09-12
- "Bör inte dra in tjänstemän i politiken" 2010-09-12
- Förhållandet med Vänsterpartist påverkar inte 2010-09-11
- "Efter min presentation vaknade hon" 2010-09-11
- "Sigbjörn borde veta sin plats" 2010-09-10
- Berteema: - Min kritik mot hans ledarskap står fast 2010-09-10
- Sigbjörn polisanmäler Beertema 2010-09-10
Det var en sammanbiten Per Wahlberg som höll i en smått kaotisk presskonferens på landstingskansliet i Härnösand.
Nu tyder också det mesta på att Sigbjörn Olofsson får göra något annat än vara sjukhusdirektör i Sundsvall och Örnsköldsvik.
– Landstingsdirektören har meddelat att han inte ser några förutsättningar för ett samarbete mellan sjukhusdirektören och Hälso- och sjukvårdsnämnden och att han avser vidta åtgärder, säger Per Wahlberg (M), landstingsråd i Västernorrland.
Det var en enig landstingstyrelse som tog till sig informationen på det extra mötet i landstingsstyrelsen.
– Förtroende är en färskvara. Och allt som händer och inte är till gagn för landstinget måste man förhålla sig till, säger Socialdemokraternas politiske sekreterare i landstinget, Andreas Sjölander.
Som ST avslöjade tidigare i dag så var det landstingsrådet Per Wahlberg (M), som med kort varsel kallade in landstingsstyrelsen till ett extra sammanträde i dag efter lunch.
Efter cirka en timme och fyrtiofem minuter höll han en smått kaotisk presskonferens. Liksom tidigare betonade han att konfliktläget och tonläget är för högt.
Detta konstatrade även landstingsdirektören, Anders L Johansson, som informerade styrelsen om sin ståndpunkt. Under nästa vecka beräknas det komma ett besked om vad han avser göra med Sigbjörn Olofsson.
Bara ett ärende fanns på agendan på mötet. Och det är situationen på länssjukhuset Sundsvall Härnösand och på sjukhuset i Örnsköldsvik, med andra ord sjukhusdirektören Sigbjörn Olofsson.
Konflikten mellan honom och sjukvårdslandstingsrådet Jacomina Beertema har under den senaste veckan tilltagit. Han konstaterade i en intervju med ST tidigare i veckan att det är orimligt att begära av honom att han ska känna förtroende för en person som vill ge honom sparken.
De senaste dagarna har tonläget i konflikten ökat ytterligare. Särskilt efter att han själv tog initiativ till att publicera ett pressmeddelande med rubriken "Beertemas lögner om lungsjukvården" på landstingets hemsida.
Ett anslag som plockades ned efter ungefär fem timmar efter beslut av landstingsdirektören, Anders L Johansson. Därefter har personalen vid lungkliniken anklagat Sigbjörn Olofsson för att själv ljuga om verksamheten.












































Senaste kommentarerna:
Skrivet 17 feb 2011 15:07 DB (Ej registrerad)
Verkar vara solklart att det är fallskärmen han är ute efter. Börja med att sparka den som tecknat avtal med Sigbjörn.
Skrivet 17 feb 2011 15:13 T (Ej registrerad)
Begreppet fallskärmsjägare har onekligen fått en delvis annan betydelse det senaste året...
Skrivet 17 feb 2011 15:14 Alve D (Ej registrerad)
Sossarna som har ställt till den här soppan borde få betala ut fallskärmen till Sigbjörn från sin partikassa om de nu vill att han ska bort från landstinget.
Skrivet 17 feb 2011 15:24 Fram för flera direktörer inom landstinget! (Ej registrerad)
Det är dåligt med uppgifter i ST om hur mycket Beertema har kostat oss skattebetalare. Visst representerar hon ett parti som vill sänka skatten? Varfördå kan man fråga? För att ännu flera ska gå från det "perfekt skötta" sjukhuset?
Skrivet 17 feb 2011 15:25 BMM (Ej registrerad)
Jag röstade på Jacomin Bertima pga av hennes stor kompetens. Per Wahlberg hantering av frågan har gjort mig besviken - du måste lyssna på dem som har kompetens i frågan
Skrivet 17 feb 2011 15:26 Matulda och Megasen (Ej registrerad)
Jag anser att man ska sätta in Sigbjörn i lokalvården där han kan öva sig i att göra rent efter sig och andra. Någon fallskärm ska han inte ha utlöst!!
Skrivet 17 feb 2011 15:34 oroad (Ej registrerad)
Ska vi ha kvar ett Länssjukhuset MÅSTE HAN AVGÅ annars tappar vi alla läkare som finns kvar, vi har inte råd med stafettläkare.
Han har ingen respekt för personalen och dessa mår jättedåligt.
Skrivet 17 feb 2011 15:36 syrra (Ej registrerad)
S.O: ska absolut vara kvar, han gör det politikerna säger till honom att göra, är ni så dumma så att ni tror det blir bättre med någon annan ? Besparingarna ska göras ändå , trots att Sundsvalls Tidning för ett krig mot denna person.
Skrivet 17 feb 2011 15:50 Realist (Ej registrerad)
Det finns x antal skattekronor som skall fördelas i Landstinget Medelpad Ångermanland. Vi har de lägsta lönerna i alla brancher här i Västernorrland riktig lönedumpning. Vi har även större andel äldre än genomsnittet i Sverige. Säga vad man vill om Sigbjörn men han har ju fått i uppdrag att fördela pengar på tre sjukhus i detta Landsting och att vi ska ha tre sjukhus är ju ett politikerbeslut oberoende av partifärg. De som tjänar stora pengar vill inte skriva sig i detta län med ett skattetryck på närmare 35% Det är bara låginkomsttagare som tvingas skatta här och det ger inte så mycket i en landsända där jobben är en bristvara. De unga flyttar om de kan
Skrivet 17 feb 2011 15:56 tackper (Ej registrerad)
ÄNTLIGEN!!!
Skrivet 17 feb 2011 16:03 Den gamle o det oändliga Landstings-havet (Ej registrerad)
NÄR har en politiker, elr högt uppsatt chef inom Landstinget visat kompetens, mod o kurage? Eg borde Lars Bohlin, Ewa Söderberg OCH Hans Hedlund gemensamt få betala denna oerhörda fallskärm som Sigbjörn länge gått o väntat på, o nu ser ut att vara nära. Nä det är ju "bara" våra skattepengar, så ingen har nåt ansvar. o Moderaterna verkar ju inte vara ett dugg bättre, de började friskt med att höja egna löner, o bevilja sig själva var sin egen dyr iPhone, som vi betalar, såklart!
Skrivet 17 feb 2011 16:22 Han skall slutföra sitt uppdrag (Ej registrerad)
Han skall slutföra sitt uppdrag (Ej registrerad) skrev: Mitt krav som skattebetalande medborgare är att Sigbjörn skall slutföra sitt uppdrag gällande att få balans i budgeten, förändra organisationen så den lever upp till de uppsatta målen utifrån den fastställda budgetramen.
Han skall således slutföra sitt omdanings- och rekonstruktionsjobb. han är rätt man för uppdraget.
När detta är gjort kan andra och mer förvaltande krafter ta vid.
Allt annat vore slöserie med skattemedel, både i form av att en betald resurs får betalt utan att slutföra uppdraget, en ny resurs måste rekryteras, vad kostar det?. Hur hårda nypor har en ny rekonstruktör? Nås de uppsatta förändrings- och ekonimimålen av denne?
jag har gått vid din sida länge nu (Ej registrerad) skrev: Han skall omplaceras och tråkas ut tills han ber om en uppsägning , då får han ingen fallskärm (7 miljoner)
Varför vara naiv och tro att det avtal som finns skulle innebära att det finns den möjligheten att sätta honom på på en annan roll än den han är anställd för.
Han är anställd som Sjukhusdirektör på ett antal år och om den som anställt honom ej vill ha kvar honom i den rollen, så lär avtalet med stor sannolikhet säga att han är arbetsbefriad och har rätt till det avgångsvederlag som avtalet säger.
Så bokslutet är att vi skall betala en lön för en Sjukhusdirektör som är arbetsbefriad, vi skall betala en lön för en tillkommande Sjukhusdirektör. Vem vet vi kanske även betalar för tidigare Sjukhusdirektörer också.
Men att spara pengar och få verksamheten att fungera med en ny men mindre kostym återstår.
Landstingspolitikerna har minst sagt satt sig en en J-vla sits! Grattis!
Skrivet 17 feb 2011 16:23 fia (Ej registrerad)
Ja skandal,,vad lanstinget iså fall förstör pengarna,,,han får sin lön ändå,,,,tycker att de ska kicka sigbjörn,kan de riva upp allt annat också och börja från början,,,,,nyval av styre,,tro inte problemet kommer att lösas med att sigbjörn av går,,,finns andra också som verkar har stora sammarbets problem....in denna lekastuga.
Är dock skatte betalnas pengar
Skrivet 17 feb 2011 16:30 skoh (Ej registrerad)
Att man hela tiden skyller på Stigbjörn som försöker utföra ett uppdrag som hela landstingsledningen/oppositionen är skyldiga till, det måste ju sparas pengar och hur gör man när det i stort endast går satt spara på personal som står för ca 80 % av landstingskostnaderna? Jo helt naturligt försöker man gå på den som skall utföra uppdraget (omfördelning av personal/sparka) det är ju lättast att skjuta honom som verkligen visat pondus och utför. Den första sjukhusdirektören som visar handlingskraft mot de övriga tomtenissarna vi haft som skapat underskottet och vill framhäva sin egen förträfflighet, fy f-n vilken feg landstingsledning och opposition som inte stöttar utan stjälper!!!
Skrivet 17 feb 2011 16:32 Lars (Ej registrerad)
Avsätt INTE Olofsson, omplacera honom istället.
Varför ska han avsättas och få sin falskärm?
Är det inte billigare att omplacera honom till en annan tjänst inom landstinget t.ex. lokalvårdare och om han säger upp sig själv så blir det ju ingen fallskärm. Mycket billigare.
Skrivet 17 feb 2011 16:35 Han skall slutföra sitt uppdrag (Ej registrerad)
Han skall slutföra sitt uppdrag (Ej registrerad) skrev: Mitt krav som skattebetalande medborgare är att Sigbjörn skall slutföra sitt uppdrag gällande att få balans i budgeten, förändra organisationen så den lever upp till de uppsatta målen utifrån den fastställda budgetramen.
Han skall således slutföra sitt omdanings- och rekonstruktionsjobb. han är rätt man för uppdraget.
När detta är gjort kan andra och mer förvaltande krafter ta vid.
Allt annat vore slöserie med skattemedel, både i form av att en betald resurs får betalt utan att slutföra uppdraget, en ny resurs måste rekryteras, vad kostar det?. Hur hårda nypor har en ny rekonstruktör? Nås de uppsatta förändrings- och ekonimimålen av denne?
Thomas (Ej registrerad) skrev: Denna typ av resonemang brister alltid i en sak. Det må vara bra med hårda nypor för att uppnå besparingsmål etc. Det är dock lika viktigt HUR man utför arbetet/uppdraget och att man får med sig personal. På den punkten tror jag vi kan konstatera ett misslyckande. Den punkten kostar också mycket...
Det råder ingen tvekan om att notan för "det mjuka strukturkapitalet" tärs oerhört hårt med dramatiska nedskärningar och tillhörande verksamhetsförändringar.
Men nu var Sundsvalls Sjukhus om det vore ett AB, konkursmässiga. Kassan var slut och kapitalet på minus. Det behövdes uppenbart akuta åtgärder. Om man nu var ganska enig från politikerhåll att den dittills ansvarige Sjukhusdirektören inte gick iland med uppgiften då valde man uppenbart att ta in en kraft som hade ännu starkare fokus på att få ekonomin i balans.
Det är knappast Sigbjörns fel att den förra politiska majoriteten inte klarar av att ge oss bästa möjliga vård för insatta pengar.
Dessvärre så verkar inte heller nuvarande majoritet att få ut bästa möjliga vård för insatta pengar.
Skrivet 17 feb 2011 16:45 uska (Ej registrerad)
enda lösningen är att Sigbjörn får sparken det som han säkert vill själv också då får han sitt avtal som han förhandlat sig fram, dummare än så är inte denna politiker smart drag av honom vara lagomt mycket otrevlig så att det går ut i media så att vi vanliga skattemedborgare blir skitförbannad vad det är vi betalar fö,r våra skatte pengar för det är precis det vi gör som går rakt ner i hans ficka det gäller att spela sina kort väl.
Skrivet 17 feb 2011 16:53 Trött på okunskap (Ej registrerad)
Han gör sitt jobb klaga då inte (Ej registrerad) skrev: En fråga som jag ingen kommer att säja ja till. Om man får som uppdrag att avskeda folk(arbetskolleger) tror du då att han blir omtyckt av dom andra? Nä han blir illa omtyckt när man ska spara och sedan så blir det inte bättre när en politiker som startar en häxjakt mot han för att få vinning för sitt parti
Vem menar du Per Wahlberg eller Sigbjörn !!
Sigbjörn har inte gjort sitt jobb, möjligen "val fiske" för vänstern och sossarna.
Berteema kan sin sak, och det irriterar ju "Sigge" och hans vänster kompisar.
Sossarna (Elvys gäng) i Ö-vik gillar ju Sigge, omplacera honom där till anställningstiden gått ut.
Margaretha Röden hade gjort jobbet mycket bättre,och med personalens hälp och kunskap.
Skrivet 17 feb 2011 17:03 Tompan (Ej registrerad)
Skandal om han får fallskärmsavtal,Betala ut dom pengarna till dom som gör rätt för sig istället på sjukhuset,Undersköterskor mm,eller anställ mer folk och betala ut pengarna i lön.
Skrivet 17 feb 2011 17:07 S-vallsb-o (Ej registrerad)
LVN-anställd (Ej registrerad) skrev: För guds skull sparka INTE Sigbjörn! Sätt honom på ett kontor och låt honom vända papper! Vi måste tänka på att INTE låta honom få avgångsvederlaget! Vill han gå måste han SJÄLV säga upp sig!!!
Håller fullständigt med!
Skrivet 17 feb 2011 17:24 Pelle Bovaeng (Ej registrerad)
Lars (Ej registrerad) skrev: Avsätt INTE Olofsson, omplacera honom istället.
Varför ska han avsättas och få sin falskärm?
Är det inte billigare att omplacera honom till en annan tjänst inom landstinget t.ex. lokalvårdare och om han säger upp sig själv så blir det ju ingen fallskärm. Mycket billigare.
Ja precis, Det saknas Obduktionstekniker i Sundsvall, de är en yrkesgrupp som har hög medelålder och på många platser i Sverige är svåra att ersätta då de äldre går i Pension, Därför är det ganska lång väntan mellan Död och Begravning med överbelamrade Bårhus som resultat, Då får han se med egna ögon resultatet i slutkedjan på på sjukvårdens ansvars område innan Själasörjarna och andevärlden tar vid, De kan ju vara en bra erfarenhet för Sigbjörn
Skrivet 17 feb 2011 17:31 pensionär (Ej registrerad)
I det här läget är nog landstingsrådet och (M) gängert "kört" det är inte bara Sigbjörn som säger citat: ingen kommentar. Vi länsbor vill höra resultat av beslutande politiker. Och vad Beertema beträffar kan det aldrig bli bra med henne som ansvarig inom sjukvården det bevisar hennes klumpiga uttalanden, gränsen är nådd för längesedan och förtroedet förbrukat.
Skrivet 17 feb 2011 17:37 Karl Johan (Ej registrerad)
Han ska slutföra sitt uppdrag! Du skriver "Om man nu var ganska enig från politikerhåll att den dittills ansvarige Sjukhusdirektören inte gick iland med uppgiften" osv.
I vilket skatteparadis har du hållit hus de senaste åren?
Nej, tillsättandet av SO som dubbel "direktör" är helt och hållet Ewa (S) och den inre kretsens (S+V och ev Hans Hedlund) verk med benäget bistånd av herr Lars Bolin.
Tillvägagångssättet var så fel att landstinget nu tvingas böta.
Böterna borde (s)olidariskt delas och betalas av ovanstående, så kan landstinget använda pengarna för annan och bättre verksamhet!
Skrivet 17 feb 2011 17:44 Skattebetalare (Ej registrerad)
Glöm inte att Sundsvalls Sjukhus gick back 106 milj.ifjol,trots bidraget från vårdkö-pengarna. I år är prognosen minus 130 milj.I det läget ,yrka på sparken,för den som nyss satt sig in i problemen ,är ännu mer huvudlöst.
Låt Sigbjörn få arbetsro, så kanske Landstingsledningen uppmärksammar snedvridningen mellan Medelpad och Ångermanland.
Sundsvall/Timrå har allt att vinna i denna strid.
Skattebetalare
Skrivet 17 feb 2011 17:56 Ö-viksbo (Ej registrerad)
Det var ju sossarna som rekryterade Olofsson hit och gav honom denna generösa fallskärm. I rimlighetens namn så borde deras partikassa stå för hans fallskärm och inte skattebetalarna.
Skrivet 17 feb 2011 17:59 katta (Ej registrerad)
Låt honom städa, eller kopiera papper. Släpp inte någon fallskärmen!
Skrivet 17 feb 2011 18:09 Så less (Ej registrerad)
Man pratar om att spara men samtidigt betala ut saftiga fallskärmar och höga månadslöner till kostymherrar. Det är ren och skär bedrägeri när det inte finns pengar och det måste sparas. Var har de för utbildning de som sätter lönen? Verkar vara uppgjort på skansen där en chimpans har satt lönen.
Övriga hårt arbetande heltidsanställda inom stat och kommun betalas det ut småsmulor i månaden. Varför betala fackavg när fackförbunden inte tycks ha något att säga till om utan chefen har sista ordet sägs det? Som chef tycks man inte ha några skrupler när man sätter anställdas löner bara de har sitt på det torra. Ta kommunalanställda, 1 år kvar till pension med en lön på 18 000 kr.
Skrivet 17 feb 2011 18:52 Lennart (Ej registrerad)
Rensa oxå i moderatleden låt tanten gå, hon är oxå körd.
Skrivet 17 feb 2011 19:21 Landstingsanställd (Ej registrerad)
SLUTA KASTA "PAJ" I GLASHUS !
Västernorrlands sjukvård måste skötas. Ekonomin måste gå ihop. Det man upplever som den värsta "ekluten" är bara början av de förändringar som andra landsting fått uppleva från 90-talet och framåt. Varför skall det vara så svårt att förstå att saker måste få förändras.
Sigbjörn Olofsson gör bara sitt jobb, på ett bra sätt. Det ett jobb som få vill ha, ett skitjobb, därför bra betalt.
Att alltid leta efter en syndabock och därefter avskaffa den, en efter en, - löser inte de ekonomiska problemen, ej heller de politiska, eller brister inom sjukvården.
Att på detta sett försöka undvika att se sanningen i vitögat - är enfaldigt ! Västernorrland liknar Vilda Västern, skjut sheriffen och låt var och en göra som den vill .....!? Kom fram ur skogen Sundsvall !
Skrivet 17 feb 2011 20:02 karin (Ej registrerad)
Jag tycker det är bra att Sundsvall oxå har fått spara det har inte hänt förut,allt har tagits från Härnösand o sollefteå
Skrivet 17 feb 2011 20:10 Röstade moderat (Ej registrerad)
Makten har talat. En tjänsteman får vika för en politiker. Vem hade egentligen trott något annat? Sigbjörn har gjort ett utomordentligt jobb i detta landsting. Han har minskat kostnaderna helt i linje med det som gjorde att vi röstade fram en borgerlig regim.Kostnaderna har minskat. Tyvärr tål inte Jacomina honom. Hade, som borgerlig väljare hoppats att makten skulle ta bort Jacomina istället för Sigbjörn. Djupt besviken.
Skrivet 17 feb 2011 20:19 Micke (Ej registrerad)
Man kan diskutera vem som gjort mest fel hur länge som helst men det blir väldigt svårt att värdera om det ena var värre än det den andra sa osv. Klart är dock att Jacobmina varit tyst sista tiden efter sin pressrelease, säkerligen instruerad att göra så men det kan jag köpa. Lika klart är det att Sigbjörn eldat på med pressreleaser istället för att vända andra kinden till och fokusera på att göra ett bra jobb. Alltså, han vill bara få sparken, eller så är han dum på riktigt och då borde han också få sparken. Jag hoppas att Landstinget styrt upp kommunikationen så att inte pressreleaser släpps innan godkännande av ngn PR person alt landstingsdirektören.
Skrivet 17 feb 2011 21:09 Lalla (Ej registrerad)
Hej. Jag har bara ett enkelt inlägg: Lägg ner hela landstinget. Det är landstinget som har tillsatt honom och det blev bara problem. Dessa problem kan dom inte lösa oavsett partifärger. Vi skall bara betala och titta på. Fruktansvärt.
Lägg ner landstinget! Hej.
Skrivet 17 feb 2011 21:18 Lotta (Ej registrerad)
Sluta trycka ner kommunens städ som gör ett otroligt bra jobb! Det låter som att det är det värsta jobb man kan ge sigbjörn enligt vissa här.
Skrivet 17 feb 2011 22:14 Han skall slutföra sitt uppdrag (Ej registrerad)
Karl Johan (Ej registrerad) skrev: Han ska slutföra sitt uppdrag! Du skriver "Om man nu var ganska enig från politikerhåll att den dittills ansvarige Sjukhusdirektören inte gick iland med uppgiften" osv.
I vilket skatteparadis har du hållit hus de senaste åren?
Nej, tillsättandet av SO som dubbel "direktör" är helt och hållet Ewa (S) och den inre kretsens (S+V och ev Hans Hedlund) verk med benäget bistånd av herr Lars Bolin.
Tillvägagångssättet var så fel att landstinget nu tvingas böta.
Böterna borde (s)olidariskt delas och betalas av ovanstående, så kan landstinget använda pengarna för annan och bättre verksamhet!
Om det var fler Politiker som ville byta Sjukhusdirektör från Röden till Olofsson, än som inte ville byta. Då måste man väl varit ganska eniga och om den majoriteten ville byta, så känns anledningen att hon ej nådde de uppsatta målen tillräckligt snabbt, som ett troligare alternativ, än att allt gick bra och det var frid och fröjd.
Jag har befunnit mig i det Skatteparadis där vi för mycket skatt per capita får en relativt sett dålig vård och med långa köer.... Känns mer som ett dårarnas paradis än ett skatteparadis.
Felet ligger så klart hos den politiska ledningen som var då. Dessvärre känns inte den nuvarande politiska ledningen heller speciellt trovärdig
Skrivet 17 feb 2011 22:14 Förbannad (Ej registrerad)
Lennart (Ej registrerad) skrev: Rensa oxå i moderatleden låt tanten gå, hon är oxå körd.
För vad då?
För att hon till skillnad från strömkvist står upp för personal, fack och väljare. Nädu, då är man inte körd, då får man respekt.
Vet man sen vad man pratar om som hon gör så blir det ännu bättre. Sigges senaste lögn krossades ju rätt hårt av personalen på lungkliniken
Skrivet 17 feb 2011 22:19 Njurundabo (Ej registrerad)
Städet gör ett mycket bra jobb.
Anledningen till att många vill placera sigbjörn där är att inte ens han kan ställa till så mycket när han knäskurar nedspydda toaletter. Naturligtvis ska han då gå skift och jobba varannan helg. Är det bra för en sköterska måste det vara perfekt för sigbjörn.
Skrivet 17 feb 2011 23:35 Miss Nöjd (Ej registrerad)
Till alla som gnäller på Jacomina: Det var ju på grund av att hon insåg vad som hände och tog ställning mot tokstollen Sigbjörn långt före valet som hon sedan fick flest personröster. Min personliga uppfattning är att maktskiftet i landsting och kommun är en direkt följd av detta. Själv har jag aldrig röstat moderat förut. Snacka om att sossarna grävde sin egen grav. Tack, Jacomina - du gör vad du kan för att leverera!
Skrivet 18 feb 2011 00:01 Sänka skepp (Ej registrerad)
Lalla (Ej registrerad) skrev: Hej. Jag har bara ett enkelt inlägg: Lägg ner hela landstinget. Det är landstinget som har tillsatt honom och det blev bara problem. Dessa problem kan dom inte lösa oavsett partifärger. Vi skall bara betala och titta på. Fruktansvärt.
Lägg ner landstinget! Hej.
Exakt!!! Lägg ner Landstinget. Kicka hela ledningen och börja om med nytt blod i ny regi som begriper vad vikten av vårdgivare betyder inte gamla gamar som bara vill roffa åt sig medans skutan finns kvar.
Skrivet 18 feb 2011 02:32 lol (Ej registrerad)
Lalla (Ej registrerad) skrev: Hej. Jag har bara ett enkelt inlägg: Lägg ner hela landstinget. Det är landstinget som har tillsatt honom och det blev bara problem. Dessa problem kan dom inte lösa oavsett partifärger. Vi skall bara betala och titta på. Fruktansvärt.
Lägg ner landstinget! Hej.
Exakt!!!!!
Skrivet 18 feb 2011 07:41 orolig medborgare (Ej registrerad)
Beertema har rätt hon har kunskap om vården, insändaren av en läkare i onsdagens tidning visar väl att ett digert fel begåtts med nedmonteringen av lungkliniken.
Skrivet 18 feb 2011 08:16 Mangen
Man blir beklämd när man läser dom så kallade vådanställdas insändare...
Spaeka Sigbjörn???Varför då?????Han är anställd för att få ner dom skenande kostnaderna och när han visar resultat ja då börjar man gnälla.Att personal får sluta är väl inget nytt...Kom ut i verkligheten.
Om nån ska sparkas så är det frufröken Beertema.Hon har farit med lögner i sin valrörelse.
Hon vet inte att ska man be nån om ursäkt ska man göra det öga mot öga för så är i alla fall jag uppfostrad & inte via nåt jävla pressmeddelande.
Det enda hon bryr sej om är sin fina titel.Resten skiter hon högaktningsfullt i....
Nej låt Sigge behålla sitt jobb & slutföra detsamma så får vi se hur många som kallar sej för vårdanställda går ut & gnäller i pressen...
Heja Sigge jag håller på dej.
Skrivet 18 feb 2011 08:41 aa (Ej registrerad)
Han skall slutföra sitt uppdrag (Ej registrerad) skrev: Mitt krav som skattebetalande medborgare är att Sigbjörn skall slutföra sitt uppdrag gällande att få balans i budgeten, förändra organisationen så den lever upp till de uppsatta målen utifrån den fastställda budgetramen.
Han skall således slutföra sitt omdanings- och rekonstruktionsjobb. han är rätt man för uppdraget.
När detta är gjort kan andra och mer förvaltande krafter ta vid.
Allt annat vore slöserie med skattemedel, både i form av att en betald resurs får betalt utan att slutföra uppdraget, en ny resurs måste rekryteras, vad kostar det?. Hur hårda nypor har en ny rekonstruktör? Nås de uppsatta förändrings- och ekonimimålen av denne?
Trött skattebetalare (Ej registrerad) skrev: IHåller fullständigt med dig.
Helt rätt!
Skrivet 18 feb 2011 09:30 Förbannad (Ej registrerad)
Ingen verkar fundera på den som godkände detta vanvettiga avtal, Lars Bolin.
Hur kan det komma sej att han numera sitter hemma och säkerligen lyfter en pension som tex en sjuksköterska får jobba trippelskift för att få som lön?
Ansvar upphör tydligen när man själv vill för chefstjänstemännen på Landstinget.
Det är ju han som rår för att en del av mina skattepengar är bortkastade! Och motiveringen till varför Sigbjörn fick detta huvudlösa avtal var "Han ville ha det så"!! Nå´t att tänka på för utslitna vårdanställda inför årets avtalsrörelse!!!
Eller kanske dom gjorde upp om en procent till Bolin när pengarna fallit ut? Det är nog inte bara Egypten som har korruption...
Skrivet 18 feb 2011 10:51 Fredrik (Ej registrerad)
Problemet som jag ser det är att vi har en fix idé om att sjukvård är en regional fråga. Nationell enligt mig...
Sjukvårdssystemet dras med ett antal stora brister främst vad gäller att ge det som är primärt, vård... Eller som det kallas: skapa friska(re) människor.
Hur blev det såhär egentligen?
Lönedrivning, brist på personal, läkare med orimliga avtal med ormliga ersättninga. F.ö ett av få yrken där du kan driva konurrerande verksamhet på sidan om och remittera till dig själv utan att det är olagligt...
Byråkrati och tjänstemannastrukturerna har gjorts om så att, som jag uppfattat det, vårdpersonalen administrerar istället för att vårda... Kärnverksamheten...
På några år kommer vi nog tacka sigbjörn, även om vi inte minns honom. Lpt honom slutföra det startade, så ser vi...
Skrivet 18 feb 2011 10:53 M.Å (Ej registrerad)
Hej ni låter väll inte en man som har 140000 kr i mån till 2014 gå hem
låt han få jobba nere på golvet och se hur verkligheten ser ut .
Det måste finnas något han kan göra eller hur ? dra vagnar .byta sängkläder,
städa . Han kanske bryter kontraktet själv då .
spara pengarna !
Skrivet 18 feb 2011 14:22 Anställd som är mycket besviken på politikerna. (Ej registrerad)
Kan inte förstå dessa alla inlägg om att han borde sparkas. Han är anställd på att få ekonomin i balans och verksamheter att funger utifrån Mantecs kartläggning utav verksamheterna. Har gör det många andra sjukhusdirektörer BLUNDADE för. Sånt blir naturligtvis smärtsamt för anställda att se. När kostander skenar iväg och våra folkvalda politiker blundar, vad finns då kvar? Ett ganska typiskt försvarsätt att då ge sig på den som håller i avverkningsyxan. Men man glömmer då lätt bort hans uppdrag. Politikerna bord avgå istället och in med nya som kan både ekonomi och avtal. Då kanske vi får se en annan styrning. Nu sitter det bara de som vill ha jobbet kvar, vad de än gör. Har jobbat länge inom vården och sett hur man " blundar" på alla chefsnivåer.
Skrivet 18 feb 2011 14:57 Uppsalabo (Ej registrerad)
Ja kunde man avsätta Mubarak ska väl det också gå med hans lärjunge i miniatyrformat: Sigbjörn!
Kommer att fira med starkvinsglögg när han avgår!
Skrivet 18 feb 2011 17:47 AB (Ej registrerad)
Ni som tycker att Sigbjörn gör ett bra jobb , läs lungklinikens öppna brev till honom. Där kan ni läsa vem som ljuger och framförallt inte förstår sjukvård.
Sigbjörn må vara en mästare på att dra ned och spara pengar, men det krävs kunskap om verksamheten också. Om man inte har den själv skaffar man sig medarbetare som har det. Det ingår i den ansvarsfulle och kompetente ledarens ansvar.
Management by fear kan aldrig ge säkra och långsiktigt hållbara resultat.God arbetsmiljö = god vård = hög patientsäkerhet.
Skrivet 18 feb 2011 18:05 förbannad (Ej registrerad)
Anställd som är mycket besviken på politikerna. (Ej registrerad) skrev: Kan inte förstå dessa alla inlägg om att han borde sparkas. Han är anställd på att få ekonomin i balans och verksamheter att funger utifrån Mantecs kartläggning utav verksamheterna. Har gör det många andra sjukhusdirektörer BLUNDADE för. Sånt blir naturligtvis smärtsamt för anställda att se. När kostander skenar iväg och våra folkvalda politiker blundar, vad finns då kvar? Ett ganska typiskt försvarsätt att då ge sig på den som håller i avverkningsyxan. Men man glömmer då lätt bort hans uppdrag. Politikerna bord avgå istället och in med nya som kan både ekonomi och avtal. Då kanske vi får se en annan styrning. Nu sitter det bara de som vill ha jobbet kvar, vad de än gör. Har jobbat länge inom vården och sett hur man " blundar" på alla chefsnivåer.
Tvekar starkt på att du jobbar inom vården då vårdpersonal svär en ed på att inte vålla onödigt lidande eller skada.
Sigbjörns verksamhet har skadat patienter på två sjukhus under minst tre år.
Och vill du prata kostnader så varför ska man då inte skära ned på den mest innefektiva vård vi har i länet? dvs sollefteå som är 30% dyrare per patient. Ser man till att få ned kostnaden där till vad övik och sundsvall kostar så var 2/3 av jobbet klart.
Och nej. I en vårdorganisation så är det vården som går främst. Ekonomer utan förståelse för patienter har vi fått nog av. Jag vill inte ens skicka honom till sollefteå för något så ont vill jag itne sollefteåborna