Snön ställde till det i trafiken
Vid 14.50-tiden inträffade en singelolycka på E14 vid infarten till Getberget i Fränsta.
Den kvinnliga föraren färdades ensam i bilen och var på väg hem till Ljungaverk när olyckan inträffade.
Bilen fick sladd, varpå den voltade ner i diket och landade på taket.
Kvinnan blev inte allvarligt skadad, men klagade på smärtor i ryggen.
Trafiken stod helt stilla på platsen, men kom i gång igen vid klockan 15.35, efter att ambulansen tagit med kvinnan till sjukhuset.
Strax före klockan 18 inträffade en singelolycka på E4 i norrgående körfält i höjd med Birsta. En personbil fick sladd och fastnade sedan på mittvajerräcket. Inga personskador.
Klockan 15.34 kom larm om en trafikolycka på E4 i Skönviksbacken. Enligt polisen har två bilar kolliderat i södergående körfält. Inga personskador ska ha uppstått.
Vid 15-tiden sladdade en personbil upp på vägräcket vid Statoil Gärdet. Inga personskador där heller.
Vid 14-tiden blockerade en stillastående lastbil ett körfält på E14 mellan Vindskärsvarv och Sundsvall. Enligt Trafikverket var ett körfält blockerat och även det andra körfältet ska ha påverkats av stoppet.
Tidigare under dagen var en vägren blockerad i södergående riktning på E4 norr om Birsta. En bil med hästsläp hade då råkat ut för fordonshaveri. Enligt Trafikverket ska dessa problem vara lösta.















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 27 nov 2011 14:52 livsmedelstransport. (Ej registrerad)
Ja jag skrev tidigare om Vägverket! och det stämmer igen, de är tagna på säng! åkte Motorvägen nu kl13,30 från Timrå mot Sundsvall, jo då kommer en plogbil ut från Timrå, men min undran var ju om denna bil var trasig på något vis! blev inget anorlunda efter den, närmare stan möter jag en (OBS) Saltbil som vräker ut en massa salt i norrgående körfält i snön! inte undra på att det blir stopp i trafiken för det minsta oväder som kommer! E14 är oplogad än fast kl är 15,00! Komm inte och skyll på något annat nu Vägverket! jag har kört plogbilen i en massa år tidigare, och då flöt trafiken mycket bättre trots att det var sämre utrustning för vinterväghållningen! Bara att säga åter igen ! SKANDAL::::...
Skrivet 27 nov 2011 15:37 Yrkeschaufför (Ej registrerad)
Vägverket finns inte kvar! Det heter idag Trafikverket och det är inte bara ett namnbyte som skiljer! St vänligen ändra i artikeln så kanske folk lär sig nängång.
Skrivet 27 nov 2011 16:37 livsmedelstransport. (Ej registrerad)
Tror inte att väglaget blir bättre om St ändrar på namnet! ja helt ricktigt så är ju det Trafikverket. Men på Vägstationen står det fortfarande Vägverket!
Skrivet 27 nov 2011 17:01 Henrik (Ej registrerad)
Tänkte trafikverket ploga undan något på E14 eller? Rätt obehagligt att köra på den nu när den är så moddig. Varför är det inte skottat? VARFÖR? Kan ju inte komma som en överraskning att de kommer snö? En europaväg bör väl vara skottat klockan 16.30 ???? Skandalöst, värdelöst dåligt.
Skrivet 27 nov 2011 17:18 Inte många knop på Trafikverket! (Ej registrerad)
Ska vi gissa att vägarna i Härnösand är blåsta, renplogade och välsaltade! Trafikverkets regionkontor ligger ju där och bossarna måste ju kunna ta sig till jobbet i morgon bitti för att kunna meddela överbossarna i Borlänge att vägarna i regionen är väl framkomliga och halkbekämpade!
Skrivet 27 nov 2011 17:25 PeA (Ej registrerad)
Plogat eller inte folk kan ju inte köra bil på sommaren utan att krocka, köra i diket eller utmärka sig på annat sätt. Anpassa hastighet och körsätt efter rådande väglag och förutsättningar istället för angiven hastighetsbegränsning eller uppskattad egen förmåga.
Skrivet 27 nov 2011 17:34 oxå Chaufför (Ej registrerad)
Salt är den dumsnåles lösning på alla problem i trafiken eftersom en plogbil verkar kosta men saltet verkar vara gratis. Och man väljer den billigaste lösning oavsett trafikstörningar. Skyltbytet fanns inte med i att göra listan när man bytte namn.
Skrivet 27 nov 2011 17:35 aldrig kört av vägen (Ej registrerad)
mmen är det aldrig bilisternas fel
jag fick lära mig i körskolan för snart 50¨år sedan att man MÅSTE anpassa hastigheten efter väglaget Varför måste man ha så bråttom
Skrivet 27 nov 2011 17:36 Michael Edlundh (Ej registrerad)
Vägverket sköter inte sitt uppdrag.Idag vid 13-tiden åkte jag från Njurundabommen mot Sundsvall.Tror ni att dom plogat.Nejdå . Det var 2 hjulspår och sen var det världens moddsträng i mitten och på vägrenen.På de ställen det var 2 körfält var det bara modd i vänstra körfältet.Ponera att det snöat i ca. 8 tim. å vägverket hade inte gjort nånting.Bedrövligt, det är inte konstigt att det händer olyckor.
Skrivet 27 nov 2011 17:38 Också yrkeschaufför (Ej registrerad)
Ja vad dom än heter kan man fundera på vart dom är någonstans....inte ute på vägarna iaf, kom från Vemdalen idag via Östavall o Ånge o från länsgränsen var det oplogat hela vägen ner till Sundsvall o då pratar jag i tid på em vid 14-15tiden, kan tycka att iaf E14 skulle kunna varit snöröjd men icke!!! O vid 15-tiden gck det ut en trafikvarning på radion att det inträffat en olycka vid Fränsta! Inte konstigt med tanke på denna sk Europaväg fanns det 2 spår i vardera riktning, den övriga delen på vägen var snömodd o spårigt....kan tycka att det är dåligt faktiskt men vi får väl bara vänja oss vid detta!
Skrivet 27 nov 2011 17:41 Patrik (Ej registrerad)
Henrik (Ej registrerad) skrev:
Tänkte trafikverket ploga undan något på E14 eller? Rätt obehagligt att köra på den nu när den är så moddig. Varför är det inte skottat? VARFÖR? Kan ju inte komma som en överraskning att de kommer snö? En europaväg bör väl vara skottat klockan 16.30 ???? Skandalöst, värdelöst dåligt.
Ja ja kan inget annat än o hålla med dig om detta, åkte där runt 14-15 tiden o det var för bedrövligt där!
Skrivet 27 nov 2011 17:54 Inte många knop på Trafikverket! (Ej registrerad)
livsmedelstransport. (Ej registrerad) skrev:
Tror inte att väglaget blir bättre om St ändrar på namnet! ja helt ricktigt så är ju det Trafikverket. Men på Vägstationen står det fortfarande Vägverket!
Undrar om vi trafikanter skulle märka någon större skillnad om Trafikverket tog ner skylten helt och hållet?
Skrivet 27 nov 2011 18:00 Peter (Ej registrerad)
O de är inte trafikverket som plogar utan de är PEAB som är entreprenör åt trafikverket nu.
Skrivet 27 nov 2011 18:00 Danne (Ej registrerad)
Det här hör man varje gång det kommer lite snö,man skyller på andra!!!!!. En fråga? vem kör bilen som åker i diket?. Vägverket , trafikstyrelsen. Sluta och klaga på andra, lär er köra bil istället.SNÖ!! HALT !!. SLUTA KLAGA LÄR ER OCH KÖR BIL PÅ VINTERN!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skrivet 27 nov 2011 18:15 CalleP (Ej registrerad)
Körde på E4:an mellan njurunda o svall, visst, det var oplogat å väldigt dåligt snöröjt. MEN varför anpassar vi inte hastgheten till förhållandena!!?? Omdömet är inte bra, obefintliga avstånd o dåliga omkörningar, vi i norra sverige ska ha bättre förståelse än det jag sett idag. Så fort det småsnöar i södra Sverige o det blir "trafikkaos" sitter vi o skrattar åt eländiga bilförare på kafferasten, sanningen är att vi västernorrlänningar inte är ett dugg bättre! Vad är det för fel på personer som riskerar sitt eget liv o medtrafikanters för några få minuters skull. Skärpning för attans, skämmes!
Skrivet 27 nov 2011 18:48 Henrik (Ej registrerad)
Danne (Ej registrerad) skrev:
Det här hör man varje gång det kommer lite snö,man skyller på andra!!!!!. En fråga? vem kör bilen som åker i diket?. Vägverket , trafikstyrelsen. Sluta och klaga på andra, lär er köra bil istället.SNÖ!! HALT !!. SLUTA KLAGA LÄR ER OCH KÖR BIL PÅ VINTERN!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hur tänker du egentligen?? Folk anpassar sig efter väglaget, men hur lätt är det att köra bil när det är 10-15 cm snö på vägen, moddigt, is under och när det finns två strängar att ligga i? Kan säga dig att de inte var någon som låg över 50 på E14 mellan Nacksta och Matfors vid 16tiden, just för att det inte gick att köra snabbare. Men du menar att de företag som ska skotta inte har ett ansvar att skotta, allt är upp till bilisterna? NU körde folk 50, ändå halkar folk på sidan, pga snön som ligger nu blir som snor, i kombination med spårbildning och is. Tänk, Tänk efter en gång till, innan du kommenterar.
Skrivet 27 nov 2011 19:06 KO (Ej registrerad)
Man blir lika förvånad varje år, kan folk inte köra bil här i sundsvall, vi bor ju i Norrland och är van med snö och halt väglag. Det börjar fanimej bli som i Stockholm, kör i diket vid 1cm snö på vägen. Helt otroligt.....jag tycker att dom som orsakar olyckor eller kör i diket vid nysnö ska fanimej inte ha körkort.
Skrivet 27 nov 2011 19:15 Pontus (Ej registrerad)
På sommaren så skiter folk fullständigt i de linjer som finns på vägarna för att det ska vara säkert, på vintern så är dessa linjer borta och då är det fullständigt kaos med alla dessa idioter som "banar" egna vägar och fullständigt skiter i linjer som finns under samt de linjer som väl kommer fram.
Vi lever i Sverige och har inte Autobahn här, så sakta för fan ner och tänk på övriga trafikanter. Skiter ni i era egna liv, så behöver ni inte vistas ute bland oss andra som har både familj och jobb att sköta om.
Skrivet 27 nov 2011 19:19 Tomten (Ej registrerad)
Håller med PeA, folk kan inte köra. Kör efter väglaget är det vinter kan det ju kanske vara halt eller.... Det är likadant varje år, hoppsan där var det halt! Jaha det kanske beror på att Kung Bore har fixat vitt på marken. Ingen nyhet vinter kommer varje år. Kör med okokt ägg under gaspedalen, som min körskolelärare sa. Och en sak till Det var ett himla tjat om Vägverket som bytt namn, det har väl varenda människa i Sverige upptäckt eller..! God Jul alla trafikanter !!!
Skrivet 27 nov 2011 19:20 körkort i 40år (Ej registrerad)
Varför klaga på oplogade vägar hela tiden!! Jag har haft körkort i över 40år nu och har aldrig någonsin kört av vägen, krockat eller liknande.
Är det så att vissa människor inte kan tänka? isåfall bör dessa människor lämna in sitt körkort eller ställa undan bilen och ta bussen när vintern kommer.
snälla gör det Innan nån skadas pga av eran nersatta hjärnkapacitet.
Skrivet 27 nov 2011 19:31 Robert (Ej registrerad)
Håller med Danne!
Håll avstånd och anpassa hastigheten, så svårt är det inte.. Lär er köra bil i vinterväglag istället för att sitta och klaga på trafikverket. Har varit och kört idag från kovland och ut till matfors idag då det var oplogat, inte var det några större problem? Och så mycket snö var det ändå inte... Vissa av er borde inte ha körkort eller köra bil överhuvudtaget, finns alldeles för mycket funtade personer ute i trafiken.
Skrivet 27 nov 2011 19:35 Entreprenör (Ej registrerad)
HASTIGHETSTALIBANER Calle P o gänget kan väl åka spark eller skidor dit dom ska , nån timme hit eller ditt ??!! Sluta klaga på varann o rikta ilskan mot trafikverket, dom bestämmer o ingen annan när plogbilarna får köra igång, med våra skatter ska vägarna vara framkomlig !! Punkt :-(
Skrivet 27 nov 2011 20:07 bilist (Ej registrerad)
Det är ganska tröttsamt att " bror duktig" alltid ska utala sig hur bra han/hon är på att köra och hur alla andra är dåliga. Alla kan göra misstag, även"bror duktig" Den som påstår att han/hon inte gjort misstag i trafiken ljuger. Jag har själv kört bil i många år utan tillbud men jag behöver inte klanka ner på andra. Man måste faktiskt ha lite tur också.
Skrivet 27 nov 2011 20:15 Anders (Ej registrerad)
När skall ST skriva nåt om olyckan som skedde i Bredsand vid lunchtid där en person körde mot rött ljus och misstänks för rattfylleri???
http://gobitens.blogspot.com/2011/11/trafkolycka-e4-bredsand.html
Trafikljusen är ur funktion bland annat.
Skrivet 27 nov 2011 20:21 Andreas (Ej registrerad)
Folk säger att Stockholmarna inte kan köra bil så fort det kommer lite snö. Undra vilka som inte kan köra!
Skrivet 27 nov 2011 20:39 pelle (Ej registrerad)
det har snöat hela dan, det är en skam att inte peab har varit ute å plogat, ca 12.30 E4 till birsta oplogat fast dom sagt på nyheterna att det kommer snö. Låg dom å sov eller. man undrar eftersom dom saltar när det är plus 7 grader å regn. Vem är ansvarig för det?????
Skrivet 27 nov 2011 20:53 Outlaw (Ej registrerad)
Kör precis som på sommaren, ge f*n i att sitta och va så nervösa.. jag kör efter hastighetsbestämmelserna.. bryr mig inte så mycket i snön.. kör bara helt vanligt.. funkar skitbra. Låg en slöfock framför mig på väg hem idag.. låg i 40-60 på 90-väg, och vinglade fram och tillbaka mellan mitten och kanten.. den personen satt och tänkte alldeles för mycket på väglaget. Väglaget var bra.. lite snö.. men fullt framkomligt med bil i vanlig hastighet. Man kör ju rakt och fint.. så inga problem.. men nee då.. folk får panik, kör sakta och osäkert, varpå dom hamnar i diket. Kom över rädlsan eller åk buss!! Sluta snigla på vägarna och ställ till det!
Skrivet 27 nov 2011 20:59 jocke (Ej registrerad)
livsmedelstransport. (Ej registrerad) skrev:
Ja jag skrev tidigare om Vägverket! och det stämmer igen, de är tagna på säng! åkte Motorvägen nu kl13,30 från Timrå mot Sundsvall, jo då kommer en plogbil ut från Timrå, men min undran var ju om denna bil var trasig på något vis! blev inget anorlunda efter den, närmare stan möter jag en (OBS) Saltbil som vräker ut en massa salt i norrgående körfält i snön! inte undra på att det blir stopp i trafiken för det minsta oväder som kommer! E14 är oplogad än fast kl är 15,00! Komm inte och skyll på något annat nu Vägverket! jag har kört plogbilen i en massa år tidigare, och då flöt trafiken mycket bättre trots att det var sämre utrustning för vinterväghållningen! Bara att säga åter igen ! SKANDAL::::...
fel och lära sig att vi har 4 olika årstider i sverige och en av dom med vinter och snö, klaga för fan inte på vägverket, det är skit bakom spakarna om man kör i diket när det är snö ute. anpassa farten efter väglag, mycket mr än så krävs det inte för att hålla sig kvar på vägbanan.........
Skrivet 27 nov 2011 21:00 jocke (Ej registrerad)
Yrkeschaufför (Ej registrerad) skrev:
Vägverket finns inte kvar! Det heter idag Trafikverket och det är inte bara ett namnbyte som skiljer! St vänligen ändra i artikeln så kanske folk lär sig nängång.
TRANSPORTSTYRELSEN HETER DOM VÄL... ??
Skrivet 27 nov 2011 21:03 yrkeschaufför (Ej registrerad)
Danne (Ej registrerad) skrev:
Det här hör man varje gång det kommer lite snö,man skyller på andra!!!!!. En fråga? vem kör bilen som åker i diket?. Vägverket , trafikstyrelsen. Sluta och klaga på andra, lär er köra bil istället.SNÖ!! HALT !!. SLUTA KLAGA LÄR ER OCH KÖR BIL PÅ VINTERN!!!!!!!!!!!!!!!!!
Henrik (Ej registrerad) skrev:
Hur tänker du egentligen?? Folk anpassar sig efter väglaget, men hur lätt är det att köra bil när det är 10-15 cm snö på vägen, moddigt, is under och när det finns två strängar att ligga i? Kan säga dig att de inte var någon som låg över 50 på E14 mellan Nacksta och Matfors vid 16tiden, just för att det inte gick att köra snabbare. Men du menar att de företag som ska skotta inte har ett ansvar att skotta, allt är upp till bilisterna? NU körde folk 50, ändå halkar folk på sidan, pga snön som ligger nu blir som snor, i kombination med spårbildning och is. Tänk, Tänk efter en gång till, innan du kommenterar.
klarar man inte av att köra bil i 10-15 cm snö ska man låta bli eller köra i den hastigheten man klarar av, inte överskatta sin förmåga
Skrivet 27 nov 2011 21:11 Peter E (Ej registrerad)
Sign. Inte många knop på Trafikverket!
Ska vi gissa att vägarna i Härnösand är blåsta, renplogade och välsaltade! Trafikverkets regionkontor ligger ju där och bossarna måste ju kunna ta sig till jobbet i morgon bitti för att kunna meddela överbossarna i Borlänge att vägarna i regionen är väl framkomliga och halkbekämpade!
- Ska vi säga att du gissar fel. Körde nyss där och det var värre än nånannanstans. Sluta släng dynga på Härnösand. Vi har inga gräddfiler, tvärtom; här släcks allt ner.
Skrivet 27 nov 2011 22:07 yörgen (Ej registrerad)
Hur kunde E4 vara oplogad klockan halv tre på eftermiddagen, det är för mig en gåta. Den viktigaste vägen utav alla är oplogad..vilket skämt. Slopa saltbilen också och åk ut och sanda E4.
Skrivet 27 nov 2011 22:37 Minna (Ej registrerad)
Ni som skriver att det bara är att anpassa hastigheten till väglaget har säkert inte varit med om en sladd eller liknande. När det är så här halt och oplogat hinnar man inte ens tänka tanken innan bilen ligger i diket. Det går inte att förbereda sig för allting. Ni som tycker att ni är så duktiga och aldrig har varit med om något hur ofta kör ni tro, kanske någon gång i veckan. Vi betalar en hel del pengar för våra vägar och tycker att vi borde få något tillbaka.
Skrivet 27 nov 2011 23:24 Bilist (Ej registrerad)
oxå Chaufför (Ej registrerad) skrev:
Salt är den dumsnåles lösning på alla problem i trafiken eftersom en plogbil verkar kosta men saltet verkar vara gratis. Och man väljer den billigaste lösning oavsett trafikstörningar. Skyltbytet fanns inte med i att göra listan när man bytte namn.
Tyvärr är det så när det snöar med temperatur runt nollan. Man plogar inte utan vräker ut salt istället som ska smälta bort snön. Men istället blir det bara en kladdig sörja på vägen med djupa moddsträngar i mitten som gör att de bilar med dåliga däcksmönster är rena trafikfaran. I det här fallet bidrar saltet till att det blir en större trafikfara. Då är det bättre att ploga bort blötsnön så att det inte uppstår så myckte modd på vägbanan.
När man läser artikeln så undrar man hur fort det har gått när man hade fått sladd. Jag vill inte skylla på någon, men när man är ute själv i dåligt väder finns det alltid nötter till bilister som tror att det är ännu sommarföre.
Skrivet 27 nov 2011 23:31 Markus (Ej registrerad)
CalleP (Ej registrerad) skrev:
Körde på E4:an mellan njurunda o svall, visst, det var oplogat å väldigt dåligt snöröjt. MEN varför anpassar vi inte hastgheten till förhållandena!!?? Omdömet är inte bra, obefintliga avstånd o dåliga omkörningar, vi i norra sverige ska ha bättre förståelse än det jag sett idag. Så fort det småsnöar i södra Sverige o det blir "trafikkaos" sitter vi o skrattar åt eländiga bilförare på kafferasten, sanningen är att vi västernorrlänningar inte är ett dugg bättre! Vad är det för fel på personer som riskerar sitt eget liv o medtrafikanters för några få minuters skull. Skärpning för attans, skämmes!
Just det! Anpassa hastigheten efter underlaget, är en gammal tumregel. Det som förvånar mig att det sker så mycket trafikolyckor när det är snöfall och runt nollan. Men, när det är -15 och frosthalka varvat med packad kallsnö på vägbanan, då minsann är det lugnt på olycksfronten (upplevde det förra vintern). Sedan att Trafikverkets nollvision rimmar illa med att man ger entrepenörerna uppdraget att vräka ut salt på snöiga vägar istället för att ploga är oförsvarligt, omotiverat.
Skrivet 27 nov 2011 23:34 Akademikern (Ej registrerad)
CalleP (Ej registrerad) skrev:
Körde på E4:an mellan njurunda o svall, visst, det var oplogat å väldigt dåligt snöröjt. MEN varför anpassar vi inte hastgheten till förhållandena!!?? Omdömet är inte bra, obefintliga avstånd o dåliga omkörningar, vi i norra sverige ska ha bättre förståelse än det jag sett idag. Så fort det småsnöar i södra Sverige o det blir "trafikkaos" sitter vi o skrattar åt eländiga bilförare på kafferasten, sanningen är att vi västernorrlänningar inte är ett dugg bättre! Vad är det för fel på personer som riskerar sitt eget liv o medtrafikanters för några få minuters skull. Skärpning för attans, skämmes!
"Vi i norra Sverige..."? Företräder du norrbottningarna..? Vad jag vet, och har fått lära mig, tillhör Sundsvall inte norra Sverige. Sundsvall och Medelpad ligger i geografiska mellersta Sverige. "Norrland" och "norra" behöver betyda samma sak. Det är som att säga att Gävle till norra Sverige.. Hmmmm..
Skrivet 27 nov 2011 23:55 Trafikant (Ej registrerad)
Dax att sparka ansvarig driftsledare som (miss)sköter E14. Han kan inte ha utfört sitt jobb idag!
Skrivet 28 nov 2011 00:03 Kol-Svart (Ej registrerad)
Vore ju inte helt fel om Trafikverket kunde sätta upp riktigt belysning på motorvägen mellan Sundsvall - Timrå. Sjukt att det en gång fanns där, men att man monterade ner det. En motorväg så pass nära en så stor stad ska ha Riktig belysning!
Gissar att den som beslutade om att ta bort de inte bor i stan!
Skrivet 28 nov 2011 00:48 Travis Bickle (Ej registrerad)
Mer än en gång har jag undrat hur det står till med beslutsfattarna över vägunderlaget. 09:35 i fredags for jag från Sundsvall till Härnösand och tillbaka till Sundsvall. Temperaturen var plus 3 grader och 4 grader på vissta ställen. Blött på vägen och inte tillstymmelse till en isfläck. Lägg till att temperaturen förväntades stiga under dagen. Döm om min förvåning dår jag får saltbilen framför mig på väg tillbaka till Sundsvall. Den vräker ut salt på vägen länge. Varför? Varför? Vart finns logiken i det? Jag har varit med om 100-tals gånger då det hade behövts salt då ingen saltbil synts till. Vad är det för fel på er som ligger bakom detta?
Skrivet 28 nov 2011 01:11 Problem? (Ej registrerad)
Förstår inte hur det kan bli såhär VARJE år. Jag har kört fram och tillbaka (haga-skönsmon-birsta bla) idag vid flera olika tidpunkter och visst har det varit snöigt, men inte så pass att man inte tar sig fram. Sen kan man ju faktiskt prova bromsa och se hur väglaget är och anpassa sig därefter.
Ifall det faktum att man inte kan köra 100 på E4 under vintern är ett så stort problem så bör man tänka om. Eller så sladdar/krockar man.
Skrivet 28 nov 2011 02:08 bochrister (Ej registrerad)
nu tar vi och lugnar ner oss lite grann, vi ska inte alls rikta någon ilska mot vägverket, trafikverket eller något annat som ligger utanför oss själva. någonstans är det så iaf för mig är det så att jag är mitt eget ansvar. det är märkligt att det är likadant varje år, första halkan, första snön ja ni förstår säkert vart jag är på väg, det måste vara helt omöjligt att varje år bli överraskade av det här. kommer man till en korsning så nog har varenda körkorts innehavare börjat att bromsa lite sent så att det är en iskana fram till korsningen samma sak gäller i uppförsbackar där gasar vissa alldeles åt helsefyr för mycket och resultatet blir iskana. nä det är dags för lite mer eget ansvar. ta det lugnt och krama om varandra i trafiken.
Skrivet 28 nov 2011 02:27 Nils Lindholm (Ej registrerad)
E4 ska plogas vid 1-cm MEN, entreprenören har 3-timmar på sig att ploga färdigt.
Så hur kan det bli totalt fel.
Jo om det snöar 120-cm i timmen 2cm i minuten !!!
Så ska plogbilen fara ut efter 30-sek, ha plogat sträckan på 3-timmar, vilket ger att sista metern av sträckan kan ha ett snödjup på 3,6-meter då plogbilen kommer.
Sen finns då 'Force majeure' också, förmodligen då det kommer mer än 1-cm snö.
Vem hade räknat med det ;)
Skrivet 28 nov 2011 07:36 Peter (Ej registrerad)
Till alla er som klagar på trafikverket och Peab här. Tror ni att det här är en liten region med bara ett par vägar som ska skottas? Det är det inte!!! Jag mötte plogbilen flertal gånger under dagen och visst hade dom en underlig körtur tycker jag. Hos mig plogade dom vägen runt 19:30 på kvällen. Men anpassa eran hastighet istället och köp bra vinterdäck till era bilar!!!
Skrivet 28 nov 2011 09:10 Entreprenör (Ej registrerad)
SKÄMMES TRANSPORTVERKET ! Om transportverket följt sina egna regler skulle första plogbilen kört E14 S-vall -Nedansjö ca kl 08.00 Kl18.30 kom första plogbilen o så ska det inte vara oavsett vad alla hastighetstalibaner skriker om, man ska inte behöva snigla fram på en Europaväg med 12 cm snö.
Skrivet 28 nov 2011 09:59 Bilist (Ej registrerad)
Outlaw (Ej registrerad) skrev:
Kör precis som på sommaren, ge f*n i att sitta och va så nervösa.. jag kör efter hastighetsbestämmelserna.. bryr mig inte så mycket i snön.. kör bara helt vanligt.. funkar skitbra. Låg en slöfock framför mig på väg hem idag.. låg i 40-60 på 90-väg, och vinglade fram och tillbaka mellan mitten och kanten.. den personen satt och tänkte alldeles för mycket på väglaget. Väglaget var bra.. lite snö.. men fullt framkomligt med bil i vanlig hastighet. Man kör ju rakt och fint.. så inga problem.. men nee då.. folk får panik, kör sakta och osäkert, varpå dom hamnar i diket. Kom över rädlsan eller åk buss!! Sluta snigla på vägarna och ställ till det!
Just precis! Jag har samma tankar så gott som varje gång när jag är ute på E4:an (mestadels söder som Sundsvall) och hamnar bakom en rädd och osäker bilist, spelar ingen om det är sommar eller vinter. Det är ett irriterande körbeteende som dessa bilister håller på med. Är det snö på vägen och man kör lugnt och fint och håller rakt så ska det inte behöva vara något problem, då kan man lugnt hålla sig till hastighetsbegränsningen. Men vad gör man? Jo, ligger och bromsar upp i 50-60. Då är det bättre att man ställer bilen hemma och tar bussen istället.
Jag åker mycket buss till o från jobbet och förra vintern, efter ett kraftigt snöfall, hörde jag busschauffören prata med en kollega som åkte med, att det finns alltför många osäkra bilister ute på vägarna som inte hör hemma där.
Skrivet 28 nov 2011 10:02 ISAK (Ej registrerad)
Citat från ST av jourhavande på PEAB: "Flera vändor ska ha körts under dagen (på E14)..."
Kommentar: Antingen ljuger PEAB fräckt eller så hade deras bilar lämnat snöplogen hemma! Jag körde från Stöde till Matfors kl 13:30. Fullkomligt oplogat och mittsträng med snömodd på minst 30 cm! Jag körde från Matfors till Stöde kl 15:30. Fortfarande lika oplogat - men nu ännu högre mittsträng i vägen. Det är sannerligen inte konstigt att det blir olyckor med sådan genomusel väghållning på en europaväg.
Skrivet 28 nov 2011 11:13 Bilist (Ej registrerad)
ISAK (Ej registrerad) skrev:
Citat från ST av jourhavande på PEAB: "Flera vändor ska ha körts under dagen (på E14)..."
Kommentar: Antingen ljuger PEAB fräckt eller så hade deras bilar lämnat snöplogen hemma! Jag körde från Stöde till Matfors kl 13:30. Fullkomligt oplogat och mittsträng med snömodd på minst 30 cm! Jag körde från Matfors till Stöde kl 15:30. Fortfarande lika oplogat - men nu ännu högre mittsträng i vägen. Det är sannerligen inte konstigt att det blir olyckor med sådan genomusel väghållning på en europaväg.
Saltvändor ska det heta. Inte plogar man vägar nuförtiden, bara när det är kallgrader då saltet inte fungerar längre.
Snömodden försvinner inte med en gång när man saltar utan den löser bara upp sig långsamt.
Skrivet 28 nov 2011 11:18 Lennart A (Ej registrerad)
Problemet, som jag ser det, består av flera saker:
1. Trafikverket saltar bort snön istället för att ploga (för det mesta).
2. Pga ovanstående så skapas en fet modd som orsakar många tillbud/olyckor
3. Efter saltningen blir vägbanan kolsvart och, skulle det sedan bli kallare än -10, så bildas en stenhård, osynlig isskorpa på vägbanan, vilken i sin tur innebär förrädisk halka.
Nej, låt vinterväglag bestå av vita, plogade vägar så alla får se att det är vinter med allt vad det innebär. Dessutom minimalt med vägslitage och mindre behov av nyasfaltering under sommarsemesterperioden. Eller sitter dom i varandras armar? Inget salt blir lite asfaltering.
Skrivet 28 nov 2011 12:13 ante (Ej registrerad)
Håller med Lennart A. Lägg mera krut på plogning !
Snöfall = Ploga !
Underkylt regn = Salta !
Både jämtland och västerbotten klarar av vintern med betydligt mindre salt än västernorrland !
Dessutom är plogning och sandning bättre för miljön :)
Skrivet 28 nov 2011 13:02 Entreprenör (Ej registrerad)
Medelpadingar = Fabriksmentalitet ? Varför skriver man in som vanlig bilist o ger sig på andra bilister,när vi betalar in Miljarder till staten varje dag som i sin tur gett trafikverket i uppdrag att sköta vägarna, årets regler gällande E14 säger att plogning skall påbörjas vid 1cm o vara avslutad efter 3tim och det har vi betalat för, varför klagar man inte på trafikverket istället för att säga att det går bra bara man kör sakta !!?? Vägarna ska vara i bra skick, det har vi redan betalat för och det är inte normalt att köra varken 30 eller 50 km/h, på E14 ska trafiken kunna flyta på i 90km/h årets alla dagar , då 90km/h i sig redan är en låg hastighet med tanke på att vi pratar om en Europaväg .