Skilda förhållningssätt till mössan och mobilen
Mobilen, mössan och musiken.
I många högstadieklasser är mobiltelefoner ett omvittnat störningsmoment. Reglerna när det gäller allt från ytterkläder till hur telefoner får användas varierar från skola till skola och från klass till klass.
– Det här med mobilerna är ett dilemma. Inte minst eftersom det finns elever med särskilda behov som har stor hjälp av sina telefoner, säger Ann-Catrine Lilieqvist, rektor på Katrinelunds skola.
Relaterat
Fakta
Fakta Ordningsregler som slagits fast av Skolverket
* Läraren får visa ut en grundskoleelev från undervisningslokalen för högst återstoden av pågående undervisningspass eller låta eleven under uppsikt stanna i skolan högst en timme efter skoldagens slut.
* Den i princip enda situation då användande av våld kan anses godtagbart är vid en nödvärns- eller nödsituation.
* En elev i grundskolan får aldrig avstängas från undervisningen även om eleven uppträder hotfullt.
* I gymnasieskolan kan läraren visa ut en elev för högst återstoden av pågående undervisningspass.
*· I gymnasieskolan kan rektorn utdela en varning vid behov.
* Om eleven kan inverka skadligt på andra elever eller dylikt, kan eleven stängas av från gymnasieskolan under högst två veckor av terminen eller förvisas från kommunens skolor högst tre terminer utöver den termin när beslutet meddelades.
* Kollektiv bestraffning av elever är inte tillåtet.
* En elev kan inte flyttas till en annan skola av disciplinära skäl utan som en stödåtgärd för att en elev ska bättra sig.
* Med stöd av brottsbalkens nödregel kan föremål omhändertas för att avvärja omedelbar fara.
* Det är tillåtet för skolledningen att öppna och visitera elevskåp under förutsättning att eleverna fått information om att skåpen inte är privata.
* Slutna väskor får inte öppnas och genomsökas.
* Skolpersonal har inte några befogenheter att genomföra kroppsvisitation utan samtycke
Situationen för friskolor är något annorlunda än det som beskrivits för kommunala skolor. Det finns inte någon detaljreglering angående personalens befogenheter, men självfallet måste även personalen i fristående skolor skapa trygghet och säkerhet. Elever i fristående skolor, ska omfattas av samma värdegrund och ha lika bra rättssäkerhet, som elever i kommunala skolor. Därför kan till exempel inte fristående grundskola avstänga elever från undervisningen.
Källa: Skolverket
Artikelserie
- Artikelserie: svaga skolor i Sundsvall
- "Vi vill inget hellre än undervisa" 2012-01-12
- Matematikprojekt ska lyfta kunskaperna från förskolan 2012-01-11
- Eleverna tycker till 2012-01-10
- Ett hån att skylla låga resultat på kompetensbrist 2012-01-10
- Så ska den kommunala skolan räddas 2012-01-08
- Andelen svaga eleverna ökar på vissa skolor 2012-01-08
Förr var det bara gamla tanter som hade mössor på sig inomhus. Nu ser det annorlunda ut. Mössor och kepsar är viktiga attribut för många tonåringar.
– Hos oss tar vi av oss ytterkläderna. Mobilerna ska vara avstängda och eleverna får stoppa undan dem. Ibland måste vi påminna dem om det eftersom de blir nyfikna när det vibrerar i fickan. Telefonerna tar lätt fokus från undervisningen, säger Mats Sjögren, rektor på Matfors skola.
På friskolan Mimer drar man det ett steg till.
– Här använder vi inneskor och ytterkläder ska lämnas utanför lektionssalarna och matsalen. Mobilerna ska vara inlåsta i ett skåp under lektionstid och missbrukas de lägger vi rabarber på dem. Då får de hämtas inne hos mig efter dagens slut, säger skolans rektor Lena Wallgren.
På Engelska skolan får mobiltelefoner inte användas inomhus, vilket har resulterat i en Facebookgrupp där elever gått samman i syfte att försöka ändra på regelverket. Nya inlägg som lagts in på sidan har budskap som: "Lycka till, de senaste fem åren har de försökt att ändra på det. Det kommer inte hända, inse." och "Ni kommer att uppskatta att regeln fanns när ni börjar gymnasiet sen."
– Vi vill fokusera på elevernas rätt till en lugn och störningsfri skolmiljö, säger skolans vice rektor Petra Håkansson.
Frågan tycks ständigt vara uppe för debatt. En del lärare vill ogärna samla ihop telefonerna eftersom det är tidsödande och handlar om stora värden.
– Jag avskyr verkligen mobiltelefoner, säger en lärare.
Sedan lyfter hon en annan aspekt.
– En av mina elever har läs- och skrivsvårigheter och brukar fotografera av information som skrivs på tavlan. Det är klart att den då är ett hjälpmedel.
På Katrinelunds skola får eleverna ha sina telefoner men inställningen ska stå på ljudlöst och när det urartar griper läraren in.
– Vi har nyligen tagit fram en särskild väska med numrerade fack i vilken läraren kan samla in telefonerna, säger Ann-Catrine Lilieqvist.
Även på Katrinelund diskuteras telefonpolicyn ofta.
– Vi har elever som har inskrivet i sina åtgärdsprogram att de ska få ha musik på när de jobbar med enskilda arbeten eftersom de har lättare för att koncentrera sig då, säger Ann-Catrine Lilieqvist.
Skolorna inom Sundsvalls kommun har ingen gemensam policy när det gäller ytterkläder och mobiltelefoner.
Nu har också skolverket slagit fast att det är upp till varje lärare att bedöma elevers rätt att bära heltäckande slöja.
Även om det kanske inte är en fråga som aktualiseras särskilt ofta så är den långt ifrån enkel. Det är upp till läraren att avgöra om "klädseln medför särskilda risker vid laborationer eller liknande övningar", liksom om "klädseln väsentligt försvårar samspelet mellan lärare och elev".












































Vad tycker du om reglerna i skolan. Tyck till!
Senaste kommentarerna:
Skrivet 13 jan 2012 13:00 Uppriktig (Ej registrerad)
Tur att mina barn inte går på Katrinelund med tanke på rektorns uttalande. Funderar på Matfors skola istället.
Skrivet 13 jan 2012 13:39 3 Tonårsbarns pappa.... (Ej registrerad)
Förstår inte att det ska vara så svårt för lärarna att få lägga beslag på telefonen.... Skulle vara skitenkelt att under lektions tid är telefonen avstängd!
Samma sak mössa/keps är inte på inomhus, Sedan så kan man fundera vad det är för föräldrar som tycker att det är rätt att telefon och mössa/keps är på inomhus; Det kanske är ni som skulle uppfostras i stället
Skrivet 13 jan 2012 13:55 Inför skoluniform och enhetliga regler (Ej registrerad)
Man kan undra vad det är för specialist som rekommenderar en elev att sitta med mobiltelefon och hörlurar under lektionerna. Men det är just här vi har pudelns kärna: den enskilde elevens behov är större än gruppens, så stort att gruppen får lida istället.
Skrivet 13 jan 2012 13:59 RN (Ej registrerad)
Under min skoltid hade jag både telefon och keps på, nu sitter jag på ett kvalificerat jobb med en univerisitetsutbildning. Så det är nog mer som påverkar än keps och mobil. Och dom som har svårt går det nog inte lättare för utan kepsen....och mobil, hela samhället bygger väl på att hålla sig uppdaterad
Skrivet 13 jan 2012 14:00 Småbarnsförälder (Ej registrerad)
Det ska komma tydliga regler, både hemifrån och från skolan. Största ansvaret tycker jag ligger på föräldrarna som ska uppfostra lite vett och etikett till sina barn. Men det är väl svårt i det här svenska veloursamhället? Mössa och keps ska tas av inomhus och mobiltelefoner ska inte ens få finnas inne i ett klassrum.
Vuxna ska visa att man just är vuxen, dvs sluta dalta och curla med barnen och istället kunna peka med hela handen och ge tydliga regler. Det tar inte barn skada av (som så många tror)
Skrivet 13 jan 2012 14:03 Förälder K-lund (Ej registrerad)
Jag är glad att jag har ett barn på Katrinelund! Just för att Anki inte sitter fast i en fyrkant utan vågar testa nya saker när det behövs och även får lärarna i klasserna att våga göra det. På ett positivt sätt.
En smartphone kan användas på väldigt många olika sätt och kan man så finns det mycket hjälpmedel i den, tex inspelningsfunktioner, appar med ordböcker osv.
Skrivet 13 jan 2012 14:03 Emil (Ej registrerad)
Förstår inte varför dagens 60-talist föräldrar ska vara så enormt bakåtsträvande och konservativa. Varför ödsla en så enorm debatt om nått så simpelt som mössa och keps. Låt ungdomarna själv ta beslut om dom vill ha en mössa eller keps på sig inomhus. Allt är fortfarande inte som på 70-80 talet när ni växte upp. Snälla försök förstå att modet och sättet man klär sig på tack och lov har ändrats på 30-40 år.
Skrivet 13 jan 2012 14:04 Markus (Ej registrerad)
3 Tonårsbarns pappa.... (Ej registrerad) skrev:
Förstår inte att det ska vara så svårt för lärarna att få lägga beslag på telefonen.... Skulle vara skitenkelt att under lektions tid är telefonen avstängd!
Samma sak mössa/keps är inte på inomhus, Sedan så kan man fundera vad det är för föräldrar som tycker att det är rätt att telefon och mössa/keps är på inomhus; Det kanske är ni som skulle uppfostras i stället
Det är så. Då är det de vuxna som borde uppfostras i vett och etikett. De har inte förstått sin roll att visa att man är vuxen och ska kunna inge respekt.
Till sitt försvar säger de väl att "barn ska kunna få klä sig hur de vill..." Stackars barn, säger jag... De kommer inte att få det lätt när de ska ut i vuxenvärlden.
Skrivet 13 jan 2012 14:33 Tonårsförälder... (Ej registrerad)
Jag håller med om att mobilen bör vara avstängd under lektionstid. Väldigt störande för många elever. Däremot tror jag att skolan får svårigheter att beslagta mobiltelefonerna.
Men hallå "Tonårsbarns pappa"! Vad gör det om tonåringar har mössa på sig inomhus. Vem stör det egentligen? Mitt råd som tonårsförälder det är att välja sina konflikter. Blunda för småsaker men se allvarligt på det som verkligen är allvarligt!
Skrivet 13 jan 2012 15:27 Mormor (Ej registrerad)
Ingen Mössa, ingen Mobil, inga Jackor någon ordning måste det vara, man har aldrig haft det tidigare , Skolan är en Arbetsplats och på Arbetsplatser inomhus bär man inga mössor, jackor och man använder inte sin egen mobil det gör man på sin fritid.
Skärp ungdomsföräldrar det är ni som ska lära era barn att uppträda korrekt, tillåter ni det hemma då tycker synd om era barn.
Skrivet 13 jan 2012 15:47 Kvast Hilda (Ej registrerad)
Det är inte eleverna som ska bestämma själva. Skolan sätter upp reglerna & de ska efterföljas punkt slut. Ytterkläder tar man av sej innan man går in i klassrummet & mobiltelefoner låser man in i skåp. Lär ni era barn att själva bestämma om de ska gå mot t.ex röd gubbe också? Lär era barn att regler är till f.a följas. Våga vara vuxna & lär era barn att inte ifrågasätta allt. Det skulle vara bra om samtliga skolor hade lika uppsatta regler. Det ska inte vara godtyckligt på olika skolor hur regelverket ser ut. Det hjälper även lärarna om reglerna är lika på alla skolor.
Skrivet 13 jan 2012 16:02 Jag (Ej registrerad)
Kan man inte helt enkelt kräva att eleverna sätter sina mobiler på flygplansläge då?
Gör man det så kan telefonen användas till allt utom ringa, sms:a och surfa, kort sagt mobilen är på slagen men inte uppkopplad.
Och givetvis ska mössorna av inomhus, mössor används utomhus speciellt när det är kallt ,men att kräva att kläderna ska lämnas utanför skolsalen låter inget vidare pga stöldrisk och risk för att nån förstör kläderna på nåt sätt. Det hände när jag gick i skolan och det händer fortfarande.
Skrivet 13 jan 2012 16:23 Mötesdeltagare (Ej registrerad)
Ja det är väl för det som när ungdomar fått ett jobb och kommit så långt att de skall vara med på ett företagsmöte, vare sig det avser styrelse- eller annat så nog piper deras mobiltelefoner och där sitter de med förvåningen
/skammen lysande i ansiktet, "va får man inte ha telefonen påslagen under mötet". Det hör till god ton att inte ha mobilen påslagen då man deltar i ett möte om man nu inte råkar ha jour på något sätt, men i så fall meddelar man det till mötesledningen.
Skrivet 13 jan 2012 17:15 morfar (Ej registrerad)
Mormor (Ej registrerad) skrev:
Ingen Mössa, ingen Mobil, inga Jackor någon ordning måste det vara, man har aldrig haft det tidigare , Skolan är en Arbetsplats och på Arbetsplatser inomhus bär man inga mössor, jackor och man använder inte sin egen mobil det gör man på sin fritid.
Skärp ungdomsföräldrar det är ni som ska lära era barn att uppträda korrekt, tillåter ni det hemma då tycker synd om era barn.
Mormor, du är en ängel. Så självklart enkelt som du redogör för, är det faktiskt om alla ställer upp och jobbar för att regeln ska följas. Och flumföräldrar som försvarar mössor inomhus och full snurr på mobilen i klassrummet rekommenderas ett besök i detta klassrumsinferno som stackars lärare ska försöka bedriva undervisning i. Krånga inte till ett järnspett genom att försvara eländet med torftiga frihetsargument och kränkning av individens personlighet..
Skrivet 13 jan 2012 19:35 mössa (Ej registrerad)
Då en annan gick i skola var det tufft att gå utan mössa i -20 ute va fan nu ska det va sticke mössa mitt i sommarn.
Skrivet 13 jan 2012 19:52 oluz (Ej registrerad)
Jag (Ej registrerad) skrev:
Kan man inte helt enkelt kräva att eleverna sätter sina mobiler på flygplansläge då?
Gör man det så kan telefonen användas till allt utom ringa, sms:a och surfa, kort sagt mobilen är på slagen men inte uppkopplad.
Och givetvis ska mössorna av inomhus, mössor används utomhus speciellt när det är kallt ,men att kräva att kläderna ska lämnas utanför skolsalen låter inget vidare pga stöldrisk och risk för att nån förstör kläderna på nåt sätt. Det hände när jag gick i skolan och det händer fortfarande.
Hahahahaha åå nej..
Den här klassen är total kaos, eleverna älskar att gå emot lärarna..
Den nya regeln fungerar heller inte så bra, många eleverna säger att de lagt ifrån sig mobilerna i skåpet eller dylikt.
Skrivet 13 jan 2012 20:04 Besvärligt (Ej registrerad)
Nåjo, jag tycker nog som de flesta, alltså att mobiltelefon skall vara avstängd under lektionstid. Dessutom är jag av den åsikten att huvudbonad ska inte vara på inne, men där finns det ett pedagogiskt problem. Om det är mössförbud exempelvis, hur kan det då tillåtas turban/burka eller liknande? Även om jag kan se skillnaden, dvs religion, är det inte lika enkelt att övertyga ett gäng ungdomar om att det är rätt med olika regler. Enklast är nog enhetliga regler, alltså antingen får ingen ha huvudbonad, eller så får alla ha det.
Skrivet 13 jan 2012 21:34 Pedagog i skolan (Ej registrerad)
Målet är att fostra kloka individer som tar ansvar för sina handlingar, där måste vi vuxna gå in ibland o hjälpa till tex genom regler när våra barn inte kommit så långt så de vet sitt bästa. Våga vara vuxen o sätt gränser men jobba samtidigt med attityder. Alla har vi en väg att vandra , o regler o stöd behövs på vägen för att nå en mogenhet där man vet sitt eget bästa!
Skrivet 13 jan 2012 22:15 50-talist (Ej registrerad)
Emil (Ej registrerad) skrev:
Förstår inte varför dagens 60-talist föräldrar ska vara så enormt bakåtsträvande och konservativa. Varför ödsla en så enorm debatt om nått så simpelt som mössa och keps. Låt ungdomarna själv ta beslut om dom vill ha en mössa eller keps på sig inomhus. Allt är fortfarande inte som på 70-80 talet när ni växte upp. Snälla försök förstå att modet och sättet man klär sig på tack och lov har ändrats på 30-40 år.
Tack Emil för denna vettiga kommentar! På 60-och 70-talet när jag växte upp fick man inte ha mössa eller keps på sig på skolan, men har aldrig förstått syftet med denna "regel" som känns ännu mer omotiverad idag. Blev mycket irriterad när mina egna barn gick i skola på 80- och 90-talet och lärare fortfarande tjatade om detta vilket i onödan bidrog till att skapa dålig stämning i klassrummet. Vissa kommentarer här menar att det inte skulle vara kränkande, men jag anser att det i allra högsta grad är kränkande av lärare att anse sig ha rätt att styra andra människors klädval, och särskilt i en ålder där man kanske är extra känslig för kritik och klädseln är viktig för ens identitet. Att sedan prata om respekt för alla människors lika värde och förebygga mobbing blir då bara tomma ord.
Skrivet 13 jan 2012 22:27 En som tycker att mänskliga rättigheter även ska finnas i skolan (Ej registrerad)
På vilket sätt skulle en keps eller mössa störa andra människor? Har vi rätt att bestämma vilka kläder våra arbetskamrater ska använda? Arbetsmiljölagen gäller väl även för elever i skolan och jag kan inte förstå hur det kan vara förenligt med god arbetsmiljö att vissa arbetskamrater (lärare i detta fall) skulle ha rätt att tvinga andra medarbetare (elever) att ta av sig vissa klädesplagg på sin arbetsplats och dessutom utan egentlig anledning. Den enda troliga anledning måste väl vara att kränka och utöva makt för att visa att vissa på arbetsplatsen (eleverna) ska underkasta sig de överordnades (lärarnas) godtyckliga sk regler. 1800-tal!
Inte konstigt att mobbing frodas i skolan när lärare dagligen kränker elever!
Skrivet 13 jan 2012 23:17 lärare i åk 5 (Ej registrerad)
Man kan tycka att en mössa inte är det viktigaste att tjata om, men jag tycker att det handlar om social kompetens. Som vuxen måste man ju följa vissa regler vare sej man vill eller inte. Mössförbudet har ju inget självändamål - vi lärare och de flesta föräldrar, vill ju lära ungdomarna att visVem går till en anställningsintervju med mössa?
På min skola har vi mobilförbud. Det finns ju ingen anledning alls till att eleverna måste ha telefonkontakt med omvärlden under skoltid. Däremot kan man använda dessa nya härliga kommunikationsmöjligheter i undervisningen i samråd med eleverna. Det jag upplever som ett problem är att föräldrar ringer eller SMS:ar sina barn under skoldagen t.o.m under lektioner! Föräldrarna är fullt medvetna om skolans regler.
Skrivet 13 jan 2012 23:28 Cro Magnon (Ej registrerad)
Jag kan undra varför folk alltid haft det så svårt för mössa eller keps inomhus. Jag själv hade keps, men mest för att jag inte gillade att hålla på med frisyrer. Att ha huvudbonad bottnar främst i att reglera kroppstemperatur. Det finns inget fördel att ha det inomhus, men det stör inte mig. Däremot så är mobilen ett orosmoment som jag tycker ska hållas borta. Det kan vara bra för ungarna att släppa fokus på den också.
Skrivet 14 jan 2012 00:19 82:a (Ej registrerad)
Men snälla är man så osäker på sig själv att man inte vågar ta av sig mössan har föräldrarna gjort något vansinnigt fel. Tycker det handlar om hyfs, något många ungdomar saknar i dagens samhälle. Sätter skolan en sådan regel så är det patetiskt att föräldrar sätter sig på tvären. Som förälder ska man redan fått in de i huvudet på barn som kommer till högstadiet att mössan och mobilen ska vara av.
Låter ni barnen ha mössa och telefon vid örat under söndags middagen hos mor/far föräldrarna också? Skolan/möten/middagar osv borde höra till samma självklarhet som begravningar/högtider. Föräldrar till 90-talisterna är rena skämtet. Kan ju tro ni kommit i en livskris allihopa.
ps: Man kan ju undra om mössa och mobil bidragit till ungdoms arbetslösheten, för jag skulle då inte anställa..
Skrivet 14 jan 2012 01:01 Pelle Bovaeng (Ej registrerad)
Jag blir mest fundersam över debatten här eller rättare sagt gaggeriet, Ska de behöva vara så fruktansvärt besvärligt att ta av sej Kepsen och stänga av Mobilen under den lilla grisblink en lektion pågår, ? Om nu någon elev skulle behöva sin Mobil för att klara sin undervisning så finns det bättre metoder, Dom som styr gör det väldigt enkelt för sej genom att låta den enskilde Läraren avgöra, De är ju samma som debatten ang Burka osv, De styrande vinner fem poäng genom att skjuta över beslutet till en enskild Lärare, De borde ju i alla fall finnas en policy i hela Kommunen som gäller alla Skolor, Nej jag anser att man även i Koltåldern kan lära sej att vanligt hyffs, Jag kommenterar nu ett tidigare inlägg av en läsare som med Keps och Mobil har en Universitets examen, Jag med, Utan
Skrivet 14 jan 2012 01:12 Pelle Bovaeng (Ej registrerad)
RN (Ej registrerad) skrev:
Under min skoltid hade jag både telefon och keps på, nu sitter jag på ett kvalificerat jobb med en univerisitetsutbildning. Så det är nog mer som påverkar än keps och mobil. Och dom som har svårt går det nog inte lättare för utan kepsen....och mobil, hela samhället bygger väl på att hålla sig uppdaterad
Jag drog på mej en fin examen själv på samma nivå som dej utan Keps och Telefon, Jag blev rätt uppdaterad endå av goda föreläsare och den där stenålders informationen på papper som Gutenberg förfinade samt ett intresse och en tanke
Skrivet 14 jan 2012 01:29 Pelle Bovaeng (Ej registrerad)
mössa (Ej registrerad) skrev:
Då en annan gick i skola var det tufft att gå utan mössa i -20 ute va fan nu ska det va sticke mössa mitt i sommarn.
Jag håller med dej, Kolla bara på alla Rock Stars i en TV Intervju Dom har Solbrillor på sej inomhus, Ok dom har säkert väldigt känsliga ögon då Studio belysningen är ganska bländande och stark , Vilka Tuffingar, Fy fan va patetiskt, Jag hoppas verkigen att nästa trend blir att ha på sej Lovikavantar och Helly Hansen ställ i Midsommar dansen då ska jag garva ännu mer och kanske haka på, De är så dumt så de liknar ingenting, Nej lite stil får man ha, Keps mm lämnar man i Garderoben när man går in i anvisad lokal, Jag håller med dej Mössa,
Skrivet 14 jan 2012 03:51 Anonym (Ej registrerad)
Skrivet 13 jan 2012 13:00 Uppriktig (Ej registrerad)
Tur att mina barn inte går på Katrinelund med tanke på rektorns uttalande. Funderar på Matfors skola istället.
Så det är dåligt att elever med behov får använda sig av ett verktyg?
Musik kan tex hjälpa en med adhd att få behålla fokus.
Med musik i öronen så hörs inte ljud som kan förflytta fokus till något annat.
Det fungerar inte för alla men kan avgör framtiden för en individ.
Skrivet 14 jan 2012 05:16 POF (Ej registrerad)
ser att reglerna för skolarbete blir sämre och sämre! Som officer i försvaret, välkomnas dom regler vi har från soldaterna (manliga som kvinnliga) att vi harkonsekventa regler.Och detta efter dom gått ur grundskolan och gymnasiet. Inga mobiler på slagna under lektioner och givetvis "Mössa av" inomhus, finns inga hackspettar inomhus som kan attackera träskallarna! Du kan kalla mej "mobbar" men när det inte finns regler hemma, pga att föräldrar inte har tid med ungdomarna. så har dom ungdomar som jag har haft under 35 år i försvaret välkomnat det vi säger är "raka puckar! " "dom vet var skåpet skall stå" och dom vill ha riktlinjer! dom vill veta vilket ben dom skall stå på! Så Lärare Stå på er! Ungdomarna är Sveriges Framtid, Och dom måste lära sig, vad som komma skall! Tack
Skrivet 14 jan 2012 08:26 Klädskåp önskas (Ej registrerad)
Om mobilen är på under lektionen så inkräktar man på de andra elevernas studiero. Mobilen skall därför vara helt av. Keps tar man av sig i en skolsal, liksom i alla andra möteslokaler. Det är en lika gällande regel som att man inte sitter i bara badbyxorna i skolsalen en varm dag i augusti. Däremot får flickorna ha huvudbonad i en skolsal, t ex huckle, kanske av religiösa skäl. Regeln är alltså inte lika för pojkar och flickor, och det är helt OK. Katrinelund borde dock snarast se till att bygga riktiga låsbara klädskåp till eleverna. Ventilerade fullhöjdsskåp skall det vara, så att eleverna har någonstans att låsa in sina kläder och vinterskor. De skåp som de har idag är ju ett skämt.
Skrivet 14 jan 2012 11:59 JS (Ej registrerad)
Då jag gick i grundskolan existerade inte mobiltelefoner, men tamefan, jag överlevde ändå.
Skrivet 14 jan 2012 12:55 Elev på iess.,. (Ej registrerad)
jag tycker de kommunala skolorna i Sundsvall är helt värdelös har kollat på flera och gick på en i ett halvår i 7an sluta med att betygen blev helt piss gick ut höst terminen med 40 poäng. lärarna på kommunala skolor är ju inte ens intresserad av att lära ut stor del av lektionerna blev inställda för lärare inte orka och hellre drog iväg en tur på motorcykel så tillslut gav jag upp och bytte till Engelska och jag ångrar fan inte att jag bytte går ut nian om ett halvår med mina dröm poäng som ligger på 230 kanske dom blir ännu högre än nu. och att ha förbud att ha mössa/keps är bra för det fanns elever på min föra skola som la sig och sov under mössan. mobil bör förbjudas det är ju inge hjälpmedel skaffa en skoldator isf mobiler är ju mest en leksak du kan ringa folk och spela med.
Skrivet 15 jan 2012 09:05 Mamma till ett cancersjukt barn. (Ej registrerad)
Om en elev får cancer ska då regeln om mössa ändras då, eller vad ska man göra då. Tänk er själva att ej få ha keps på huvudet och inte har ett hårstrå på huvudet för man är sjuk i cancer. Man behöver inte diskutera små problem som keps inne eller ute. Det finns värre sakaer att ta tag l.
Skrivet 15 jan 2012 09:23 Pelle Bovaeng (Ej registrerad)
POF (Ej registrerad) skrev:
ser att reglerna för skolarbete blir sämre och sämre! Som officer i försvaret, välkomnas dom regler vi har från soldaterna (manliga som kvinnliga) att vi harkonsekventa regler.Och detta efter dom gått ur grundskolan och gymnasiet. Inga mobiler på slagna under lektioner och givetvis "Mössa av" inomhus, finns inga hackspettar inomhus som kan attackera träskallarna! Du kan kalla mej "mobbar" men när det inte finns regler hemma, pga att föräldrar inte har tid med ungdomarna. så har dom ungdomar som jag har haft under 35 år i försvaret välkomnat det vi säger är "raka puckar! " "dom vet var skåpet skall stå" och dom vill ha riktlinjer! dom vill veta vilket ben dom skall stå på! Så Lärare Stå på er! Ungdomarna är Sveriges Framtid, Och dom måste lära sig, vad som komma skall! Tack
Ja du POF jag kan inte mer än hålla med dej, Efter 15 månader i Lumpen, Studier och en massa år inom Offshore Branchen så ser jag klara regler som ett hjälpmedel som underlättar för en själv och andra, Jag tycker debatten ang Keps och telefon är så dum att den egentligen inte borde finnas, En så enkel sak ska man inte ens behöva debattera, I Lumpen va de kallare än satan själv under vissa manövrar men tom under dessa kalla förhållanden klädde man av sej så mycket som möjligt när man låg i bivack eller tält for att värma kroppen av den lilla brasa man hade, Vore man påklädd så frös man ännu mer då man klev ut på Morgonen då kläderna blev som en Kylbox, Nej lite stil får de vara, Funkar inte en så enkel regel så kan man ju undra om det inte går att börja tumma på andra kanske viktigare saker
Skrivet 15 jan 2012 21:21 Micke (Ej registrerad)
Förälder K-lund (Ej registrerad) skrev:
Jag är glad att jag har ett barn på Katrinelund! Just för att Anki inte sitter fast i en fyrkant utan vågar testa nya saker när det behövs och även får lärarna i klasserna att våga göra det. På ett positivt sätt.
En smartphone kan användas på väldigt många olika sätt och kan man så finns det mycket hjälpmedel i den, tex inspelningsfunktioner, appar med ordböcker osv.
Hahaha är du seriös??
Vart är de på väg, inga telefoner på lektioner.. Thats it!
Skrivet 17 jan 2012 14:05 Mamma (Ej registrerad)
MER FRIHET FÖR BARNEN! Vad spelar det för roll om man har en mössa eller keps på sig. Vi lever på 2000 talet nu. Att ha telefonen i flygplansläge och kunna använda telefonen som HJÄLPMEDEL, vem skadar det?! En del kan koncentrera sig bättre i pluggandet om man har musik i bakrunden i stället för en massa andra störningsmoment från klassrummet. Se till individens olika behov utan en massa pekpinnar.Var lyhörd för våra barns önskemål inom rimliga gränser och lägg fokus på att alla ska trivas och må bra i skolan. Ps! Rektorn på Sörbergeskolan har slutat utan någon information till oss föräldrar. Varför?