Moderaterna hoppar av regionbildning
Länets moderater hoppar av det planerade regionsamarbetet med Jämtland.
– Vår styrelse i länet har sagt nej till en ansökan, säger landstingsrådet Per Wahlberg (M).
Relaterat
Artikelserie
- artikelserie: landstinget och regionfrågan
- Ingen regionbildning nu 2012-01-26
- Ingen mittregion i Norrland 2012-01-26
- "Moderaterna bär ett stort ansvar i det här" 2012-01-25
- (M)ejlröstning blev dödsstöten för regionfrågan 2012-01-25
- "Jag har svårt att förstå moderaterna" 2012-01-23
- Regeringens utredare stöttar region med Jämtland 2012-01-10
- Regionbildning i norra Sverige mot en lösning 2011-12-22
- Försök att lappa ihop regionförhållandet igen 2011-12-16
- Så påverkas du 2011-11-20
- "Jag förstår att jämtlänningarna är tveksamma" 2011-11-20
- Sågar politikernas hantering av regionfrågan 2011-11-17
- Regiongiftermål med förhinder 2011-11-16
- Ja till Y i Z 2011-10-26
- Gävleborg bildar egen region 2011-10-25
- Skattefrågan svårknäckt nöt 2011-10-08
- Ett mer än fåfängt önskemål från norr 2011-10-08
- Nu blir hennes dröm verklighet 2011-10-08
- Klartecken från S till tvålänslösning 2011-06-14
- "Jag känner vart vindarna blåser" 2011-05-17
- Två jublar och en avvaktar i regionfrågan 2011-05-08
- Landstinget vill bilda Mittregion 2011-05-04
- Mittstyrelsen vill ha landstingsbidrag 2010-03-17
- Fiasko för förslaget om Stornorrland 2009-11-10
- Timrå vinnare i slaget om Merlobäcken 2009-09-17
- "Sundsvall och Ånge får begära utträde" 2009-09-16
- Mittsverige döms ut 2009-09-16
- Landstinget kör över Medelpad i regionfrågan 2009-04-21
I eftermiddag ska regionberedningen i Västernorrland få besked om Moderaternas vändning i regionfrågan. Partiet har tidigare varit för en regionbildning med Jämtland men nu blir det alltså kalla handen.
– Idag finns ingen majoritet för en ny ansökan i vår landstingsgrupp, säger Per Wahlberg.
Också i Jämtland har tveksamheten varit stor till en region med Västernorrland och framförallt har Moderaterna inte ställt sig bakom projektet.
Det som också påverkat Moderaterna i Västernorrland är den splittring som finns bland kommunerna, där Örnsköldsvik och Sollefteå aviserat att de vill söka sig norrut.
– Den splittrade bild som länets kommuner visar upp har starkt bidragit till vårt beslut, bekräftar Per Wahlberg.









































Tyck till! Vad tycker du om regionbildningen?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 23 jan 2012 14:08 Lägg ner LVN (Ej registrerad)
Ja surjämtar och klyktattare gillar inte varandra men det har inte de folkvalda förstått. De har heller inte förstått att det är söderut som gäller. Tyvärr vill de där nere inte ärva LVNs avgrundsdjupa problem, vilket är förståeligt.
I jämförelse med Mongoliet är vi nog bra, de kanske vill bilda region med oss!
Skrivet 23 jan 2012 15:08 MittSverige, ej Norrland (Ej registrerad)
Varför?! Ska det vara så svårt? Det här betyder att Västernorrland kommer "med tvång från Stockholm" att införlivas i ett Stornorrland. Det är inte så vi vill ha det!
Skrivet 23 jan 2012 15:19 Kjell L (Ej registrerad)
Och ännu en gång är det politiker i Ångermanland som har kört över Medelpad!
Hur länge och hur många gånger ska vi låta oss hunsas av politikermaffian i Ångermanland? Och hur lång tid ska det behöva ta innan politikerna fattar att enda lösningen är att dela på länet!
Strula inte till det mera nu Per Wahlberg, kan inte du och dina kompisar skapa ordning och reda i den här frågan är risken stor att staten kommer med stora pekpinnen och talar om hur det blir!
Kom ihåg att du blev vald av folket och du vet folkets vilja! Infria dina löften annars åker du ut i kylan vid nästa val!
Skrivet 23 jan 2012 16:10 Leve "mittsverige" (Ej registrerad)
Berätta vad som händer ?!?
Om valet är Stor-Norrland eller med Jämtland är valet enkelt !
Ett Umeå med 30000 studenter samt 30000 offentliganställda kommer att käka upp oss och våra pengar/industri...
Per stå upp som en riktig man !!!
Skrivet 23 jan 2012 17:03 Björn Abelsson (Ej registrerad)
Verkligheten är den att det bara är de stora regionerna i Sverige som växer. För att få tillväxt måste fler människor kunna nå fler arbetsplatser. Bättre pendlingsmöjligheter är det enda sättet att bryta Norrlands kräftgång.
Ökad pendling är i praktiken bara möjlig längs kusten. Redan Ånge är för långt bort för daglig pendling. Med utbyggd ostkustbana och ny järnväg Sundsvall - Härnösand skapas däremot många nya pendlingsmöjligheter i stråket Gävle-Söderhamn-Hudiksvall-Sundsvall-Timrå-Härnösand-Kramfors-Övik-Umeå. För att åstadkomma detta, i konkurrens med södra Sverige, krävs ett samarbete mellan alla kommuner i Norrland och i första hand mellan Sundsvall och Umeå. Sluta älta eventuella oförrätter i det förgångna och blicka framåt! Tillsammans blir Norrland en stark region!
Skrivet 23 jan 2012 17:18 Per Arne Frisk (Ej registrerad)
Ingen har någonsin för mig kunnat presentera ett enda hållbart argument för att en sådan region skulle vara till nytta för medborgarna.
Skrivet 23 jan 2012 17:32 Sundsvallsbo (Ej registrerad)
Hej. Men det är väl bedrövligt att man inte kan komma fram till ett vettigt förslag,
sedan är det väl inte säkert att det blir så men ett förslag borde man väl kunna prestera? Eller? Vad sitter det i. Maktfrågor? By-politik? Eller måste man ha hjälp av en dyr konsult? Jämtland var väl ett bra förslag. Timrå får väl oxå skärpa till sig. Ska det vara så svårt?
Skrivet 23 jan 2012 18:18 Kjell L (Ej registrerad)
Björn Abelsson: Du sitter på kommunen som trafikplanerare och talar för din specialitet "trafik"! Men inte ens i din specialitet verkar du ha koll på läget!
Björn, det tar ganska exakt lika lång tid att åka järnväg Sundsvall - Östersund som S-vall - Umeå!
Din inställning att bara kusten är utvecklingsbar är skrämmande och inte särskilt förtroendeingivande när du så kategoriskt uttalar dig!
Framgången för en region byggs inte enbart på kommunikationer. Det handlar till stor del om naturlig samhörighet och en grundtro och positiv inställning till regionen hos befolkningen för att byggandet ska bli lyckosamt!
Och befolkningen i MittSverige tror inte på ett (S)tornorrland!
Den läxan fick bl.a. Ewa (S)öderberg grundligt lära sig efter sitt kuppförsök!
Skrivet 23 jan 2012 18:19 Valle Valium (Ej registrerad)
Ta nu och snacka med Gävle. Dom sitter i liknande problem som Sundsvall.
Hellre inbördeskrig alt. repet och snaran på vinden, än att krypa in under täcket tillsammans med Umeå.
Umeå älskar att snuva Sundsvall på allt;
Utbildninsgssatsningar, TV-produktion, infrasrtruktur satsningar.
Med ume-ögon kallar man det för samarbete. Med den sortens vän försvinner behovet av en fiende.
I samarbete med Gävle blir den geografiska regionen hanterbar, för att nu inte säga perfekt.
Skrivet 23 jan 2012 19:01 En men ett Lejon (Ej registrerad)
Björn Abelsson (Ej registrerad) skrev:
Verkligheten är den att det bara är de stora regionerna i Sverige som växer. För att få tillväxt måste fler människor kunna nå fler arbetsplatser. Bättre pendlingsmöjligheter är det enda sättet att bryta Norrlands kräftgång.
Ökad pendling är i praktiken bara möjlig längs kusten. Redan Ånge är för långt bort för daglig pendling. Med utbyggd ostkustbana och ny järnväg Sundsvall - Härnösand skapas däremot många nya pendlingsmöjligheter i stråket Gävle-Söderhamn-Hudiksvall-Sundsvall-Timrå-Härnösand-Kramfors-Övik-Umeå. För att åstadkomma detta, i konkurrens med södra Sverige, krävs ett samarbete mellan alla kommuner i Norrland och i första hand mellan Sundsvall och Umeå. Sluta älta eventuella oförrätter i det förgångna och blicka framåt! Tillsammans blir Norrland en stark region!
Vi skall defenitivt komma ihåg det förgångna. Och att skriva "eventuella" oförätter är oförskämt och oerhört arogant. Detta för att inte upprepa misstagen. Mittsverige är att gå framåt och utvecklas.Allt samarbete med norra ångermanland är kört i botten, det förstår samtliga invånare och röstberätigade i Sundsvall, Medelpad med omnejd. Börja med att rätta till röstningsförfarandet till nästa val i landstinget, nu lyckas man trolla bort 5000 Medelpadsröster. Med en korrigering där så kommer det att hända saker.Det som nu pågår är en stor skandal och antagligen ej heller laglig.Hoppas någon kunnig person eller myndighet tar tag i detta. Och att påstå att Ånge inte är nära nog för pendling,men att kramfors mm, är det. avslöjar Björns tillkortakommanden.
Skrivet 23 jan 2012 19:08 En men ett Lejon (Ej registrerad)
Per Arne Frisk (Ej registrerad) skrev:
Ingen har någonsin för mig kunnat presentera ett enda hållbart argument för att en sådan region skulle vara till nytta för medborgarna.
Det är vad medborgarna i Sundsvall, Medelpad vill. Och argument finns det gott om. Det är upp till var och en att förstå. En del vill inte förstå, eller har en annan agenda. Statliga utredaren har presenterat många och trovärdiga argument alldeles nyligen. För stornorrland däremot finns det inte ett enda argument som är trovärdigt.
Skrivet 23 jan 2012 19:11 Lätt som en plätt (Ej registrerad)
Alla pratar om Region Stor-Norrland och glömmer då bort att Gävleborgs län hör till Norrland. Det kommer aldrig bli aktuellt att tillföra Gävleborg till ett Region Stor-Norrland.
Skapa därför 2 regioner: Södra Norrland (Gävleborg Jämtland V-norrland) samt Norra Norrland (Västerbotten Norrbotten).
Vill sedan Ö-vik Kramfors Sollefteå höra till Norra Norrland är det upp till dom.
Skrivet 23 jan 2012 19:41 Kurt Eliasson (Ej registrerad)
Håller helt med Valle V.
Mycket bra kommentar!
Om Sundsvall skulle hamna i samma region som Umeå innebär det början på slutet för Sundsvall.
Kommer bl.a. ihåg hur Sigbritt Franke först som rektor vid Umeå Universitet och sedan på Högskoleverket gjorde allt hon (och alla andra i Umeå) kunde för att Mitthögskolan inte skulle få bli universitet. Hade Sundsvall då ingått i ett stornorrland hade Mittuniversitetet inte funnits.
Finns många många andra exempel där Umeå motverkat Sundsvall.
Som Valle skriver. Sundsvall måste eventuellt söka sig söderut. Norrut är samma som repet.
Skrivet 23 jan 2012 20:09 Långsynt (Ej registrerad)
Valle Valium (Ej registrerad) skrev:
Ta nu och snacka med Gävle. Dom sitter i liknande problem som Sundsvall.
Hellre inbördeskrig alt. repet och snaran på vinden, än att krypa in under täcket tillsammans med Umeå.
Umeå älskar att snuva Sundsvall på allt;
Utbildninsgssatsningar, TV-produktion, infrasrtruktur satsningar.
Med ume-ögon kallar man det för samarbete. Med den sortens vän försvinner behovet av en fiende.
I samarbete med Gävle blir den geografiska regionen hanterbar, för att nu inte säga perfekt.
Bra Valle!
Personligen tror jag en kommunsammanslagning mellan Sundsvall och Timrå stärker oss och gör oss mer oberoende.Låt Ö-vik och Sollefteå bana väg för ett annorlunda tänkande i Mitt-Sverige.
Långsynt
.
Skrivet 23 jan 2012 22:22 Raptor (Ej registrerad)
Hoppas innerligt på ett stornorrland, annars kommer den här stora delen av Sverige att långsamt dö ut, sanna mina ord, finns bara en väg och det är att norrland håller ihop, mendet måste till politike som ser mer till norrland än sin egen plånbok. Ingen svåger politik eller att man försöker sko sig själva.
Skrivet 24 jan 2012 11:00 Uffe Ess (Ej registrerad)
Norrland är ett gammalt generaliserande namn som inte betyder något alls idag. Vi som bor ovan Dalälven är lika olika varandra som "sörlänningar". Att bunta ihop mer än halva Sverige skulle inte bara var idiotiskt rent geografiskt, kulturskillnaderna skulle gör det helt omöjligt att få att fungera till allas bästa.
Och till Björn Abelsson: Läs på lite vad Umeås politiker har sagt om "Stornorrland" så inser även du att Sundsvall bara kommer att bli en mjölkko till Umeå på ALLA sätt.
Skrivet 24 jan 2012 15:30 Kalle 80 (Ej registrerad)
Lägg ned landstingen och storregioner.
Bakhjulsdriven ambulans som knappt kom igång på släta gatan. 1:a natten på kontoret bakom en skärm, 2:a i badrummet, 3:e dagen sa sjuksystern: "Läkaren har kollat röntgen och prover och han undrade om du kan ligga hemma i natt och vara tillbaka imorgon". Jag sa ja och fick själv betala taxi hem o åter. Detta är min erfarenhet av SuSj. o LVN. Inte imponerad.
Från DI:
"Den pågående regiondiskussionen beskriver Göran Persson som "obegriplig". I stället för att skapa nya storregioner borde man lägga ned landstingen och i stället satsa på större kommuner"
Naturligtvis inte obegripligt för GP, men en aktiv politiker kan ju inte ha den åsikten. Färre jobb, mindre bidrag till partiet.
Gör som Norge låt staten sköta sjukhusen. Kommunen närvården.
Skrivet 24 jan 2012 17:36 Lars-Erik (Ej registrerad)
Vad som än händer så är en region med Övik och Umeå inget alternativ för Medelpad och Sundsvall.
Dax att överblicka vad som blir kvar av Landstingetvästernorrland när Sollefteå och Övik flaggat för att de vill ingå region med Umeå.
LVN går ekonomiskt stärkt ur denna märkliga soppa. 2 sjukhus mindre och med dem också en hel del medborgare men en ren ekonomisk vinst !
Det blir nu också helt oundvikligt för våra politiker att ta upp den heta potatisen som mandatfördelingen i LVN tycks vara. Denna fråga tycks vara en skräckfråga för LVN:S politiker som de försöker tiga till glömska,
Som det nu är har Medelpad 5000 fler innevånare än Ångermanland. Ändå så har Ångermanland flest ledarmöter och majoritet i LVN:S styrels. Detta är orsaken till det katastrofala ekonomiska läget i LVN
Skrivet 24 jan 2012 17:36 Lars-Erik (Ej registrerad)
Vad som än händer så är en region med Övik och Umeå inget alternativ för Medelpad och Sundsvall.
Dax att överblicka vad som blir kvar av Landstingetvästernorrland när Sollefteå och Övik flaggat för att de vill ingå region med Umeå.
LVN går ekonomiskt stärkt ur denna märkliga soppa. 2 sjukhus mindre och med dem också en hel del medborgare men en ren ekonomisk vinst !
Det blir nu också helt oundvikligt för våra politiker att ta upp den heta potatisen som mandatfördelingen i LVN tycks vara. Denna fråga tycks vara en skräckfråga för LVN:S politiker som de försöker tiga till glömska,
Som det nu är har Medelpad 5000 fler innevånare än Ångermanland. Ändå så har Ångermanland flest ledarmöter och majoritet i LVN:S styrels. Detta är orsaken till det katastrofala ekonomiska läget i LVN
Skrivet 24 jan 2012 20:15 NickoTicko (Ej registrerad)
Men vad bra! Moderaterna har äntligen förstått att de 7 kommunerna i Västernorrland inte vinner på att flytta residensstaden till Umeå eller Östersund. Detta ger oss andrum. Vi behöver inte oroa oss för någon regionbildning än på många år. Någon tror att ändrade länsgränser förändrar pendlingsvanor. Så är icke fallet eftersom avstånden städer emellan förblir desamma. Fullfölj nu Magnus/Per och jobba för region Västernorrland så vi får bort tramset med sammanslagning med andra län en gång för alla. Ni Sundsvallsbor som talar illa om Ångermanlanad, sluta med det. Region Västernorrland står sig starkare med Ö-vik, Sollefteå och Kramfors.
Skrivet 27 jan 2012 17:28 Björn Abelsson (Ej registrerad)
Kjell L: Det må ta lika lång tid till Umeå som till Östersund. Men skillnaden är att mellan Sundsvall och Umeå finns flera stora orter. Mellan Sundsvall och Östersund finns nätt och jämnt Ånge och inte mycket mer.
En men ett Lejon: Samma sak igen. Mellan Sundsvall och Östersund finns inte många människor. Längs kusten finns många gånger fler, det ger underlag för mer trafik.
NickoTicko: Länsgränser i sig påverkar inte pendlingsmönster. Men för att få staten att satsa på den infrastruktur (järnväg) som ger pendlingsmöjligheter måste Norrland agera enat, inte strida inbördes. Och en regiongräns mellan Övik och Umeå kommer vi aldrig att få se, så en Region Västernorrland med Övik är inte något realistiskt alternativ.
Skrivet 29 jan 2012 17:56 Matte i Kvissle (Ej registrerad)
Jag tycker att vi skall gå ihop med Jämtland, att moderaterna säger nej är väl för dom är rädd att inte få ha kvar sina platser och sina arvoden därför skall dom röstas bort nästa val.
Skrivet 31 jan 2012 11:02 L G (Ej registrerad)
Håller med"Matte" moderaterna och MP är rädda att förlora makten.