Två bilar i trafikolycka
Olyckan skedde på väg 681 söder om Ljustorp några hundra meter innan korsningen mot Åsäng.
Enligt Lars Hammarström, inre befäl på räddningstjänsten, befann sig fem personer i bilarna.
– Tre av dem ska föras med ambulans till sjukhus, säger han till ST.
Sent på fredagskvällen var det fortfarande oklart hur allvarligt skadade de inblandade är.
Enligt ST:s reporter blev det totalstopp i båda färdriktningarna under räddningsarbetet. Det ska ha vara mycket halt och spårigt vid olycksplatsen.
































Senaste kommentarerna:
Skrivet 13 jan 2012 19:08 Ljustorpsbo (Ej registrerad)
Vägen är skrapad ovanför Ljustorp men har varit bedrövligt spårig mellan Ljustorp och Stavre. Inte oväntat att en olycka har skett. Som i förra året behövdes det en dödsolycka (vid Tunadal) innan den spåriga vägen åtgärdades. Varför gör man inget åt spåriga väger då de utgör en så allvarlig risk för olycka med personskador. Alla som kör bil vet hur otäckt det är att tappa styrningen när man försöker styra ur spåren. Denna väg har oftas bara tre spår och det innebär att man måste ur spår för att inte krocka. Spåren är så djupa att det många gånger inte går att undvika att åker ner dem.
Hoppas att det går bra för de inblandade.
Jag hoppas att någon trafikforskare skulle undersöka hur många som blir skadade eller döda pga dålig vägunderhållning.
Ljustorpsbo
Skrivet 13 jan 2012 22:45 G (Ej registrerad)
Höjd vägskatt och bränsleskatt sen ska man straffas med så dåligt vägunderhåll.Skandal. man rår väl inte för att man inte har gångväg till arbetet,
Skrivet 13 jan 2012 23:22 olustigt (Ej registrerad)
Håller fullständigt med "ljustorpsbo" det är inte försvarligt med dessa spåriga vägar överallt!
Bl.a på Alnö på vägen till kyrkan, likadant på utfarten från sjukhusområdet. På Alnö dessutom fotgängare på vägkanten som man är livrädd att meja ner vid ett eventuellt kast pga spåren. Vem tar ansvar om jag kör enligt trafikreglerna men får ett kast??? Tragiskt!!!
Skrivet 13 jan 2012 23:48 ante (Ej registrerad)
Nollvision !!??
Ploga vägarna när det är nysnö, INNAN det blir spårigt och "nerkört". Sätt in fler maskiner så att alla vägar blir röjda innan det blir spårigt ! Den kostnaden har vi trafikanter betalt flera gåner om med skatter och avgifter !!
Och när ska regeringen satsa rejält med anslag på våra kommuner, vägar och järnvägar? Allt dom tänker på är att sänka skatterna åt dom som har bäst ställt, att fjanta runt med rot o rutavdrag, allt annat är ovesäntligt. Vad är det för j-vla ansvar ?? (men att prioritera de rika, det visste vi ju INNAN valet att dom alltid gör).
Skrivet 14 jan 2012 06:41 Frötunabo (Ej registrerad)
Det förvånar mej inte att en olycka har hänt. Vägen är hal,spårig och kurvig. Djur korsar den. Många har bråttom och ska köra om till varje pris. Spelar ingen roll hur djävligt det ser ut på vägen så ska det köras om.
Skrivet 14 jan 2012 07:41 Mg. (Ej registrerad)
Det är skandal att dom inte skrapar vägen bättre skäms vägverket.
Skrivet 14 jan 2012 09:30 Maiijjha (Ej registrerad)
Man bygger mitträcken för miljarder, men att hålla vägarna fri från snö/spår det är tydligen inte viktigt för att undvika olyckor!
Skrivet 14 jan 2012 10:33 arne (Ej registrerad)
Det är djupa spår i vägbanan. När man ska ta sig ur dem så är det lätt att få sladd om man inte är förberedd. Om man skrapade vägen lite bättre, som man gjorde förr och lite oftare, skulle det kanske inte inträffat.
Men nu ska det sparas på väghållning och annat. Vad kostar utryckning, men framför allt vården? Blev det i det här fallet ändå en vinst?
Skrivet 14 jan 2012 11:39 Ljustorpsbo (Ej registrerad)
Jag vet inte men, ska det vara så f..bannat svårt att sätta ner plogbladet på plogbilarna när dom ska ut? Är dom rädda för att nöta ut stålet? Dom är väl utbytbara? Dom höjer vägskatt mm men va går det till? inte är det då till vägunderhåll. Man pratar om det dagligen att snart kommer en olycka att ske efter Ljustorpsvägen. Man är livrädd att köra då det är 3 diken på vägen och när man möter en timmerbil, ja då är det inte roligt. Hoppas det gick bra för er 4 som va inblandade.
Skrivet 14 jan 2012 11:53 J (Ej registrerad)
Vi verkar visst rå för att vi inte har gångväg till jobbet, vi rår för att vi föddes på eller flyttade till landet. Vi är så bortprioriterade i det mesta som man kan bli. Trots att vi med samma skatter, till och med mer bensin- och dieselskatt då vi är tvingade till att åka mycket bil, bidrar till infrastrukturen i "mer centrala delar".
Vägverket har inget med denna väg att göra, och skon klämmer mest vid att den entreprenör som har jobbet inte kan sköta det på rätt sätt. Man har sin budget, må så vara, men få ner underbettet i vägen så blir det skillnad.
Håller med Frötunabo, folk kör alldeles för fort, och nästa gång, Gud förbjude, är det orsaken. Dock just vid detta tillfälle inbillar jag mig att det inte var farten i första hand utan snarare spåren i vägen.
Skrivet 14 jan 2012 14:40 bilist (Ej registrerad)
Det vore bra om den som är ansvarig för vägunderhållet kunde hållas ansvarig för olyckor med när vägen är undermålig underhållen. Vid arbetsplatsolyckor finns det alltid någon ansvarig så borde det även vara vid bilolyckor när underhållet inte sköts
Det är mitt förslag för då kanske vägarna skulle vara farbara
Skrivet 14 jan 2012 15:00 Sten (Ej registrerad)
På många ställen tycks vinterväghållningen i första hand stanna vid saltning, fungerar inte det ja då blir det dom här dikena i körbanorna, eller ibland just på grund av saltningen. Se bara hur det ser ut i Sundsvalls kommun. Skall man ta av in på angränsande gator från någon större gata då gäller det att i tid försöka komma ur dikena. Men enligt tidningsrubrikerna så har Sundsvall heller inte mera än en vägskrapa så vad är att vänta. Frågan är väl egentligen i vilket skick man skall tolerera att vägarna är, vare sig det är vinter eller sommar
Skrivet 14 jan 2012 17:56 P (Ej registrerad)
Jag har ett mail mailkonversation med svar från flera från regering och eu sedan ett par år tilbaka där jag hårt frågade vart mina pengar går.
Alla pengar från bensin och vägskatt ingår i den vanliga budgeten, dvs. skola, vård, omsorg, ferieresor och annat lull. Så höjd bensinskatt innebär inte per automatik att det läggs mer pengar på vägarna.
Skrivet 14 jan 2012 19:00 Klaart (Ej registrerad)
Hur många dygn tar det efter olyckan, innan ST kan berätta hur det gick för de tre som fördes till sjukhus?
Skrivet 15 jan 2012 10:19 Van vinterbilist (Ej registrerad)
Anpassa hastigheten efter väglaget. Kör försiktigt. Håll till höger. Då sker inga olyckor. Väghållningen må vara dålig, men det befriar ju inte den enskilde bilisten från ansvar. Kan man inte köra på norrländska vintervägar ska man låta bilen stå! Skyll inte på någon annan! Den enskilde bilisten har alltid ansvaret!
Skrivet 15 jan 2012 11:56 Brandman på plats (Ej registrerad)
Vore intressant med info hur svårt skadade dom drabbade var.
Som brandman tar vi bara hand om det akuta, hur svårt skadade dom drabbade är får vi aldrig veta.
ST svarar: Sjukhuset hade ingen bulletin att komma med under hela gårdagen. Vi publicerar information om de skadade så snart den finns tillgänglig. /Linette, ST.nu
Skrivet 15 jan 2012 20:16 G (Ej registrerad)
"Van vinterbilist" Skriver du att du är det anser jag att jag också är efter 33års vinterkörning men hålla till höger i dessa spåriga vägar är ingen lek, dom 2 senaste vintrarna har varit katastrof.Skulle ställa bilen och spara pengar men vissa måste arbeta.
Skrivet 15 jan 2012 22:08 J (Ej registrerad)
Van vinterbilist... Ja alltid kommer det en "smart" kommentar från någon som kan bäst och vet allt. Man får anta att denne vane bilist inte trafikerat väg 681, då den inte i något avseende liknar en normal norrländsk vinterväg.
Men, till syvende och sist, om folk inte hade så höga tankar om sin förmåga. Lugnade ner sig i trafiken, och inte måste in i baken på framförvarande bil, då skulle många olyckor undvikas.
Skrivet 19 jan 2012 07:05 Fundersam (Ej registrerad)
Vad hände med "Underbettet" som satt under plogbilarna tidigare?