Två trafikolyckor på E4
Lastbilar i flera olyckor. Räddningsledare: "Såphalt på E4".
Relaterat
Artikelserie
Halkan har under natten ställt till det i trafiken på E4. Söder om Sundsvall har två olyckor inträffat med lastbilar inblandade under de tidiga morgontimmarna.
Vid 04.10 larmades polis och räddningstjänst till E4 strax söder om Njurundabommen, där en lastbil vält ner i diket efter att ha fått sladd och snurrat ett helt varv på den ishala vägbanan i norrgående körfält. Chauffören fördes till sjukhus med en lättare hjärnskakning, och kvarstannar för observation. Bärgning av fordonet kommer ske först under förmiddagen.
Och bara en dryg timme senare, 05.18, kom nästa larm.
En utlandsregistrerad lastbil hade kört in i och fastnat i vajerräcket på E4 strax söder om Armsjön i Njurunda.
– Den har trasslat in rejält i vajrarna och sitter fast, berättar inre befäl på räddningstjänsten, Peter Höglund.
Lastbilen läcker dessutom diesel.
Vid 06.45 är nu E4 helt avstängd i båda körriktningarna vid olycksplatsen.
Vid 07.35 säger räddningstjänsten att E4 kan komma att vara avstängd ytterligare en timme.
Vid 08.35 säger räddningstjänsten att man hoppas få igång trafiken i södergående fil snart, utan att kunna säga när.
Man har nu fått ner två bärgare på platsen, och hoppas att arbetet ska gå fortare tack vare det. Det är dock högst oklart när båda filerna kan öppnas igen.
– Det måste vara milslånga köer därnere nu. Vi försöker så klart släppa på trafiken så fort vi kan, säger räddningstjänstens inre befäl.
Klockan 08.45 rapporterar Sveriges Radios trafikinformation att trafiken nu återigen flyter på platsen, men att framkomligheten kan vara begränsad.
Enligt polisen är det mycket halt på olycksplatserna.
– Det har varit såphalt hela natten på E4, säger Peter Höglund hos räddningstjänsten.
Bärgningen av den första lastbilen, strax söder om Njurundabommen, väntas påbörjas så fort alla skolskjutsar passerat. Det kan då bli tal om nya vägavstängningar.
Klockan 09.30 meddelar trafikinformationen att trafiken nu flyter förbi olycksplatsen, men att det kan fortsätta att gå väldigt långsamt.
De varnar också för att lastbilar kan ha fortsatt stora problem, och att nya stopp kan uppstå.
Enligt trafikinformationen är det mycket besvärligt väglag på platsen, med snörök och väldigt halt underlag.
Klockan 11.10 berättar trafikinformationen att trafik i norrgående fil leds om via gamla E4 förbi den plats vid Njurundabommen där den första lastbilen nu bärgas.
Klockan 14.00 meddelar trafikupplysningen att E4 stängs av under bärgningsarbetet och att trafiken leds om via gamla E4 genom Njurunda. vid 15-16-tiden kommer även södergående körriktning på E4 att stängas av .































Senaste kommentarerna:
Skrivet 15 feb 2012 08:07 Yrkesföraren som vill komma hem (Ej registrerad)
Jag kör långtradare varje natt mellan sundsvall o Gävle och inatt mellan Armsjön och njurundabommen var det värsta halkan jag varit med om under alla mina år.
Såg en person som stannat och klivit ur och han gled iväg från bilen så han fick kasta sig och greppa tag i räcket för att inte glida ner för hela backen.
Nu har jag en undran
Har inte dom berörda (som ser till våra vägar) speciellt E4 an som är så trafikerad nån radio,tv eller dator så att dom kan vara ute i god tid och salta ?
Eller har dom bara en polisradio så dom kan höra när olyckan varit Framme ?
Vi har faktiskt vinter i sverige och det är knappast nån nyhet att det blir halt o isigt på vintern !
Så skärpning hur många ska behöva bli skadade eller dö innans dom fattar ?
För som kör dagligen är det rysk roulett jämt !
Skrivet 15 feb 2012 08:24 Johnny (Ej registrerad)
Inte ett dugg förvånad över att väglaget är såphalt.
Snöröjningsentreprenörerna kör med plogen någon centimeter ovanför vägbanan och strör ut salt på det som blir kvar.
Längtar till den dagen då priset på salt blir högre än stål. Då kanske vi får se bara, fina vägar och gnistregn från snöbladen.
Skrivet 15 feb 2012 08:31 Fred tycker till... (Ej registrerad)
Snålheten bedrar visheten.... Dessa 2+1 vägar är säkert bra ur ett ekonomiskt perspektiv, men inte ur något annat perspektiv, det är inget annat än ett snålbygge, säkrare, tja inte vet jag men det blir otroligt farliga omkörningar pga vajerräckena, "det gäller att hinna förbi innan vägen smalnar av". Det bästa vore 2+2 vägar med mittvajerräcke. det skulle ge större utrymme för omkörningar och även plogvallar och dessutom lungnare trafikrytm. Dessutom så blir det inte totalstopp i bägge riktningarna på pulsådern E4.
Skrivet 15 feb 2012 08:58 PG (Ej registrerad)
Vad alla klagar på entrepenören som har hand om snöröjningen! Tror ni att dom endast har ett par mil väg att ta hand om?
Visst, röjningen har sina brister helt klart. Men om folk kunde ta och tänka till lite extra när det är vinter, så skulle många olyckor inte inträffa. Och blåser det som det gjort i natt så blir vägarna sjukt hala, det är ett känt faktum!
Så se över eran hastighet och era däck innan ni ger er ut på vägarna. Inte speciellt svårt eller tidskrävande.
Sen att lastbilar går av är kanske inte så konstigt, många ton som trycker på när det börjar släppa för dom.
Skrivet 15 feb 2012 09:33 Ordning (Ej registrerad)
Ang, mittvajerräcke så måste jag kommentera att det finns allt många bilförare som bara tänker på sig själv (bara jag kör om) detta skapar oro för andra trafikanter att köra om (SÅ GASA) åker mycket mellan Stockholm-Sundsvall allt för många dåliga bil förare.
Skrivet 15 feb 2012 09:35 Camilla (Ej registrerad)
2+1 vägar borde inte finnas på våra breddgrader...ok för södra Sverige när de slipper snö men här uppe! Onödiga olyckor!! Bilar som saktar ner när det blir enkel filigt så alla får börja bromsa....så gasas det upp när det är två filigt så vi som vill om inte hinner....GAAAA gör 2+2 vägar!!!
Skrivet 15 feb 2012 09:36 Inte E4 idag (Ej registrerad)
I vårt västra grannland stoppar man långtradare vid gränsen och har de inte godkända däck och kättingar med sig så blir det körförbud tills att de köpt på sig godkända prylar. I artikeln nedan fick föraren 10.000 nkr i böter för att snökedjorna var för dåliga och föll av. Sverige släpper in långtradare från kontinenten med sommardäck och inga snökedjor. Blir det olycka blir man bärgad och får en klapp på axeln av polisen.
Men visst ska det sandas mera, mycket mera. Och hyvlas mycket mera. Det är riktigt dåliga vintervägar nu för tiden.
http://www.hardanger-folkeblad.no/hfnyhende/odda/article5898576.ece
http://www.hardanger-folkeblad.no/hfnyhende/article5913133.ece
Skrivet 15 feb 2012 09:39 Bilisten (Ej registrerad)
De stora vägarna borde prioriteras och det görs säkert - men inte tillräckligt snabbt och inte med tillräckliga resurser.
Visst, sänk hastigheten men det hjälper föga när bilen och andra ekipage inte får fäste. Olycksfallsrisken är ändå alltför stor.
Sluta salta våra vägar, fram med riktiga förare som kan köra snöplogar och använd för all del sand igen.
Må saltets pris omvandlas till samma pris som gäller för guld.
Skrivet 15 feb 2012 10:26 Scania R500 (Ej registrerad)
PG (Ej registrerad) skrev:
Vad alla klagar på entrepenören som har hand om snöröjningen! Tror ni att dom endast har ett par mil väg att ta hand om?
Visst, röjningen har sina brister helt klart. Men om folk kunde ta och tänka till lite extra när det är vinter, så skulle många olyckor inte inträffa. Och blåser det som det gjort i natt så blir vägarna sjukt hala, det är ett känt faktum!
Så se över eran hastighet och era däck innan ni ger er ut på vägarna. Inte speciellt svårt eller tidskrävande.
Sen att lastbilar går av är kanske inte så konstigt, många ton som trycker på när det börjar släppa för dom.
att tradare glider av vägen är just därför att vägarna inte sköts ordentligt men kan även bero på att det inte finns pengar..sen vore det ju bra att dem åter sänker ner plogen ordentligt för för mycket salt är ju ej bra för miljön och samma i städer,blir ju pottor och etc..nej ner med plogen och bygg ej mer 2+1 väg..! inte första o säkert ej sista natten med snö o blåst i detta land....!
Skrivet 15 feb 2012 10:28 scania R500 (Ej registrerad)
menar att det ej finns tillräckligt med pengar för dem som ska underhålla vägarna.
mvh scania
Skrivet 15 feb 2012 10:44 ´n Hakvin (Ej registrerad)
Plocka bort långtradartrafiken. Framförallt de som kommer söderifrån. Den här vintern har det varit rekord vad beträffar lastbilstrafikens inblandning i både små och allvarliga olyckor med dödlig utgång. Branschorganisationer anser att det råder full anarki på vägarna genom långtradartafikens dåliga lönsamhet och möjligheter till företag utom norden att köra. Kvotera antalet tyngre fordon som inte har något samhällsekonomiskt värde. Blir inte många kvar... Allt som får plats på järnväg ska också befinna sig där.
Skrivet 15 feb 2012 11:26 Perik (Ej registrerad)
I snart sagt varenda artikel i vinter har det handlat om olyckor med långtradare inblandade. Köp dubbdäck!! Ändra lagen så att dubbdäck/vinterdäck blir obligatoriska. Dyrt för ägaren - kanske det. Dyrt i förhållande till vad - plåtskador och/eller personskador och dödsfall. Har man så dålig ekonomi att man inte kan kosta på sig vinterdäck så kanske man ska syssla med något annat?
Skrivet 15 feb 2012 11:32 Bilist (Ej registrerad)
Nederbörd på hala vägbanor är förrädiskt. Salt biter bra på den tunna ishinnan, men personligen gillar jag inte vägsalt för det är bara en ond spiral för det blöta underlaget fryser kommer sedan att frysa och då måste man strö på nytt lager med salt.
Nej, bra vinterdäck och anpassa farten efter underlaget är nog det bästa.
Skrivet 15 feb 2012 12:37 N.s (Ej registrerad)
Ganska lätt löst ekvation. 1.saltbilen lyste med sin frånvaro (trots +1 grad i luften). 2. Det var lite lätt snöfall. 3.vägen är för smal och delvis feldoserad,gropig,spårig på sina håll. 4. Bara långtradartrafik på natten,dom tvingas ligga i samma spår på den smala vägen. 5. Vägbanan slipas fort av alla dubbfria lastbilsdäck,"svarthalka"(två kolsvarta hjulspår som ser lite fuktiga ut) uppstår. 6. Långtradarna kör för fort,en sladd är omöjlig att rätta upp i 90km h = olyckan är framme inom kort. Visst vägunderhållet är uselt i Västernorrland det kan jag hålla med om ,men det går inte att klaga på det hela tiden. Sundt förnuft gäller på vintern! /Yrkeschaufför.
Skrivet 15 feb 2012 12:59 Ewa (Ej registrerad)
Synpunkterna är många och säkert finns det sanningar i många av dem. En sak är då säker, att DU kan påverka trafiken själv genom att ha bra däck, alltid hålla avståndet och hastigheten samt visa hänsyn i trafiken. Jag är övertygad om att många olyckor skulle kunna undvikas då. Vi måste hjälpas åt i trafiken för ingen vill råka ut för en olycka, inte ens du som vill om till varje pris i alla lägen.
Skrivet 15 feb 2012 13:14 Variabel hastighet (Ej registrerad)
Kanske dags att sätta upp elektroniska hastighetsskyltar efter delar av E4:an så att det är möjligt att fjärrstyrt sänka hastigheten vid vissa tidpunkter/väderförhållanden? Eftersom vi förare så ofta inte kan anpassa hastigheten efter förhållandena måste tyvärr någon annan göra det åt oss om vi vill undvika olyckor. Tekniken finns och kostnaden överstiger knappast vad olyckorna kostar samhället i tid och pengar.
Skrivet 15 feb 2012 14:37 Anton (Ej registrerad)
Körde förbi lastbilen alldeles efter att den kört i diket, var nära att jag inte fick stopp, helt klart det halaste jag kört på. Men att enbart skylla på vägunderhållet känns inte rättvist. Det var plusgrader på dagen, och på natten frös det på och gjorde vägarna hala. Såg en del saltbilar ute, men man kan inte begära att dom ska börja salta just den här backen, det är först i efterhand man märker att den här backen kanske var det halaste partiet på E4.
Måste tillägga att jag är glad att chauffören klarat sig så bra, det såg riktigt hemskt ut på platsen...
Skrivet 15 feb 2012 14:40 !!! (Ej registrerad)
Perik (Ej registrerad) skrev:
I snart sagt varenda artikel i vinter har det handlat om olyckor med långtradare inblandade. Köp dubbdäck!! Ändra lagen så att dubbdäck/vinterdäck blir obligatoriska. Dyrt för ägaren - kanske det. Dyrt i förhållande till vad - plåtskador och/eller personskador och dödsfall. Har man så dålig ekonomi att man inte kan kosta på sig vinterdäck så kanske man ska syssla med något annat?
Och har man så dålig koll som du så ska man nog syssla med annat än att skriva om sånt här!
Dubbdäck på tunga lastbilar är förbjuden i Sverige!
Så det handlar inte om att ha råd eller inte, det handlar om att följa lagen!!
Skrivet 15 feb 2012 14:47 ?? (Ej registrerad)
Mycket klagomål på 2+1 vägar här....Men vad hade kunnat hända om inte den där lastbilen fastnat i mittvajjern?
Den hade ju tex kunnat ramma en personbil....?
Dessa personbilar som kör in i vajjern titt som tätt, vad händer om inte vajjern finns där och de frontar med någon annan istället?
Så har vi sign ´n Hakvin som vill plocka bort alla långtradare...Så dumt inlägg var det länge sen jag läste!
Allt som får plats på tåget ska ligga där??
Hur hade du tänkt dig att det skulle gå till och fungera?
Skrivet 15 feb 2012 14:55 Yrkesförare också (Ej registrerad)
Jag kom en minut efter olyckan i natt med bil och släp, det var glas halt, provbromsade, kändes inte ens jag låste hjulen, gled fram i samma hastighet ändå.Kör jag också E4 Söderut och Norrut 4 nätter i veckan, när man passerat länsgränsen söderut blir det alltid bättre vägunderhåll, kör man norrut och det är snöproblem kan man ge sig f.. på att från länsgränsen norrut är det såphalt, inte en saltbil eller plogbil i sikte, skärpning vägverket, backen ner mot njurundabommen är alltid såp hal, vet inte hur många nätter jag försiktigt förökt få ner hastigheten till 70 före kameran i Bommen och släpet börja leva ett eget liv efter bilen, Det stod något om att E4 skulle tas om hand bättre denna vinter, vilket skämt, det bevisar denna olycka i natt.skärpning vägverket
Skrivet 15 feb 2012 15:08 Man skäms ju.. (Ej registrerad)
Man tror man lever i nått gammalt u-land. Det är pinsamt att behöva visa upp våra vägar (2+1). Skulle inte finnas på kartan i övriga EU-länder att behöva stå i kö för det finns bara en fil, hur kommer t ex ambulans fram om det är livshotande skador?
Och när man ändå håller på att bygga 2+1, vad är då felet att bygga en enda fil till?
E4an SKA vara = 2+2 motorväg!
Skrivet 15 feb 2012 15:52 Sitter väghållaren och väntar på att Polisen ska ringa? (Ej registrerad)
Yrkesförare också (Ej registrerad) skrev:
Jag kom en minut efter olyckan i natt med bil och släp, det var glas halt, provbromsade, kändes inte ens jag låste hjulen, gled fram i samma hastighet ändå.Kör jag också E4 Söderut och Norrut 4 nätter i veckan, när man passerat länsgränsen söderut blir det alltid bättre vägunderhåll, kör man norrut och det är snöproblem kan man ge sig f.. på att från länsgränsen norrut är det såphalt, inte en saltbil eller plogbil i sikte, skärpning vägverket, backen ner mot njurundabommen är alltid såp hal, vet inte hur många nätter jag försiktigt förökt få ner hastigheten till 70 före kameran i Bommen och släpet börja leva ett eget liv efter bilen, Det stod något om att E4 skulle tas om hand bättre denna vinter, vilket skämt, det bevisar denna olycka i natt.skärpning vägverket
Instämmer till fullo! Det är ett mycket välkänt och gammalt (många årtionden) fenomen med usel väghållning i Västernorrland! Skillnaden vid samtliga länsgränser är påtaglig! (Gävleborg, Jämtland och Västerbotten)
Man undrar... V A R F Ö R ?
Skrivet 15 feb 2012 15:57 Fjärr chaufför (Ej registrerad)
Yrkesförare också (Ej registrerad) skrev:
Jag kom en minut efter olyckan i natt med bil och släp, det var glas halt, provbromsade, kändes inte ens jag låste hjulen, gled fram i samma hastighet ändå.Kör jag också E4 Söderut och Norrut 4 nätter i veckan, när man passerat länsgränsen söderut blir det alltid bättre vägunderhåll, kör man norrut och det är snöproblem kan man ge sig f.. på att från länsgränsen norrut är det såphalt, inte en saltbil eller plogbil i sikte, skärpning vägverket, backen ner mot njurundabommen är alltid såp hal, vet inte hur många nätter jag försiktigt förökt få ner hastigheten till 70 före kameran i Bommen och släpet börja leva ett eget liv efter bilen, Det stod något om att E4 skulle tas om hand bättre denna vinter, vilket skämt, det bevisar denna olycka i natt.skärpning vägverket
Exakt! Håller med,kanon fäste söder om länsgränsen. Det är bara för att det är NCC från Hudiksvall som har hand om det vägavsnittet vilket betyder: Sand i backar och kurvor vid kalla temperaturer och vid högre temperaturer regelbundna salt rundor dygnet runt och inte bara en "sväng" på dagen som får ligga hela natten sen som i Västernorrlands län där Svevia sköter (missköter) halkbekämpningen.
Skrivet 15 feb 2012 16:07 NS (Ej registrerad)
Man skäms ju.. (Ej registrerad) skrev:
Man tror man lever i nått gammalt u-land. Det är pinsamt att behöva visa upp våra vägar (2+1). Skulle inte finnas på kartan i övriga EU-länder att behöva stå i kö för det finns bara en fil, hur kommer t ex ambulans fram om det är livshotande skador?
Och när man ändå håller på att bygga 2+1, vad är då felet att bygga en enda fil till?
E4an SKA vara = 2+2 motorväg!
Håller helt o hållet med dig! Alla andra länder ute i Europa är det motorväg rakt igenom hela landet. Fattar inte att det inte blivit motorväg Gävle-Haparanda år 2012,Sverige är ändå ett rikt land! Vad är problemet liksom?!
Söder om Gävle existerar inte sånna här problem med timslånga avstängningar.
Som sagt mycket pinsamt!
Skrivet 15 feb 2012 16:41 Palle (Ej registrerad)
vilken entrepenör sköter vägsträckan Njurunda och söderut, kör varje tidig morgon med lastbil från bergsjö och mot sundsvall, alltid lika svinhal tills man kommer in i njurunda, norr om sundsvall och upp mot kramfors är väglaget helt okej, men man bävar för sträckan jättendal-njurunda , nåt måste vara fel eftersom det tycks ju funka norr om njurunda ?
Skrivet 15 feb 2012 16:53 :) (Ej registrerad)
Ejve Sundvall, killen som intervjuas i videoklippet i början verkar vara en riktigt skön lirare. Han bara sitter där på vajjer räcket hel cool och softar trots att han haft problem hela vintern med stopp och avstängda vägar i bla Skuleberget,och att han missar mötet nere i Iggesund nu idag oxå. Han bara skrattar och verkar ta livet med en klackspark bara gillar läget och inser att en kopp kaffe inte hade suttit helt fel. Jag utser dig därför nu till Årets Västernorrlänning och kommer garanterat att bjuda dig på en kopp kaffe om jag träffar dig.
Skrivet 15 feb 2012 18:05 Erik (Ej registrerad)
Jag är yrkeschaufför och kör diverse transporter, tradare, timmerbil och plogbil.
En sak kan jag säga, det är mycket jävla gnäll på väghållningen överallt. Men hur vore det om ni slutar prata en massa skit och anpassar hastigheten istället!
Det är stört omöjligt att ha en halkfri vägbana i norrland. Dygnet runt dessutom!
Själv tycker jag att väghållningen är helt OK i det här länet. Det enda jag är livrädd för är alla idioter som ska om till varje pris! Man blir ju mörkrädd!!
Nä, SKÄRPNING BILISTER!!!
Skrivet 15 feb 2012 18:12 Satt fast i kön (Ej registrerad)
?? (Ej registrerad) skrev:
Mycket klagomål på 2+1 vägar här....Men vad hade kunnat hända om inte den där lastbilen fastnat i mittvajjern?
Den hade ju tex kunnat ramma en personbil....?
Dessa personbilar som kör in i vajjern titt som tätt, vad händer om inte vajjern finns där och de frontar med någon annan istället?
Så har vi sign ´n Hakvin som vill plocka bort alla långtradare...Så dumt inlägg var det länge sen jag läste!
Allt som får plats på tåget ska ligga där??
Hur hade du tänkt dig att det skulle gå till och fungera?
Nu var det så att lastbilen kom över på fel sida om vajerräcket. Det var bara tur att lastbilen som kom i den filen hann få stopp, annars hade det varit en frontalkrock mellan lastbilarna. Du kanske inte ska uttala dig då du inte har full koll...
Skrivet 15 feb 2012 18:23 AL (Ej registrerad)
Trafikolyckorna har ökat dramatiskt med dåligt vägunderhåll sedan det blev borgerligt styre i sverige och sundsvall.....Vad beror det på?
Skrivet 15 feb 2012 18:41 Vägkonsument som betalar din lön - tyvärr (Ej registrerad)
Till Erik o andra som sköter vägarna:
En eloge till alla som kör plogbil, hyvel m m.
Men tyvärr körs det för lite sånt numera.
Vi vägtrafikanter betalar över 85 miljarder kr per år.
Därmed har vi rätt att ställa höga krav.
Forskare vid VTI visade nyligen att samhällets kostnader för gåendes halkolyckor är 4 ggr högre än vad stat o kommun lägger ut på halkbekämpning av trottoarer o cykelvägar.
På landsväg är det liknande för fordonstrafiken.
Trafikverkets ATB Vinter säger att vägfriktion på E4 aldrig får bli under 0.25. Vid ogynnsamt vägväder ska FÖREBYGGANDE halkbekempning ske.
När man som vid Njurunda knappt kan stå utan broddar, då är vägfriktionen max 0.10. Dvs vägentreprenören har inte gjort det vi betalar för.
Så ta nu och leverera istället för att debattera!
Vid Njurunda
Skrivet 15 feb 2012 19:18 Inte många knop på väghållaren! (Ej registrerad)
Erik (Ej registrerad) skrev:
Jag är yrkeschaufför och kör diverse transporter, tradare, timmerbil och plogbil.
En sak kan jag säga, det är mycket jävla gnäll på väghållningen överallt. Men hur vore det om ni slutar prata en massa skit och anpassar hastigheten istället!
Det är stört omöjligt att ha en halkfri vägbana i norrland. Dygnet runt dessutom!
Själv tycker jag att väghållningen är helt OK i det här länet. Det enda jag är livrädd för är alla idioter som ska om till varje pris! Man blir ju mörkrädd!!
Nä, SKÄRPNING BILISTER!!!
Vilken typ av fordon är det som till allra största delen ställer till det när det blir besvärligt väglag? Privatbilister eller långtradare? Just det... LÅNGTRADARE!
Just denna artikel handlar om två olyckor båda med långtradare som ställt sig på tvären! Om man då inte ska klaga på väghållaren, då kanske man som privatbilist ska säga åt långtradarna att stanna hemma i garaget när det ser ut att bli oväder för det är ju NI som stökar till det för det mesta!
Skrivet 15 feb 2012 20:30 bilist (Ej registrerad)
Man kan ju undra varför det blir kaos så fort det kommer lite snö eller blir halt. Jag upplever att det inte var så förr. Har bilarna blivit sämre? Nej de har blivit bättre, många har AWD ,antisladd ABS mm. Har däcken blivit sämre? Nej. Har folk helt plötsligt blivit sämre bilförare? Nej det verkar knappast troligt. Däremot har det sparats in på snöröjning och halkbekämpning.
Skrivet 15 feb 2012 20:54 Ost (Ej registrerad)
Yrkesförare också (Ej registrerad) skrev:
Jag kom en minut efter olyckan i natt med bil och släp, det var glas halt, provbromsade, kändes inte ens jag låste hjulen, gled fram i samma hastighet ändå.Kör jag också E4 Söderut och Norrut 4 nätter i veckan, när man passerat länsgränsen söderut blir det alltid bättre vägunderhåll, kör man norrut och det är snöproblem kan man ge sig f.. på att från länsgränsen norrut är det såphalt, inte en saltbil eller plogbil i sikte, skärpning vägverket, backen ner mot njurundabommen är alltid såp hal, vet inte hur många nätter jag försiktigt förökt få ner hastigheten till 70 före kameran i Bommen och släpet börja leva ett eget liv efter bilen, Det stod något om att E4 skulle tas om hand bättre denna vinter, vilket skämt, det bevisar denna olycka i natt.skärpning vägverket
Fjärr chaufför (Ej registrerad) skrev:
Exakt! Håller med,kanon fäste söder om länsgränsen. Det är bara för att det är NCC från Hudiksvall som har hand om det vägavsnittet vilket betyder: Sand i backar och kurvor vid kalla temperaturer och vid högre temperaturer regelbundna salt rundor dygnet runt och inte bara en "sväng" på dagen som får ligga hela natten sen som i Västernorrlands län där Svevia sköter (missköter) halkbekämpningen.
Ja ni verkar duktig på det här. Gränsen går INTE vid länsgränsen ... Sluta spekulera. kom med fakta....
Skrivet 15 feb 2012 20:58 stoly yrkeschafför (Ej registrerad)
Erik (Ej registrerad) skrev:
Jag är yrkeschaufför och kör diverse transporter, tradare, timmerbil och plogbil.
En sak kan jag säga, det är mycket jävla gnäll på väghållningen överallt. Men hur vore det om ni slutar prata en massa skit och anpassar hastigheten istället!
Det är stört omöjligt att ha en halkfri vägbana i norrland. Dygnet runt dessutom!
Själv tycker jag att väghållningen är helt OK i det här länet. Det enda jag är livrädd för är alla idioter som ska om till varje pris! Man blir ju mörkrädd!!
Nä, SKÄRPNING BILISTER!!!
Inte många knop på väghållaren! (Ej registrerad) skrev:
Vilken typ av fordon är det som till allra största delen ställer till det när det blir besvärligt väglag? Privatbilister eller långtradare? Just det... LÅNGTRADARE!
Just denna artikel handlar om två olyckor båda med långtradare som ställt sig på tvären! Om man då inte ska klaga på väghållaren, då kanske man som privatbilist ska säga åt långtradarna att stanna hemma i garaget när det ser ut att bli oväder för det är ju NI som stökar till det för det mesta!
Jo vi kan stanna hemma men tänk på vilka konsekvenser det skulle få! Sen är det klart att 24meter tradare syns mer än 5 meter svensson bil.
Skrivet 15 feb 2012 21:06 Entreprenör (Ej registrerad)
VÄSTERNORRLÄNINGAR !! Ni är verkligen konstiga !? Ni gnäller på varann, men att ni betalar in miljarder till vägarna varje månad som borde göra att vi har perfekta vägar året runt o inte hala 2-1 vägar , ring , maila visa makthavarna att nu får det faan vara nog, bara skatten på en tank bensin är minst 500kr, momsen på en ny volvo ca 60000kr osv... rakt in i statskassan
Skrivet 15 feb 2012 21:07 Simon (Ej registrerad)
Erik (Ej registrerad) skrev:
Jag är yrkeschaufför och kör diverse transporter, tradare, timmerbil och plogbil.
En sak kan jag säga, det är mycket jävla gnäll på väghållningen överallt. Men hur vore det om ni slutar prata en massa skit och anpassar hastigheten istället!
Det är stört omöjligt att ha en halkfri vägbana i norrland. Dygnet runt dessutom!
Själv tycker jag att väghållningen är helt OK i det här länet. Det enda jag är livrädd för är alla idioter som ska om till varje pris! Man blir ju mörkrädd!!
Nä, SKÄRPNING BILISTER!!!
Inte många knop på väghållaren! (Ej registrerad) skrev:
Vilken typ av fordon är det som till allra största delen ställer till det när det blir besvärligt väglag? Privatbilister eller långtradare? Just det... LÅNGTRADARE!
Just denna artikel handlar om två olyckor båda med långtradare som ställt sig på tvären! Om man då inte ska klaga på väghållaren, då kanske man som privatbilist ska säga åt långtradarna att stanna hemma i garaget när det ser ut att bli oväder för det är ju NI som stökar till det för det mesta!
Vet inte om jag ska skratta eller gråta över ditt uttalande ! Dom som ställer till det mest på vägarna är garanterat personbilar, inte långtradare. Det du kanske inte tänker på är att en personbil vägen i snitt 1.5-2 ton ? 3 man kan flytta den ur vägen, Men lycka till att flytta en fullastad lastbil med släp som väger 50-60 ton ! Innan du ens kan fundera på att en bärga den så måste den för det mesta tömmas på sitt gods och det tar sin tid, sen ska den bärgas också. Har du tur kan den då rulla och bara dras, men kan den inte det då kan vi snacka om att det tar tid att få den ur vägen. Inte precis att haka på ett snöre och dra upp den ! Orkar inte ens dra upp vad lastbilar gör för nytta så jag kortar ner det till att säga, om lastbilarna stannar hemma så stannar alla hemma.
Skrivet 15 feb 2012 21:57 Kör med 4WD, antisladd, ABS-broms och dubbade vinterdäck! (Ej registrerad)
Erik (Ej registrerad) skrev:
Jag är yrkeschaufför och kör diverse transporter, tradare, timmerbil och plogbil.
En sak kan jag säga, det är mycket jävla gnäll på väghållningen överallt. Men hur vore det om ni slutar prata en massa skit och anpassar hastigheten istället!
Det är stört omöjligt att ha en halkfri vägbana i norrland. Dygnet runt dessutom!
Själv tycker jag att väghållningen är helt OK i det här länet. Det enda jag är livrädd för är alla idioter som ska om till varje pris! Man blir ju mörkrädd!!
Nä, SKÄRPNING BILISTER!!!
Inte många knop på väghållaren! (Ej registrerad) skrev:
Vilken typ av fordon är det som till allra största delen ställer till det när det blir besvärligt väglag? Privatbilister eller långtradare? Just det... LÅNGTRADARE!
Just denna artikel handlar om två olyckor båda med långtradare som ställt sig på tvären! Om man då inte ska klaga på väghållaren, då kanske man som privatbilist ska säga åt långtradarna att stanna hemma i garaget när det ser ut att bli oväder för det är ju NI som stökar till det för det mesta!
stoly yrkeschafför (Ej registrerad) skrev:
Jo vi kan stanna hemma men tänk på vilka konsekvenser det skulle få! Sen är det klart att 24meter tradare syns mer än 5 meter svensson bil.
Jag tror inte Sverige går under om det gäng med långtradarchaffisar som vet med sig att de inte bör ge sig ut i halkan skulle stanna hemma några timmar!
Sedan brukar 24m långtradare orsaka milslånga köer när dom ställer sig på tvären, det är sällan en personbil lyckas med det!
Skrivet 15 feb 2012 23:54 yrkeschaufför (Ej registrerad)
Yrkesförare också (Ej registrerad) skrev:
Jag kom en minut efter olyckan i natt med bil och släp, det var glas halt, provbromsade, kändes inte ens jag låste hjulen, gled fram i samma hastighet ändå.Kör jag också E4 Söderut och Norrut 4 nätter i veckan, när man passerat länsgränsen söderut blir det alltid bättre vägunderhåll, kör man norrut och det är snöproblem kan man ge sig f.. på att från länsgränsen norrut är det såphalt, inte en saltbil eller plogbil i sikte, skärpning vägverket, backen ner mot njurundabommen är alltid såp hal, vet inte hur många nätter jag försiktigt förökt få ner hastigheten till 70 före kameran i Bommen och släpet börja leva ett eget liv efter bilen, Det stod något om att E4 skulle tas om hand bättre denna vinter, vilket skämt, det bevisar denna olycka i natt.skärpning vägverket
Fjärr chaufför (Ej registrerad) skrev:
Exakt! Håller med,kanon fäste söder om länsgränsen. Det är bara för att det är NCC från Hudiksvall som har hand om det vägavsnittet vilket betyder: Sand i backar och kurvor vid kalla temperaturer och vid högre temperaturer regelbundna salt rundor dygnet runt och inte bara en "sväng" på dagen som får ligga hela natten sen som i Västernorrlands län där Svevia sköter (missköter) halkbekämpningen.
Ost (Ej registrerad) skrev:
Ja ni verkar duktig på det här. Gränsen går INTE vid länsgränsen ... Sluta spekulera. kom med fakta....
det är rätt lustigt å sitta som yrkeschaufför varannan vecka norrut och varannan söderut och gör x antal mil på en dag i 60 tons ekipage, och bli ner skälld av billister om att man inte vet vad man gör, då dom har mellan 1 km-5 mil till jobbet, undrar vilka som ska bilda sig en uppfattning hur man beter sig i trafiken, känns det klokt å köra ut från en t korsning med person bil aldelens innan långtradaren passerar ? eller rent idiotiska omkörningar osv osv osv listan kan göras lång. en lastbil är inte bygd för att bromsa, bara så ni bilister vet. jag sitter då tryggt i min fh16 globetrotter.....
Skrivet 16 feb 2012 06:10 ML (Ej registrerad)
Hej alla Glada bilförare igår jobbade jag på platsen. När väl trafiken släpptes på fick vi åka hem. Helt plötsligt tittar jag i vänster sido spegel det var kö över allt. Av någon anledning kommer det plötsligen en STOR JÄVLA HYNDAI SANTA FEE och kör om 8st bilar 2brandbilar och får möte av en lastbil !!!!! halt väglag räknas inte till dom som kör subb synd att inte det var någon sevil polis i kön för då skulle jag villa sätt hans körkort när det flög till himlen.vårdslöshet i trafik
Skrivet 16 feb 2012 08:01 SUR FINNE. (Ej registrerad)
Yrkesförare också (Ej registrerad) skrev:
Jag kom en minut efter olyckan i natt med bil och släp, det var glas halt, provbromsade, kändes inte ens jag låste hjulen, gled fram i samma hastighet ändå.Kör jag också E4 Söderut och Norrut 4 nätter i veckan, när man passerat länsgränsen söderut blir det alltid bättre vägunderhåll, kör man norrut och det är snöproblem kan man ge sig f.. på att från länsgränsen norrut är det såphalt, inte en saltbil eller plogbil i sikte, skärpning vägverket, backen ner mot njurundabommen är alltid såp hal, vet inte hur många nätter jag försiktigt förökt få ner hastigheten till 70 före kameran i Bommen och släpet börja leva ett eget liv efter bilen, Det stod något om att E4 skulle tas om hand bättre denna vinter, vilket skämt, det bevisar denna olycka i natt.skärpning vägverket
Fjärr chaufför (Ej registrerad) skrev:
Exakt! Håller med,kanon fäste söder om länsgränsen. Det är bara för att det är NCC från Hudiksvall som har hand om det vägavsnittet vilket betyder: Sand i backar och kurvor vid kalla temperaturer och vid högre temperaturer regelbundna salt rundor dygnet runt och inte bara en "sväng" på dagen som får ligga hela natten sen som i Västernorrlands län där Svevia sköter (missköter) halkbekämpningen.
Ost (Ej registrerad) skrev:
Ja ni verkar duktig på det här. Gränsen går INTE vid länsgränsen ... Sluta spekulera. kom med fakta....
yrkeschaufför (Ej registrerad) skrev:
det är rätt lustigt å sitta som yrkeschaufför varannan vecka norrut och varannan söderut och gör x antal mil på en dag i 60 tons ekipage, och bli ner skälld av billister om att man inte vet vad man gör, då dom har mellan 1 km-5 mil till jobbet, undrar vilka som ska bilda sig en uppfattning hur man beter sig i trafiken, känns det klokt å köra ut från en t korsning med person bil aldelens innan långtradaren passerar ? eller rent idiotiska omkörningar osv osv osv listan kan göras lång. en lastbil är inte bygd för att bromsa, bara så ni bilister vet. jag sitter då tryggt i min fh16 globetrotter.....
om en lastbil inte är gjord för att BROMSA så ska den FAN inte ut på vägen alls.. Sen håller jag med att plogning och saltning är en jätte brist här i mellan Norrland på alla sätt och vis.Har inte komunerna råd med salt MEN sanda istället då och använd stålen när det plogas.
Skrivet 16 feb 2012 08:28 Orutinerat (Ej registrerad)
Se tillbaka på just denna vägsträcka några år, har aldrig varit så mucket problem som just nu. Det är en av dom värsta sträckorna visst, men hur hade det vart om det hade vart riktig vinter och snöa i dygnsvis som det kan göra? Svevia ringer ut salt/plogbilen när det är dags, men då ska de fanimej kunna skötas som det har gjort förut. Har inte ens varit riktigt vinter och det är såhär nu, hur ska det då se ut när det börja kräk snöa nedanför maj. Nää, se tillbaka några år och se själva att det var då fan så bättre skött då. Bedrövligt är de minst sagt.
Skrivet 22 feb 2012 01:08 Hans B (Ej registrerad)
Kör ofta i både sydligare och nordligare län.
Generellt så kan man konstatera att i Västrenorrland så är vi klart sämst med vägunderhållet på vintern. Det har under en 25 års period blivit sämre och sämre. Dagens väghållare är ju snåla entreprenörer som inte törs sätta ner slitstålet mot vägen för att det kostar för mycket sligage. Tacka vet jag förr i tiden när Vi hade Vägverket och dess Vägmästare som skötte vägarna. Då var det ordning och kontroll. Genom att utrustningen var statens så fanns ingen tanke på att spara slitstålet. Då körde man så att stålet gnistrade och bytte när det tog slut.
Låt Vägverket, (En del av nuvarande Trafikverket) göra de som de var bra på nämligen vägunderhåll.
Sedan kan entreprenörerna hålla på med alla övriga investeringar inte Trafikverket.