Presskonferens på sjukhuset i dag
I dag klockan 15 kommer antagligen besked om sjukhusdirektör Sigbjörn Olofssons framtid.
Relaterat
Artikelserie
- Artikelserie: Sigbjörn och Beertema
- Beertema tror Sigbjörn skulle ha blivit dyrare att ha kvar 2011-02-22
- Jakten på Sigbjörns efterträdare har redan börjat 2011-02-21
- Olofsson får sparken 2011-02-21
- Så skakades vårdalliansen 2011-02-19
- Stefan Dalin (S): Beertema borde ställa sin plats till förfogande 2011-02-19
- "Vi vågar inte hoppas än" 2011-02-18
- Situationen för sjukhusdirektören omöjlig 2011-02-18
- Ett år av bråk till ända 2011-02-18
- Beslutet ord för ord 2011-02-18
- "Landstingsdirektören avser vidta åtgärder" 2011-02-17
- Oppositionen: Lös konflikten snabbt 2011-02-17
- Personalen anklagar Sigbjörn för att ljuga 2011-02-17
- "Det innehåller inget nytt" 2011-02-16
- Direktörsbråket kostade landstinget 210 000 2011-02-16
- Nytt utspel om Beertema som lögnare 2011-02-15
- Beertema glad för stöd från Sundsvallspolitiker 2011-02-05
- Sjödin kräver Sigbjörns avgång 2011-02-05
- "Jag förstår inte hur Sigbjörn tänker" 2011-02-05
- "Beertemas agerande är svagt gjort" 2011-02-05
- Sigbjörns förtalsprocesser finns inte 2011-02-05
- Elisabeth Strömqvist (S): Sigbjörn gör ett bra jobb 2011-02-04
- Sigbjörns nya attack mot Beertema 2011-02-04
- "Inte ett steg i rätt riktning" 2011-02-04
- "Nu vet vi vad Beertema går för" 2011-01-28
- "Beertema kanske fick bita i det sura äpplet" 2011-01-27
- Här kan du själv läsa breven 2011-01-27
- Jacomina beklagar sin kritik 2011-01-27
- Sigbjörn får behålla jobbet 2011-01-27
- Uppdrag: Lös konflikten 2011-01-05
- Makalöst avtal 2010-12-20
- Landstingdirektören får lösa konflikten 2010-12-15
- Sigbjörn nominerar sig själv till tävling 2010-12-15
- "Det finns massvis av frågor som måste lösas" 2010-12-14
- Krav på Sigbjörns avgång 2010-12-14
- JK lägger ned sjukhusdirektörens förtalsmål 2010-09-24
- Ledarskapet i Sundsvall första stridsämnet 2010-09-21
- Lars Bolin tar Sigbjörn Olofsson i örat 2010-09-14
- Lars Persson (FP) försvarar sin partikollega 2010-09-12
- "Bör inte dra in tjänstemän i politiken" 2010-09-12
- "Bör inte dra in tjänstemän i politiken" 2010-09-12
- Förhållandet med Vänsterpartist påverkar inte 2010-09-11
- "Efter min presentation vaknade hon" 2010-09-11
- "Sigbjörn borde veta sin plats" 2010-09-10
- Berteema: - Min kritik mot hans ledarskap står fast 2010-09-10
- Sigbjörn polisanmäler Beertema 2010-09-10
Olofsson och landstingsdirektören Anders L Johansson håller då en presskonferens på sjukhuset.
Det var i torsdags som landstingsstyrelsen hade ett extra möte där bland annat konfilkten mellan Olofsson och sjukvårdslandstingsrådet Jacomina Beertema (M) diskuterades.
- Landstingsdirektören har meddelat att han inte ser några förutsättningar för ett samarbete mellan sjukhusdirektören och Hälso- och sjukvårdsnämnden och att han avser vidta åtgärder, sade Per Wahlberg (M), landstingsråd i Västernorrland, då till medierna som samlats i Härnösand.
Även om det så inte sades rakt ut, stod det klart att Sigbjörn Olofsson antagligen kommer att få se sig om efter ett nytt jobb.
I dag, efter klockan 15, kommer alltså ett besked.


























Senaste kommentarerna:
Skrivet 21 feb 2011 09:56 Emil (Ej registrerad)
Det spelar ingen roll vad som händer..
Han har ju redan tagit ut delar av sin miljon pension i förskott och miljonfallskärmar har han tecknat kontrakt för därtill.
Han kommer att le fint när han vandrar hela vägen till banken för att plocka ut pengarna.
Skrivet 21 feb 2011 09:56 KAR (Ej registrerad)
Kan han inte omplaceras till vaktmästeriet. De behöver säkert lite avlastning på den avdelningen till transporter av patienter o s v. Lönen har han ju ändå kvar så låt han då få jobba avtalstiden ut.
Skrivet 21 feb 2011 10:07 Förbannad Medelpadding (Ej registrerad)
Fortfarande liten och ingen debatt om turerna om tillsättandet av Sigbjörn...begreppen måste nog redas ut.
Det råder inga tvivel om att Sundsvalls Sjukhus behövde ses över och göra omprioriteringar av sin kostnadsmassa.Nu när stora delar är synade och i full gång att åtgärdas ,krävs att Torpeden tas bort.
Vad kommer sedan? Nya kvastar och ytterligare år av handlingsförlamning och käbbel? Hela Västernorrlands landsting behöver ett OMTAG!
Sundsvalls Sjukhus har allt att vinna på det.
Då kan rättvisa åtgärder göras och Sundsvall åter bli ett Länssjukhus med sina 139.000 närboende individer(4mil ca) samt för resten av länsbefolkningen.Förbannad Medelpadding
Skrivet 21 feb 2011 10:11 Hasse (Ej registrerad)
Min "gissning" blir : Sigbjörn blir kvar på sitt uppdrag. Däremot FRÅNTAGES han rätten att uttala sig i media. All kommunikation "utåt" delegeras till någon annan tjänsteman. En omedelbar grupp, sätts att förbättra samarbetet med berörda personalgrupper på respektive avdelning. Man SKALL också LYSSNA på Personalen INNAN ytterligare steg och åtgärder vidtas, och innan ytterligare rationaliseringar vidtas. OM man gått fram för hårt i detta på vissa avdelningar, skall man ta nödvändiga steg TILLBAKA. Hur många rätt har jag i dessa gissningar ?? Wait and see !!
Skrivet 21 feb 2011 11:16 Sia (Ej registrerad)
Jag tycker att det är intressant att vinden har vänt lite till Sigbjörns fördel. Allt fler är de röster som ger sitt stöd för att han ska få göra klart det han har påbörjat. Och varför inte? JB var ju med och beställde det han nu har utfört.
Allt tjafs är ju bara "grädde på moset" och en barnslig konflikt som jag faktiskt tror att de njuter av båda två. Se förbi tidningsrubrikerna och till det faktiskt utförda jobbet.
Skrivet 21 feb 2011 11:19 En annan Medelpading (Ej registrerad)
Förbannad Medelpadding - Vem som anställde Sigbjörn är väl ingen hemlighet. Det måste vara landstingsrådet, eftersom SO anställdes 7 jan och Bolin blev landstingsdirektör först den 29:e jan. That´s it!
Skrivet 21 feb 2011 12:17 Tompan (Ej registrerad)
Nu när han får behålla sin lön och säkert komma att få många miljoner i fallskärm kan han väl jobba som sjukvårdsbiträde och torka lite skit o sånt så
får vi i alla fall lite för pengarna
Skrivet 21 feb 2011 12:35 En skattebetalare (Ej registrerad)
Jag hoppas verkligen att Sigbjörn blir kvar och får slutföra det han påbörjat. Sigbjörn är oerhört kompetent och har gjort ett fantastiskt jobb med länssjukhuset och visat resultat på så kort tid. Jag tror att även Sollefteå sjukhus skulle behöva ta hjälp av Sigbjörn och få ordning på sjukhusets ekonomi. Vi kan inte sticka under stolen med det resultat som Sigbjörn faktiskt levererat.
Skrivet 21 feb 2011 12:40 En som du (Ej registrerad)
Sia (Ej registrerad) skrev: Jag tycker att det är intressant att vinden har vänt lite till Sigbjörns fördel. Allt fler är de röster som ger sitt stöd för att han ska få göra klart det han har påbörjat. Och varför inte? JB var ju med och beställde det han nu har utfört.
Allt tjafs är ju bara "grädde på moset" och en barnslig konflikt som jag faktiskt tror att de njuter av båda två. Se förbi tidningsrubrikerna och till det faktiskt utförda jobbet.
Du har helt rätt Sia! Jag håller med dig till fullo. Låt Sigbjörn vara kvar och göra klart det han påbörjat. Och jag tycker nog att Jacomina får ta mössan i vacker hand. Hon har ju själv varit med och beställt det jobb han levererat.
Sluta tramsa och sätt fokus på rätt saker. Och framför allt låt människor få jobba med det som de är anställda för.
Skrivet 21 feb 2011 12:41 JanBanan (Ej registrerad)
Det är HELT otroligt,att den som skrev KONTRAKTET med Sigbjörn inte ifrågasätts !! Var det Bolin,eller var det Ewa Söderberg !! Oavsett vem som skrev det anställningskontraktet, så är det en STOR SKANDAL !!!! Var ingen jurist inkopplad då ?? Är det rena AMATÖRER som anställer höga chefer inom Landstinget !! Sigbjörn fick säkert diktera villkoren själv. Det skulle INTE förvåna mig om det gick till på det viset !
Skrivet 21 feb 2011 12:43 Emil 1 (Ej registrerad)
Hur fruktansvärt inkompetent får man vara som ingår ett sådant avtal med Sigbjörn. Alla vet vilka som styrde Landstinget vid denna tidpunkt.Det är helt ofattbart att en människa kan få sparken men har rätt att få ut full lön ytterliga tre år, då tycks det finnas hur mycket pengar som helst men då vanliga anställda på golvet vill ha några kronor mer i månaden då är det tvärstopp finns inget utrymme för det. De som varit med och godkänt detta avtal skulle ställas till svars och vara återbetalnings skyldiga för hela summan för ni kan ju absolut inte ha alla hästar hemma där uppe.
Skrivet 21 feb 2011 12:45 Sli (Ej registrerad)
Om medias uppgifter stämmer så har Sigbjörn fått ut två fallskärmar från tidigare uppdrag så nu blir det väl "tredje gången gillt". Kanske en affärsidé.
Skrivet 21 feb 2011 12:58 insatt (Ej registrerad)
Sigbjörn har inte lyckats göra något för sjukvården i Västernorrland mer än att söndra verksamheten, patientsäkerheten och arbetsglädjen hos personalen.
Ewa Söderberg, Susanne Sundqvist, Benny Eriksson och Hans Hedlund är de stora bovarna tillsammans med Lars Bohlin i den här härvan.
De borde ställas till svars för att ha anställt denne inkompetente mannen som två gånger tidigare fått sparken!
Skrivet 21 feb 2011 13:07 Skattebetalare (Ej registrerad)
Det avtal som tecknats med sjukhusdirektören ifrågasätts på många håll och borde utredas i grunden. Varför görs inte detta, en handling som så klart ifrågasätts av stora delar av skattebetalarna. Vad jag vet så har varken tjänstemän eller politiker inom Landstinget i Västernorrland någon immunitet som fritar dem från ansvar för gjorda handlingar. Så sätt igång och utred härvan.
Skrivet 21 feb 2011 13:29 En annan en (Ej registrerad)
Han är ju smart! Han har jobbat för att Malliansen ska säga upp han så att fallskärmar och flytvästar mm blir utlöst, nu verkar han ha lyckats! En sann entreprenör :)
Skrivet 21 feb 2011 13:29 Skattebetalare (Ej registrerad)
En skattebetalare (Ej registrerad) skrev: Jag hoppas verkligen att Sigbjörn blir kvar och får slutföra det han påbörjat. Sigbjörn är oerhört kompetent och har gjort ett fantastiskt jobb med länssjukhuset och visat resultat på så kort tid. Jag tror att även Sollefteå sjukhus skulle behöva ta hjälp av Sigbjörn och få ordning på sjukhusets ekonomi. Vi kan inte sticka under stolen med det resultat som Sigbjörn faktiskt levererat.
Instämmer med dig. Han har gjort ett mycket bra jobb. Han har inte låtit sig skrämmas av läkarna som fö fått se sig schemaläggas som övrig personal.
Skrivet 21 feb 2011 13:31 Undrande (Ej registrerad)
Ser att man ifrågasatt landstingets chefsrekrytering och det vore verkligen något för ST att ta tag i. Vad hände egentligen med den chefsrekryterare man anställde för nåt år sedan? Fick han slutföra sitt jobb med att ta fram bra rutiner för chefsrekrytering? Eller hur gick det egentligen?
Har för mig att han fick gå för att han ifrågasatte för mýcket på landstingsstaben...
Skrivet 21 feb 2011 13:39 macke
Hade Jacomina varit ute efter med att komma med något konstruktivt, hade det inneburit ett genomarbetat och välskrivet förslag att landstinget ska läggas NER! Det faktum att det mest välskötta sjukhuset i Länet, Sollefteå, ska toppstyras från oss här i Sundsvall är helt sjukt. Vi behöver lära oss av DOM! DE är nöjda, VI är det inte.
Skrivet 21 feb 2011 13:56 so björkén (Ej registrerad)
Sätt Sigbjörn som chef även över Sollefteå Sjukhus...Lön? Nuvarande + 50%, dvs 210000/mån + nytt pensionsavtal.....
Då kan det bli ordning på ekonomin i landstinget.....
Då har landstinget sparat pengar på att bara ha 1 sjukhusdirektör istället för 3 som det blir om dom sparkar S.O......
Skrivet 21 feb 2011 14:14 kålle (Ej registrerad)
Jag tror inte att det går att driva en civrättslig prosess mot politiker och myndighetspersoner. Redan i mitten av -70 talet ändrades lagstiftningen så att prövning skall göras av JO, tror jag.
Och vad tror ni det blir för resultat med JO ?
Skrivet 21 feb 2011 14:38 Chef på Länssjukhuset (Ej registrerad)
När det gäller fallskärmar till höga tjänstemän både i privata näringslivet och stat och kommun så får man inte glömma bort att dessa typer av höga tjänster inte omfattas av LAS. Dom kan alltså bli avsatta(sparkade) utan de krav på arbetsbrist eller personliga skäl som gäller oss andra anställda. Det är inte rimligt att dom ska behöva gå ut i omedelbar arbetslöshet utan en rimlig ersättning. Ersättningsnivåerna tål givetvis att diskuteras.
Skrivet 21 feb 2011 14:42 organ-Marknadskonsult (Ej registrerad)
Ta nycklarna av SO omgående och alla andra förmåner avvecklas. avgångsvederlaget kommer att påminna alla skattebetalare om vilka fullkomligt inkopetenta politiker vi har i Västennorland inte minst i landstinget genom des s-ledning som funnits. Även andra politiker i landstinget har varit svaga som inte i tidigare skeden påpekat galenskaperna.En falang inom s- med Eva S i spetsen har senlänge velat avlöva sjukhuset i Sundsvall i stället för att satsa resurser för att utveckla regionsjukhuset. Det innebär inte att andra orter får sämre sjukvård,tvärtom. Nu måste satsningen på Sundsvall Sjukhus accelera för att
ge tillbaka ett mycket gott rykte som det förjänar.SO´s kompetens som konsult
är mycket tvetydig. En duktigkonsult jobbar inte på det sättet att han får personalen emot sig.
Skrivet 21 feb 2011 15:23 Fredrik (Ej registrerad)
Hur är det nu, ingen vill se den sanning som faktiskt finns och då någon gör det blir man förbannad på den personen... Snacka om att skygglapparna suttit på allt för länge... Det var och är nog ett självmordsjobb att ta på sig den roll Sigbjörn tagit på sig eftersom "bindeln" måste lossas och verkligheten kommer ikapp. Det är ju trots allt där vi finns till...
Låt honom slutöfra uppdraget så att inte en förändring, kräver en förändring som sen omorganiserar... Sådant borde söndra ännu mer och göra det mesta mer inneffektivt...
Skrivet 21 feb 2011 15:47 Nöjd Ångermanlänning S (Ej registrerad)
Nu kommer Sollefteås sjukhusdirektör ta över Sundsvalls Sjukhus och avveckla helt och hållet.Det är ju bara 4 mil till Härnösands sjukhus och snabb-bussarna går halvtomma.Så kommer det att sluta för högljudda Sundsvall/Timråbor.
Gott om apotek har ni ju också.
Nöjd Ångermanlänning S
Skrivet 21 feb 2011 15:48 Gnucko (Ej registrerad)
Det enklaste och bästa för alla vore att skrota hela landstinget Detta interna besserwissersystemet kostar långt mycket mer än de levererar.låt bilan falla och gör om gör rätt dvs lägg över det på kommunerna.
Skrivet 21 feb 2011 15:53 kalle (Ej registrerad)
Landstinget Västernorrland är värre än en bananrepublik. Så stor skandal att det inte går att kommentera. Lägg ner Landstinget Västernorrland. Måste man flytta från denna bananrepublik?
Skrivet 21 feb 2011 16:10 anställd (Ej registrerad)
Äntligen!
Tack Elisabet Strömqvist för att du gav Lars Bolin sparken som han sa idag på svt mittnytt.
Skrivet 21 feb 2011 16:56 Göte Borg (Ej registrerad)
organ-Marknadskonsult, skriver bl.a. ".. påminna alla skattebetalare om vilka fullkomligt inkopetenta politiker vi har i Västennorland inte minst i landstinget genom des s-ledning som funnits. Även andra politiker i landstinget har varit svaga som inte i tidigare skeden påpekat galenskaperna."
Jo, andra, även revisorer, har påpekat bristerna och framfört kritik. Men S-ledningen har tagit till sig kritiken och unisont sjungit "ja, låt dom bara gå på, vi klarar oss nog åndå!" Majoriteten av väljare tyckte att S o V gick för långt!
"En falang inom s- med Eva S i spetsen har sen länge velat avlöva sjukhuset i Sundsvall i stället för att satsa resurser för att utveckla regionsjukhuset."
Så rätt, så rätt! I regionsjukhusets falang har även ingått Lars Bolin! Sedan länge, länge!
Skrivet 21 feb 2011 17:15 Nöjd (Ej registrerad)
ÄNTLIGEN
Nu kan det bli arbetsro på Länssjukhuset, MEN de som godkände hans avtal kan betala detta hans fallskärm INTE VI SKATTEBETALARE
Skrivet 21 feb 2011 21:02 Rätt ska vara rätt (Ej registrerad)
Dax att Jacomina Berteema avgår också det var detta hon gick till val på!
Skrivet 21 feb 2011 23:30 förbannad Medelpadding (Ej registrerad)
En annan Medelpading (Ej registrerad) skrev: Förbannad Medelpadding - Vem som anställde Sigbjörn är väl ingen hemlighet. Det måste vara landstingsrådet, eftersom SO anställdes 7 jan och Bolin blev landstingsdirektör först den 29:e jan. That´s it!
Svar till annan Medelpadding: Jag skrev "turerna" kring tillsättandet....inte vem som tillsatte...det vet vi ju...däremot inte "vinningen".
That´s it!