Förslag att lägga ner Gångvikens skola
I år fyller Gångvikens skola 81 år. Nu riskerar skolan att inte bli äldre än så.
Enligt ett förslag till politikerna ska eleverna flyttas till Ljustadalens skola, och då läggs Gångviken ner.
– Det är väldigt sorgligt, säger rektor Ingela Renman.
Relaterat
Artikelserie
- Artikelserie: skolnedläggningar i Sundsvall
- Föräldrar krävde mer tid innan nedläggningsbeslut 2012-05-08
- Känner sig lurade av kommunen 2012-05-08
- Nedläggningsbeslut först i september 2012-04-26
- S och V vill behålla Ljustadalen 2012-04-25
- Beslut om elevflytt från Ljusta till Vibacke närmar sig 2012-04-21
- Svartviksborna protesterar 2012-04-17
- Svartvik och Nyland nedläggningshotade 2012-04-05
- Skolförslaget: här är hela listan 2012-04-05
- Förslag: Lägg ner skolorna i Svartvik och Nyland 2012-04-04
- Svartviksbarnens föräldrar fyllde klubblokalen 2012-04-12
- Högstadiet i Stöde blir kvar 2012-04-12
- "Det krävs en förändring" 2012-04-04
- Krav att eleverna blir kvar 2012-04-04
- Ett helt samhälle i protest 2012-04-04
- Utredning efter rektors beställning 2012-04-02
- Enkät tog inte upp åldersblandade klasser 2012-04-02
- Förslag för skolornas framtid 2012-03-29
- Lucksta skolas bevarande en het fråga 2012-03-29
- Nedansjös lågstadium kan inte flyttas 2012-03-23
- Manifestation i kväll mot skolnedläggning 2012-03-23
- Fortsatt bråk om hur skolor ska läggas ned 2012-02-08
- Oro för Runsviks skola vid möte 2012-02-08
- Få föräldrar på skolmöte 2012-01-26
- Inga tankar på nedläggning av Hagaskolan 2012-01-22
- Läsarnas frågor till skolledningen 2012-01-22
- Reflektion: "Vi måste fortsätta bry oss" 2012-01-22
- Skolpsykologen: "Den goda blandningen finns överallt" 2012-01-21
- Föreslagna skolnedläggningar upprör fackordföranden 2012-01-21
- Rektorn om lärarnas situation: "Vi ser att de sliter" 2012-01-20
- "Det är dags att man börjar lyssna på lärarna" 2012-01-20
- Brännheta skolfrågor fyllde matsalen med föräldrar 2012-01-20
- "Varje område bör ha en egen moderskola" 2012-01-19
- Elever och lärare på Alnö tveksam till elevflytten 2012-01-18
- Skolpolitikerna ska möta föräldrar 2012-01-18
- Gångviksskolans elever flyttas till Ljustadalens skola 2012-01-18
- Ljustadalen-eleverna välkomna till Vibackeskolan 2012-01-17
- Rektorernas förslag: Stäng Ljustadalens högstadium 2012-01-17
- Stora skillnader i skolornas kostnader 2011-09-25
- Besked om skolornas framtid efter nyår 2011-11-23
- Ingen skolnedläggning före 2013? 2011-12-19
På tisdagens morgon gick hon ut med ett mail till föräldrarna till de runt 100 elever som går på låg- och mellanstadiet, årskurs F-6. I brevet inbjöd hon till ett så kallat dialogmöte på onsdag kväll, som anordnas av ansvariga politiker.
I brevet skriver hon bland annat att politikerna har fått ett förslag från en lokalgrupp om "att flytta eleverna vid Gångvikens skola till Ljustadalens skola och att flytta Ljustadalens högstadieelever till Vibacke. Skälet är sjunkande elevunderlag och att Gångvikens skola anses i dåligt tekniskt skick.".
Mötet sker i morgon onsdag 18.30 i matsalen på Ljustadalens skola.


























Senaste kommentarerna:
Skrivet 17 jan 2012 10:22 Mats (Ej registrerad)
Ja, politikerna har hål i huvet som vanligt. Skolan är fantastiskt mysig och har av olika omständigheter varit förskonad från mobbing etc.. Lägga ner och flytta till Ljusta?, katastrof!
/Mats
Skrivet 17 jan 2012 11:21 Hahaha (Ej registrerad)
Förskonad från mobbing? Du vet nog inte allt om skolan!
Skrivet 17 jan 2012 13:10 Förbannad på myglet (Ej registrerad)
Hur mycket har man inte kostat på Gångviken i förbättringar genom ventilation m.m,m.m? våra politiker kan inte presentera EN enda siffra vad som gäller för att denna skola inte ska fungera ..? Varför?
Hur många flyttar hit på grund av skolan,hur många barn står i kö från dagis för att få börja i 1:a klass på en liten mysig skola, där man blir sedd?
Presentera sanningen istället för att tycka så jävla synd om Ljustadalenss skola som själv satt sig i den situation dom är i nu!
Fråga istället hur många barn från Gångviken som kommer att välja friskolan i stället för att bli tvingad till Ljusta? Vågar ni inte stå upp för en skola som fungerat i 81 år(!)? Hur många skolor kan säga detsamma?
Skrivet 17 jan 2012 13:38 Lars Eriksson (Ej registrerad)
Jag väljer i alla fall att ta med mig pojken och flytta härifrån Sundsbruk eller välja ett annat alternativ än Ljustadalen om detta blir verklighet.
Ljustadalens skola är inget alternativ.
Skrivet 17 jan 2012 14:26 Mamma (Ej registrerad)
Vad hemsk!!! Hur ska detta gå? Från en usel skola till en ännu värre!!!
Ska nog flytta mitt barn till en privat skola TYVÄRR !
Är jätte anti privatisering men man får inget annat val :-(
Skrivet 17 jan 2012 15:31 Förälder (Ej registrerad)
Våra barn går på Gångvikens skola. En bra och välfungerande skola överlag. Vi prioriterar närhet, småsklighet, att det finns ett nära engagemang, duktiga lärare, att barnen trivs, lär sig det de ska, når målen och tycker skolan är riktigt rolig! Det som händer nu är under all kritik! Det finns inte i vår värld i nuläget att ens överväga att barnen ska flyttas till Ljustadalens skola i dess nuvarande form. Vi har redan läst och fått tillräckligt med information om hur illa ställt det är där. Inte blir det bättre av att skolan står med ytterligare 6 miljoner i sparkrav. Nej nu måste politiker tänka om! Låt Gångvikens skola vara kvar i sin helhet, utveckla det som fungerar bra till att bli ännu bättre. Satsa pengar på Ljustadalens skola så de kan komma framåt! Slå inte sönder det som funkar!
Skrivet 17 jan 2012 15:40 Modern (Ej registrerad)
Nej, gör inte så här! Min son ska förja förskoleklass nästa år, han är autistisk och jag har inte alls varit orolig för skolan då jag hela tiden varit lugn då han skulle få gå på Gångvikens skola!! Men ska han nu får börja på Ljustadalens skola så vet jag inte vad jag ska göra!!
Skrivet 17 jan 2012 15:56 hej (Ej registrerad)
Ljustadalens skola är ju skitbra!! Första året i sjuan där och jag har lärt mig skitmycket, allt ni hör är inte sant!!!!
Skrivet 17 jan 2012 17:37 Loppan (Ej registrerad)
Bestraffa en väl fungerande skola (Gångviken)för att kommunen inte gjort sitt jobb på Ljustadalen.
Gångviken som fungerar bra, bra personal, hygglig miljö, mm mm ska alltså straffas för att Ljustadalen fungerar dåligt (eller har fungerat dåligt= sämst i Sverige). Ett slag på hakan till föräldrar och personal som gjort ett bra jobb under alla år !! Nu är vi utan Post, Mataffär och snart skola. Vad händer med dagiset Humlan ?. Varför inte flytta alla skolor och dagis till gräddhyllorna på Haga och Norr Berget ????? där förtätningen av skolor är enorm. Nu får det
vara NOG, flytta ut eleverna från City till perferin istället
Skrivet 17 jan 2012 17:37 Heja GVK ! (Ej registrerad)
Det är väl nu ett välkänt faktum att Gångviken tappat elever till friskolan pga att föräldrar och elever inte för sitt liv kan tänka sig att gå vidare till Ljusta efter sexan! Eleverna gillar Gångviken. Orsaken till att de väljer friskolor är att de absolut inte vill gå på Ljustadalen. GVK är en liten skola med duktiga pedagoger som arbetar hårt för att eleverna ska känna sig trygga, ha hög måluppfyllelse och vara rustade för framtiden. Skolan är gammal, ja men att den skulle vara i dåligt fysiskt skick är en överdrift! Skolan behövs i vårt område och är värd att kämpas för.
Skrivet 17 jan 2012 19:07 Zorro (Ej registrerad)
Ljustadalens skola var felbyggd från första början. Ett 60-70 talsprojekt som gick snett. Man kan inte bygga ihop ett centrum med en skola. Det skapar dålig miljö åt både personal och elever. Jag har jobbat där så jag vet. Men nu får man göra det bästa av saken. Men allt handlar tydligen bara om ekonomi i dagens läge när det gäller skolan. Inte när det gäller äventyrsbad och andra onödiga saker, då är sex miljoner inte stora pengar. Och kom inte och säg att det är andra pengar. Men vi har ju själva valt att ha det så här.
Skrivet 17 jan 2012 19:56 mamma till autistisk (Ej registrerad)
Modern (Ej registrerad) skrev:
Nej, gör inte så här! Min son ska förja förskoleklass nästa år, han är autistisk och jag har inte alls varit orolig för skolan då jag hela tiden varit lugn då han skulle få gå på Gångvikens skola!! Men ska han nu får börja på Ljustadalens skola så vet jag inte vad jag ska göra!!
på ljustadalens skola har dom ju jättebra resurser & speciell klass för barn med handikapp & annan problematik. har han autism då han inte skall gå på särskolan med autism-spceialicering?
Skrivet 17 jan 2012 21:32 Nöjd förälder (Ej registrerad)
Ljustadalen är en toppen skola, har haft mina barn där och skulle aldrig tveka på att inte låta mina barn gå där. Ljustadalen har även erfarenhet av barn med funktionshinder. Synd dock på Gångviken som är en bra skola. Kanske inte är skolornas fel att man tvingas till nedläggning kanske är föräldrarnas fel som sätter sina barn på friskolor i tron på att dessa skulle vara bättre. Varför skulle friskolorna vara bättre? Det är ju vinstdrivande företag! Ang problem med skolor så finns det på alla skolor. Dagens Ljustadalen skola är en liten och mysig skola jämfört mot förr.
Skrivet 17 jan 2012 21:34 trött förälder (Ej registrerad)
Vad tröttsamt det är med gnällande föräldrar. Det som är vanligast förekommande är att det oftast inbegriper de som nästan aldrig närvarar på skolans möten, aktiviteter eller ställer upp i övrigt för sina egna barn. Med 30 års erfarenhet inom barnomsorg och skola, dessutom mamma till två barn, är det tragiskt att inget har hänt sen 80-talet. Samma gnäll från samma kategori av föräldrar som anser att det är skolans o samhällets uppgift att fostra deras egna barn. Vad gör ni själva för att HJÄLPA O STÖDJA era barns skolgång? Vad sysselsätter era barn sig med på fritiden? VAKNA! Ni är en förlorad föräldrageneration, som vill att alla andra ska sköta det som NI inte orkar med. Det handlar oftast enbart om ert ego, så det är ju bekvämt att lasta sina egna brister på övriga i samhället.
Skrivet 17 jan 2012 21:43 Ikus:1 (Ej registrerad)
Lars Eriksson (Ej registrerad) skrev:
Jag väljer i alla fall att ta med mig pojken och flytta härifrån Sundsbruk eller välja ett annat alternativ än Ljustadalen om detta blir verklighet.
Ljustadalens skola är inget alternativ.
Varför är inte Ljustadalens skola ett alternativ! Vet du över huvudtaget nånting om denna skola? Annat än gamla envisa rykten ( som såna som du gärna håller vid liv),och medias vinklade bild? Nej kom och besök oss och prata med våra elever, om du vågar...Se att du har fel!!
Skrivet 17 jan 2012 21:43 En mamma (Ej registrerad)
http://www.skrivunder.com/radda_gangvikens_skola
Namninsamling för att rädda Gångvikens skola!
Skrivet 17 jan 2012 21:44 pappa (Ej registrerad)
Låt vår toppenskola få vara kvar. En trygg skola där alla blir sedd. Hoppas även på att högstadietpå Ljusta får vara kvar då det också är en mycket bra skola med bra lärare och fin miljö!!!
Skrivet 17 jan 2012 22:25 ledsen (Ej registrerad)
Håller med tidigare inlägg.... Panik om inte gångviken får vara kvar, förstör inte det som faktiskt funkar. Blanda inte in Gångvikens skola i Ljustadalens härva.
Sanningen är ju att det finns saker som kanske kunde funka bättre men att flytta allt till Ljusta är INTE en lösning.
Precis som med allt kämpar man/vi hela tiden framåt, mot att få det/bli bättre. Det betyder att man bryr sig, och det är det som gäller på Gångviken, Att BRY sig.
Låt skolan bli kvar som den är här ute...
Skrivet 17 jan 2012 23:09 Lars Eriksson (Ej registrerad)
Lars Eriksson (Ej registrerad) skrev:
Jag väljer i alla fall att ta med mig pojken och flytta härifrån Sundsbruk eller välja ett annat alternativ än Ljustadalen om detta blir verklighet.
Ljustadalens skola är inget alternativ.
Ikus:1 (Ej registrerad) skrev:
Varför är inte Ljustadalens skola ett alternativ! Vet du över huvudtaget nånting om denna skola? Annat än gamla envisa rykten ( som såna som du gärna håller vid liv),och medias vinklade bild? Nej kom och besök oss och prata med våra elever, om du vågar...Se att du har fel!!
Ja, jag vet mycket om ljustadalens skola därför att jag själv gått där och inget var bättre än när jag fick byta till en annan skola!
Vidare känner jag elever som går där och har gått där och du menar att de ljuger då?
Vilket påhopp av dig, är det inte upp till mig som föräldrer att fritt få välja var min pojke ska gå i skola utan sådan sarkasm från såna som dig?
Och hur tror du att du ska kunna locka elever till en skola när såna som du sitter och skriver nedlåtande insändare om tex mig som du inte vet ett dugg om, och eftersom du verkar representera skolan känns det som ett tryggt beslut jag tagit!
Törs du inte skriva ut ditt namn, varför gömma dig bakom ett alias?
Skrivet 17 jan 2012 23:33 Puh (Ej registrerad)
Många med mig har förundrats över att Gångvikens skola inte lagts ner för flera år sedan! Vad kostar det inte att hålla detta gamla stenhus uppvärmt och i hyfsat skick? En 81 år gammal byggnad så långt ifrån de krav som man kan ställa på en modern skola! Ca 3 km till en skola som utan problem rymmer dessa ca hundra elever?
Skrivet 18 jan 2012 08:22 L (Ej registrerad)
Går förslaget igenom så måste vi flytta på grabben en gång till.. för han ska inte gå i ljusta. Blir att kolla runt på olika alternativ inom kommun om nu detta förslag går igenom
Skrivet 19 jan 2012 21:31 FD förälder GVK (Ej registrerad)
Tragiskt att Ljustadalens skola har så dåligt rykte i Gångviken. Tragiskt är också att rektor, lärare och föräldrar i Gångviken verkar medverka till att blåsa under dessa rykten. Faktum är att de allra flesta av Gångvikens skolas elever som börjat högstadiet på Ljustadalen trivs bra och menar att de lär sig mycket. Mitt barn känner sig kränkt av misstroendet mot Ljustadalen. Faktum är att när Gångviken har haft besvärliga elever, har man "lämpat" över dem till klasser på Ljustadalen där man har en högre kompetens och mer resurser för att hantera dessa barn. I mitt barns klass lämnades minst två yngre elever över till Ljusta, detta p g a mobbing. Vet också att detta förekommit flera gånger efter detta. Ljusta är bäst!