Beviljas resning i Johan-fallet
Mordet på elvaårige Johan Asplund ska prövas igen. Thomas Quick har fått beviljats resning i mordet av hovrätten för nedre Norrland – som ifrågasätter stora delar av utredningen.
Relaterat
Artikelserie
- Artikelserie: Thomas Quick / Sture Bergwall
- Quick frias för Johan-mordet 2012-03-14
- Därför beviljar hovrätten resning 2012-01-18
- Johans pappa stödjer resningen 2012-01-18
- Hovrätten struntar i deras yttrande om Quick 2011-12-02
- Kwast och Penttinen till motangrepp 2011-11-25
- Sture Bergwalls egna ord om resningen i Johan-fallet 2011-10-31
- Åklagaren: Bergwall bör få resning 2011-10-31
- Bergwall begär resning i Johan-fallet 2011-09-08
- Åklagare vill ge Quick resning 2011-08-22
- "Jag är redo att komma ut i samhället" 2011-08-17
- Så ska Quick frikännas för mordet på Johan 2011-08-17
- Hör hela intervjun med Sture Bergwall 2011-08-17
- Nedlagt åtal mot Quick 2010-05-28
- "Gömda uppgifter kunde friat Quick" 2010-03-17
- Pelle Svensson riskerar åtal för förtal - inte orolig 2010-02-03
- Frågetecknen många på Thomas Quicks "mordplats" 2009-12-25
- Åklagare granskar alla Quickmål 2009-12-18
- Anna-Clara glad över beskedet 2009-12-17
- Resning för Quick 2009-12-17
- Känsligt beslut om Quickresning 2009-12-17
- Glädjande besked för Anna-Clara 2009-08-05
- Steg mot resning för Thomas Quick 2009-08-03
- "Johan-fallet kommer att rivas upp" 2009-05-27
- Thomas Quick ansöker om resning 2009-04-21
- Alternativ gärningsman pekas ut 2009-04-20
- Fortsatt sluten vård för Quick 2009-04-19
- I kväll tar han tillbaka sina erkännanden 2008-12-14
- Ska vi tro honom den här gången? 2008-12-14
- Dokumentärintervju fick åklagaren att agera 2008-11-20
- Åklagaren: Bevisen mot Quick håller 2008-11-20
- Quick tar tillbaka erkännanden 2008-11-19
- JK tänker inte granska Quickrättegångar 2006-11-29
- Häftig kritik mot domarna mot Quick 2006-11-22
- "Skrämmande hur Quick vägleds"Pelle Svenssons granskning får Johans föräldrar att agera 2006-11-21
Det innebär att målet skickas tillbaka till Sundsvalls tingsrätt. Quick, som numera heter Sture Bergwall, dömdes 2001 för mordet på Asplund som försvann i Sundsvall 1980.
Bergwall ansökte om resning i slutet av förra året sedan att han tagit tillbaka sitt erkännande. Hovrätten har funnit att det finns skäl att tvivla på att Bergwall verkligen mördat unge Johan Asplund.
Bara det faktum att Bergwall tagit tillbaka sitt erkännande räcker inte för att målet ska prövas igen. Men de nya omständigheter som presenterats i resningsansökan, tillsammans med bevisläget vid tidpunkten för första rättegången utgör skäl för resning, tycker hovrätten.
Hovrätten konstaterar bland annat att det saknades bevisning som kunde binda Sture Bergwall till brottet. Dessutom anser rätten att uppgifterna i resningsärendet minskar tilltron till Bergwalls tidigare erkännande, samt att motstridiga uppgifter om mordet inte redovisats till tingsrätten på ett tillfredsställande sätt. Hovrätten skriver även att resultaten av markanalysen och hundsökning på utpekade platser kan ifrågasättas.
Bergwall har tidigare friats från två mord: mordet på Yenon Levi Rörshyttan 1988 och Therese Johannesen i Drammen, Norge samma år. Dessutom har han sökte resning i Svea hovrätt, rörande mordet på två norska kvinnor i Oslo 1981 (Trine Jensen) och 1985 (Gry Storvik).
Varken åklagaren och Johans föräldrar motsätter att Bergwalls skuld prövas på nytt.



























Senaste kommentarerna:
Skrivet 18 jan 2012 11:57 Marre (Ej registrerad)
Ja, "Rätts.Sverige" Verkar ha gott sNu har han varit dömd för mordet under många år. Undras vad skadeståndet blir. Kanske han ska sättas på fri fot sen med. Är det verkligen möjligt att Rättsamhället har dömt en oskyldig?
Man blir ju brydd.
Skrivet 18 jan 2012 12:24 Mats Andersson (Ej registrerad)
Marre (Ej registrerad) skrev:
Ja, "Rätts.Sverige" Verkar ha gott sNu har han varit dömd för mordet under många år. Undras vad skadeståndet blir. Kanske han ska sättas på fri fot sen med. Är det verkligen möjligt att Rättsamhället har dömt en oskyldig?
Man blir ju brydd.
Hej Marre!
Rättssamhället har havererat, finns inte. Har sakta men säkert nedmonterat´s. Finns inga pengar och ingen moral inom skrået.
Många oskyldiga människor har dömts till långa fängelsestraff.
Skrivet 18 jan 2012 12:50 han som vet allt (Ej registrerad)
Kan någon ordna så att tv4s Nyhetsmorgon inslag med Pelle Svensson och
Claes Borgström när de diskuterar fallet Johan Asplund, det var då som det
stod klart att Borgström var trängd av samvetet.Det var många år sedan men
är ett viktigt inslag än idag.
Skrivet 18 jan 2012 13:00 Åke (Ej registrerad)
Marre (Ej registrerad) skrev:
Ja, "Rätts.Sverige" Verkar ha gott sNu har han varit dömd för mordet under många år. Undras vad skadeståndet blir. Kanske han ska sättas på fri fot sen med. Är det verkligen möjligt att Rättsamhället har dömt en oskyldig?
Man blir ju brydd.
Ja nu undrar man om Svensk rättvisa finns? Undra hur många som är oskyldigt dömda egentligen? Tänk vilket skadestånd på över 11 år som ska betalas ut? Det kanske går att byta mot frikänd? Jag tycker hela historien liknar Kalle Anka! Skam och slöseri med skattepengar! Det goda i det här är att Johans föräldrar kanske kommer närmare sanningen...
Skrivet 18 jan 2012 14:35 John K (Ej registrerad)
Åke skrev "Det goda i det här är att Johans föräldrar kanske kommer närmare sanningen"
Nej, jag tror inte föräldrarna kommer närmare sanningen. Möjligen kan dom få klart för sig att Quick/Bergvall inte är den skyldige. Sanningen får dom inte förrän försvinnandet får en trovärdig lösning. För övrigt hoppas jag verkligen att han, om han bedöms oskyldig, inte får något skadestånd. Han har ju själv försatt sig i denna situation och det skall inte skattebetalarna stå för. Om så blir fallet kanske man skall byta branch? Ta på sig brott, dömas, sitta av och begära resning och få betalt. Troligen bättre betalt än A-kassa/Sjukkassa, Bra idé va? Dessutom skapar det arbetstillfällen både inom kriminalvården och i juristbranchen.
Skrivet 18 jan 2012 14:43 sanning (Ej registrerad)
Det är äntligen på tiden att avsluta Qvick från Johan Asplunds försvinnande och som med all sannolikhet har bragts om livet.Att döma Qvick för brottet innebär att en mördare/gärningsman går fri.Hela saken är ett rättshaveri utan like där t o m en lekman hela tiden i frågasatt Qvicks berättelse.Det är en bekräftelse för Johans föräldrar i deras kamp för sanning men samtidigt en ytterligare tragedi att en gärningsman går fri.
Skrivet 18 jan 2012 14:51 SV (Ej registrerad)
För varje mord Thomas Quick har tagit på sig går en mördare lös i samhället....
Skrivet 18 jan 2012 17:10 sk (Ej registrerad)
Men det måste väl finnas någon/några ute i Sundsvall eller stans omnejd, som VET något om Johans försvinnande.
Tänker på föräldrar, syskon och övrig släkt, varje gång detta tas upp i media, dom får aldrig lugn och ro, sår som kanske ha läkts lite, rivs upp igen.
Skrivet 18 jan 2012 19:12 Han som inte vet allt (Ej registrerad)
Det absolut bekvämaste beslutet var att bevilja resning! Om beslutet är rätt eller fel saknar betydelse! Ett annat beslut hade fått de svenska medierna att "gå i taket"! Beslutet innebär givetvis inte att SB är oskyldig!
Skrivet 18 jan 2012 20:04 Farbror Röd (Ej registrerad)
Ja ge han ett skadestånd för att han felaktigt vart dömd, 10 Miljoner blir väl bra..
Men sen ska han fan dömmas för att han tagit på sig flera mord, säg 20 Miljoner i skadestånd, så spärra in den här killen för han har väl ändå bevisat att han inte ska vistas i samhället..! Är ju en psykiskt sjuk människa som ingen faktist vet vad han gjort å inte gjort.
Sorgligt folk får empati för att han kör en sorgehistoria nu. Usch
Skrivet 19 jan 2012 11:37 uj (Ej registrerad)
sk (Ej registrerad) skrev:
Men det måste väl finnas någon/några ute i Sundsvall eller stans omnejd, som VET något om Johans försvinnande.
Tänker på föräldrar, syskon och övrig släkt, varje gång detta tas upp i media, dom får aldrig lugn och ro, sår som kanske ha läkts lite, rivs upp igen.
Har läst någonstans att föräldrarna är själva ganska säker på vem som gjord det. Tror dock han blev friad pga inga bevis , de försökte själv då åtala men tror inte det gick nå bra... Hämskt är det i allefall och ännu värre då denna mytoman tar på sig massa mord å rättsväsendet inte inser att karln är sjuk...hoppas verkligen inte att han får nå pengar då detta inte är det enda han är dömd för....
Skrivet 19 jan 2012 12:35 Anneli (Ej registrerad)
sk (Ej registrerad) skrev:
Men det måste väl finnas någon/några ute i Sundsvall eller stans omnejd, som VET något om Johans försvinnande.
Tänker på föräldrar, syskon och övrig släkt, varje gång detta tas upp i media, dom får aldrig lugn och ro, sår som kanske ha läkts lite, rivs upp igen.
uj (Ej registrerad) skrev:
Har läst någonstans att föräldrarna är själva ganska säker på vem som gjord det. Tror dock han blev friad pga inga bevis , de försökte själv då åtala men tror inte det gick nå bra... Hämskt är det i allefall och ännu värre då denna mytoman tar på sig massa mord å rättsväsendet inte inser att karln är sjuk...hoppas verkligen inte att han får nå pengar då detta inte är det enda han är dömd för....
Jo så är det. Brist på bevis gjorde att den misstänkte mannen släpptes. Min uppfattning är inte att det sitter en massa oskyldiga i fängelse utan att det går en massa mördare fria pga att det inte finns hållbara bevis. Ibland verkar det som om det enda hållbara beviset är att man fångat mördaren på bild just när han begår brottet och inte ens då fälls han (hon i en promille av fallen) om man inte hittar mordvapnet!!
Skrivet 14 mar 2012 14:52 Morre (Ej registrerad)
Svar till farbror röd .läs om fallen först innan du skriver inlägg tror nog att du också skulle erkänna ganska mycket efter dom drogningarna som Quick utsattes för, på slutet så starka att dom lätt dödat en häst.