E14 kan flyttas till Bydalen
E14 kan i en framtid komma att flyttas norrut och gå via Timmervägen och Hulivägen ut mot Bydalen och E4.
– Det är en möjlighet vi tittar på, säger Christer Karlsson, Trafikverket.
Samtidigt vill de också få bort den tunga trafiken från östra delarna av Timmervägen.
Relaterat
En ny sträckning - röda linjen – av E14 genom Sundsvall ska utredas av. Det alternativ de tittar på är E14 in på Timmervägen mot Hulivägen, sedan Granloholmsleden mot Bydalen där anslutning till E4 sker. Blir projektet verklighet måste vissa sträckor och korsningar göras om för att alternativet ska bli tidsmässigt attraktivt för bilisterna i jämförelse med att välja Bergsgatan/Skönsmon för att nå E4.Fotograf: Håkan Humla
Fotograf: Håkan Humla
Fotograf: Håkan Humla
Klicka på bilden för att se grafiken i bättre format.Fotograf: Nina Backholm
Artikelserie
Trafiksituationen i och runt Sundsvall är mycket besvärlig och när E4 försvinner från centrum om några år är E14 det största bekymret.
– Det är inget optimalt för Sundsvall att E14 går så centralt på Bergsgatan, säger Christer Karlsson.
Ett problem som gör att Trafikverket nu tittar på andra möjligheter och en av dessa är att flytta E14 till Timmervägen-Hulivägen-Bydalen där den kopplas ihop med E4.
– Det finns många tankar och drömmar, men samtidigt handlar det också om att få pengar till projekten, säger Christer Karlsson, som håller i det s k Sundsvallspusslet för Trafikverkets del.
Frågetecknen är många och det pågående arbetet ska försöka se om projektet är realistiskt.
– Vi vet ännu inte hur mycket längre den sträckningen blir, men i och med nya E4 ska det tidsmässigt inte behöva bli längre för de E14-bilister som ska vidare söderut, säger Christer Karlsson.
Genomförs satsningen kommer också befintliga E14 genom centrala Sundsvall att få en mer stadsmässig prägel över sig i syfte att inte stimulera genomfartstrafik.
Samtidigt som Trafikverket tittar på E14 framtid förs också diskussioner om den tunga trafiken som i dag går på Timmervägen.
– Den östra delen av Timmervägen är inte bra, med mycket buller och besvärliga korsningar. Vi ska titta på om det går att få den trafiken att gå över Hulivägen och ner mot inte minst den nya Logistikparken i Petersvik, säger Christer Karlsson.
Logistikparken kommer att öka godsmängderna i området, men mycket av godset ska i framtiden gå via järnväg.
– Vi har byggt om rondellen i korsningen Timmervägen/väg 86 som ett led i Sundsvallspusslet och nästa steg kan bli att förbättra korsningen Timmervägen-Hulivägen, säger Christer Karlsson.
I slutändan kommer det att handla om pengar där en flytt av hela E14 skulle bli betydligt kostsammare än att nöja sig med att få bort den tunga trafiken från delar av Timmervägen.































Vad tycker du om förslaget?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 1 feb 2012 14:12 PE (Ej registrerad)
Från Länsstyrelsen:
E14 Nacksta-Matfors fanns med i den ur-sprungliga nationella väghållningsplanen 2004-2015, men ströks vid regeringens beslut om det s.k. Trollhättepaketet. Vägen har bitvis mycket låg standard med låg framkomlighet och bristande trafiksäkerhet. Särskilt akut är delen från Timmervägen, strax väster om Sundsvall, och ca 3 kilometer västerut, där vägbredden är 7,5-8,5 meter och trafikmängderna ca 8000-9000 fordon per dygn. Åtgärder på denna del bör övervägas under denna planeringsperiod.
Skogsindustrin i Västernorrland har mycket stora transportbehov till följd av de stora avverkningsmängderna som ligger bland de högsta i landet. Trots detta har Västernorrland fortfarande en mycket stor omfattning av vägar med mycket låg standard och bärighet jämfört med övriga Sverige
Skrivet 1 feb 2012 14:16 andand49 (Ej registrerad)
Vem kommer att åka en sådan omväg? Med hjälp av GPS hittar alla numera kortaste och snabbaste vägen oavsett skyltning. Om dessutom nya E4-bron kommer att avgiftsbeläggas kommer man dessutom att åka på en onödig broavgift förutom omvägen.
Skrivet 1 feb 2012 14:22 Granloholmsbo (Ej registrerad)
Det verkar ju helt snurrigt att dra E14 den vägen. Det sjävklara valet är väl att dra E14 väster om stan från nya E4 istället för att dra igenom tung trafik i bostadsområden. Av både ekonomiska, miljömässiga och säkerhetsskäl.
Skrivet 1 feb 2012 14:30 Per (Ej registrerad)
Det är egendomligt hur någon kan "drömma" om en sådan dragning.
Trafiken på E4 söderifrån viker med fördel av i Kvissleby och ansluter till E14 via Matfors. Det finns ingen anledning att åka genom Sundsvalls centrum.
Trafiken norrifrån ska självklart ta Timmervägen. Lös problemen med märkliga rondeller (den på Timmervägen) och onödiga böjar och korsningar i Birsta istället för att leda trafiken in bland villaområdena!
Birsta är och kommer att vara ett område med mycket lastbilstrafik, konstruera vägnätet i Birsta efter det behovet.
Jag håller med Kurre - ett bra alternativ hade varit att dra trafiken "bakom" Sundsvall med ett naturligt trafiknav i Bergsåker/Österkolsta. Det fungerade i Gävle och Uppsala, det fungerar här.
Skrivet 1 feb 2012 14:35 Sundsvallsbo (Ej registrerad)
Bra förslag. Då slipper man all tung trafik genom centrala delar av Sundsvall. Bättre miljö och mindre buller! Samt även mindre flaskhalsar i trafiken i centrum!
Skrivet 1 feb 2012 14:37 Fundersam (Ej registrerad)
Så fruktansvärt IDIOTISKT, är inte våra kära politiker miljömedvetna ?
ska man dra om vägsträckorna så bör dom väll bli kortare
och varför dra dom via bydalen som redan är tungt belastad som det är ?
Skrivet 1 feb 2012 14:45 PE (Ej registrerad)
Från Länsstyrelsen:
E14 Nacksta-Matfors fanns med i den ur-sprungliga nationella väghållningsplanen 2004-2015, men ströks vid regeringens beslut om det s.k. Trollhättepaketet. Vägen har bitvis mycket låg standard med låg framkomlighet och bristande trafiksäkerhet. Särskilt akut är delen från Timmervägen, strax väster om Sundsvall, och ca 3 kilometer västerut, där vägbredden är 7,5-8,5 meter och trafikmängderna ca 8000-9000 fordon per dygn. Åtgärder på denna del bör övervägas under denna planeringsperiod.
Skogsindustrin i Västernorrland har mycket stora transportbehov till följd av de stora avverkningsmängderna som ligger bland de högsta i landet. Trots detta har Västernorrland fortfarande en mycket stor omfattning av vägar med mycket låg standard och bärighet jämfört med övriga Sverige
Skrivet 1 feb 2012 15:02 Marcus (Ej registrerad)
Men hur kan detta vara bättre? Och varför kan inte alla tunga transporter gå runt via Birsta och Tunadal till den nya terminalen? Den vägen påverkar minst boende. För de första är de väl dumt att ha farliga transporter förbi en massa boende i Bydalen, Granloholm och sjukhuset! Sen undrar jag lite smått hur trafiksituationen ska se ut när alla E14-åkanden ska åka genom rondellen i Bydalen strax efter 16? Ganska tjock där idag redan! Kul för ambulanserna att komma fram då! Backen upp från Timmervägen i Huli blir ju fin den med när utländska lastbilar ska upp där utan möjlighet att ta fart!
Näe, ta nu och tänk om! Börja med att faktiskt åka sträckan och titta på området. För de kan knappast herr Karlsson ha gjort??
Skrivet 1 feb 2012 15:09 hans i Matfors (Ej registrerad)
Nu har några herrar i kostym tänkt igen...
Längre färdväg är ju precis vad bilister önskar!
Ibland vill man få reda på hur idéer kommer till. Finns det inspelat på band hur man kom fram till en sån lösning? Årets komedi i så fall.
Skrivet 1 feb 2012 15:17 Kalle (Ej registrerad)
Ser ut som barn om suttit och ritat, Oproffsigt! Gör om gör rätt!!
Skrivet 1 feb 2012 15:36 Valle Valium (Ej registrerad)
Sällsynt fånigt förslag!
Den mesta trafiksträckningen handlar ju om E14 och E4 söder om Sundsvall. Finns det ingen som tänker innan förslagen kastas fram?
Skrivet 1 feb 2012 15:40 valle x (Ej registrerad)
mycket bra!
Skrivet 1 feb 2012 15:43 SV (Ej registrerad)
Marcus (Ej registrerad) skrev:
Men hur kan detta vara bättre? Och varför kan inte alla tunga transporter gå runt via Birsta och Tunadal till den nya terminalen? Den vägen påverkar minst boende. För de första är de väl dumt att ha farliga transporter förbi en massa boende i Bydalen, Granloholm och sjukhuset! Sen undrar jag lite smått hur trafiksituationen ska se ut när alla E14-åkanden ska åka genom rondellen i Bydalen strax efter 16? Ganska tjock där idag redan! Kul för ambulanserna att komma fram då! Backen upp från Timmervägen i Huli blir ju fin den med när utländska lastbilar ska upp där utan möjlighet att ta fart!
Näe, ta nu och tänk om! Börja med att faktiskt åka sträckan och titta på området. För de kan knappast herr Karlsson ha gjort??
Givetvis skyltar man inte bara om och hoppas att alla väljer den nya vägen. I planen ingår så klart att bygga en ny väg med europavägsstandard mellan E4 i bydalen och E14 i Nacksta.
Jag tycker det är ett bra förslag.
Skrivet 1 feb 2012 15:43 joswik (Ej registrerad)
i Bydalen är det väl tillräckligt struligt och mycke trafik redan nu
Skrivet 1 feb 2012 15:58 LH (Ej registrerad)
Dessa tankar är HELT vansinniga. Man tänker sig att flytta ett problem från Birsta in i bostadsområden. Hur klokt är det? Hulivägen är redan idag överbelastad i förhållande till sitt skick. Farliga utfarter från Haga, Bydalen, Sjukhuset och två från Granloholm. I dessa korsningar är redan nu för dålig trafiksäkerhet med skymd sikt och höga hastigheter. Att leda in mer trafik och förvärra denna situation är helt galet och en ren skrivbordsprodukt. Det gamla problemet med Bergsgatan kan bara lösas med en förbindelse över skogen mellan Matfors och Kvissle. Trafiken till och från den nya combiterminalen och virkesförsörjningen till SCA´s fabriker har ju beslutats i första hand ske med järnväg. Det kommer att avlasta timmerbilstransporter mm genom Birsta.
Skrivet 1 feb 2012 16:21 a-c.o (Ej registrerad)
bron skulle ha byggs från njurunda till alnö och söråker och söder ifrån mot väst bakom södraberget. Ser att fler är inne på den linjen.
Så mycket som blivit skövlat och förstört mot njurunda, för att en bro skulle byggas över fjärden. Undra om alla visste hur det skulle bli med nermejandet av hus och hem.
Skrivet 1 feb 2012 16:50 jb (Ej registrerad)
Mycket bra förslag.
Skrivet 1 feb 2012 17:05 Marcus (Ej registrerad)
Marcus (Ej registrerad) skrev:
Men hur kan detta vara bättre? Och varför kan inte alla tunga transporter gå runt via Birsta och Tunadal till den nya terminalen? Den vägen påverkar minst boende. För de första är de väl dumt att ha farliga transporter förbi en massa boende i Bydalen, Granloholm och sjukhuset! Sen undrar jag lite smått hur trafiksituationen ska se ut när alla E14-åkanden ska åka genom rondellen i Bydalen strax efter 16? Ganska tjock där idag redan! Kul för ambulanserna att komma fram då! Backen upp från Timmervägen i Huli blir ju fin den med när utländska lastbilar ska upp där utan möjlighet att ta fart!
Näe, ta nu och tänk om! Börja med att faktiskt åka sträckan och titta på området. För de kan knappast herr Karlsson ha gjort??
SV (Ej registrerad) skrev:
Givetvis skyltar man inte bara om och hoppas att alla väljer den nya vägen. I planen ingår så klart att bygga en ny väg med europavägsstandard mellan E4 i bydalen och E14 i Nacksta.
Jag tycker det är ett bra förslag.
Du kanske skulle åka sträckan du med? Vad ska du flytta på för att bygga en väg med europastandard i Bydalen förbi kyrkogården? Alla husen på ena sidan eller kyrkogården på andra sidan? Och höjdskillnaderna försvinner ju inte.
Nej, lägg pengarna på att rusta upp timmervägen till motortrafikled istället och bygg bort problem med dumma korsningar och buller där! Ny trafikplats vid Birsta N så man lätt kommer mellan E4 och Timmervägen. All tung trafik via timmervägen till Birsta och sen vidare ut på E4 eller mot Tunadal etc.Och sen bygger man om Bergsgatan till stadsgata från rödljuset i Nacksta. Visst, de blir längre för alla som kommer från söder en jämfört med lagda förslaget blir de ju marginellt! Och vi slipper trafik både i stan och i Bydalen/Granloholm!
Skrivet 1 feb 2012 17:46 E14 bort från stan! (Ej registrerad)
Kanonbra! Tycker vi på södermalm.
Skrivet 1 feb 2012 18:19 Nisse (Ej registrerad)
Förberedelserna är redan i gång????
Bullervall nedanför Blåmesvägen byggs nu!
Skrivet 1 feb 2012 19:14 Hmm... (Ej registrerad)
Hur tänker dom nu??
Jag bor väster om s-vall och jag kan tala om att jag är nog en av flera som aldrig mer kommer besöka S-valls centum igen om denna dragning görs...
Blir nog bara Birsta besök i framtiden då.....
Skrivet 1 feb 2012 19:23 Linxz (Ej registrerad)
Det här låter bra det. Det går att riva hus i Bydalen med, om dom är i vägen. Kan man riva och förstöra söder om Sundsvall, så kan man göra det i norr med.
Skrivet 1 feb 2012 19:36 Z (Ej registrerad)
Tanken är god..... Men.....
Jag vill se hur man har tänkt sig att lösa Uppförs/nerförs motorna både från timmervägen och framför allt från Bydalen......;-)
Inte direkt många meter att ta fart på med en maxlastad tradare.....
Spränga bort berget kanske?
Men det är klart, kommer då äntligen få riktiga och fungerande "rondeller" likt den i Bergsåker både vid Huli och vid timmervägen/E14 ! :-)
Skrivet 1 feb 2012 19:52 Pajopolis (Ej registrerad)
Gå in på Sundsvalls Kommuns hemsida, där har tjänstemännen dokumenterat sin vision i ett material som heter Översiktsplanering 2021,
http://www.sundsvall.se/Bygga-bo-och-miljo/Byggprojekt-och-planer/Oversiktsplaner/Kommunens-oversiktsplan/Oversiktsplanering-2021/
Där kan alla lämna synpunkter, gör det!
Skrivet 1 feb 2012 19:55 Bilförare Nr 1. (Ej registrerad)
Per (Ej registrerad) skrev:
Det är egendomligt hur någon kan "drömma" om en sådan dragning.
Trafiken på E4 söderifrån viker med fördel av i Kvissleby och ansluter till E14 via Matfors. Det finns ingen anledning att åka genom Sundsvalls centrum.
Trafiken norrifrån ska självklart ta Timmervägen. Lös problemen med märkliga rondeller (den på Timmervägen) och onödiga böjar och korsningar i Birsta istället för att leda trafiken in bland villaområdena!
Birsta är och kommer att vara ett område med mycket lastbilstrafik, konstruera vägnätet i Birsta efter det behovet.
Jag håller med Kurre - ett bra alternativ hade varit att dra trafiken "bakom" Sundsvall med ett naturligt trafiknav i Bergsåker/Österkolsta. Det fungerade i Gävle och Uppsala, det fungerar här.
Per har fulständigt rätt!!!
E-14 ska gå mellan Matfors och Kvissleby / Nolby!
Finns inget annat förslag. Pungt slut!
Skrivet 1 feb 2012 20:04 JH (Ej registrerad)
Är det bättre att förstöra stora villa områden och köra fraligt gods förbi sjukhuset? Tänk på köerna som kommer bildas och hur mycket trafik åker inte redan där dagligen??
Varför inte dra E14 bakom södra berget?
Skrivet 2 feb 2012 00:34 ays (Ej registrerad)
Vilket skämt, det kommer bli ett rent helvete om de flyttar sträckan till bydalen. Framför allt på vintern med tradare ståendes i backarna, det är ett faktum. GL HF.
Skrivet 2 feb 2012 05:51 fredrik stenberg (Ej registrerad)
Jag tycker ni ska tänka på dom som bor i bydalen också tung trafik kommer ändå att gå på e14 ändå för man tycker det blir en omväg varför inte dra e4 o e14 väster om stan att man börjar i myre o sen går på e4an vid midlanda då blir det som i piteå o luleå mycket brättre där gör man så så får man bort all tung trafik från stan TYPIST POLITKER ATT DOM INTE LYSSNAR PÅ OSS YRCKCHAFFÖRER dom skulle åka med någon dag så dom får se hoppas dom har provat den nya e14 sträkningen från en yrkeschafför
Skrivet 2 feb 2012 06:19 Drabbad (Ej registrerad)
Tänk att dom inte kan nånting på Trafikverket.
Vad var Timmervägen byggd för från första början? Leda tung trafik till Hamnen/Ortviken/Östrand om jag inte minns fel. Och nu är det för bullrigt, för vilka? Hur många fler kommer inte att bli drabbade via Huli/Bydalen?
Bygg ett riktigt vägnät som klarar trafiken istället! Och vägar som håller!
Börja med norra motorvägsavfarten in i Birstaområdet, bygg om den så trafiken inte blir stående uppe på motorvägen bakom ett krön.
Ni hade chansen i den södra avfarten, det vart lika där, köer upp på motorvägen.
Bygg gärna fler, men riktiga rondeller. Högersvängande trafikanter skall ALDRIG in i rondellen de skall ha egen fil utanför, likt södra avfarten i Birsta, men det måste finnas längre sträckor att nå hastigheten innan samanslagning sker.
Skrivet 2 feb 2012 06:38 Trafikant (Ej registrerad)
Såhär går det när "trafikkonsulten" lämnar konsultfirman och börjar som trafikkonsult hos kommunen. Dvs ingen skillnad, bara snurr. Det märks att "trafikkonsulten" är emot bilar i överhuvudtaget. Som att anställa en nationaldemokrat som invandrarminister, komplett vansinne!
Skrivet 2 feb 2012 07:19 Tomas (Ej registrerad)
Det är ju miljöparstister tillsammans med de sovande inkompetenta allianspolitiker som ligger bakom förslaget. Detta är helt i linje med miljöpartiets miljöpolitik.
Skrivet 2 feb 2012 09:28 hajen (Ej registrerad)
Bygg om befintlig väg mellan Nolby och Matfors så är problemet löst för södergående trafik. Norrgående trafik kan ta timmervägen till Birsta. Tyvärr är inte situationen i Birsta den bästa.
Skrivet 2 feb 2012 09:51 Björn Abelsson (Ej registrerad)
Det finns inga beslut tagna om hur E14 ska vägvisas i framtiden. Det som finns är en påbörjad förstudie som Trafikverket driver. När denna förstudie blir klar kommer kommunen att ta ställning till de förslag som kommer fram.
Som flera påpekat ovan går det inte heller att styra trafiken särskilt mycket med vägvisning. De allra flesta kör efter karta, GPS eller lokalkännedom, inte efter vägvisning. Fördelningen av trafiken mellan de olika vägarna kommer därför att påverkas marginellt av vilken vägvisning vi väljer.
90 procent av trafiken på Bergsgatan vid Nacksta är lokal trafik mellan Sundsvall och Matfors. Sträckningar söder om Södra Stadsberget är därför inte aktuella.
Trafik från E4 norrifrån västerut kommer även i fortsättningen att gå via Timmervägen.
Skrivet 2 feb 2012 10:09 Björn Abelsson (Ej registrerad)
E14, forts:
Timmer- och vedtrafiken till Östrand, Tunadal och Ortviken kommer i framtiden att i större utsträckning gå per järnväg.
Transporter av farligt gods kommer troligen att hänvisas till Timmervägen, både från norr och söder.
Avfarten norrifrån till Timmervägen i Birsta kommer att få en cirkulationsplats. Även korsningen E14-Timmervägen väster om Nacksta kommer att byggas om till cirkulationsplats.
Trafik norrifrån till Logistikparken kommer troligen att hänvisas till E4-Johannedalsvägen i stället för till Ljustavägen.
Inga politiker, vare sig röda eller blå, har än så länge haft några synpunkter på detta.
Skrivet 2 feb 2012 10:46 Martin (Ej registrerad)
Hmm... (Ej registrerad) skrev:
Hur tänker dom nu??
Jag bor väster om s-vall och jag kan tala om att jag är nog en av flera som aldrig mer kommer besöka S-valls centum igen om denna dragning görs...
Blir nog bara Birsta besök i framtiden då.....
Hmm.... du ska nog se att det kommer att finnas en väg som leder till sundsvalls centrum genom Nacksta, precis som nu. Du behöver inte åka över bydalen om du inte vill.
Mvh "en som pendlar Fränsta-Sundsvall varje dag"
Skrivet 2 feb 2012 11:47 Vojne vojne (Ej registrerad)
Först tar man bort en kuststads enda strandområde norr om sta'n: Petersvik. (Uruselt att man bor i en kuststad men ska måste bila till Alnön på somrarna för att bada i havet.) Sedan rör man till det hela för de boende i Bydalen och omgivningar genom att "leda" in tung trafik närmare sta'n. Det blir skitigt, bullrigt och fult i snart hela sta'n.
Att det bara är en förstudie betyder ju inte att det finns andra alternativ. Jag har varit med om ett annat fall där kommunen bara hade ett förslag och där man sedan, trots grannar och omkringboendes protester och lagparagrafer på sin sida, bara kört över och beslutat. Vem vill bo kvar med en kommun som bara kör över sina medborgare? Om det har och göra med blått eller rött vet jag inte men det är osnyggt i vilket fall!
Skrivet 2 feb 2012 12:07 Nått sånt här, tycker jag (Ej registrerad)
Nya E14 söder:
http://maps.google.se/maps?saddr=Gnarp&daddr=62.0935039,17.1120428+to:St%C3%B6de&hl=sv&ie=UTF8&sll=62.238512,16.984863&sspn=0.711323,2.329102&geocode=FWfgsgMdCA8HASkDZHSBCQ1kRjEro3YAl8xw9w%3BFb94swMd6hsFASkNeLn4oRVkRjF0xbERTTbzpQ%3BFX15uAMd7Sj9ACn7j0kS6EpkRjGJ-kbUWHRHcA&oq=Gnarp&mra=dpe&mrsp=1&sz=9&via=1&t=m&z=9
Skrivet 2 feb 2012 16:04 Frustrerad bilist (Ej registrerad)
En utbyggnad av timmervägen till europaväg standard mellan Birsta och Nacksta blir bra om det görs med tanke på mängd och typ av trafik. Dvs bredda vägen till 4 körfält speciellt i Birsta så att befintlig trafik har möjlighet att fördelas mellan de som skall in i Birsta och de som skall vidare. Detta gäller även cirkulationsplatserna som bör vara minst i samma dimension som korsningen timmervägen och 86:an.
Skrivet 2 feb 2012 19:46 Pajopolis (Ej registrerad)
Björn Abelsson (Ej registrerad) skrev:
E14, forts:
Timmer- och vedtrafiken till Östrand, Tunadal och Ortviken kommer i framtiden att i större utsträckning gå per järnväg.
Transporter av farligt gods kommer troligen att hänvisas till Timmervägen, både från norr och söder.
Avfarten norrifrån till Timmervägen i Birsta kommer att få en cirkulationsplats. Även korsningen E14-Timmervägen väster om Nacksta kommer att byggas om till cirkulationsplats.
Trafik norrifrån till Logistikparken kommer troligen att hänvisas till E4-Johannedalsvägen i stället för till Ljustavägen.
Inga politiker, vare sig röda eller blå, har än så länge haft några synpunkter på detta.
Då låter det som att Kommunen och Trafikverket inte har några planer att låta tung trafik gå via Hulivägen... Björn Abelsson nämnder inte med ett ord Hulivägen i uppräkningen av planerade trafiklösningar...Det låter lugnande..Men det kan vara så att han "glömde" att säga någonting om Hulivägen.
Skrivet 3 feb 2012 18:16 Björn Abelsson (Ej registrerad)
Hulivägen finns med bland de alternativ som övervägs för den framtida vägvisningen av E14. Alternativen är Björneborgsgatan-Bergsgatan (som i dag), Landsvägsallén-Parkgatan-Bergsgatan, E4-bron-Norrmalmsgatan-Universitetsallén-Västra Länken (planerad ny trafikled)-Bergsgatan, E4-bron-Hulivägen, Timmervägen och E4-bron-E4-Timmervägen.
Förstudien kommer att gå ut på samråd när den är klar, innan beslut tas.
Skrivet 5 feb 2012 17:59 Njurundabo (Ej registrerad)
Björn antyder det lite men jag vill förtydliga.
Man måste skilja på den tunga trafiken med lastbilar som ska passera sundsvallsområdet och den trafik som har sundsvallsområdet som mål.
Den senare kommer att ta den genaste vägen oavsett skyltning.
Likaså behöver staden alla sina infarter för att klara trafikmängderna.
En trevlig lösning vorde att dra en väg från den nya rondellen vid oljehamnen, över bangården till bergsgatan.
Tung trafik på parkgatan funkar dåligt pga lutningarna och mycket start och stopp. Björneborgsgatan förstörde ju kommunen och trafikverket i samarbete vilket har lett till betydligt mer tung trafik i 30 zonen utanför skönsmons skola.
Starkt jobbat
Skrivet 6 feb 2012 05:11 Tony (Ej registrerad)
Detta problem hade inte funnits om man redan ifrån början hade val att dra E4:an väster om Sundsvall och inte förstöra hela hamnen med en bro. Då hade man haft en naturlig anslutning till E14 dessutom.
Skrivet 6 feb 2012 14:57 Valter X (Ej registrerad)
Mycket bra förslag! Och det blir ju som det blir , när man drar E4 över fjärden ...så detta har antagligen socialdemokraterna känt till under många år. Men som läget är nu finns ingen annan utväg. Och ni som inte hgillar detta - skyll på socialdemokraterna , inte på borgarna!
Skrivet 8 feb 2012 21:12 Njurundabo (Ej registrerad)
Tony (Ej registrerad) skrev:
Detta problem hade inte funnits om man redan ifrån början hade val att dra E4:an väster om Sundsvall och inte förstöra hela hamnen med en bro. Då hade man haft en naturlig anslutning till E14 dessutom.
Nä då hadde man skapat ett antal större problem istället.
Snällt räknat 20000 fordon (mer troligt 25') per dygn som hadde fortsatt åka gamla E4 utanför kasinot istället för att ta nya E4.
Dessutom får man inte dra vägen uppströms Nolby eller grönsta vattentäckter
Nästa lilla problem är hur ska pendlarna komma in i stan? 10 000 bilar till per dygn på sidjövägen? De andra 10000 på Bergsgatan?
Ta en titt på de köerna först och fundera sen på hur de skulle se ut 3 gånger längre.
Skrivet 9 feb 2012 22:16 bydalenbo (Ej registrerad)
Inga bekymmer. Se bara till att stjärnkonsulten som "planerat" timmervägen genom Birsta får sköta planeringen av E14 genom Bydalen så ordnar det sig. Härligt vad lite växtlighet, avsmalnande väg och breda trottoarer kan göra för att minska trafikflödet...
Skrivet 10 feb 2012 09:08 Björn Abelsson (Ej registrerad)
Ombyggnaden av Timmervägen från Gesällvägen till E4 ökade kapaciteten högst väsentligt. De nya av- och påfarterna vid Klökansvägen medförde också en betydande avlastning av trafikplatsen vid Timmervägen. Men sedan ombyggnaden av Timmervägen genomfördes har Birsta vuxit ännu mer, inte minst Östra Birsta. Förbättringarna av vägsystemet har därför knappt hållit jämna steg med trafikökningen. Avfarten från E4 norrifrån kommer därför nu att byggas om till cirkulationsplats, vilket ger en viss förbättring för dem som kommer norrifrån. Fortsatt tillväxt i Birsta kommer dock att kräva ytterligare åtgärder.
Skrivet 22 feb 2012 00:03 Hans B (Ej registrerad)
Varför bedömer man att Europavägen E4 är en så stor "barriär" att den flyttas från nuvarande centrala läget, mellan centrala staden och vattnet. till en högbro?
Och samtidigt som en konsekvens av detta flyttar en annan Europaväg E14, till ett nytt läge som blir en ny barriär genom E14/Hulivägen.
Lägligt att det byggs en bullervall mellan den nya E14 och Blåmesvägen. Denna bullervall är inget annat än en jordtipp i från avfallet från de förberedande arbeten inför ny E4.
Om kommunen inte upplåtit att tippa överskottet nedanför Blåmesvägen så hade denna jord klassats som avfall enligt miljöbalken.
Låt saker benämnas med sitt rätta namn !
Bullervallen är inget annat än en dold avfallshög !!!
Vad händer med kommunens plan över framtida markanvändning när den nya E14 skall fram
Skrivet 22 feb 2012 17:16 Björn Abelsson (Ej registrerad)
E14 är i dag vägvisad via Bergsgatan. Denna gata är kantad av bostäder och har mängder med korsningar samt ett stort antal direkta tomtutfarter. I jämförelse med Bergsgatan har Hulivägen färre bostäder, färre korsningar och inga direkta tomtutfarter. Det finns alltså argument som talar för att Hulivägen är mer lämpad som E14 än vad Bergsgatan är.
Bullervallen vid Blåmesvägen har varit efterfrågad av de boende under lång tid och har inget direkt samband med utredningen om var E14 ska gå i framtiden. När det blev massor över vid E4-bygget tyckte vi att det var lämpligt att använda dem för att bygga bullervallen.
Oavsett vägvisning kommer huvuddelen av trafikanterna att välja den väg de anser vara bäst för dem. Hur vi vägvisar påverkar därför trafiken ganska litet.
Skrivet 27 feb 2012 20:06 wille (Ej registrerad)
Vad är det för fel på timmervägen? Förutom att den kanske bör breddas för att klassas som europaväg!?
Att det kan bli lite stökigt i Birsta med nuvarabde sträckning är möjligt, men det bör vara en liten match att lösa den korta sträckan, och även lätt att ansluta till E4,an.
Skrivet 28 feb 2012 10:35 Björn Abelsson (Ej registrerad)
Timmervägen är ett av de alternativ som ingår i utredningen om den framtida vägvisningen för E14. För trafik söderifrån blir det dock en stor omväg att åka ända upp till Birsta för att sedan åka tillbaka till Nacksta. Därför övervägs också andra alternativ, som Hulivägen.
För trafik norrifrån vägvisas mot E14 via Timmervägen redan idag. Detta kommer knappast att ändras.