Många anmärkningar efter kroginspektioner
En tredjedel av de granskade Sundsvallsrestauranger serverar inte vad de lovar på menyn.
Samtidigt som Miljökontoret granskade råvarorna hittade de också brister i renligheten på flera krogar.
– Det är tråkigt att man som kund inte kan lita på menyerna, säger Arvid Nelehag, miljöinspektör.
Relaterat
"Det är tråkigt att man som kund inte kan lita på menyerna", säger Arvid Nelehag, miljöinspektör.Fotograf: Johan Engman
Fakta
Fakta
Extra offentlig kontroll krävs på:
• Källarkrogen
• Strand hotells restaurang
• Hotell Baltics restaurang
• Invito
• Canton
• Chaow Praya River
• Vin & Matfabriken
• Thaivagnen på Fisktorget
Rutin för spårbarheten är inte tillfredsställande dokumenterad på:
• Källarkrogen
• Hantverksvillan kök och matsal
Tillgång till hygienisk handtvätt saknas på:
• Källarkrogen
• Canton
• Thaivagnen på Fisktorget
• Hotel Baltic
Artikelserie
- Artikelserie: Matinspektioner
- Köttet viktigast för kroggästerna 2012-02-18
- Restaurangerna lever inte upp till menyerna 2012-02-01
- Här är hela listan 2012-02-17
66 restauranger - läs hela listan - i Sundsvall har fått besök och fler inspektioner kommer att göras på de krogar som ännu inte kontrollerats. Som ST tidigare berättat har man kontrollerat redlighet och spårbarhet i de produkter som serveras. Det visade sig i flera fall att fetaost var salladsost, parmesanen hette Grana padana och parmaskinkan var lufttorkad skinka från Tyskland.
– Det handlar mycket om ifall jag som kund får det jag tror att jag får, och betalar för, säger Arvid Nelehag.
Felaktig märkning kan få oönskade följder för allergiker. Salladsost innehåller till exempel komjölk - till skillnad från fetaost som görs på getmjölk. Mer än en tredjedel av de kontrollerade restaurangerna brister i märkningen.
– Det är en hel del. Det är tråkigt att man som kund inte kan lita på menyerna, dels är det ju en ekonomisk fråga dels kan man utsättas för en risk man inte är medveten om. Det är inte ens säkert att de som serverar vet vad de serverar, det är mycket allvarligt, säger Arvid Nelehag.
Krögarnas reaktioner på inspektionerna har varit blandade, vissa har vetat att de gjort fel, andra har inte tillräcklig kunskap.
– I de flesta fall är responsen att de tycker att kontrollen varit bra. De som har kunnat visa upp att de har rätt grejer tycker att det är väldigt bra att vi kontrollerar, det blir ju en konkurrensfördel för dem. För att summera kan vi säga att det här med spårbarhet och redlighet är viktigt. Vi måste ha med det på våra ordinarie kontroller, säger Arvid Nelehag.
Hygienen får anmärkning på flera av restaurangerna.
– Det gäller både allmänt och de ytor som kommer i kontakt med livsmedel, som att man inte byter skärbrädor tillräckligt ofta. Tillgång till hygienisk handtvätt saknas på fyra ställen, antingen finns inte tvål eller papper eller så finns det helt enkelt inte vatten, säger Arvid Nelehag.
Åtta krogar har så allvarliga brister att de kommer att få återbesök inom kort, så kallad extra offentlig kontroll som de betalar extra för.
– Det är ett ganska väntat resultat. Framför allt är det gamla brister som vi påpekat tidigare, men som man inte åtgärdat, och eller rengöringsbrister som kräver snabbare återbesök, säger miljöinspektör Arvid Nelehag.




























Vad tycker du om fusk och snusk i krogbranschen?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 17 feb 2012 06:36 Annelie (Ej registrerad)
Bra ST, då vet man var man inte ska äta någonstans. Ett under att man får ha kvar tillståndet på vissa ställen kan jag tycka. Fler flygande tillsyner kanske skulle få stopp på fusk och smutsiga kök. ! Tror jag håller mig till ställen som håller måttet hädanefter - ärlighet varar längst inom alla områden. Grattis till de restauranger som serverar det ni har på menyn....
Skrivet 17 feb 2012 07:41 USCH (Ej registrerad)
Frågan jag har att ställa är varför inte dessa fusk restauranger tvingas stänga igen omedelbart och aldrig öppna upp igen.
Lagarna måste skärpas så att klåparna inte kan hålla på som dom gör år efter år.
Skrivet 17 feb 2012 08:06 Björn (Ej registrerad)
Visst är det bra att de kontrolleras men dessa regler skapar också en massa onödiga problem som att lokala skolkök måste stänga för att de är fel mått i köket enligt reglerna. Det leder till att maten bereds i centralkök och transporteras långa sträckor för att sedan värmas. I programmet "landet brunsås" visade de ett exempel på en korvkiosk som fick gå från riktigt potatismos till pulvermos pga att det var för trångt i kiosken. Hål i huvudet
Skrivet 17 feb 2012 08:20 USCH (Ej registrerad)
Björn
Det är också ett problem.
Reglerna borde ändras, måtten på köken är inte speciellt relevanta och kanske kan tas bort helt eller anpassas bättre.
Det som är viktigast är att mögel, snusk, bluffmakeri inte ska få finnas och om det gör det så ska matsnuskarna kunna stängas ute från livsmedels branschen.
Skrivet 17 feb 2012 08:52 Sanny (Ej registrerad)
Mycket bra ST att ni går ut med vilka restauranger det gäller så vi vet vilka vi ska undvika. Det är för mycket krogar i denna lilla stad så inte konstigt att det fuskas som det gör! Tacka vet jag Hotell Södra berget, där är det bra mat och det är riktigt fint och mysigt att vistas där uppe!
Skrivet 17 feb 2012 09:34 patrik (Ej registrerad)
Bra ST att nu publicerar listan, men framför allt TACK miljökontoret för jobbet! På de jä...rna som fuskar, de behöver man inte skydda. Jag som är känslig för ko-mjölk har verkligen fått märka av fusket...
Skrivet 17 feb 2012 10:11 Mat-Glad ! (Ej registrerad)
MYCKET STRONGT gjort av ST:s Reporter, TACK för en öppen och riktig information, äntligen är det en Reporter som tar sitt ansvar och - drar fram faktan i ljuset - så att alla som äter sina måltider på resaturanger får vetskap om hur ägarna verkligen uppför sig ! Resultatet lär nu säkert inte vänta på sig-till förbättring- men nu måste det även följas upp med oanmälda Kontroller !
När man förverkligar detta, först då kommer det att bli ordning på Torpet !
Skrivet 17 feb 2012 10:53 Allätarn (Ej registrerad)
Har läst listan och bristerna. Verkar helt ok för mej, mest bara skitsaker. Inget att gnälla över tycker jag.
Skrivet 17 feb 2012 10:54 JX (Ej registrerad)
Mat-Glad ! (Ej registrerad) skrev:
MYCKET STRONGT gjort av ST:s Reporter, TACK för en öppen och riktig information, äntligen är det en Reporter som tar sitt ansvar och - drar fram faktan i ljuset - så att alla som äter sina måltider på resaturanger får vetskap om hur ägarna verkligen uppför sig ! Resultatet lär nu säkert inte vänta på sig-till förbättring- men nu måste det även följas upp med oanmälda Kontroller !
När man förverkligar detta, först då kommer det att bli ordning på Torpet !
Kan bara hålla med!
Skrivet 17 feb 2012 10:58 Namnge alla eller inga (Ej registrerad)
Varför gör man skillnad på krogar o pizzerier när man skrev om 5 pizzerior så gick man inte ut med namnet på dom för det kunde ju förstöra för dom men det går bra med krogar det ska vara lika för alla matställen det gynnar alla matställen som inte får anmärkningar.
Skrivet 17 feb 2012 11:09 Akademikern (Ej registrerad)
Mat-Glad ! (Ej registrerad) skrev:
MYCKET STRONGT gjort av ST:s Reporter, TACK för en öppen och riktig information, äntligen är det en Reporter som tar sitt ansvar och - drar fram faktan i ljuset - så att alla som äter sina måltider på resaturanger får vetskap om hur ägarna verkligen uppför sig ! Resultatet lär nu säkert inte vänta på sig-till förbättring- men nu måste det även följas upp med oanmälda Kontroller !
När man förverkligar detta, först då kommer det att bli ordning på Torpet !
Vadå strongt? Listan på kontrollerade restauranger är en allmän handling på kommunen som alla kan få ta del av.
Det är bra att tillsyn finns, och att resultaten blir publicerade
Skrivet 17 feb 2012 11:14 Markus (Ej registrerad)
Bra att ST även skriver ut vilka restauranger som fuskar med ingredienserna. Westfalenskinka istället för parmaskinka, mjölkost istället för getost osv osv.
Jag tycker det är så otroligt lågt, fegt och dumsnålt av dessa restauranger som inte håller sig till menyn.
Skrivet 17 feb 2012 11:16 Äta gott (Ej registrerad)
Det är sånt här vi borde få veta,Bra jobbat och nu vet man som alla andra skriver här inne att nu väljer man vart man vill äta gott utan att bli sjuk.Jag har blivit matförgiftad på en resturang i västerås för 3 år sedan.Den såg mycket fint och allt var helt kalas och fräsch Men tyvärr så räckte det inte hela vägen fram..Nu är det pizzeriornas och korvkiosker tur att kollas upp
Skrivet 17 feb 2012 11:38 Henning Johannesson, webbchef (Ej registrerad)
Svar till Namnge alla eller ingen: ST:s nyhetschef Oskar Nord skrev följande när vi inte publicerade namn på pizzeriorna: "På samma sätt som vi inte publicerar namn på misstänkta för andra brott har vi valt att inte publicera namnet på dessa pizzerior. De är inte på något sätt misstänkta för att ha otjänlig mat utan det de anmäls för handlar "enbart" om att de inte anmält vem som är ägare. Jag bedömer att allmänintresset inte överväger skadan av att publicera namnet på restaurangerna."
När det gäller de 66 granskade krogarna bedömer vi att det finns ett allmänintresse att veta hur kontrollerna gick.
Skrivet 17 feb 2012 12:44 Pelle Bovaeng (Ej registrerad)
OJ vilken Chock i vår flock detta gruvliga bud som brakat ner som ett Jertecken från Herren Gud, Klart att de ska granskas och att man ska servera de som står på Menyn men vilken normalt funtad människa tror att de är Oxfille på en Pizza för 39 kr, eller att man får Krabba i ex en sallad för 19 kr och liknande, Inte jag i alla fall Oxfille, Pamaskinka, Krabba, Hummer, Parmesan och äkta Feta Ost mm är dyra saker även för en krögare så de är vel inte så konstigt att de fifflas lite med fakta,, Gnäll inte på ST för att Pizzeriorna inte namnges, Min lokala Pizzeria har goda Pizzor och jag har inte blivit sjuk så därför får dom gärna kalla Rimmad Gnu för Oxfille och liknande för jag fattar att de är fel, Men de är gott, Allting går att sälja med Mördande reklam Kom å köp Konserverad Gröt
Skrivet 17 feb 2012 12:52 Pelle Bovaeng (Ej registrerad)
Ang fusket med att kalla en produkt för något annat har jag inga problem med men de jag tänker på är alla dom med Allergi mot vissa produkter, dom köper en sak men kanske får något helt annat dom blir döds sjuka av, De ser jag som de största problemet
Skrivet 17 feb 2012 14:01 wille (Ej registrerad)
Suveränt av ST att redovisa restaurangerna som fuskar med menyn och hygienen!
Blir ju betydligt lättare att nu att välja var man intar lunch och middag.
Jag har iofs med mig oftast en bekant som rusar in i köken och kikar kvalitèn på hygienen innan ev beställning tas in.
Nu när det visat sig att de inte sänkt priserna enligt momssänkningen borde de kunna anlita städare för de pengarna. Dock är det nog för mycket begärt i en branch där fusket är så omfattande och ägarbyten vardagsmat.
Skrivet 17 feb 2012 15:44 Pelle Bovaeng (Ej registrerad)
En blixt slog ner i min lilla Aladob som sitter mellan öronen som hos dom flesta andra kallas Hjärnan, Jag går helt frivilligt in på Ristorante Skitiga Duken och äter, Va de en Tax skit med en Apelsin på en Assiette jag fick för 172,50 kr som egentligen borde vara ett halstrat Ostron i sin egen sky med Citron då va jag färdig som kund på den 5 stjärniga syltan, De finns annat att oroa sej för, Vad är det för skit vi serverar våra gammla via kommunen? En Plastlåda med en icke bestämbar sörja som rest mer mil på en vecka runt i Sverige än vad Ewert Taube och Gustaf Blom från Borås han av verka under sin livstid på de 7 haven, Å dyrt är det, Man kan få en kanon dagens för mindre peng än va denna kompost kostar, Centraliseringens vansinne, Skolmaten är inte bättre men de är en annan sak
Skrivet 17 feb 2012 16:08 Marianne (Ej registrerad)
Många är de restauranger som behöver utbildning om matallergi /överkänslighet. Astma- och Allergiförbundet har en kurs för dem! Den heter Hurra, en allergisk gäst! och är fyra timmar lång. Tipsa dem om det. http://www.astmaoallergiforbundet.se/page.aspx?pageid=416
Marianne Jarl
Skrivet 17 feb 2012 16:22 Erik (Ej registrerad)
Ni som gillar falsk marknadsföring och köper falska överprisvaror.
Kan ni höra av er till mig?
Jag vill göra affärer med er.
/joke
Skrivet 17 feb 2012 18:06 Gårmeten (Ej registrerad)
Annelie (Ej registrerad) skrev:
Bra ST, då vet man var man inte ska äta någonstans. Ett under att man får ha kvar tillståndet på vissa ställen kan jag tycka. Fler flygande tillsyner kanske skulle få stopp på fusk och smutsiga kök. ! Tror jag håller mig till ställen som håller måttet hädanefter - ärlighet varar längst inom alla områden. Grattis till de restauranger som serverar det ni har på menyn....
Instämmer till fullo! Då återstår frågan om Sundsvalls kommun har RYGGRAD nog att publicera namnen på dessa matställen på sin egen hemsida? Umeå kommun gör det... frågan är om "Norrlands huvudstad" Sundsvall har lika mycket RYGGRAD?
Skrivet 17 feb 2012 18:09 R (Ej registrerad)
Synd att inte ST eller någon annan instans gör en granskning angående hur dessa krogar behandlar sin personal istället.. Det kan bli betydligare intressantare läsning än falsk fetaost. Arbeta 12 timmar om dagen för mindre än 100 kr i timmen? Utföra arbete man inte är utbildad till? Inte få något anställningsbevis? Pengafusk? Jo.. Det finns annat än feta och Parma att fuska med ;)
Skrivet 17 feb 2012 19:24 jolo (Ej registrerad)
Allätarn (Ej registrerad) skrev:
Har läst listan och bristerna. Verkar helt ok för mej, mest bara skitsaker. Inget att gnälla över tycker jag.
Håller med Allätarn. Det som stack ut var det stora antalet krogar som var möjliga att att kontrollera. Nu publicerade ST en offentlig handling, ingen journalistisk bragd. Däremot borde det stämma till eftertanke vad en "trolig" överetablering av krogar i Sundsvallsområdet har för konsekvenser avseende svarta råvaror, svartarbete, arbetsmiljö och skattebrott. Här har ST nåt att bita i. Den senaste avslöjande härvan är bara toppen på isberget.
Skrivet 17 feb 2012 21:15 Daniel (Ej registrerad)
Svenskar i ett nötskal, tåget är försenat, aldrig mer SJ!!!!, flyget inställt, bojkotta SAS, boräntan sänks inte även fast Herr Borg säger det på nyheterna, det är för kallt, för varmt, för blött, för mycket snö, för lite snö, för mycket fylla, för dyra priser på sprit, politiker tjänar för mycket, Let's Danne är ett bra program...snälla vakna upp någon gång...reflektera över hur ni själva lever era liv, hur ni sköter ert arbete.. Det finns inga perfekta människor, och kommer aldrig finnas, de krogar som fått anmärkning har väl all rätt i världen att åtgärda problemen och gå vidare utan att Medel-Svenssons tänder sina lyktor och bränner ner alla ställen!?!? Så kram på er alla som betalar tv-licens.
Skrivet 17 feb 2012 21:26 JX (Ej registrerad)
Är alla resultat klara ST? Saknar ju några restauranger & caféer, Saffran & Barista t.ex
Skrivet 17 feb 2012 21:41 Roland (Ej registrerad)
Jag förstår uppriktigt sagt inte uppståndelsen. Några relevanta exempel har jag på lager. T ex Edamer ost som görs i sverige är av så dålig kvalitet att den inte borde få kallas Edamer eftersom den smutsar ned den holländska kvalitets osten som som kommer från Holland. Sedan har vi flera franska ostar som med dåligt resultat kopieras i sverige. Svensk falukorv som vid EU-inträdet var av så låg kvalitet att den inte fick kallas korv eftersom den inte innehöll nästan något kött alls. Tacka tyskarna för att de ställde krav på vad som fick kallas korv. Svenskt nötkött borde inte få kallas kött om man jämför med brasilianskt nötkött som kommer från djur som går på grönbete året runt.Svenskt nötkött är som en skosula jämfört med brasilianskt.Undersökningen är småaktig och löjlig.
Skrivet 18 feb 2012 10:58 Aeroben (Ej registrerad)
Fantastiskt att anmärkningar dokumenterats och offentliggörs! Jag arbetar med livsmedelshygien på uppdrag utav kunderna själv som hjälp inför Miljökontorets besök. I de flesta fall häpnar jag över att Miljökontoret inte ser uppenbara brister och i det kök där egen kontrollen inte efterlevs alls, dom köket har gått igenom ut en enda anmärkning. För x antal år sedan gick rykten kring att livsmedelsinspektörerna skulle "dra in sin egna kostnad" men det är uppenbart att det endast var ett rykte.
Skärpning!!
Skrivet 18 feb 2012 11:22 Bengt (Ej registrerad)
Ni som inte tycker det är något att klaga över... Jag äter gärna krabba, men om någon serverar mig crab-sticks som är gjord av vitfisk får jag en allergisk reaktion som kan ta livet av mig. Det ÄR viktigt att man talar om vad man serverar!
Skrivet 18 feb 2012 18:49 wille (Ej registrerad)
Roland (Ej registrerad) skrev:
Jag förstår uppriktigt sagt inte uppståndelsen. Några relevanta exempel har jag på lager. T ex Edamer ost som görs i sverige är av så dålig kvalitet att den inte borde få kallas Edamer eftersom den smutsar ned den holländska kvalitets osten som som kommer från Holland. Sedan har vi flera franska ostar som med dåligt resultat kopieras i sverige. Svensk falukorv som vid EU-inträdet var av så låg kvalitet att den inte fick kallas korv eftersom den inte innehöll nästan något kött alls. Tacka tyskarna för att de ställde krav på vad som fick kallas korv. Svenskt nötkött borde inte få kallas kött om man jämför med brasilianskt nötkött som kommer från djur som går på grönbete året runt.Svenskt nötkött är som en skosula jämfört med brasilianskt.Undersökningen är småaktig och löjlig.
Crabbsticks som innehåller mjöl är förödande för en glutenintollerant!
Menar du på fullaste allvar att menyn inte behöver överensstämma med det man blir serverad?
City Gross exvis tillhandahåller endast Svenskt kött, det står i alla reklamutskick och skyltar till allmänheten. Det är perfekt att få veta! Föredrar man kött från ett annat land är det ju lätt att avstå att handla kött på CG!
Bensinmackens skyltar visar att i den pumpen finns 95-oktanig bensin, men har fyllt cisternen med diesel, för att det är billigare i inköp. Vad tror du det får för kosekvenser?
Dom flesta fattar nog !
Skrivet 19 feb 2012 01:12 Linda (Ej registrerad)
Jätte bra ST. Ser som många andra gärna en lista över pizzerior då man ofta fått lite dåliga vibbar på vissa ställen! Tror också att många saker inte kommit med på anmärkningarna, vet restauranger som är väldigt ohygieniska och hört mardröms historier av folk som jobbat/praktiserat där.
Skrivet 19 feb 2012 08:49 Roland (Ej registrerad)
Roland (Ej registrerad) skrev:
Jag förstår uppriktigt sagt inte uppståndelsen. Några relevanta exempel har jag på lager. T ex Edamer ost som görs i sverige är av så dålig kvalitet att den inte borde få kallas Edamer eftersom den smutsar ned den holländska kvalitets osten som som kommer från Holland. Sedan har vi flera franska ostar som med dåligt resultat kopieras i sverige. Svensk falukorv som vid EU-inträdet var av så låg kvalitet att den inte fick kallas korv eftersom den inte innehöll nästan något kött alls. Tacka tyskarna för att de ställde krav på vad som fick kallas korv. Svenskt nötkött borde inte få kallas kött om man jämför med brasilianskt nötkött som kommer från djur som går på grönbete året runt.Svenskt nötkött är som en skosula jämfört med brasilianskt.Undersökningen är småaktig och löjlig.
wille (Ej registrerad) skrev:
Crabbsticks som innehåller mjöl är förödande för en glutenintollerant!
Menar du på fullaste allvar att menyn inte behöver överensstämma med det man blir serverad?
City Gross exvis tillhandahåller endast Svenskt kött, det står i alla reklamutskick och skyltar till allmänheten. Det är perfekt att få veta! Föredrar man kött från ett annat land är det ju lätt att avstå att handla kött på CG!
Bensinmackens skyltar visar att i den pumpen finns 95-oktanig bensin, men har fyllt cisternen med diesel, för att det är billigare i inköp. Vad tror du det får för kosekvenser?
Dom flesta fattar nog !
Då du för en så irrelevant argumentering så förstår jag att du lever i en
vanföreställning och jag finner ingen anledning att utveckla resonemanget.
Läs min kommentar några gånger till så kanske du förstår.
Skrivet 19 feb 2012 17:02 wille (Ej registrerad)
"Roland (Ej registrerad) skrev:
Jag förstår uppriktigt sagt inte uppståndelsen. Undersökningen är småaktig och löjlig".
Det räcker att läsa första och sista raden i ditt inlägg, (citerat överst), för att reagera.
Finns även några andra kommentatorer i tråden, som behöver upplysas.
För övrigt är ditt inlägg tänkvärd och lite upplysande... Föredrar dock sjäv helst Argentiskt nötkött, före nåt annat.