Stor insats med skoterkontroller
Sundsvallspolisen gjorde i går en stor insats med trafikkontroller i jakt på falskregistrerade skotrar och skoterburna buskörare och rattfyllerister. Till sin hjälp hade de skoterpatrullen från Örnsköldsvik som var med som förstärkning.
På lördagsförmiddagen stod ett stort antal poliser ute vid macken i Myre och väntade på skoterförare med tomma tankar. När de kom körande stoppades de för nykterhets- och fordonskontroller. Och ute på skoterlederna åkte länets två skoterburna poliser som till vardags finns i Örnsköldsvik.
– Vi har trott och fått bekräftat att det finns behov av kontroller. Många buskör i terrängen och har brister på sina fordon. Det är även en del underåriga förare, säger Krister Öst som är insatschef.
Polisinspektören Peter Selling körde runt med polisskotern och konstaterade att skoterlederna trafikeras av fordon som är avställda och ibland är svåra att identifiera eftersom de har skyltar som är svåra att se eller skyltar som är falska.
– Det är lättare att busköra om man inte kan identifieras. Men för oss som gillar att åka skoter är det viktigt att kontrollera buskörningen. Ju fler klagomål det blir desto större blir områdena med skoterförbud, säger Petter Selling.



























Senaste kommentarerna:
Skrivet 19 feb 2012 12:19 Mah (Ej registrerad)
BRA
Det behövs verkligen kontroller. Det körs hej vilt överallt inom kommunen trots att det råder skoterförbud inom stora områden. Från Allsta/Klingsta/Svanäng o norrut tex. Dessutom körs det dagligen på landsvägen
Skrivet 19 feb 2012 12:36 IMSE (Ej registrerad)
Håller med Laglig ! Stöde nästa !!!!!!!!!!
Skrivet 19 feb 2012 13:28 Snowrider (Ej registrerad)
Bra med kontroller,tag med ljudnivåmätaren och bötfäll dom som inte uppfyller kraven gällande buller.Jag gillar skoter men är less på brölandet från maskiner med effektpipor och effektljuddämpare,det är jäkligt störande och det retar många fler än mig.
Skrivet 19 feb 2012 13:48 Marre (Ej registrerad)
Det finn sju "busar" i alla vardagliga händelser. Och dett är bra att det kollas upp, men jag tror att dom flesta som älskat skoteråkning och naturen repekterar regler och natur och framför altt, ÄR NYKTRA. Men busar kommer det alltid att finnas. Skål för polisen. ;)
Skrivet 19 feb 2012 13:56 P E (Ej registrerad)
Ryttarinna i Myre (Ej registrerad) skrev:
Det behövs verkligen i Myre med omnejd, finns många buskörare där som dessutom kör som galningar efter allmän väg. Råkade ut för en sådan idiot i fredags i Maj, ligger bakom oss och trycker på för att köra om, tur man har en orädd häst, MEN dom flesta skoteråkarna är rätt bra på att visa hänsyn, stannar och slår av skotern, en fång rosor till er och en stor taggbuske till dej i Maj fredagen den17/2-12
Ska vi börja prata om hästar nu också? Då har jag faktiskt rätt mycket att prata om, mest skitsnack som försigår här.
Skrivet 19 feb 2012 15:00 - (Ej registrerad)
Bra polisen! Välkomna till Liden och Sillre.
Skrivet 19 feb 2012 15:05 ROJO (Ej registrerad)
Till laglydig skoterförare.Att skotrar kör på vägarna i Timrådalen är nog minsta problemet,massa idioter som kör över 70-80km bland barnen med bilarna är nog värre.Så sköt dig själv du som är 100%laglydig i allt du gör.
Skrivet 19 feb 2012 15:38 Bosse.N (Ej registrerad)
Har för mig att det är väldigt konstiga regler för skoterfylla! Om du kör påverkad så tappar du bilkörkortet men skoterkörkortet får du behålla?
Var ligger logiken i detta?
Skrivet 19 feb 2012 15:54 Bernth. (Ej registrerad)
Ja på vägarna i Östrands Bostadasområde är det skoterbus varje vecka.Hög fart på vägar och andras tomter,STOPPA DETTA.
Skrivet 19 feb 2012 16:05 skoteråkare (Ej registrerad)
Till Laglydig skoterförare: Har du kanske tänkt nång gång på att för att ta sig ut till närmaste skoterled måste man kanske köra på vägen en kort bit i villaområden, eller vi får kanske får gena över din tomt?
Skrivet 19 feb 2012 16:24 Alnöbo (Ej registrerad)
Bra polisen!!!! :)
Välkommen även till Alnön, där det råder skoterförbud på de flesta områden på ön..... !?
Men som VÄLDIGT många nonchalerar!!!! :(
Skrivet 19 feb 2012 16:25 UA (Ej registrerad)
ALNÖ med tack!!
Skrivet 19 feb 2012 16:35 Drogfri snöskoterförare (Ej registrerad)
Till ROJO. Ja du har alldeles rätt. Men nu gäller det ju snöskotrar i
detta ämne.
Bildårarna får vi ta i ett en ämne.
Skrivet 19 feb 2012 17:01 !!! (Ej registrerad)
skoteråkare (Ej registrerad) skrev:
Till Laglydig skoterförare: Har du kanske tänkt nång gång på att för att ta sig ut till närmaste skoterled måste man kanske köra på vägen en kort bit i villaområden, eller vi får kanske får gena över din tomt?
Man får ju inte köra skoter inom tätbebyggt område och dit räknas även villaområden.
Så, kanske en släpvagn med skotern på är på sin plats?
Jag menar: bara för att du måste ta dig till en skoterled så innebär det inte att du automatiskt får köra där det är förbjudet, det är bara att gilla läget och endera frakta skotern dit på nåt annat sätt eller låta den stå.....
Skrivet 19 feb 2012 17:26 Magnus (Ej registrerad)
Bra jobbat Polisen, jag hoppas ni är ute fler gånger i vinter!! Till Bosse.N så kan jag informera att de är samma regler vid rattonykterhet och reglerna lika som för alla andra typer körkort, du tappar körkortet/förarbeviset. De reglerna ändrades för flera år sedan. Gå en förarbeviset utbildning så vet ni sedan vad som gäller. Kan ju vara bra för de föräldrar som låter sina barn köra snöskoter fast de inte har behörighet att veta vad som gäller. Ni står som ansvariga, lagen är väldigt tydlig, ni riskerar ert körkort mm. Vid olycka gäller inte försäkringar mm. Kör försiktigt där ute!!
Skrivet 19 feb 2012 17:33 Eo (Ej registrerad)
Härligt, känns väldigt värt att lägga skattepengar på detta! Vad tror ni det kostade att ha ca 15-20 poliser i Myre denna lördag? (Åkte förbi själv så man såg att det var en hel skolklass med poliser)
Känns väldigt bortkastat, måste finnas vettigare saker att lägga resurserna på.
Skrivet 19 feb 2012 18:24 ROJO (Ej registrerad)
Till drogfri snöskoterförare,ja det gäller skotrar,men det jag är ute efter är att man kanske måste köra 50-100m till leden,från där man bor och då är det fel att klanka på alla skotrar.Inte dra alla över samma kam.Om ett fåtal förstör,så är det synd för dom som sköter sig,lika där det står avvik ej från leden,då måste man ju respektera det.
Skrivet 19 feb 2012 18:50 Skoterförare (Ej registrerad)
Ryttarinna i Myre (Ej registrerad) skrev:
Det behövs verkligen i Myre med omnejd, finns många buskörare där som dessutom kör som galningar efter allmän väg. Råkade ut för en sådan idiot i fredags i Maj, ligger bakom oss och trycker på för att köra om, tur man har en orädd häst, MEN dom flesta skoteråkarna är rätt bra på att visa hänsyn, stannar och slår av skotern, en fång rosor till er och en stor taggbuske till dej i Maj fredagen den17/2-12
ni som är ute och rider, tror ni att ni äger vägarna? Hålle er i hästhagar eller i skogen och var inte i vägen för oss som åker!! Skärpning sk. djurvänner, om inte hästarna klara motorljud så stanna hemma!
Skrivet 19 feb 2012 18:59 RL (Ej registrerad)
Till Eo: Så du menar att skoteråkare skall gå vid sidan av lagen och inte få böter för man kör med oförsäkrad och avställd skoter, eller köra utan förarbevis. Självklart måste polisen kolla detta! Tycker att nästa gång kan de även ha fartkontroll så blir detta själv försörjande..... //En som fick blåsa, visa förarbevis och kontroll av fordon!
Skrivet 19 feb 2012 19:45 Entreprenör (Ej registrerad)
Vid stölder o inbrott ser man inte röken av några poliser, men när det gäller att jaga småpojkar,om det så gäller mopeder epatraktorer eller som i detta fall snöskotrar då verkar det finnas både tid o pengar, vart är detta land på väg ?
Skrivet 19 feb 2012 19:52 Entreprenör (Ej registrerad)
Jag tycker vi förbjuder alla motorfordon, dom är farliga, ja förresten all sport ochså ! Tänk på allt lidande o sjukvårdskostnader inom fotboll o hockeyn, Alkohol o Tobak borde absolut förbjudas hur många tusen dör inte av det varje år o tänk på alla barn som far illa, förresten FÖRBJUD ALLT !!
Skrivet 19 feb 2012 20:08 RL (Ej registrerad)
Entreprenör (Ej registrerad) skrev:
Vid stölder o inbrott ser man inte röken av några poliser, men när det gäller att jaga småpojkar,om det så gäller mopeder epatraktorer eller som i detta fall snöskotrar då verkar det finnas både tid o pengar, vart är detta land på väg ?
När jag ringde om att dem gjorde inbrott hos grannen var dem här på under 10 min! Tog 2 st av dem. Så kanske inte dra alla över en kam.....
Skrivet 19 feb 2012 20:38 Sune (Ej registrerad)
Laglydig skoterförare (Ej registrerad) skrev:
De vore ju bra om de kunde göra en "liten" polisinsats här i Timrå också. För här körs det överalt där de inte får köra, som t.ex. Timrå centrum, Timrådalen, Vävland och Edsgården. Det körs på gator i villaområden, gångvägar och bilvägar. Det körs efter vägar i höga farter och med passagerare. Det enda stället de inte kör på, är skoterleden.
Upplysningsvis kan jag informera att hele Timrå närområde är ett skoterförbudsområde. Med andra ord: MAN FÅR INTE KÖRA SNÖSKOTER I TIMRÅ, förutom på skoterleden!
nu har du fel! Timrå är en kommun och det finns flera markägare som har rätt att köra på sin egen mark! tänk lite innan du skriver nästa gång!
Skrivet 19 feb 2012 20:55 Entreprenör (Ej registrerad)
En del poliser ägnar tydligen sin arbetstid åt att skriva inlägg här !!!!
Skrivet 19 feb 2012 21:16 P (Ej registrerad)
skoteråkare (Ej registrerad) skrev:
Till Laglydig skoterförare: Har du kanske tänkt nång gång på att för att ta sig ut till närmaste skoterled måste man kanske köra på vägen en kort bit i villaområden, eller vi får kanske får gena över din tomt?
!!! (Ej registrerad) skrev:
Man får ju inte köra skoter inom tätbebyggt område och dit räknas även villaområden.
Så, kanske en släpvagn med skotern på är på sin plats?
Jag menar: bara för att du måste ta dig till en skoterled så innebär det inte att du automatiskt får köra där det är förbjudet, det är bara att gilla läget och endera frakta skotern dit på nåt annat sätt eller låta den stå.....
Då ska jag + en massa andra för din skull lasta skortern på släp, köra 600 meter till skoterleden, parkera bil och släp efter vägen utanför ditt hus, vilket jag tycker kan bli lite trångt för möten på vissa vägar Efter detta givetvis lasta av och på skotern med en massa ljud därtill.. uscha..
Kan vi inte bara sluta svenssongnälla på varandra och engagera oss i regelräta buskörningar och fylla?
Skrivet 19 feb 2012 21:57 Drogfri snöskoterförare (Ej registrerad)
ROJO: Alldeles rätt. ....lika där det står avvik ej från leden, då måste man ju respektera det.
Men har du förstått det själv också.
Sune: Jag har inte fel, kolla på Timrå Snöskoterklubbs hemsida. Där finns en karta över förbudsområdet i Timrå.
En markägare inom förbudsområdet får INTE åka skoter på sin egen mark.
Har du/ni tagit förarbeviset? Då bör du/ni vet vad som gäller.
Skrivet 19 feb 2012 22:33 Laglydig skoterförare (Ej registrerad)
skoteråkare (Ej registrerad) skrev:
Till Laglydig skoterförare: Har du kanske tänkt nång gång på att för att ta sig ut till närmaste skoterled måste man kanske köra på vägen en kort bit i villaområden, eller vi får kanske får gena över din tomt?
Ett förbudsområde är och förblir ett förbudsområde.
Bor du i ett förbudsområde, ja då är det tyvärr så att du ska frakta skoten på släpvagn till en godkänd plats med anslutning till skoterleden. t.ex. Vid Careta (Volvo i Timrå). Läs förarbevisboken, för du har väll en sådan? Eller kanske du inte har något förarbevis.
Skrivet 20 feb 2012 06:49 Trött på bittert gnäll (Ej registrerad)
@Entreprenör Hur vet du att det var en polis som skrev inlägget och att denne gjorde det på arbetstid och inte på lunchen/fikarasten/hemifrån? Till många av er andra, sluta gnäll! Ni behöver inte vara bittra på allt. Det är väl bra att polisen inte kollar så att det är en mängd fulla skoterförare ute och far? Och varför känner ni att man drar alla över en kam? När man klagar på att det kör skotrar över E4:an som man får tvärnita för så menar man ju självklart de skoterförare som gör detta, inte alla ni andra skoterförare. Sluta ta åt er av allt, sluta skyll ifrån er och framför allt sluta gnälla på precis allt!
Skrivet 20 feb 2012 07:49 trött på bittert gnäll (Ej registrerad)
jag menade naturligtvis att det är bra att polisen kollar
Skrivet 20 feb 2012 09:18 Ryttare (Ej registrerad)
Ryttarinna i Myre (Ej registrerad) skrev:
Det behövs verkligen i Myre med omnejd, finns många buskörare där som dessutom kör som galningar efter allmän väg. Råkade ut för en sådan idiot i fredags i Maj, ligger bakom oss och trycker på för att köra om, tur man har en orädd häst, MEN dom flesta skoteråkarna är rätt bra på att visa hänsyn, stannar och slår av skotern, en fång rosor till er och en stor taggbuske till dej i Maj fredagen den17/2-12
Skoterförare (Ej registrerad) skrev:
ni som är ute och rider, tror ni att ni äger vägarna? Hålle er i hästhagar eller i skogen och var inte i vägen för oss som åker!! Skärpning sk. djurvänner, om inte hästarna klara motorljud så stanna hemma!
Vi ryttare har lagen på vår sida då det gäller ridning på vägar. Hästen är ett fordon så FÅR framföras på vägarna!!, det får INTE skotrar. Så skärpning själv!!
Skrivet 20 feb 2012 09:44 Outlaw (Ej registrerad)
ROJO (Ej registrerad) skrev:
Till drogfri snöskoterförare,ja det gäller skotrar,men det jag är ute efter är att man kanske måste köra 50-100m till leden,från där man bor och då är det fel att klanka på alla skotrar.Inte dra alla över samma kam.Om ett fåtal förstör,så är det synd för dom som sköter sig,lika där det står avvik ej från leden,då måste man ju respektera det.
Spelar ingen roll om man så har 1m till leden.. man får INTE köra oavsett.. då får man dra den dit.. eller skaffa släpvagn och ta den på som någon skrev.. ja nån annan laglig transport.. finns INGET undantag om att få köra snöskotern till en skoterled, så är det bara.. inga ursäkter.
Skrivet 20 feb 2012 09:47 Outlaw (Ej registrerad)
skoteråkare (Ej registrerad) skrev:
Till Laglydig skoterförare: Har du kanske tänkt nång gång på att för att ta sig ut till närmaste skoterled måste man kanske köra på vägen en kort bit i villaområden, eller vi får kanske får gena över din tomt?
Men som sagt, det är olagligt just det du menade, i det fallet så MÅSTE du använda dig av ett annat sätt att frakta din snöskoter till leden, exempelvis bil+släp.. kör upp skotern på gården din, åk till leden, dra av den där, sen så är det bara tt avnjuta lederna.
Skrivet 20 feb 2012 09:50 Outlaw (Ej registrerad)
Entreprenör (Ej registrerad) skrev:
En del poliser ägnar tydligen sin arbetstid åt att skriva inlägg här !!!!
Vad baserar du det på? Dom har väl en fritid att sitta och kommentera på st också?
Skrivet 20 feb 2012 10:17 P (Ej registrerad)
skoteråkare (Ej registrerad) skrev:
Till Laglydig skoterförare: Har du kanske tänkt nång gång på att för att ta sig ut till närmaste skoterled måste man kanske köra på vägen en kort bit i villaområden, eller vi får kanske får gena över din tomt?
Laglydig skoterförare (Ej registrerad) skrev:
Ett förbudsområde är och förblir ett förbudsområde.
Bor du i ett förbudsområde, ja då är det tyvärr så att du ska frakta skoten på släpvagn till en godkänd plats med anslutning till skoterleden. t.ex. Vid Careta (Volvo i Timrå). Läs förarbevisboken, för du har väll en sådan? Eller kanske du inte har något förarbevis.
Du måste alltid köra ett par meter där du inte får köra med skotern. i Vissa fall 30 meter och som jag önskar, 600 meter. Det handlar väl om ömsesidig förståelse?
Som jag skrev förut tror jag ingen blir glad av att jag lastar, kör och parkerar bredvid en villa på en smal villaområdesväg. Lastar av och varmkör någon minut och far sedan iväg dessa 30 meter som man alltid måste göra. Det blir förstås jätteroligt när jag sedan skall lasta mitt i middagsmaten senare?
Är vi två ekipage och inte vill "fulköra" 30 meter så kan vi givetvis hålla på att backa och parkera om flera gånger för att komma direkt på leden.
Är det så man önskar istället för att några då och då kör förbi i 20 km/h med kortvarigt motorljud som låter lika eller mindre jämfört med en motorcykel som kör förbi på gatan
Skrivet 20 feb 2012 10:53 Trudelutt (Ej registrerad)
HURRAAAAAAA!!! UNDERBART att höra !! STORT välkommen ut till Njurunda. Vadå skoterleder, här åker man precis överallt. Många skoterförare verkar vara TOTALT laglösa och HÄNSYNSLÖSA. Aggressiva när de blir upplysta om att även de omfattas av lagar och regler. Inte undra på att det blir som det blir. Visst är det skoterförbud i Norge pga buskörning?
Skrivet 20 feb 2012 11:15 Bengt (Ej registrerad)
@P Varför tar du åt dig? Om du bara kör 30 m för att komma till leden så är det nog inte dig vi som haft problem med skoteråkare gnäller på. Den här vintern har jag nästan krockat med skoteråkare flera gånger, och de har nog inte kört på dessa ställen för att komma till leden. 2 exempel av många: I birsta vid rondellen mellan cupolen och birsta city kom en skoter i full fart, denne körde in och parkerade på birsta city parkeringen, jag hade faktiskt inte brytt mig så mycket om den kört som man ska runt rondellen istället för att köra mot trafiken som denna gjorde. En annan skoter kom upp på E4:an, körde rakt in framför min bil, när jag skulle köra om lägger den ut sig framför mig i omkörningsfilen. Om du beter dig så här för att ta dig till skoterleden så ta gärna åt dig, låt bli annars.
Skrivet 20 feb 2012 11:32 Skoteråkare (Ej registrerad)
Till Trudelutt: Det handlar inte om "pga av buskörning" i Norge. Synen på miljön är lite annorlunda i Norge, pga ljudmiljön. Det ska vara tyst på fjället, du får till exempel inte ha med en båtmotor upp på somrarna heller.
Skrivet 20 feb 2012 11:44 Skoteråkare (Ej registrerad)
Bengt: Det du beskriver om skoteråkaren i Birsta och på E4:an, måste vara ett väldigt extrem fall. Tror knappast det handlar om att någon försökte ta sig till närmanste skoterled. Personen som körde måste helt enkel ha glömt huvudet hemma.
Skrivet 20 feb 2012 12:00 Laglydig skoterförare (Ej registrerad)
Till P.
Du behöver inte parkera i ett villaområde över huvet taget.
Jag vet inte vart du bor, men här i Timrå finns det lagliga anslutningar till skoterleden. Stora fina parkeringar för ett stort antal skotertransporter.
T.ex. Volvo Timrå, Värdshusparkeringen vid hockey rondellen, Q8 i Sörberge och ner i Fagervik finns det flera platser. Även i Söråker.
Så det är bara att gilla läget, och ta skotern på släpvagnen. Ett förbudsområde är till för att man INTE SKA KÖRA SNÖSKOTER DÄR.
Inte ens på sin egen gård/mark. TYVÄRR!
Här är en direktlänk till skoterkartan.
http://www.timrasnoskoterklubb.se/img/Karta-nyled50-2.jpg
den mark som är inramad med ett grovt svart streck är och förblir ett förbudsområde.
Varse ni vill eller inte!
Skrivet 20 feb 2012 15:46 T (Ej registrerad)
Laglydig skoterförare (Ej registrerad) skrev:
De vore ju bra om de kunde göra en "liten" polisinsats här i Timrå också. För här körs det överalt där de inte får köra, som t.ex. Timrå centrum, Timrådalen, Vävland och Edsgården. Det körs på gator i villaområden, gångvägar och bilvägar. Det körs efter vägar i höga farter och med passagerare. Det enda stället de inte kör på, är skoterleden.
Upplysningsvis kan jag informera att hele Timrå närområde är ett skoterförbudsområde. Med andra ord: MAN FÅR INTE KÖRA SNÖSKOTER I TIMRÅ, förutom på skoterleden!
Jag har dubbelkollat igen: det står inte en bokstav om något skoterförbud på Timrå kommuns hemsida, inte ens i det formella dokumentet med lokala ordningsföreskrifter som finns tillgängligt där. Så eventuella påståenden om skoterförbud inom Timrå är nog bara rykten eller önsketänkanden från skoterhatarnas sida.
Å andra sidan gäller naturligtvis de begränsningar som ges i terrängkörningslagen beträffande skoterkörning inom område med detaljplan, körning på allmän väg mm, men det är en helt annan sak och har inget med skoterförbud beslutade av kommun eller länsstyrelse att göra.
Skrivet 20 feb 2012 20:07 Magnus (Ej registrerad)
Det är inte alltid kommunerna har informationen på hemsidan. Förbudsområden mm för snöskotertrafik finns hos kommunen och hittas i "lokala trafikföreskrifter" samt i "länets författningssamling" som ni kan hitta hos Länsstyrelsen. De som tagit förarbeviset vet att vi som snöskoterförare inte har några rättigheter bara skyldigheter. Det är som sagt vi snöskoterförare som ska hålla koll på vad lagarna säger. När de gäller hästar är lagen glasklar, vi snöskoteråkare har inget att komma med, är bara å följa denna lag som kom till i början av 1900-talet. Gena över någons tomt är hemfridsbrott!! Ta förarbevis å lär er vad som gäller!!
Skrivet 20 feb 2012 23:12 P (Ej registrerad)
skoteråkare (Ej registrerad) skrev:
Till Laglydig skoterförare: Har du kanske tänkt nång gång på att för att ta sig ut till närmaste skoterled måste man kanske köra på vägen en kort bit i villaområden, eller vi får kanske får gena över din tomt?
Laglydig skoterförare (Ej registrerad) skrev:
Ett förbudsområde är och förblir ett förbudsområde.
Bor du i ett förbudsområde, ja då är det tyvärr så att du ska frakta skoten på släpvagn till en godkänd plats med anslutning till skoterleden. t.ex. Vid Careta (Volvo i Timrå). Läs förarbevisboken, för du har väll en sådan? Eller kanske du inte har något förarbevis.
Du måste alltid köra ett par meter där du inte får köra med skotern. i Vissa fall 30 meter och som jag önskar, 600 meter. Det handlar väl om ömsesidig förståelse?
Som jag skrev förut tror jag ingen blir glad av att jag lastar, kör och parkerar bredvid en villa på en smal villaområdesväg. Lastar av och varmkör någon minut och far sedan iväg dessa 30 meter som man alltid måste göra. Det blir förstås jätteroligt när jag sedan skall lasta mitt i middagsmaten senare?
Är vi två ekipage och inte vill "fulköra" 30 meter så kan vi givetvis hålla på att backa och parkera om flera gånger för att komma direkt på leden.
Är det så man önskar istället för att några då och då kör förbi i 20 km/h med kortvarigt motorljud som låter lika eller mindre jämfört med en motorcykel som kör förbi på gatan
Skrivet 20 feb 2012 23:31 P (Ej registrerad)
Laglydig skoterförare (Ej registrerad) skrev:
Till P.
Du behöver inte parkera i ett villaområde över huvet taget.
Jag vet inte vart du bor, men här i Timrå finns det lagliga anslutningar till skoterleden. Stora fina parkeringar för ett stort antal skotertransporter.
T.ex. Volvo Timrå, Värdshusparkeringen vid hockey rondellen, Q8 i Sörberge och ner i Fagervik finns det flera platser. Även i Söråker.
Så det är bara att gilla läget, och ta skotern på släpvagnen. Ett förbudsområde är till för att man INTE SKA KÖRA SNÖSKOTER DÄR.
Inte ens på sin egen gård/mark. TYVÄRR!
Här är en direktlänk till skoterkartan.
http://www.timrasnoskoterklubb.se/img/Karta-nyled50-2.jpg
den mark som är inramad med ett grovt svart streck är och förblir ett förbudsområde.
Varse ni vill eller inte!
Jag vet att jag inte behöver parkera i villaområde. Men om vi nu ska följa boken och jag istället för att köra 600 meter på plogad väg i 20 km/h ska lasta och köra på skoterleden där jag tänkt mig så blir det till att parkera i villaområde. Lika lagligt (eller olagligt om man lagvrider) att göra det som att köra till/från leden och Careta.
Jag anser att 600 meter plogad körning i låg fart är en bättre lösning och torde vara något alla kan acceptera utan att vifta med boken så länge man inte stör mer än en moped eller mc som glider förbi på sommaren. Är det bara jag som tycker så här?
Skrivet 21 feb 2012 00:36 Laglydig skoterförare (Ej registrerad)
Till T:
Här är en direktlänk till skoterkartan.
http://www.timrasnoskoterklubb.se/img/Karta-nyled50-2.jpg
Den mark som är inramad med ett grovt svart streck är och förblir ett förbudsområde.
Varse ni vill eller inte!
Punkt slut!!
Skrivet 21 feb 2012 09:53 Ryttarinna i Myre (Ej registrerad)
Ryttarinna i Myre (Ej registrerad) skrev:
Det behövs verkligen i Myre med omnejd, finns många buskörare där som dessutom kör som galningar efter allmän väg. Råkade ut för en sådan idiot i fredags i Maj, ligger bakom oss och trycker på för att köra om, tur man har en orädd häst, MEN dom flesta skoteråkarna är rätt bra på att visa hänsyn, stannar och slår av skotern, en fång rosor till er och en stor taggbuske till dej i Maj fredagen den17/2-12
Skoterförare (Ej registrerad) skrev:
ni som är ute och rider, tror ni att ni äger vägarna? Hålle er i hästhagar eller i skogen och var inte i vägen för oss som åker!! Skärpning sk. djurvänner, om inte hästarna klara motorljud så stanna hemma!
Vad jag vet så får man rida efter allmänväg men inte köra skoter, eller? Hålla oss i skogen, då är vi väl i vägen för er skoteråkare även där, eller hur? Vad jag vet så räknas hästen som fordon och att billister ska visa hänsyn till dessa djur, dom kan ju faktiskt bli rädda för något helt annat än bil/skoter, kan inte tänka mej att ni kör som dårar förbi en älg som springer efter vägkanten. P.s Tror ingen rider efter vägen med en häst om den inte tål motorljud.
Skrivet 21 feb 2012 09:59 Kajsa Warg (Ej registrerad)
Hoppas polisen även kan besöka INDAL
Den enda skoterled som finns inne i centrala Indal är den som leder till/från macken, men skoterspåren visar att det i stort sett körs överallt.......
Här kör skotrarna till och med över skolgården (ja......även under dagtid och när det är skoldagar...). Dessutom körs det över de snögrottor som barnen leker med under rasterna. Tack och lov har ingen olycka hänt....... inte än i alla fall........ men det känns som en tidsfråga....
Skrivet 21 feb 2012 10:13 Visa avskräckande exempel (Ej registrerad)
Magnus (Ej registrerad) skrev:
Bra jobbat Polisen, jag hoppas ni är ute fler gånger i vinter!! Till Bosse.N så kan jag informera att de är samma regler vid rattonykterhet och reglerna lika som för alla andra typer körkort, du tappar körkortet/förarbeviset. De reglerna ändrades för flera år sedan. Gå en förarbeviset utbildning så vet ni sedan vad som gäller. Kan ju vara bra för de föräldrar som låter sina barn köra snöskoter fast de inte har behörighet att veta vad som gäller. Ni står som ansvariga, lagen är väldigt tydlig, ni riskerar ert körkort mm. Vid olycka gäller inte försäkringar mm. Kör försiktigt där ute!!
Jag hoppas att det blir några avskräckande exempel, dvs några vuxna som blir av med sina körkort pga att de själva inte sett till att deras ungdomar följer de lagar och regler som gäller för skoteråkning.
Skrivet 21 feb 2012 17:44 P (Ej registrerad)
Laglydig skoterförare (Ej registrerad) skrev:
Till P.
Du behöver inte parkera i ett villaområde över huvet taget.
Jag vet inte vart du bor, men här i Timrå finns det lagliga anslutningar till skoterleden. Stora fina parkeringar för ett stort antal skotertransporter.
T.ex. Volvo Timrå, Värdshusparkeringen vid hockey rondellen, Q8 i Sörberge och ner i Fagervik finns det flera platser. Även i Söråker.
Så det är bara att gilla läget, och ta skotern på släpvagnen. Ett förbudsområde är till för att man INTE SKA KÖRA SNÖSKOTER DÄR.
Inte ens på sin egen gård/mark. TYVÄRR!
Här är en direktlänk till skoterkartan.
http://www.timrasnoskoterklubb.se/img/Karta-nyled50-2.jpg
den mark som är inramad med ett grovt svart streck är och förblir ett förbudsområde.
Varse ni vill eller inte!
Jag vet att jag inte behöver parkera i villaområde. Men om vi nu ska följa boken och jag istället för att köra 600 meter på plogad väg i 20 km/h ska lasta och köra på skoterleden där jag tänkt mig så blir det till att parkera i villaområde. Lika lagligt (eller olagligt om man lagvrider) att göra det som att köra till/från leden och Careta.
Jag anser att 600 meter plogad körning i låg fart är en bättre lösning och torde vara något alla kan acceptera utan att vifta med boken så länge man inte stör mer än en moped eller mc som glider förbi på sommaren. Är det bara jag som tycker så här?
Skrivet 23 feb 2012 10:20 Matfors! (Ej registrerad)
bra med kontroller, men konsentrera er på polaris, FUCK OFF I DRIVE LYNX ! ha de bra Matfors lover! :)
Skrivet 26 feb 2012 23:10 Trött skiftarbetare (Ej registrerad)
Laglydig skoterförare (Ej registrerad) skrev:
Till P.
Du behöver inte parkera i ett villaområde över huvet taget.
Jag vet inte vart du bor, men här i Timrå finns det lagliga anslutningar till skoterleden. Stora fina parkeringar för ett stort antal skotertransporter.
T.ex. Volvo Timrå, Värdshusparkeringen vid hockey rondellen, Q8 i Sörberge och ner i Fagervik finns det flera platser. Även i Söråker.
Så det är bara att gilla läget, och ta skotern på släpvagnen. Ett förbudsområde är till för att man INTE SKA KÖRA SNÖSKOTER DÄR.
Inte ens på sin egen gård/mark. TYVÄRR!
Här är en direktlänk till skoterkartan.
http://www.timrasnoskoterklubb.se/img/Karta-nyled50-2.jpg
den mark som är inramad med ett grovt svart streck är och förblir ett förbudsområde.
Varse ni vill eller inte!
P (Ej registrerad) skrev:
Jag vet att jag inte behöver parkera i villaområde. Men om vi nu ska följa boken och jag istället för att köra 600 meter på plogad väg i 20 km/h ska lasta och köra på skoterleden där jag tänkt mig så blir det till att parkera i villaområde. Lika lagligt (eller olagligt om man lagvrider) att göra det som att köra till/från leden och Careta.
Jag anser att 600 meter plogad körning i låg fart är en bättre lösning och torde vara något alla kan acceptera utan att vifta med boken så länge man inte stör mer än en moped eller mc som glider förbi på sommaren. Är det bara jag som tycker så här?
Ja, det är bara du som tycker så. Jag håller med Laglydig skoterförare. Jag bor i Vävland och är skittrött på skotertrafiken på vår villagata. ALLA använder den som någon slags anslutning till skoterleden. Vi har barn och många (inte alla) kör som dårar på gatan. Förr eller senare händer en olycka. Det är inte kul med oljudet heller, jag jobbar natt och får inte sova när jag kommer hem. Kör åtminstone på Vävlandsvägen så slipper vi er och oljudet. Är för övrigt lika less på mopederna sommartid. Välkommen polisen, sommar som vinter :)