Sandra skakade tänder flera timmar i fyllecellen
Sandra var ute på krogen och blev överförfriskad. Tumult uppstod när hon skulle lämna lokalen och polisen kom dit och hämtade henne.
– Jag har aldrig tidigare haft med polisen att göra, men det de sedan utsatte mig för var tortyr, säger Sandra.
Relaterat
Artikelserie
Klockan var tre på natten när polisen ingrep. De ansåg att Sandra druckit för mycket och beslutade att hon skulle få sova ruset av sig i en fyllecell på polisstationen.
– Jag var full, men anser att jag kunde ta hand om mig själv, säger Sandra.
När hon kom in till arresten bar hon en tunn blus och ett par jeans. Inne i cellen var det runt 10 grader.
– Jag frös så jag skakade tänder. Jag grät och bad om mer kläder, men ingen lyssnade. Till slut lade jag galonmadrassen uppe på mig, men då sa de till mig att om jag inte lade mig på madrassen skulle de ta den ifrån mig. Det kändes som om de höll mig inlåst där för att bestraffa mig. Om jag var så full som de säger hade de kunnat köra mig till sjukhuset, lokalerna var för kalla för att vistas i, säger Sandra.
Några dagar efter mardrömsvistelsen i fyllecellen fick Sandra läsa i tidningen att polisen beslutat stänga arresten eftersom där var för kallt.
– Jag undrar varför de låste in mig där. När jag blev utsläppt 9.20 på morgonen var jag chockad och trodde att nätterna på arresten var så hemska, men nu har jag förstått att så inte är fallet.
Den sista timmen Sandra vistades inne i cellen var det en vakt som gav henne en filt, men timmarna innan jämför hon med tortyr.
– Jag drömmer fortfarande mardrömmar om timmarna hos polisen, jag har verkligen fått en dålig bild av dem. När jag ställer frågor kring varför det gick till så här är det ingen som vill svara. De bara skruvar på sig och hänvisar till någon annan. Nu har jag gjort en anmälan, jag vill inte att någon annan ska behöva gå igenom det jag fick göra, säger Sandra.
I tisdags fick hon besked om att någon förundersökning inte kommer att inledas till följd av hennes anmälan. Orsaken är att åklagaren anser att något brott som faller under allmänt åtal inte har begåtts.
– Det känns för djävligt, känns som att de inte tar det på allvar, säger Sandra som nu funderar på att göra en JO-anmälan.



























Senaste kommentarerna:
Skrivet 23 feb 2012 06:12 Oscar (Ej registrerad)
Är det inte ganska uppenbart när ingen vill komma med svar? All respekt till polisen i helhet som gör vårat samhälle tryggare men bit för bit kommer det falla isär, den tryggheten. Kanske dags och sluta att blunda och inse att det inte finns någon fläckfri ykreskår längre. Om jag missköter mitt jobb får jag till slut sparken, ska inte det gälla alla?
Skrivet 23 feb 2012 07:24 Pi (Ej registrerad)
För ungefär 5 år sedan blev jag oxå tagen av polisen och fick sitta i fyllecellen. Helt berättigat från deras sida, jag var verkligen verkligen tokfull! Men man nyktrade till väldigt fort när man kom in där. Verkar som Sandra fick behålla sina kläder iallafall, det enda jag fick behålla på var trosor och ett linne, resten, byxor, strumpor, bh, det tog de av mig. La mig aldrig ner på den där äckliga madrassen, jag stod upp och tittade ut genom den lilla rutan till fönster de hade på dörren i flera timmar tills de släppte ut mig...
Skrivet 23 feb 2012 07:33 PG (Ej registrerad)
Har inget brott begåtts av polisen? Då vill jag att åklagaren som lägger ner denna anmälan kallar in läkare och experter på hur människan kropp reagerar med kyla och alkohol. Har man druckit mycket så fryser kroppen lättare och får på så sätt lättare skador.
Och om en person ber polisen om en filt eller liknande när dom fryser så dom skakar tänder men avsiktligt viftar bort dom, så är det ett tjänstefel. Tar polisen in en person så har dom också tagit över ansvaret för personen välbefinnande dom sex timmar man sitter inlåst.
Skrivet 23 feb 2012 07:36 Lappen (Ej registrerad)
Har ochså åkt för fylla, anmälde polisen för övervåld när mina glasögon för 7-tusen gick förlorade. Ärendet lades ner. Samtidigt som polisen börjar bete sig brutalare i div. lägen är dom som kärringar själv, vissa har absolut valt fel yrke.
Jag satte hårt mot hårt och åkte på olaga hot, skall på rättegång för hot mot tjänsteman....
Skrivet 23 feb 2012 08:15 Mia (Ej registrerad)
Jag har upplevt likadant. Det hände 2010. Det var svinkallt och jag undrade om jag kunde få mer kläder men det var ingen som pratade med mig. Dessutom är jag inte svensk medborgare och när jag fick lämna cellen sa dem till mig: "hoppas du har lärt dig hur man beter sig i Sverige." Natten var hemsk och det som polisen sa till mig verkade lite smått rasistiskt.
Skrivet 23 feb 2012 08:26 För mänskliga rättigheter (Ej registrerad)
Fyllecellen är totalt förlegad och är i dagsläget bara ett sett för polisen att godtyckligt straffa en person utan rättegång, något som bryter mot FNs deklaration om mänskliga rättigheter. En extremt berusad person behöver läkarvård inte tortyr. Personer som är våldsamma kan gripas och häktas för det brott dom är misstänkta för. Människor i allmänhet blir lätt korrupta av makt och det verkar som att poliser i synnerhet inte har det psyke och omdöme som bör krävas för att få utöva den makt deras yrke faktiskt ger dom. Alla polisstuderande bör få genomgå en kväll på galonmadrass i 10graders temperatur. Det någon skriver om att den blivit avklädd är dessutom ett solklart fall av sexuellt ofredande som bör anmälas.
Skrivet 23 feb 2012 08:28 jb (Ej registrerad)
Varför fick hon inte en filt?om dom trodde att hon skulle hänga sig så kan dom ju titta till hon oftare eller va det så att filtarna va upptagen av dom själva när dom satt å tittade på tv å frös!
Skrivet 23 feb 2012 08:31 Uppfostrad (Ej registrerad)
Ge f-n i att åka i fyllecellen så slipper du frysa!
Även detta är något självförvållat.
Betvivlar att det är så kallt i lokalerna att man kan dö av det, då hade dom nog stängt för länge sedan av arbetsmiljöskäl......
Drick med måtta och ge f-n i att ställa till bråk så kan du ta buss eller taxi hem till en varm lägenhet eller varmt hus.
Skrivet 23 feb 2012 08:37 En som vet (Ej registrerad)
Alla behandlas likadant. Har med varit i cell o fryst mig genom hela natten. Ingen gör något utan bara säger att man ska lägga sig och sova, lätt? Nej!
Skrivet 23 feb 2012 08:48 UA (Ej registrerad)
Har en bekant som också fick övernatta i fyllecellen nu i vinter. Han trodde han skulle frysa ihjäl. Han försökte hela tiden påkalla uppmärksamhet (tror han ringde på nån klocka) för att få en filt men inte en människa visade sig. Han frös och blev så desperat och förtvivlad att han grät till slut, men ingen kom.
Skrivet 23 feb 2012 08:49 Smurfen (Ej registrerad)
De e då konstigt vad det ska gnällas på polisen. Supa och bete sig illa på krogen tycker ni är helt okej, men då farbror polisen kommer och tar hand om er ska ni allt behandlas med silkesvantar... Patetiskt... Uppför er som folk då ni går ut så behöver ni inte hamna i fyllecell, men det är väl en mänsklig rättighet att få bete sig som man vill då man festar till en helg. Slut på daltandet!
Skrivet 23 feb 2012 09:22 Justus (Ej registrerad)
Hoppas fler fulla och otrevliga bråkstakar får smaka på den medicinen, så kanske vanligt folk kan vistas på stan till slut.
Heder åt polisen som orkar med dessa idioter kväll efter kväll.
Skrivet 23 feb 2012 09:46 BAV (Ej registrerad)
om fyllecellen är ett helvete så kanske man lär sig att aldrig hamna där igen.
Så borde det vara i fängelset också, ett helvete !!
Skrivet 23 feb 2012 10:03 Outlaw (Ej registrerad)
Håller helt med Uppfostrad och Smurfen!
Alla som klagar på det här.. ni har alltid val! Ni kan sitta hemma och umgås och göra nåt annat, eller eftersom ni måste ut så drick med måtta och försök bete er som vuxet folk så slipper ni dom "kalla" cellerna osv. Gör smarta val ist!
Skrivet 23 feb 2012 10:13 UA (Ej registrerad)
"Supa och bete sig illa" säger t ex Smurfen här. Ja, min bekant hade druckit en del öl men betedde sig illa - nej inte alls. Han är absolut ingen bråkig person heller och hade inte gjort ett dugg mer än tagit några ostadiga steg men blev i alla fall taskigt behandlad, utan att göra minsta motstånd.
Skrivet 23 feb 2012 11:05 Realist (Ej registrerad)
@ outlaw med flera:
Ni har ju inte en jävla aning om hon hade bettet sig illa eller ej så varför uttalar ni er? Anser ni att polisen inte kan göra fel bara för att dom har en bricka? Om så är fallet så är det dags att öppna ögonen. Även om skulle ha bettet sig illa så förtjänar hon att behandlas med respekt av myndigheterna. Om dom tömmer cellerna för att det är för kallt i dom så varför skulle hon tvingas stanna? Polisen har begått ett solklart tjänstefel!
Att vara berusad (även om man är så full att man inte kan stå på benen) är inte en brottslig handling så varför ska hon då frihetsberövas (det hårdaste straffet samhället har)? Hon bör skickas till sjukhuset och inte in i en cell hos polisen!
Skrivet 23 feb 2012 11:29 Axel von Fersen (Ej registrerad)
När alkoholen går in går vettet ut. Det torde de flesta känna till numera efter all upplysning som kommer från massmedia! Som gammal busschaffis har jag upplevt verkligheten hur otrevliga människor blir...
Skrivet 23 feb 2012 11:33 Bosse.N (Ej registrerad)
Att låsa in folk för att dom är så fulla att dom inte kan ta hand om sig själva är förjävligt kan man inte ta hand om sig själv har man överdoserat alkohol eller droger o skall in på medicinsk övervakning! O inte kastas in i en cell det är alltförmånga som mistat livet i dessa fylleceller! O det säkraste sättet att bli kastad i fyllecell är att käfta mot polisen! Då visar dom sin makt tyvärr!
Skrivet 23 feb 2012 11:44 Åskådare (Ej registrerad)
Håller med "Realist". Många personer har faktiskt inte varit bråkiga. Jag har en tjejkompis som brukar få blodsockerfall ibland och behöver då äta något med socker. Då detta gör henne yr så hon satte sig ner mot väggen på tjejtoaletten på en krog i Sundsvall. Då kom vakterna och släpade ut henne, sa till polisen att hon var för full. Hon förklarade sansat för dom att hon inte är full utan behöver socker, dom sa "Nej du ska till fyllecellen". Hon vägrades socker coh fick spendera natten i bh och trosor utan täcke. Det var traumatiskt för henne.
Ibland är det faktiskt krogvakterna som vill utöva sin makt över andra och säger vakterna till polisen att en person är för full så är det den absoluta sanningen för poliserna. Hur sansad och nykter dom än är i verkligheten.
Skrivet 23 feb 2012 12:33 Håkan (Ej registrerad)
Brott är det inte som många säger att vara för full, den lag som gäller i dessa fall av "fylla" är LOB, lagen om omhändertagande av berusade personer m.m.
Där är det för full för att ta hand om sig själv, fara för sig själv, fara för annan som är kriterier, räcker med en av dessa för att uppfylla kraven.
Det är en väldigt bred lag och subjektiv till ov/polis/befäl's bedömning. Det handlar såvida inte enbart till HUR mycket du druckit, utan HUR du uppför dig. En person som druckit lite, men är aggressiv och hotfull, skriker fula saker till personer etc. kan ju vara fara för annan, samt sig själv, kan ju vara fel person han bråkar med.
Anledningen till att det blir cell i Sundsvall är för att TNE är nedlagt, klaga på landstinget så blir det som i andra städer, bara bråkiga till cell!
Skrivet 23 feb 2012 12:45 Promille (Ej registrerad)
Jag har ett antal ggr hamnat i fyllecell vilket i de flesta fall varit befogat men en gång för ett antal år sedan blev jag tagen precis när jag skulle låsa upp Porten där jag bodde då för att gå hem å lägga mej kl va 21.00, Ok jag va berusad men inte värre än att jag klarade av att låsa upp porten och Posfacket för at ta in Posten, Frågade Polisen av vilken anledning jag skulle på en LOB då jag va 3 meter från min LGH Dörr inne i Trapphuset, Du är för full sa han, Jag frågade om jag åtminstone fick gå in i min Lgh för att hämta Pengar och Telefon, Nej fick jag till svar, Hamnade i en Cell i Sundsvall utkastad kl halv fyra på Morgonen i 25 graders kyla utan pengar, Fick Gå till hem Sörberge , Jag va utsatt för större fara på väg hem då jag förfrös fötterna än om jag fått gå hem å lägga mej
Skrivet 23 feb 2012 12:54 Emil S (Ej registrerad)
Till flera utav er:
Ni tar detta som ett påhopp på Polisen, det finner jag konstigt.
Man hamnar i fyllecellen pga att man är berusad till den grad att man inte kan ta hand om sig, Polisen följer protokoll när dom slänger in folk där. Jag har själv suttit där och kan hålla med om att det är förbannat kallt, satt själv och skaka tänder. Visst att alkohol kyler ner, vidgar blodkärlen, men man känner även av effekten mindre även fast man blir mottagligare för kyla än i nyktert tillstånd, Och jag förstår Vakterna, det blir förbannat jobbigt att höra gnället kan jag tänka mig, det var knappast bara jag som gnällde när jag var där.
Med det sagt så skulle cellerna kunna vara varmare, en grej som alla parter skulle tjäna på. Klart det inte ska vara nån semester, men inte heller nån håla.
Skrivet 23 feb 2012 13:00 smartis (Ej registrerad)
Om man tar drogen alkohol och sedan ställer till med bråk så får man räkna med att ordningsmakten kommer och tar hand om en, för allas säkerhet.
Vi vet alla mycket väl hur personer som är påtända på alkohol beter sig.
Om hon varit nykter så hade det aldrig hänt.
Det är allt jag har att säga.
Skrivet 23 feb 2012 13:28 POLIS (Ej registrerad)
Några tankar och synpunkter: Håller med om att cellerna borde vara varmare, men det tycker ju polisen också! Anledningen till att man inte får ha vissa klädesplagg och filtar i cellen är att detta finns reglerat och inget den enskilde polisen bestämmer. Detta avsäkerhetsskäl för att man inteska skada sig själv.
Kan hålla med om att många kraftigt berusade skulle behöva sjukhusvård men landstinget har ju lagt ner TNE (tillnyktringsenheten) och akuten har inte plats för enbart berusade människor. Detta har ju i slutändan vi själva beslutat eftersom vi väljer politikerna i landstinget.
AV erfarenhet vet jag att ytterst få hamnar i fyllecell utan att antingen varit mycket kraftigt berusad eller dum. Polisen har inget självändamål att ta folk utan syftet är ordning och säkerhet.
Skrivet 23 feb 2012 13:42 stig (Ej registrerad)
Realist (Ej registrerad) skrev:
@ outlaw med flera:
Ni har ju inte en jävla aning om hon hade bettet sig illa eller ej så varför uttalar ni er? Anser ni att polisen inte kan göra fel bara för att dom har en bricka? Om så är fallet så är det dags att öppna ögonen. Även om skulle ha bettet sig illa så förtjänar hon att behandlas med respekt av myndigheterna. Om dom tömmer cellerna för att det är för kallt i dom så varför skulle hon tvingas stanna? Polisen har begått ett solklart tjänstefel!
Att vara berusad (även om man är så full att man inte kan stå på benen) är inte en brottslig handling så varför ska hon då frihetsberövas (det hårdaste straffet samhället har)? Hon bör skickas till sjukhuset och inte in i en cell hos polisen!
står ju tydligt i början av artikeln att det blev TUMULT.
Om alla betedde sig normalt och sluta buffas och bråka så råkar man inte ut för cellen. Många blir oerhört otrevliga när polisen kommer, förstår inte varför det ska vara så
Skrivet 23 feb 2012 14:47 Stefan (Ej registrerad)
Med tanke på hur 'Duktiga' många kommentatorer är här när de troligtvis är nyktra så skulle jag inte vilja argumentera med dem när de har alkohol i kroppen.
Skrivet 23 feb 2012 15:14 Dömd (Ej registrerad)
Polisen säger att LOB inte är att straff. Det är heller inte brottsligt. Men ändå ger det konskvenser som indragna körkort, vapenlicenser och så vidare. Fast det inte har nåt samband. Tycker Polisen ska ta och tänka efter hur mycket man förstör genom att plocka in "över"berusade människor på stan, Ni FÖRSTÖR liv. Ärd et verkligen så som man läsre i tex. ST-"39 omhändertogs för fylla i Västernorrland-Varav 38 i Sundsvall"? Den statistiken borde säga mer om Polis och Krogar än om människorna det drabbar.
Skrivet 23 feb 2012 19:01 LOB (Ej registrerad)
Stefan (Ej registrerad) skrev:
Med tanke på hur 'Duktiga' många kommentatorer är här när de troligtvis är nyktra så skulle jag inte vilja argumentera med dem när de har alkohol i kroppen.
Oj- vilket sakligt argument i diskussionen, Stefan.
För övrigt: trist att det finns folk här som kategorisk resonerar "skyll dig själv", och verkar förutsätta att de enbart t är gapiga och /eller dyngfulla som blir lobade, utifrån någon konstigt devis om ingen rök utan eld. Det ger minst sagt ett oinformerat intryck. Och den benägenhet att prata i termer av att det är passande straff att inte bli värdigt bemött och uppleva förnedring, är tyvärr nog bara ett tragiskt drag hos mänskligheten som alltför ofta låter repressivitet bli svaret på det mesta.
För övrigt: bra gjort av ST att skildra LOB-lagen. Denna rättsosäkra lag och Polisens praktik i anslutning till den behöver problematiseras.
Skrivet 23 feb 2012 20:09 Förbannad (Ej registrerad)
Finner knappt ord för hur skandalöst jag tycker detta är. Att ta in människor i celler där det inte är mer än 10 grader kan väl för fan inte vara acceptabelt, och dessutom inte få en filt att dra på sig är ju helt sanslöst. Någon måste väl bära ansvaret för det inträffade. Och vad jag kan förstå borde väl det yttersta ansvaret ligga på arrestchefen. Att man är snabb att lägga ner anmälan "Sandra" gjort mot polisen visar ju bara att polisen kan "gå lös" hur dom vill på människor som råkat bli lite "överförfriskade" en kväll. Hoppas verkligen att hon JO anmäler, det kan inte få gå till hur som helst!! Om polisen skulle ta och engagera sig i allvarligare brott istället för att terrorisera "vanliga" människor och därigenom visa sin "styrka", så kan det här samhället kanske ha en framtid!!
Skrivet 23 feb 2012 23:00 Lång tommy (Ej registrerad)
Har oxå varit där flera gånger kom klär av en naken och plockar ut madrassen alltid lika kallt plus att de spelar ingen roll om man ringer på klockan ingen kommer, skulle vilja se en polis sitta naken 6 timmar där inne:/ 1312 /lång tommy
Skrivet 24 feb 2012 05:31 Medborgare (Ej registrerad)
Dömd: att bli av med körkort, vapen osv är inte ett straff. Rattfylelrister döms inte helelr till att bli av med körkortet. Det är en konsekvens av att man inte följer de regler som satt för att få ha körkort, vapen m.m. Man blir inte av med körkortet för en LOB, inte helelr för två. Men blir det flera under en kort tid anser KÖRKORTSMYNDIGHETEN, inte Polisen, att man inte är lämplig att ha körkort eftersom man inte är pålitlig i nykterhetshänseende.
Skrivet 24 feb 2012 07:06 ej lobbad (Ej registrerad)
Det skulle vara bra om förslaget med att Polisen skall granskas av en fristånde myndighet går igenom. För då kommer inte de felfria att att granska sig själva. För det är ganska logiskt att man själv tycker att man aldrig gör fel, så är även många människor. Polisen borde uppleva sig själva som en serviceorganisation!!!
Skrivet 24 feb 2012 07:26 Ante (Ej registrerad)
Det är ett himla gnäll på polisen nu.. finns en enkel sak att göra.
Sköt er och håll er inom de lagar som finns så slipper ni polisen. Enklare än så blir det inte. Kudos till sundsvallspolisen som fortsätter göra sitt arbete.
Till "Sandra".. drick inte så mycket då. Finns en anledning till varför stället ringde på polis. Tycker ST ska intervjua intervjua utestället så kanske synen blir lite annorlunda. Blir så trött på detta gnäll!
Skrivet 24 feb 2012 07:30 Ante (Ej registrerad)
Uppfostrad (Ej registrerad) skrev:
Ge f-n i att åka i fyllecellen så slipper du frysa!
Även detta är något självförvållat.
Betvivlar att det är så kallt i lokalerna att man kan dö av det, då hade dom nog stängt för länge sedan av arbetsmiljöskäl......
Drick med måtta och ge f-n i att ställa till bråk så kan du ta buss eller taxi hem till en varm lägenhet eller varmt hus.
Helt korrekt! Instämmer helt och hållet!
Skrivet 24 feb 2012 07:42 Mikael (Ej registrerad)
En fråga. Går det verkligen att få sparken inom polisyrket? Om, hur ska det gå till? Jag känner att det nästan är ett kravlöst yrke.
Skrivet 24 feb 2012 08:01 Jag har aldrig varit överförfriskad (Ej registrerad)
När en person druckit för mycket och vakter (ibland godtyckligt) ringer polisen, varför tar man inte polisen kontakt med någon anhörig, som kan komma och hämta "den fulla" personen.Jag är övertygad om att "den fulla" ofta kan uppge någon att ringa till. Nej nu ska du minsann få känna på hur det är att vara i fyllecell! Jag tror mycket väl att en del poliser beter sig mycket illa, tyvärr!
När det gäller den person som stod med nyckeln i handen vid sin dörr, då måste ju polisen gjort ett klart övertramp. Att släppa ut en person mitt i natten i 25 graders kyla måste vara ett straffbart beteende. Det är inte ett brott att vara överförfriskad, eller hur.
Skrivet 24 feb 2012 09:02 JS (Ej registrerad)
Har varit där ett antal ggr, skiter i varför Polisen tagit mig. Hatar denna yrkesskår och blir alltid otrevlig eller aggressiv när polis kommer upp till mig. Så mitt eget "fel", men senast jag hamnade där var det fullagt, så jag och en annan kille fick dela cell, om nu vi varit en far för oss själva eller andra, vems hade felet och ansvaret varit om vi gett oss på varandra? Vi Var ju där under LOB.
Skrivet 24 feb 2012 09:42 George O (Ej registrerad)
Kusligt att läsa kommentarer och se hur mycket smygfascister det finns. hur mycket krävs innna det slår över? inte mycket.
Ich tack till signaturen POLIS som nu går ut och bekräftar att LOB är ett sätt för polis att straffa folk som är "dum". Om "dum" innebär fara för sig själv eller annan , eller uppkäftig mot polis som har dålig dag får bestämmas godtyckligt.
"AV erfarenhet vet jag att ytterst få hamnar i fyllecell utan att antingen varit mycket kraftigt berusad eller dum. Polisen har inget självändamål att ta folk utan syftet är ordning och säkerhet. "
Skrivet 24 feb 2012 12:29 Mikael (Ej registrerad)
Du "Ante". Om du blir så trött, varför engagerar du dej då i detta? Måste vara mer vilsamt för dej att undvika dessa kommentarer. Nu ska jag ut och springa 14km. Då blir jag trött, fast skönt trött.
Skrivet 24 feb 2012 13:23 AZ (Ej registrerad)
Jag hamna i poliscellen utan att jag hade druckit en droppe alkohol. De tog mig utanför en krog på stan och ville att jag skulle följa med in, för att de tyckte jag var berusad, så jag var uppkäftig mot de och tala om att jag inte hade druckit en droppe och att de hade gjort bort sig och det tyckte de tydligen inte om att höra, så de hoppa på mig och försökte tvinga på mig handbojorna. Jag gjorde motstånd men gav upp så småningom mot att jag blev lovad om att få ta ett blodprov men så blev inte fallet, det blev raka vägen till cellen… När jag vart utsläppt på morgonen så gjorde jag en anmälan, och de fick jag höra att de hade anmält mig för våldsamt motstånd och fick böta 14000kr för våldsammotstånd….
Skrivet 24 feb 2012 15:11 Saklig (Ej registrerad)
Det känns som om inläggen börjar tappa spåret. Frågan är inte om berusade ska finkas eller inte, där finns det praxis som gäller både för Polis och medborgare. Som jag ser det är problemet att om Polisen inte tillåter kläder i cellen så bör dom antingen ha normal inomhusvärme igång och om det skulle vara felande åtminstonde tillhandahålla filtar.
Skrivet 24 feb 2012 18:58 Polis (Ej registrerad)
Saklig, håller fullständigt med dig och det gör det flesta av oss poliser. Jag tycker att det borde vara minst 20 grader i cellerna med tanke på att många tyvärr måste ligga i sina underkläder och en t-shirt beroende på deras uppförande.
Sedan är det märkligt att de som blivit omhändertagna aldrig varit fulla eller dumma. men så är det väl. Polisen ska ta alla andra men inte mig när jag gjort bort mig.
Skrivet 24 feb 2012 20:22 Måste vara skönt med ett jobb där man aldrig gör fel (Ej registrerad)
Polis (Ej registrerad) skrev:
Saklig, håller fullständigt med dig och det gör det flesta av oss poliser. Jag tycker att det borde vara minst 20 grader i cellerna med tanke på att många tyvärr måste ligga i sina underkläder och en t-shirt beroende på deras uppförande.
Sedan är det märkligt att de som blivit omhändertagna aldrig varit fulla eller dumma. men så är det väl. Polisen ska ta alla andra men inte mig när jag gjort bort mig.
Va då göra bort sig? Menar du att LOB är ett straff? I så fall använder du lagen i strid med dess syften- vilket i och för sig inte tycks vara ovanligt bland poliser. Det är ju en vårdlag som är mycket svag ur rättsäkerhetssynpunkt och som ni kan göra som ni vill med, utan någon nämnvärd kontroll och utan någon möjlighet för den enskilde att få det laglighetsprövat i efterhand. Det är helt enkelt en gummiparagraf ovärdig en demokrati och dess försvarare och aktiva upprätthållare borde därför skämmas.
Sedan är ju dina kollegors dehumanisrande attityd något folk kan bli provocerade av eller än mer uppretade av.
Tyvärr finns för många exempel, i stort och smått, på dina kollegors uppträdande som gör att det är mkt svårt att utgå från att en Polis per definition är att lita på.
Skrivet 24 feb 2012 20:37 hmm (Ej registrerad)
Ante (Ej registrerad) skrev:
Det är ett himla gnäll på polisen nu.. finns en enkel sak att göra.
Sköt er och håll er inom de lagar som finns så slipper ni polisen. Enklare än så blir det inte. Kudos till sundsvallspolisen som fortsätter göra sitt arbete.
Till "Sandra".. drick inte så mycket då. Finns en anledning till varför stället ringde på polis. Tycker ST ska intervjua intervjua utestället så kanske synen blir lite annorlunda. Blir så trött på detta gnäll!
Det kan finnas all anledning att frukta P även om man ingenting olagligt gjort. För det första begår och lagförs P för misshandel då och då.Lob lagen är välkänf för att användas som uppfostringsmetod och ej efter "vårdbehov"
Nyligen har två P åtalats för olaga frihetsberövande alt tjäntefel genom att ha använf en annan gummiparagraf ( § 13). Den killen hade ingenting olagligt gjort och enligt Åklagaren var ingripande olagligt.
Trist att du verkar anse att det är rätt att göra någon illa på det sätt flickan råkat ut för, enbart för att hon druckit för mycket. Hon verkar ju inte gjort ngt som var brottsligt heller (även om folk som grips också ska bli värdigt bemött)
Skrivet 25 feb 2012 09:12 Magnus (Ej registrerad)
Detta är tortyr. Men just det, det kanske inte existerar maktmissbruk och polisvåld i vår fulländade demokrati Sverige.