Socialstyrelsen riktar kritik mot Rättspsyk
Relaterat
Artikelserie
- Artikelserie: Kvinnor på rättspsyk
- Stopp för skyddshandskar på rättspsyk 2009-12-22
- TV: Våldsoffer vårdas med våldsmän 2009-05-12
- Inte aktuellt med könsskilda avdelningar 2009-05-12
- Rättspsyk ser över sina rutiner efter kritik 2009-04-08
- Artikelserie: Kritik mot rättspsyk
- Rättspsyk ser över sina rutiner efter kritik 2009-04-08
Enligt Socialstyrelsen så finns det olika brister i behandlingen av Camilla och andra som är intagna. Tillsynsmyndigheten var på ett inspektionsbesök för någon månad sedan. Orsaken var att man RPK fått information om att en 26-årig kvinna varit isolerad längre än åtta timmar.
– Vi är nio kvinnor som är tvångsintagna eftersom vi har ett självskadebeteende, berättar Camilla Nilsson, som blev tvångsinskriven 2008. Jag var inskriven på lasarettet i Lund, men man klarade inte av mig där.
Hon uppger själv att hon inte längre känner något behov av att försöka skada sig själv och räknar med att bli utskriven inom kort. Istället hoppas hon komma på ett behandlingshem.
– Jag är inte frisk ännu.
Hon väljer att gå ut för att få en debatt om behandlingsmetoderna som används i Sundsvall.
-- Ingen av oss aktuella tjejer avtjänar något straff, ändå blir man behandlad på ett sådant sätt.
Socialstyrelsen konstaterar att isolering av patienter har används som en behandlingsmetod, vilket inte är tillåtet. Man konstaterar vidare att isolering endast får användas om det handlar om att skydda medpatienter. Men då ska först en läkare undersöka den som ska isoleras och beslutet får gälla under högst åtta timmar.
– Under den tid jag varit här har jag blivit isolerad sju gånger och sex gånger har jag fått tvångsvantar på mig.
Det handlar om vantar utan tumme, så att hon får svårt att använda händerna.
– Som längst hade jag vantarna på mig i tre och en halv månad, dag som natt, förutom när jag skulle äta eller tvätta mig. Då fick jag vända mig till personal få någon kunde låsa upp vantarna.
Camilla Nilsson upplever behandlingen som förnedrande och att man på klinken använder sig av skrämselmetoder istället för vård.
– Man får träffa en psykolog en gång i veckan under en halvtimme och en läkare var fjortonde dag. Det är för lite. Det borde vara en handling där man motiverade oss med hjälp av samtal och inte genom rädsla.
När det gäller handskarna så nämner inte Socialstyrelsen detta. När det gäller isoleringen skriver myndigheten att det saknas dokumentation om varför patienter isolerats.
– Vi blir placerade i ett litet rum med en säng fastmonterad i golvet, tvättställ och toalett i stål. Vi kan inte se på tv eller läsa tidningar för att få tiden att gå under isoleringen.
Socialstyrelsen vill nu bland annat ha in redovisningar från RPK vad man tänker göra för att höja patientsäkerheten och vad som ska göras för att minska tvångsvård.



























Senaste kommentarerna:
Skrivet 7 apr 2009 11:03 Arg (Ej registrerad)
Skrämmande läsning.....man blir både förbannad och ledsen över att man behandlar människor på detta viset på en avd där man ska få kvalificerad vård år 2009 i Sverige. Rena rama stenålders metoder........
Skrivet 7 apr 2009 11:42 Stp (Ej registrerad)
Vilka lögner!!!!!
Man blir mörkrädd.
Skrivet 7 apr 2009 12:56 RW (Ej registrerad)
Inte direkt enda psyk vården i Sverige som sysslar med dom här gamla klassiska metoderna. Kanske sluta hymla och öppna Beckomberga igen måntro?
Skrivet 7 apr 2009 13:09 Insatt (Ej registrerad)
Att "Arg" inte har en susning om hur det egentligen förhåller sej på riktigt på dessa avdelningar, är ju helt klart. Dom som vet, vet ochså att dessa destruktiva patienter i vissa lägen är en stor fara för sej själva och andra. När alla andra vägar är prövade så får patienten ibland, inte ofta handskar för att inte begå självmord, skada sej allvarligt som även i detta fall kan innefatta att glas eller andra föremål införes i underlivet där stora skador förekommer, t.ex inkontinens som följd. Många ggr blir det en lättnad för patienten att bli stoppad från detta beteende, andra tar ansvaret för stunden. Alla har en individuell vårdplanering med engagerad personal, som kämpar för dessa patienters tillfrisknande. Att stoppa detta symtom och hitta orsaken till det onda, att med kognetivt förhållningssätt få dessa patienter att hitta tillbaka till ett bra och fungerande liv, är målsättningen med vården som bedrivs.
Svar:
Till "Insatt" vill jag bara säga att jag är väldigt väl insatt i problematiken med dessa pat och jobbar själv professionellt med detta......Man måste "granska sin egen navel" och inte bara slå i från sig......
Skrivet 7 apr 2009 14:10 TL (Ej registrerad)
Du insatt! Som tydligen har ett starkt behov av att försvara den sk. Vården. Har du glömt dina skitstövlar till kollegor? Dom som definitivt inte har kunskap om psykisk sjukdom och heller inte är begåvad med vanligt sunt bonnförnuft. Jag menar dom mentalskötare som spyr ut sin egen skit över patienterna, dom som inte bryr sig ett dugg. Dom som behandlar både patienter och anhöriga riktigt illa... Jag slutade tack vare mina kollegor som skulle föreställa friska människor...
Svar:
Tyvärr finns det ibland inte andra metoder för människor som skadar sig själv eller andra. Ibland måste man sätta skyddshandskar på självskade patienter kanske som skadar sig t.om hjälm för att de inte skall spräcka sin skalle mot väggen. Tyvärr måste man isolera patienter som försöker skada andra pat.eller personal. Om det är nu så att ni tycker att det är så hemskt så öppna plånboken begär att få betala mera landstingsskatt för att få mer personal så kanske vi får tid att sitta och hålla fast dessa patienter i några timmar tills de lugnat sig istället. Har själv varit med om att hålla patient i mer än en timma för att slippa tvångsåtgärder men har för det mesta slutat med detta iallafall.
Skrivet 7 apr 2009 15:19 UaJ (Ej registrerad)
Insatt anser att Arg inte har en susning och jag tvivlar på Insatts susning.
Jag blev illa berörd av att läsa detta då jag har liknande erfarenheter från 1961. Alltså snart 50 år sedan som jag mötte denna behandling när jag började en skötarkurs och tydligen lever man kvar med dessa gamla metoder och kränkningar av stackars sjuka människor. Jag slutade!
Strongt gjort av dig Camilla att ta uppp detta för diskussion och jag är glad för din skull att du fortfarande lever. Det gör inte våran "Alexandra 17 som inte ville leva" Hon försökte slippa skära sig med att skriva. Fick efter sin död postumt pris av Aftonbladet 2002 för sin novell Inre Glöd
Hon mötte heller inte den kunniga personal som man önskat sig.
Lycka till Camilla! Dina erfarenheter är inte värdelösa.
Skrivet 7 apr 2009 16:16 MammaCattis (Ej registrerad)
Känner väldigt delade känslor. Det är klart att det inte är bra att "tvångsisolera" människor. Men ibland kanske det är den enda lösningen. Har själv en dotter med självskadebeteende som jag ibland önskat att psykiatrin ska låsa in. Istället manipulerar hon vårdpersonalen och luras att hon mår bra! Hon skickas hem i tron om att det nu är över. Väl hemma är det samma visa igen. Detta har fortgått i 3 år nu, men ingen hjälp har vi fått ännu. Min första reaktion på denna artikel är. Helt riktigt. Det finns inte resurser att ta hand om dessa patienter och vad har vi att välja mellan??? Att de lyckas skada sig själva så de dör eller att de blir inlåsta! Vad väljer du som förälder till ditt barn i den sitsen??? För mig är inte valet så svårt./ C
Skrivet 7 apr 2009 16:39 Insatt (Ej registrerad)
Till Ua.
1961 är länge sedan, om du tror att psykiatrin fungerar lika som då så har du fel. Nu ska här ochså skiljas på rättspsykiatri och öppenvårdspsykiatri. Öppenvårdspsykiatrin har inte samma resurser som rättspsykiatrin har idag, för att hjälpa människor som mår väldigt dåligt. Förhoppningsvis så får öppenvården nu mer pengar för att sätta in fler och bra resurser, öronmärkta pengar till dessa finns. Att patienters berättelser om sina erfarenheter skulle vara meningslösa är naturligtvis inte sant, tvärtom. Att din dotter inte lever, pga för lite insatser av psykiatrin är tråkigt att läsa, jag håller med om att öppenvårdspsykiatrin har fungerat dåligt och under all kritik på många plan. Sen kan inte heller psykiatrin bota alla, det gör inte soma vården heller, tyvärr.
Skrivet 7 apr 2009 16:42 Jag (Ej registrerad)
Jag är övertygad om att om Socialstyrelsen skulle göra en genomgående granskning av ett antal journaler, vårdplaner och prata med olika patienter så skulle dom få en chock. det finns bra människor på rättspsyk, men det finns också riktiga svin som gillar att håna och trycka ner sjuka människor, Att patienter får restriktioner av olika slag som "straff" är inte alldeles ovanligt, inte heller att de straffas med medicinering. Och försöker dom kontakta media så kan det innebära indragna permissioner eller telefonförbud. En granskning av rättspsykiatrin och dess personal vore på sin plats!
Skrivet 7 apr 2009 17:04 Insatt (Ej registrerad)
Till TL.
Jag har försökt förklara att det i vissa situationer är en hjälp att ha vissa tvångsåtgärder, detta för att patienten inte ska skada sej själva eller andra. Detta är inget personalen tar till för att straffa patienten eller tycker är roligt att behöva utföra, därför är det ochså en sista utväg när inget annat hjälper. Att du sett rötägg som jobbar inom psykiatrin, så måste jag säga att dessa finns på alla arbetsplatser, tyvärr. Synd att du slutade jobba, du kanske var en av oss som ochså ratar rötegg, försvarar absolut inte dessa. Vill även säga att vi jobbar inom rättspsykiatrin i största allmänhet inte är några "JÄVLAR" som vill "PLÅGA" människor. Tyvärr så verkar många människor ha den synen, och det är ledsamt för oss som jobbar, eftersom verkligheten inte är så. Men förhoppningsvis kan mer information om denna arbetsplats och HUR vi arbetar, få omgivningen att förstå att vi lägger ner ett stort jobb med många bollar i luften runt patienterna.
Skrivet 7 apr 2009 17:54 Been there, done that - got the t-shirt.. (Ej registrerad)
Att det inte finns ordentliga lagar och regler för hur tvångsmedel får användas, och att dessutom dessa tvångsmedel inte alltid journalförs ger utrymme till otroligt mycket maktmissbruk från personalens sida. Rättsäkerheten är löjeväckande dålig gentemot de som vårdas under LPT. Och att försöka höra sin röst hörd genom patientnämnden eller HSAN är inte det lättaste heller. Försöker patienterna så får dom i flera fall indragna "förmåner" på avdelningarna.
När ska det börja skapas en individuell behandling och vård för varje människa?
Skrivet 7 apr 2009 20:34 En som vet! (Ej registrerad)
Vakna era blåögda människor. Det är precis som "insatt" säger, det låter hemskt att bli instängd i ett rum utan tv, speglar och allt vad man brukar ha runt sig. Men det är för deras egna bästa. Det finns fler som tackar rättpsykiatrin för att dom tagit dessa svåra beslut, men det har räddat deras liv. Det är väldigt lätt att sitta hemma och fördöma dessa metoder, men man ska veta att detta räddar liv.
Man förstår att man kan lätt kan tycka illa om personal som säger nej till många saker, men det är tvångsvård och är för deras egna bästa, detta brukar man inse när man blir förbättrad i sin sjukdom.
TL, du ska inte uttala dig om sånt du inte förstår, för om du var i den sitsen själv skulle du nog välja livet istället för döden.
Skrivet 7 apr 2009 21:35 M (Ej registrerad)
skrämmande journalistik att inte ta reda på fakta innan man publiserar sånna här artiklar. inte konstigt att det finns så mycket fördomar om psykiatrin och patienterna som befinner sig i vården.
Skrivet 7 apr 2009 23:39 Klarsynt (Ej registrerad)
Jag tycker att damen som artikeln handlar om skall vara glad att det finns folk som bryr sig om henne när hon har ett självdestruktiv beteende.
Det finns säkert en motevering varför personalen har agerat som de gjort.Hon kanske inte hade levt om inte dessa åtgärder vidtagits.
Detta med handskar har säkert att göra med att skydda henne från att göra sig illa ,skära sig eller liknande.
Samtidigt förstår jag människor i stugorna som lever ett normalt skyddat liv att de reagerar på desa metoder ,men istället för att spy galla över dessa så kan de ju lämna förslag vad man skall göra åt saken istället för.
Det handlar säkert om att det är för ,lite personal så det inte finns tid för att vara uppmärksam just på en person för, hon är ju inte ensammen på avdelningen. Vi leker med tanken att det finns tio till med samma problem hur skall man göra då. Naturligtvis så gör man det enklaste för att rädda en människa från att göra illa sig.
Skrivet 8 apr 2009 00:08 ante (Ej registrerad)
Jag undrar hur komentarerna skulle låta om rubriken i St skulle varit" patient förblödde vid själskadebeteende"
Kan se detta framför mig ,man skulle skriva om skyddsåtgärder,skyddsutrustning för patienter . Man skulle ifrågasätta varför inte personalen gör något osv. Se detta från ett annat perpektiv och inte som totyrredskap utan enbart kalla det skyddsutrutning för självskade patienter .
Jag tror att man då skulle få en annan syn på det hela .
Är det mer humant att man låter människor skära upp handleder, svälja glödlampor,stoppa upp saker i kroppen än att man sätter på dem skyddsutrustnig vid sådana situationer.
Detsamma gäller isoleringar ,vi kan kalla det avskiljning för andra patienters säkerhet. Vad skulle hända om man inte tar hand om en person som för stunden är aggressiv och ohanterbar för tilffället.I
stället för att sitta och skriva en massa skit om penalism och övervåld så ta reda på hur det ser ut istället.
Kanske RPK kan göra en informations föreläsning åt er .
Skrivet 8 apr 2009 07:17 Anna - En som vet! (Ej registrerad)
Jag vet inte om jag skall bli förbannad eller bara ledsen, Varför tror alltid journalisterna blint på en enskild person eller för att kolla upp bakgrund & Fakta? Det finns alltid anledningar för att en handling utförs, Skadebeteende kan även drabba människor runt omkring, just för att den människan är Sjuk, Varför glöms det bort? Vad vet ni om vad patienter utsätter skötarna för?
Människor skall sluta vara naiva gentemot tidningar och börja tänka med huvudet, Skinnhandskar i 3,5 månad? De är skinnhandskar oftast, och då skulle de innebära svampinfektioner eller fuktskada.
Så ta reda på fakta till nästa artikel från båda hållena, Ganska trist att de alltid är ensidigt.!
Skrivet 10 apr 2009 12:08 En som inte vet (Ej registrerad)
Hon uppger själv att hon inte längre känner något behov av att försöka skada sig själv och räknar med att bli utskriven inom kort. Istället hoppas hon komma på ett behandlingshem. Undra om det är behandligen som gett förutsättningen för att komma i från självskadebeteendet? Jag vet inte....