Rättspsyk ser över sina rutiner efter kritik
Relaterat
Artikelserie
- Artikelserie: Kvinnor på rättspsyk
- Stopp för skyddshandskar på rättspsyk 2009-12-22
- TV: Våldsoffer vårdas med våldsmän 2009-05-12
- Inte aktuellt med könsskilda avdelningar 2009-05-12
- Socialstyrelsen riktar kritik mot Rättspsyk 2009-04-07
- Artikelserie: Kritik mot rättspsyk
- Socialstyrelsen riktar kritik mot Rättspsyk 2009-04-07
Det säger överläkare Erik Söderberg, Rättspsykiatriska kliniken i Sundsvall. Han uppger nu att man ska gå igenom den kritik som kommit och sedan lämna in svar till Socialstyrelsen. Det var i gårdagens tidning som Camilla Nilsson, trädde fram och samtidigt kom granskningsrapporten från Socialstyrelsen.
Bland annat gällde kritiken att Camilla Nilsson varit isolerad i 3,5 dygn i sträck som ett led i behandlingen. Hon är tvångsintagen för att hon lider av ett självskadebeteende.
– Jag håller med att 3,5 dygn är för länge, säger Erik Söderberg, som dock ändå försvarar beslut att man använder sig av isolering.
– Detta handlar om en livräddande behandling. Vi ligger i framkant när det gäller personer forskning och metoder för att vårda personer som försöker skada sig själv.
Socialstyrelsen sade i sitt beslut att det inte är tillåtet att isolera människor i behandlingssyfte. Det kan enligt myndigheten endast göras för att man måste skydda andra patienter. Dessutom ska det vara efter en läkarundersökning. Erik Söderberg medger att man inte alltid konsulterar läkare innan ett beslut om isolering tas.
Camilla Nilsson riktade kritik för att det var väldigt sällan som psykolog eller läkare hade tid att träffa patienterna.
– Resurserna är begränsade, säger Erik Söderberg, som samtidigt konstaterar att det är en svår grupp som man i Sundsvall tar hand om.
– Det handlar om svåra patienter från hela landet där olika landsting skickar sina patienter hit. Och man ska också komma ihåg att dessa vårdas mot sin vilja.


























Senaste kommentarerna:
Skrivet 8 apr 2009 10:10 En som vet! (Ej registrerad)
Nu tror jag att man är lite snett ute, hur kan Erik Söderberg säga att det inte är alltid läkare som tar dessa beslut, lagen är klar och tydlig här, det är bara läkare som får ta dessa beslut och innan en patient isoleras så kontaktas alltid läkare först.
Kan inte förstå att man måste ändra sina rutiner när dom rutinerna har bevisligen räddat många liv. Tvångsvård är inte lätt, men dom flesta som har kommit till rätta med sin sjukdom är väldigt glad idag att dom lever.
Skrivet 8 apr 2009 11:04 En som lever (Ej registrerad)
Kan någon journalist fråga tjejen om hon levat idag utan att man vårdat henne som man gjort? Kan det ligga i hennes sjukdombild att koncentrera sej på andra saker än sej själv,t.e.x dålig vård, jag får inte som jag vill, dålig mat,dåliga mediciner, andras problem osv? Kan någon journalist fråga hennes föräldrar om dom sett någon skillnad på hennes beteende sedan hon kom till RPK? Till syven och sist så är det så att RPK anses som en av dom bästa i landet för att ta hand om denna patkategori. Kan någon journalist fråga dom som skickar dessa patienter till RPK vad dom är i för skick när dom kommer hem? Kan någon journalist ta reda på hur många av självskadedepatienterna som man behandlat på RPK som mår hyfsat idag? Kanske om man ställer rätt frågor så får man rätt svar istället för att styra frågorna så man får ett givet sensationellt svar. En hyllning till all psykiatripersonal i hela Sverige kanske vore på sin plats.
Skrivet 8 apr 2009 11:18 Jahaja (Ej registrerad)
Det är inte tillåtet...
Så jag gick nyss hem med min överbelastade rollator och vinkade hej till min granne. Fan så gammal 59 år. Där har karln suttit i över tjugo år på exakt samma ställe. Tjugo år- snacka om isolering. Men fan det är ju påsk! Då får han en påskhatt! Jaha? Men problemet då? Jase han kan inte säga ett ord trots att hjälp finns. Resononemangsbegripligthet? Noll.
Skrivet 8 apr 2009 14:23 Mike (Ej registrerad)
Vad är skillnaden på en psykolog och en patient ... Psykologen har fler nycklar men är lika förvirrad när han kommer ut genom porten ...
Skrivet 8 apr 2009 17:28 Insatt (Ej registrerad)
Exakt som "En som vet" skriver.Det finns givna regler vad gäller tvång, läkare kontaktas om läget och tar därefter beslut om ev åtgärd. Detta har all personal god vetskap om, och det är så vi jobbar.
Skrivet 8 apr 2009 19:12 Stålnäsa (Ej registrerad)
Håller med Micke: Många av läkarna / Psykologerna inne på RPK borde sitta inlåsta så kanske vården blive bättre. För som "vården" är i dag, så är den under all kritik dålig eller helt obefintlig. Har nu varit på RPK i några år men ännu inte fått hjälp av något slag ännu. Nu har mitt hemlandsting betalat 6 miljoner 500 tusen för en vård som inte finns här att få! Dygns pris: omk. 6000 kronor + vård avg/mån. 2480 kronor som vi själva får betala. Så man tycker att man för de stora pengarna kunde få hjälp, eller vad säger ni läsare?
Svar:
Du kanske kan berätta varför du sitter där? Hade de intagna varit återbetalningsskyldiga så kanske rehabliteringstiden varit lite kortare. För 6000:- spänn dygnet och skaft, rullandes år efter år, så finns det en del pengar att göra för den driftige entrepenören. Öppna alternativt boende i Storholmens katakomber?
Skrivet 12 maj 2009 00:26 Till en till som vet. (Ej registrerad)
Det är ganska märkligt att dessa kvinnor med så pass svårt borderlineproblematik får sån uppmärksamhet i media. De allra sjukaste patienterna kommer till RPK, vilket inte framkommer i media. En stor del av diagnosproblematiken ligger i att manipulera, splitta och göra sig själv eller andra illa. Sällan har de tid att tänka på sina medpatienter, det är inte där problemet ligger.
Så sluta dalta med dessa kvinnor. Det är precis vad de vill uppnå.