Lånekris för Timrå IK
Uteblivna pensionsutbetalningar till spelare, kronofogden och obetalda skulder.
Rubrikerna har varit många kring Timrå IK:s ekonomi – nu vänder de sig till kommunen för att ändra säkerheten på sitt lån.
– Vi är bakbundna och det har gjort att vi ibland får likviditetsproblem, säger Christer Ericson och Thomas Johansson i föreningen.
Relaterat
Thomas Johansson.Fotograf: Mårten Englin/ST arkiv
Christer Ericson.Fotograf: Håkan Humla/ST Arkiv
Fakta
Pantbrev
Bevis om att inteckning av ett visst belopp beviljats i viss fastighet. Pantbrev används när fastighetens ägare lämnar fastigheten som säkerhet (pant) för ett lån.
Artikelserie
- TIK-ekonomi
- Timrå IK behöver 15 miljoner kronor 2012-03-28
- Timrå IK gick en match i fullmäktige 2012-03-27
- Kommunen hjälper TIK 2012-03-20
- "Mycket svårt att se att vi går i konkurs" 2012-03-06
- Kommunen säger nej - men vill ändra lånet 2012-03-06
Det hela började när Timrå IK 2003 köpte ishallen och i samband med den affären fick ett kommunalt lån på 45 miljoner kronor.
En summa som idag är 31 miljoner och så långt är allt frid och fröjd.
Problemet för hockeyklubben är att kommunens pantbrev har högsta företrädesrätt, eller om man så vill:
De övriga lånen hos bankerna har sämre säkerhet och det har gjort att föreningen hamnat i en ond cirkel när de allteftersom investerat i anläggningen.
– Totalt har vi satsat upp mot 100 miljoner i ishallen, som i dag har ett bokfört värde på 80 miljoner, säger Christer Ericson, ordförande i Timrå.
– Bankerna har ställt upp bra, men det handlar om kortfristiga lån och det har satt oss i en besvärlig situation, säger klubbdirektör Thomas Johansson.
Bara under perioden maj-januari har föreningen betalat 11 miljoner i amorteringar på dessa kortfristiga lån, vilket i sin tur periodvis påverkar likviditeten. Totalt har föreningen årligen amorteringskostnader och räntor på 17 miljoner kronor.
– Det gör att vi emellanåt har problem att betala spelarnas pensioner i tid och dessutom får leverantörer vänta på pengar, vilket i sin tur ger fördröjningskostnader och ibland också dyrbara krav från kronofogden, säger Christer Ericson.
Timrå IK:s förhoppning är nu att kommunen ska ändra sin pantbrevssäkerhet på 31 miljoner kronor.
– Det handlar alltså inte om att få in nya pengar av kommunen utan enbart om säkerheten på det befintliga lån vi har, säger Christer Ericson och Thomas Johansson.
Kommunstyrelsen behandlade frågan vid sitt februarisammanträde, men kommer inte att ta något beslut förrän den 6 mars. Inför det mötet har ekonomichef Agneta Lindskog presenterat olika förslag, men det blir i slutändan politikerna som avgör frågan.
– För vår del är det viktigt att vi får igenom detta så att vi kortsiktigt kan lösa våra likviditetsproblem och mer långsiktigt bygga upp de ekonomiska musklerna i föreningen, säger Thomas Johansson, som tillsamman med Christer Ericson betonar:
– Den situation vi nu är inne i sliter hårt på alla och tar mycket energi.































Senaste kommentarerna:
Skrivet 23 feb 2012 03:11 Joe (Ej registrerad)
Nä, mina skattepengar ska inte gå till att rädda en dåligt skött idrottsförening.
Men det skulle inte förvåna mig en sekund om det ändå blir så, på bekostnad av t.ex. skolan. Skolan har ju haft köpstopp i typ ett år nu, och går inte en ljusnande framtid till mötes.
Vi verkar få veta hur pass kompetenta ledare Timrå kommun har inom kort...
Skrivet 23 feb 2012 04:36 Kalle kalsong (Ej registrerad)
Brukar man sparka på en liggande är frågan?
ST må ju söka skit att kasta nonstop på Timrå IK .
Skrivet 23 feb 2012 05:40 Mats Andersson (Ej registrerad)
Att omförhandla kortfristiga lån till långfrstiga är helt rätt. Föreningen är och har varit medvetna om lånens verklighet. Trots detta har styrelsen dragit på sig ekonomiskt oansvarigt dyra spelar förvärv. Varit tvungna till detta, för att kunna konkurera på "dansgolvet" tillsammans med sina rivaler, om en elitserieplats.
I första läget behöver inte Timrå kommun ge några kontanta medel till Timrå IK. Men kommunen riskerar att tvingas till detta, beroende på vilka ekonomiska beslut Timrå IK kommer att ta efter det att lånen har placerats om. För att undvika att kommunen`s övriga verksamhet som t ex. skola, vård och omsorg ska var beroende av företaget Timrå IK´s beslut, måste kommunen ha styrelse majoriteten.
Jag önskar Timrå IK all lycka i framtiden.
Skrivet 23 feb 2012 05:45 Lillenallepuh (Ej registrerad)
Detta är resultatet av prestige.
Jag är född och uppvuxen på Alnö en gång på 70-talet, numera Ö-viksbo sedan 20 år.
Sundsvall och Timrå har alltid varit mot varandra och håller hårt i högmodet och prestigen.
Att förlägga elitseriematcher i en avkrok som Timrå, utan närhet till krogar, pubar och dansställen är likamed dödsdömt för laget. Se och lär av kung Foppa med vänner och bygg en ny hall i Sundsvalls centrum...så publiken kan gå på en resturang eller pub och ha förfest och sen gå på hockey!
Vad man än tycker om alkohol och sport tillsammans, så är det det som lockar publik till en elitseriematch (både hemma och bortapublik!)
Vi här i Ö-vik har fattat galoppen...vi kan ju inte lägga Modohockeys hall i Bjästa, heller! =D
Skrivet 23 feb 2012 06:04 JM (Ej registrerad)
lägg ner skiten. Sundsvallsregionen är inte värda ett hokeylag i ES.
Skrivet 23 feb 2012 06:21 Pigge (Ej registrerad)
Som skattebetalare i Timrå kommun blir jag fundersam när kommunalrådet Lindstrand säger att tik är den största reklampelaren för Timrå. Vad är det tik ger för reklam för Timrå, en klubb som inte kan sköta ekonomin, klarar inte av att prestera trots ideliga nyförvärv. Att man trots inkompetent ledning ska få fortsätta sätta sprätt på miljoner och leka direktörer i ett sk. "storföretag", var är den ekonomiska styrningen. När "Linkan" var sportchef hölls det hårt i plånboken, man bytte ut honom mot Nubbe och då fanns det tydligen pengar som inte fanns, ekonomisk doping. Nu ska JAG betala för något gigantiskt misslyckande av inkompetenta ledare som själva kommer stå skadelösa. Se hellre till att skolan får del av de 25 miljonerna. Se till att skolan blir bäst istället, det är GOD reklam.
Skrivet 23 feb 2012 06:38 Lestat (Ej registrerad)
Många här som inte är riktigt läskunniga? De begär inte nya lån utan få omförhandla de lån som redan finns. Det gjorde jag själv med banken igår. Ge dom ett bättre läge att få ordning på sin ekonomi. Sedan har de gjort rejäla amoteringar av sin skuld.
Skrivet 23 feb 2012 07:13 Primal (Ej registrerad)
Med risk för att sälla sig till gnällpellarna här - jag går i alla fall inte på fler matcher ute i Timrå. Det tar hela kvällen om man ska ta sig dit och hem pga alla köer. Det är bara inte värt det, när de spelar så illa som de gör. Låg arenan i Sundsvall kunde jag gå och låg den t.ex nere i hamnen skulle det inte ens ta 10 minuter.
Skrivet 23 feb 2012 07:54 Tji fick du. (Ej registrerad)
Sundsvall (Ej registrerad) skrev:
Hela Sverige skrattar!! Nu har ni snart inget kvar i er illaluktande kommun.
Sundsvall har ju bara skulder nu mer. Många miljarder i eftersatt underhåll av vägar, broar, kajer, byggnader samt en pensionsskuld på några miljarder.
Timrå har betydligt bättre ekonomi än Sundsvall idag.
Skrivet 23 feb 2012 07:56 Blocket (Ej registrerad)
per (Ej registrerad) skrev:
Slå i hop komunerna? Är inte Timrå en förort till Sundsvall???
Sundsvall kan få behålla sina skulder :-)
Skrivet 23 feb 2012 08:29 Larsson (Ej registrerad)
Mohahaha Underbart. Inte en krona ska tas från Sundsvalls Kommun till det där skit laget. Sundsvalls Kommun har redan lagt till 700000kr extra så det måste räcka, kanske dags att få upp ögonen och lägga pengarna på laget i stan i stället där skulle man verkligen behöva det.
Skrivet 23 feb 2012 09:30 Dr Martin (Ej registrerad)
Kalle kalsong (Ej registrerad) skrev:
Brukar man sparka på en liggande är frågan?
ST må ju söka skit att kasta nonstop på Timrå IK .
Det är det som gäller nuförtiden, man skall sparka på de som ligger, se och lär av farbror Reinfeldt.
Skrivet 23 feb 2012 09:44 Timrågubben (Ej registrerad)
Vad håller ni på med, tänk till, Skall ni skriva ner Timrå IK från elitserien.
Låt föreningen få lungn och ro så de kan prestera i kvalet.
Sluta med era problem om att de misslyckas. För till sist vert ni ingenting om hur sanningen ligger. NI BARA TROR OCH VILL TRO ATT NI VET ALLT.
Detta gäller så väl press och alla här på sidan. Jag vet inte heller men hoppas Timrå IK blir kvar här i TIMRÅ och att de spelar i Elitserien i forsättningen.
Skrivet 23 feb 2012 09:45 Fogden (Ej registrerad)
"Problemet för hockeyklubben är att kommunens pantbrev har högsta företrädesrätt"
Vad händer om man omförhandlar? Får banken högsta företrädesrätt och vad innebär det? Tillfaller isladan banken när Timrå IK går i KK?
Då kanske Timrå kommun får köpa tillbaka den "billigt" av banken för ca:150 miljoner, den är ju värderad till 200 miljoner.
Billigast och bäst är att sätta föreningen i KK nu.
Skrivet 23 feb 2012 09:50 Max kritik till Tik (Ej registrerad)
Inte ett enda rött öre, skall tas ur kommunens skattemedelkassa. Kreterier för ett företag är, att de skall klara sin egen ekonomi. Att ha kommunen som mjölkkossa är ju helt befängt.
Vakna Timrå invånare, det är dags att sätta ner klacken och stoppa alla dessa tokerier med -stöd hit & dit- !
Skrivet 23 feb 2012 10:07 Raptor (Ej registrerad)
Hoppas innerligt att det fixar sig, hoppas också att spelarna tar sitt ansvar och ger det de har resten av serien och sen i kvalserien för att hålla laget kvar i es. Västerås har en kille som man värvat och han ger allt för VIK, han anser att man jobbar bra för den klubb man för tillfälligt spelar i, det är den klubben som gäller just nu och inget annat, något för de värvade i TIK att tänka på.
Skrivet 23 feb 2012 10:36 timrå hej (Ej registrerad)
Släpp säkerheten..går TIK i konkurs så får ju ändå kommunen ta hand om hallen för att säkerhetsställa verkasamheten för barn o skola osv!
Alla kommuner som har elitlag hjälper till så gott dom kan. Tänk vilket bra märke TIK är för kommunen..åker dom ur är det katastrof för bygden. Blir somm Björklöven...skynda o hjälp!
Skrivet 23 feb 2012 10:40 timrå hej (Ej registrerad)
Joe (Ej registrerad) skrev:
Nä, mina skattepengar ska inte gå till att rädda en dåligt skött idrottsförening.
Men det skulle inte förvåna mig en sekund om det ändå blir så, på bekostnad av t.ex. skolan. Skolan har ju haft köpstopp i typ ett år nu, och går inte en ljusnande framtid till mötes.
Vi verkar få veta hur pass kompetenta ledare Timrå kommun har inom kort...
dina skattepengar går INTE till detta..kan du inte läsa?? det handlar om att släppa säkerheten,går klubben i konkurs DÅ kanske det handlar om skattepengar. Hallen behövs till skolverksamhet o annan föreningsverksamhet!!!
Skrivet 23 feb 2012 10:59 BH (Ej registrerad)
Jag instämmer helt i "Lillenallepuh:s" inlägg som finns tidigare på denna sida.
Läs o begrunda. Något måste hända nu!!
Skrivet 23 feb 2012 11:22 Valle Valium (Ej registrerad)
Allt detta bottnar i att arenan har en galen placering i sundsvallstrakten. Höll man till inne i stan och slutade tjafsa om bäckar hit o dit så skulle det komma mer publik/mer pengar och problemet vore snart ur världen.
Jämför gärna mot Ö-vik som har ett sämre publikt upptagningsområde i jämförelse med sundsvallstrakten, men mer folk på matcherna.
MoDo har förlagt sin arena inne i Ö-viks city medan Timrås arena ligger avknoppad från sundsvallsområdet där Timrå ingår i periferin.
Tänk marknadsmässigt och överlev!
Skrivet 23 feb 2012 11:40 Bredsandsgubben (Ej registrerad)
Uppenbarligen är det såhär... Det stora misstaget som är roten till allt ont var alltså ombyggnaden av befintlig hall då man ur ett strikt ekonomiskt perspektiv borde byggt nytt där publikunderlaget finns. Utvecklingen har gått i rasande fart senaste åren med stora evenemangsarenor i Västerås, Örebro, Leksand och Växjö för att nämna några. Men inte här! En ny arena centralt i stan skulle gynna både TIK och SHC. Men då MÅSTE vi ha ett elitserielag och ett lag i allsvenskan. Så Timrås fortsatta elitstatus är en angelägenhet för hela hockey-Medelpad oavsett vilket lag man gillar. Ingen vinner på att man ramlar ur eller går i konkurs som en del tycks tro.
Skrivet 23 feb 2012 11:48 Flytta (Ej registrerad)
Flytta arenan in till stan!!!! Hela Sundsvall skulle blomma!!
Skrivet 23 feb 2012 11:48 Funderare (Ej registrerad)
Timrå hej - Bankerna bedömer risken till nya lån så stor så att man vill åt kommunens säkerhet. Vid en konkurs så är kommunens 30 mille säkrade idag. Den säkerheten vill banken komma åt och då är kommunen stor loser med en förlust på > 50 mille. Som motsvarar 150 årslöner lärarårslöner. Fundera på om detta är rimligt!
Skrivet 23 feb 2012 12:22 Lizzard (Ej registrerad)
Valle Valium (Ej registrerad) skrev:
Allt detta bottnar i att arenan har en galen placering i sundsvallstrakten. Höll man till inne i stan och slutade tjafsa om bäckar hit o dit så skulle det komma mer publik/mer pengar och problemet vore snart ur världen.
Jämför gärna mot Ö-vik som har ett sämre publikt upptagningsområde i jämförelse med sundsvallstrakten, men mer folk på matcherna.
MoDo har förlagt sin arena inne i Ö-viks city medan Timrås arena ligger avknoppad från sundsvallsområdet där Timrå ingår i periferin.
Tänk marknadsmässigt och överlev!
Hur fan kunde Tik ha 14000 pers på en match en gång på 70-talet,om det är så svårt att ta sig dit(ja den dan var det ett helvete att ta sig dit pga alla köer),mig veterligen ligger hallen fortfarande kvar på samma ställe.Jag vet för jag var där.För övrigt hade man fullt(ca:11 000 pers) i denna hall ett otal ggr på den tiden.Hur kan det komma sig?Kan det bero på utbudet?Det har ju varit fullt även i E-on arena ett otal ggr.Hur FAN tog dom sig dit?Har man nåt bra att bjuda på så kommer även publiken,så enkelt är det.
För övrigt så är fortfarande Timrå och Sundsvall två olika kommuner.Ö-vik däremot är en kommun,när dom byggde ny hall så var det fortfarande i samma kommun,ungefär som att flytta Gärdehallen till tex Kajen i centrala Sundsvall.
Skrivet 23 feb 2012 12:54 Lennart (Ej registrerad)
Timrå IK sträcker ut handen och får miljoner och åter miljoner.Hur var det för en tid sen då fick man förokåttsmiljoner av vår kommun.Samtidigt som den lilla människans kamratförening får några fjuttiga tusenlappar.Det billigaste är nu att kronofogden griper in så slipper man kvalserienom en tid.""Så länge skutan kan gå "Hick-.
Skrivet 23 feb 2012 13:08 X (Ej registrerad)
Joe (Ej registrerad) skrev:
Nä, mina skattepengar ska inte gå till att rädda en dåligt skött idrottsförening.
Men det skulle inte förvåna mig en sekund om det ändå blir så, på bekostnad av t.ex. skolan. Skolan har ju haft köpstopp i typ ett år nu, och går inte en ljusnande framtid till mötes.
Vi verkar få veta hur pass kompetenta ledare Timrå kommun har inom kort...
timrå hej (Ej registrerad) skrev:
dina skattepengar går INTE till detta..kan du inte läsa?? det handlar om att släppa säkerheten,går klubben i konkurs DÅ kanske det handlar om skattepengar. Hallen behövs till skolverksamhet o annan föreningsverksamhet!!!
Hur stor är risken att det belastar skattebetalarna då ? vid en nedflyttning förmodligen 100%, är stor hazard att släppa säkerheten, vill Timråborna gambla så ? En klubb som har likviditetsproblem mitt under brinnanade säsong måste vara riktigt illa ute, hur kommer det att se ut till sommaren då man bara har utgifter och inga inkomster ?
Skrivet 23 feb 2012 13:52 mickepop (Ej registrerad)
bara att lyssna wikegårds videoblogg så förstår man va klubbmärket är värt idag
:))) så snackar hela hockey sverige..
se till o flytta allt till s-vall så folk kan ta sig till matcherna.
dom har gjort alla fel en klubb kan göra dom sista åren
Skrivet 23 feb 2012 14:32 Fogden (Ej registrerad)
Joe (Ej registrerad) skrev:
Nä, mina skattepengar ska inte gå till att rädda en dåligt skött idrottsförening.
Men det skulle inte förvåna mig en sekund om det ändå blir så, på bekostnad av t.ex. skolan. Skolan har ju haft köpstopp i typ ett år nu, och går inte en ljusnande framtid till mötes.
Vi verkar få veta hur pass kompetenta ledare Timrå kommun har inom kort...
timrå hej (Ej registrerad) skrev:
dina skattepengar går INTE till detta..kan du inte läsa?? det handlar om att släppa säkerheten,går klubben i konkurs DÅ kanske det handlar om skattepengar. Hallen behövs till skolverksamhet o annan föreningsverksamhet!!!
timrå hej: Man måste använda hjärnan ibland också! Kommer Timrås ik ha pengar att amortera nästa år när man spelar i Allsvenskan? knappast.
Stället kommunen upp på den här idiot affären hoppas jag att de ser till att träningshallen fortfarande är i kommunens ägo så att skolorna och konståkningen har tillgång till en hall. Det lär inte vara billigt att hyra av banken.
Hur mycket är en ishall värd utan elitserielag?
Sätt Timrås Ik i KK NU!
Skrivet 23 feb 2012 16:01 Sledgehammer (Ej registrerad)
Bredsandsgubben (Ej registrerad) skrev:
Uppenbarligen är det såhär... Det stora misstaget som är roten till allt ont var alltså ombyggnaden av befintlig hall då man ur ett strikt ekonomiskt perspektiv borde byggt nytt där publikunderlaget finns. Utvecklingen har gått i rasande fart senaste åren med stora evenemangsarenor i Västerås, Örebro, Leksand och Växjö för att nämna några. Men inte här! En ny arena centralt i stan skulle gynna både TIK och SHC. Men då MÅSTE vi ha ett elitserielag och ett lag i allsvenskan. Så Timrås fortsatta elitstatus är en angelägenhet för hela hockey-Medelpad oavsett vilket lag man gillar. Ingen vinner på att man ramlar ur eller går i konkurs som en del tycks tro.
Huvudet på spiken!
Skrivet 23 feb 2012 16:07 Helt rätt (Ej registrerad)
Valle Valium (Ej registrerad) skrev:
Allt detta bottnar i att arenan har en galen placering i sundsvallstrakten. Höll man till inne i stan och slutade tjafsa om bäckar hit o dit så skulle det komma mer publik/mer pengar och problemet vore snart ur världen.
Jämför gärna mot Ö-vik som har ett sämre publikt upptagningsområde i jämförelse med sundsvallstrakten, men mer folk på matcherna.
MoDo har förlagt sin arena inne i Ö-viks city medan Timrås arena ligger avknoppad från sundsvallsområdet där Timrå ingår i periferin.
Tänk marknadsmässigt och överlev!
Lizzard (Ej registrerad) skrev:
Hur fan kunde Tik ha 14000 pers på en match en gång på 70-talet,om det är så svårt att ta sig dit(ja den dan var det ett helvete att ta sig dit pga alla köer),mig veterligen ligger hallen fortfarande kvar på samma ställe.Jag vet för jag var där.För övrigt hade man fullt(ca:11 000 pers) i denna hall ett otal ggr på den tiden.Hur kan det komma sig?Kan det bero på utbudet?Det har ju varit fullt även i E-on arena ett otal ggr.Hur FAN tog dom sig dit?Har man nåt bra att bjuda på så kommer även publiken,så enkelt är det.
För övrigt så är fortfarande Timrå och Sundsvall två olika kommuner.Ö-vik däremot är en kommun,när dom byggde ny hall så var det fortfarande i samma kommun,ungefär som att flytta Gärdehallen till tex Kajen i centrala Sundsvall.
Helt rätt skrivet! Problemet är bara att nu har dom inget bra att bjuda på där ute längre. Tiderna förändras. Och vi med dom, annars är det godnatt.
Skrivet 23 feb 2012 16:39 Mixx (Ej registrerad)
Man bantade spelarbudgeten med 10% inför året, och har dessutom under säsongen släpt iväg dyra stjärnspelare som Hirshoviz, Pikkarainen och Vampola och endast köpt in några nya dussinspelare som ersättare. Ändå har man likvida problem? Får inte ihop hur de budgeterat?
Skrivet 23 feb 2012 17:06 JanneH (Ej registrerad)
Tror ni att det är gratis att bara smälla upp en jätte arena i svall? Som fd Alnöbo och numera boendes i Stockholm så tycker jag vi börjar med att se till att få behålla Timrå i ES och SHC i allsvenskan och sedan kanske man kan fundera på att göra ett joint venture av det här med arena mellan TIK, SHC, Svalls kommun samt Timrå kommun och planera in en ny arena i centrala Svall. Dags att släppa på rivirpinkandet. Så länge Timrå IK heter Timrå IK så är det väl reklam för Timrå kommun även om de spelar i Svall. Ja under förutsättning att de inte spelar som i år då förstås...
Skrivet 23 feb 2012 17:28 Bettan (Ej registrerad)
per (Ej registrerad) skrev:
Slå i hop komunerna? Är inte Timrå en förort till Sundsvall???
Jo,precis som Njurunda, som är lika stor som Timrå ungefär.ca 17-18000 innevånare.
Skulle någon Njurundabo kunna tänka sig Njurunda som egen kommun idag??
Knappast troligt.
Sundsvall/Timrå har hundratals miljoner att spara på en sammanslagning.
Har Vi råd avstå??Hundratals miljoner till annat istället....
Bettan
Skrivet 23 feb 2012 19:51 påläst (Ej registrerad)
Pigge (Ej registrerad) skrev:
Som skattebetalare i Timrå kommun blir jag fundersam när kommunalrådet Lindstrand säger att tik är den största reklampelaren för Timrå. Vad är det tik ger för reklam för Timrå, en klubb som inte kan sköta ekonomin, klarar inte av att prestera trots ideliga nyförvärv. Att man trots inkompetent ledning ska få fortsätta sätta sprätt på miljoner och leka direktörer i ett sk. "storföretag", var är den ekonomiska styrningen. När "Linkan" var sportchef hölls det hårt i plånboken, man bytte ut honom mot Nubbe och då fanns det tydligen pengar som inte fanns, ekonomisk doping. Nu ska JAG betala för något gigantiskt misslyckande av inkompetenta ledare som själva kommer stå skadelösa. Se hellre till att skolan får del av de 25 miljonerna. Se till att skolan blir bäst istället, det är GOD reklam.
Håller med ! , vilken reklam , och skjuter kommen in mera pengar i detta , vilket lyder under offentlig handling , så är det nog dags att läsa alla "övriga upphandlingar " inom t.e.x Skola och äldrevården ..
Men Lindstrand och co. tror väl att dom varar förevigt ? finnes dock träd som stått 200 ÅR och dagmar tog dessa
Man kan INTE handla för pengar man INTE har .. som nån sa ... ring lyxfällan :)
Skrivet 23 feb 2012 20:40 frasse (Ej registrerad)
Sorry Timrå IK tärningen är kastad och det finns inget att göra. Sen måste ni förstå att smäda Gif och s-vall hockey i ren desperation blir bara löjligt från eran sida. Vuxna människor väx upp och inse faktum. Om ett företag / hockeylag inte drivs på rätt sätt blir det KK lev med det.Jag har inget emot Tik som lag men ser hellre att GIF får alla sponsorer då den sporten är större och finns i Sundsvall. Och sluta använda uttrycket FORZA finns inte så många kopplingar till Italien i Timrå eller?????
Skrivet 23 feb 2012 22:36 Cristoffer (Ej registrerad)
Vad är det med många Sundsvallsbor vet inte om det är av avund eller annat?Jobbigt när lillebror lyckas spela i Elitserien? Verka finnas ett klart behov att klampa ner på Timrå IK och Timrå kommun så fort det blir motgång? Upplever inte att Timrå gör det samma mot Sundsvall Hockey t.ex. Jag vet inte om majoriteten är dyslektiker heller eller allmänt förslappade, som jag kan läsa så ska inte kommunen gå in med pengar utan ändra säkerheten för lånet? Tycker det är sjukt irriterande att människor ska vara så hatiska och egocentriska istället för att glädjas och hjälpa andra människors intresse.
Skrivet 24 feb 2012 08:56 Fogden (Ej registrerad)
Cristoffer (Ej registrerad) skrev:
Vad är det med många Sundsvallsbor vet inte om det är av avund eller annat?Jobbigt när lillebror lyckas spela i Elitserien? Verka finnas ett klart behov att klampa ner på Timrå IK och Timrå kommun så fort det blir motgång? Upplever inte att Timrå gör det samma mot Sundsvall Hockey t.ex. Jag vet inte om majoriteten är dyslektiker heller eller allmänt förslappade, som jag kan läsa så ska inte kommunen gå in med pengar utan ändra säkerheten för lånet? Tycker det är sjukt irriterande att människor ska vara så hatiska och egocentriska istället för att glädjas och hjälpa andra människors intresse.
Det är en sak att kunna läsa och en sak att fatta vad som står. Det står i klartext att inga nya pengar skall tillföras men man skall avsäga sig rätten till ishallen vid en KK.
Nu när Timrås IK med största sannolikhet spelar i Allsvenskan nästa år om man lyckas undvika KK, då tror jag att kommunen har insett att de 31 miljonerna kommer bokföras på blåskontot. Men går man i KK så får man i alla fall en kommunal ishall.
Omförhandlar man lånen får banken ishallen och det kommer inte att bli billigt att hyra eller köpa tillbaka den.
Timrå är känt för två saker hockey och väldigt låga studieskulder, nu hoppas jag att du, zwempa, Lestat och timrå hej. fattar vad det innebär att släppa ishallen som säkerhet.
Skrivet 24 feb 2012 10:40 Janne (Ej registrerad)
Jag har läst artikeln om TIK och deras behov av lån, utan att finna något om kommunal sponsring. Därför har jag mycket svårt att förstå flertalet av kommentarerna. Vad TIK vill är att förändra pantbreven för att kunna använda dem som säkerhet vid lån via banker, det är ju på inget sätt en kostnad för kommunen men det ger laget en chans att förbättra sin ekonomi genom lägre räntor vid banklån när man kan använda sig av pantbrev som säkerhet. Det är så man gör seriösa upplåningar. i dagsläget är klubbens lån kortfristiga med mycket hög ränta, pengar som annars skulle kunna användas inomTIK för ett lyft.
Skrivet 24 feb 2012 10:48 TIKARE-62 (Ej registrerad)
Ja du"Primal" Om din resa hem tar hela kvällen,då måste jag få fråga en sak.Tar du då rundan över Härnösand ?? Jag tar bilen varje gång till match.Tuff på parkeringen då jag gjärna vill långt fram.Står oftast kvar en liten stund efteråt.Och har inga som helst problem med att snabbt ta mig hem.Jag skulle kunna lära ut några bra trix;)) !! Ställ nu upp för laget i Kvalserien.Du behövs !!!
Skrivet 24 feb 2012 19:34 Olof Ur-Timråbo (Ej registrerad)
Debatten behövs hyfsas till här. Att Timrå IK "måste" flytta till Sundsvall är lögn och förbannad dikt(önsketänkade ifrån förstadens,sedermera genomfartsleden Sundsvalls invånare, när högbron är klar = spökstaden Sundsvall). Fakta:- Leksands IF har spelat 53 säsonger i högsta serien, varav 29 i elitserien. man har 4 SM- guld, och juniorlaget blev svenska mästare 2010. Hur många bor i Leksand? Svar:- 5984 personer. I Timrå 18 883. Där föll Erat svammel om att en flytt är ett måste. Önskas något mer innan kassan stänger , eller? Sen att kommun inte ska ghe en spänn till den enormt misskötta föreningen, ja det är en annan sorglig historia det...
Skrivet 24 feb 2012 20:05 TIKARE-62 (Ej registrerad)
Bra där "Olof Ur - Timråbo" Huvudet på spiken ;)))
Skrivet 25 feb 2012 09:03 Fogden (Ej registrerad)
Olof Ur-Timråbo (Ej registrerad) skrev:
Debatten behövs hyfsas till här. Att Timrå IK "måste" flytta till Sundsvall är lögn och förbannad dikt(önsketänkade ifrån förstadens,sedermera genomfartsleden Sundsvalls invånare, när högbron är klar = spökstaden Sundsvall). Fakta:- Leksands IF har spelat 53 säsonger i högsta serien, varav 29 i elitserien. man har 4 SM- guld, och juniorlaget blev svenska mästare 2010. Hur många bor i Leksand? Svar:- 5984 personer. I Timrå 18 883. Där föll Erat svammel om att en flytt är ett måste. Önskas något mer innan kassan stänger , eller? Sen att kommun inte ska ghe en spänn till den enormt misskötta föreningen, ja det är en annan sorglig historia det...
Jag kan inte se något Leksand i Elitserietabellen de senaste åren!
Skrivet 25 feb 2012 10:35 Olof UrTimråbo (Ej registrerad)
Olof Ur-Timråbo (Ej registrerad) skrev:
Debatten behövs hyfsas till här. Att Timrå IK "måste" flytta till Sundsvall är lögn och förbannad dikt(önsketänkade ifrån förstadens,sedermera genomfartsleden Sundsvalls invånare, när högbron är klar = spökstaden Sundsvall). Fakta:- Leksands IF har spelat 53 säsonger i högsta serien, varav 29 i elitserien. man har 4 SM- guld, och juniorlaget blev svenska mästare 2010. Hur många bor i Leksand? Svar:- 5984 personer. I Timrå 18 883. Där föll Erat svammel om att en flytt är ett måste. Önskas något mer innan kassan stänger , eller? Sen att kommun inte ska ghe en spänn till den enormt misskötta föreningen, ja det är en annan sorglig historia det...
Fogden (Ej registrerad) skrev:
Jag kan inte se något Leksand i Elitserietabellen de senaste åren!
-Inte Sundsvall heller, nej Sundsvall har ju inte gjort ett enda elitserienedsläpp någonsin i historien.. Ynkedom och en skamfläck för Sundsvallsborna förstås. Rena skämtet. Ni är dock mer än hjärtligt välkomna ut till Timrå för att se och lära hur den ädla sporten ska spelas, ty i Timrå finns traditon, historia, och levande hockeylegender. Anrik förening och känd över hela hockeyvärlden. Vi Timråbor är stolta.... Angående Leksand så är har man en enorm ungdoms/juniorverksamhet, och vann J-SM 2010. Framtiden är därmed tryggad. A-laget har varit nära att gå upp i elitserien flera år på raken , men, missat på mållinjen. Leksand kan vara tillbaka säsongen 2011/2012. Vilka spelar Sundsvall mot nästa säsong? Kovland, Järpen, eller Brunflo???
Skrivet 25 feb 2012 13:15 Fogden (Ej registrerad)
"Angående Leksand så är har man en enorm ungdoms/juniorverksamhet, och vann J-SM 2010. Framtiden är därmed tryggad"
Då har man tydligen lyckats med något som ingen annan svensk klubblyckats med!
Tänk att skriva livstidskontrakt med sina juniorer, Tänk om Timrås IK hade lyckats med det! Zäta, Strålman, Päjäärvi, Lander i dagens TIK!
Själv tror jag att Leksand skulle lyckas ta sig tillbaka till Elitserien om de flyttade till Stockholm.
Skrivet 26 feb 2012 19:35 Osportslig (Ej registrerad)
Vore tjänstefel att ta skattebetalnas pengar till att betala lån som indirekt använts för att köpa spelare.Kan inte vara kommunens syfte att betala ockerlöner till en klubbverksamhet. Varför speler de inte ideellt precis som vi andra får arbeta i ideella föreningar? Vad har Timrå IK bidragit med till kommunen?
Kommunens pengar bör användas på ett sätt som stöttar och hjälper invånarna i kommunen. Särskilt de arbetslösa, sjuka och svaga.
Skrivet 26 feb 2012 22:35 timrå hej (Ej registrerad)
Osportslig (Ej registrerad) skrev:
Vore tjänstefel att ta skattebetalnas pengar till att betala lån som indirekt använts för att köpa spelare.Kan inte vara kommunens syfte att betala ockerlöner till en klubbverksamhet. Varför speler de inte ideellt precis som vi andra får arbeta i ideella föreningar? Vad har Timrå IK bidragit med till kommunen?
Kommunens pengar bör användas på ett sätt som stöttar och hjälper invånarna i kommunen. Särskilt de arbetslösa, sjuka och svaga.
Läs Jannes kommentar ovan..! Vissa som skriver kan tydligen inte läsa o fatta!!
Skrivet 27 feb 2012 17:26 F (Ej registrerad)
Jag är så trött på att betala skatt till sådan här skit. Hoppas man inte låter mer skattemedel gå åt till detta!
Skrivet 28 feb 2012 11:40 Arne (Ej registrerad)
Det finns ingen anledning att jag skall subventionera TIK. Det är att betrakta som vilket företag som helst. Spelarna har lön för att "ha roligt". Vad är det för sport kvar i det upplägget? Inte ens från Timrå är de heller utan "inköpta" från lite överallt - utrikes till och med. Vad var det de kallade Malmö - "hockeyhororna" - de var köpta allihopa. Går inte ekonomin ihop så får man väl rationalisera, spela för skojs skull eller lägga ner.
Skrivet 28 feb 2012 23:47 Kanon (Ej registrerad)
Olof Ur-Timråbo (Ej registrerad) skrev:
Debatten behövs hyfsas till här. Att Timrå IK "måste" flytta till Sundsvall är lögn och förbannad dikt(önsketänkade ifrån förstadens,sedermera genomfartsleden Sundsvalls invånare, när högbron är klar = spökstaden Sundsvall). Fakta:- Leksands IF har spelat 53 säsonger i högsta serien, varav 29 i elitserien. man har 4 SM- guld, och juniorlaget blev svenska mästare 2010. Hur många bor i Leksand? Svar:- 5984 personer. I Timrå 18 883. Där föll Erat svammel om att en flytt är ett måste. Önskas något mer innan kassan stänger , eller? Sen att kommun inte ska ghe en spänn till den enormt misskötta föreningen, ja det är en annan sorglig historia det...
15338 personer bor i Leksands kommun inte 5984. Leksands ishall har nog alltid varit förhållandevis stor jämfört med andra lags arenor från den serie man spelat i. Det går inte komma ifrån att det är publiken som till en stor del gör det möjligt att köpa bra spelare. Eon arenan (inkl. parkering med utfarter)är alldeles för liten för att man i längden skall kunna konkurera mot dom andra elitserielagen. Alla bygger ju större och mordernare arenor som gör det attraktivare att se matcherna. Det är bara inse att är man inte hockeyfanatiker så åker man inte 1 ½ mil för att sedan sitta fast i en bilkö. Om det också är 10-20 minus ute gör det inte attraktivare så då blir det att se matchen hemma i soffan. Hur många av åskådarna kommer från Timrå respektive Sundsvalls kommun?
Skrivet 29 feb 2012 19:52 Olof UrTimråbo (Ej registrerad)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Leksand -Ursäkta, ursäkta, det bor visst bara 5 934 personer i Leksands kommun, enligt Wikipedia.... Med den retoriken ska Sundsvalls kommun ha 4- 5 elitserielag i ishockey. Jo tjena....