Ledare: Avgå Ewa Söderberg
Relaterat
Ditt förtroende är förbrukat. Bland allmänheten, inom oppositionen, hos personalen vid Sundsvalls sjukhus och – gissningsvis – till stor del i ditt eget parti.
Turerna kring nedskärningarna vid Sundsvalls sjukhus börjar mer och mer likna en nyårsrevy. När förre landstingsdirektören Sara Ekström, vägrade följa Ewa Söderbergs order att avskeda sjukhusdirektören Margareta Rödén, fick Sara Ekström sparken. Ewa Söderberg beordrade då tillförordnade landstingsdirektören Lars Bohlin att kicka Margareta Rödén och Bohlin verkställde.
Nu anställdes i all hast Sigbjörn Olofsson som sjukhusdirektör i Sundsvall. Formellt gjordes detta av Lars Bohlin, men i praktiken skedde det på direkt order av Ewa Söderberg. Sigbjörn Olofsson fick dessutom ett märkligt avtal. Detta innebär att han oavsett om han blir kvar i Sundsvall eller inte, kan kvittera ut 140 000 kronor i månaden fram till år 2014.
Det fullständiga haveriet inleds när Sigbjörn Olofsson nyligen anställde en personalchef på konsultbasis för 13 000 kronor per dag plus omkostnader. Personalchefen heter IngMari Bäcklin och är personligen bekant med Sigbjörn Olofsson. Den verkliga bomben briserar när det visar sig att Bäcklins rykte inte är det bästa. Hon är nolltaxerare och har förekommit vid ekonomiska tvistemål vid inte mindre än sju tillfällen sedan 2001. Den allvarligaste domen gäller förhållandet att hon använt sin arbetsgivares kontokort för sina egna inköp. Är inte måttet rågat nu?
När vi samlar ihop trådarna i denna buskis löper de tydligt upp till Ewa Söderbergs hand. Jag är visserligen rätt övertygad om att hon, sin vana trogen, kommer att skylla på landstingets tjänstemän. Men frågan är om det fungerar denna gång. Eller skall Ewa Söderberg ta till favoritargumentet, att allt är regeringens fel?
Nu snurrar väl ändå karusellen lite för fort. Accepterar socialdemokratin i Västernorrland verkligen detta. Är det Ewa Söderberg som skall vara vallokomotiv för S i höstens landstingsval?
Det måste sägas igen. Besparingar måste göras i landstinget och i sjukvården. Men det finns grader i helvetet när det gäller hur saker skall ske. De som genomför förändringar måste ha förtroende. Vilket förtroende finns kvar för Ewa Söderberg, Sigbjörn Olofsson och IngMarie Bäcklin?
Jag vill helst av allt se en ny politisk majoritet i landstinget efter valet. Kan då en sådan göra bättre ifrån sig?
Ja, det kan rimligtvis inte gå sämre.






























Senaste kommentarerna:
Skrivet 3 feb 2010 20:47 MS (Ej registrerad)
Nu MÅSTE det bli en demonstration här i Sundsvall där vi kräver Ewa Söderberg och hennes anhangs avgång, kan fransmännen demonstrera måste väl vi också kunna. Sedan kan man ju undra hur kommunledningen tror att man skall kunna göra Sundsvall attraktivt för inflyttning med dess nu dåliga rykte både då det gäller skola och sjukvård.
Bra gjort ST fortsätt gräva i detta.
Skrivet 3 feb 2010 20:56 ullis (Ej registrerad)
tack ST för all info.
fortsätt med detta.
Skrivet 3 feb 2010 20:59 Trött på politiker (Ej registrerad)
Ha ha ha... (S)ossarna i Västernorrland... vilka hycklare... Först... sammanträde i Härnösand för att för att"snacka ihop sig"... efter 4,5 tim sammanträde... en pressrelease... VI HAR FULLT FÖRTROENDE FÖR VÅRA LEDAMÖTER I LANDSTINGET!
Dagen efter och BOMBEN Bäcklin med Toblerone X 500.000!
Vad säger DU Ewa Söderberg (S)... En Måååna gånger 500.000...
Vill DU gå till historien som Måååna X 500.000 eller en politiker som till slut insåg sina misstag och tog konsekvensen av dessa?
Skrivet 3 feb 2010 21:04 moderat stockholmare (Ej registrerad)
Som man sår får man skörda. Ni, röda västernorrlänningar, klagar på Ewa Söderberg, men det är ju ni själva som har valt henne! Rannsaka er själva! Kanske dags att spotta ut den röda modersmjölken!!!
Skrivet 3 feb 2010 21:09 Anställd inom psyk (Ej registrerad)
Helt rätt avgå nu Ewa, Ditt förtroende är förbrukat, vad svarar man till pat. med psykiska problem när de har funderingar på vad det är som händer på Sundsvalls sjukhus nu? De har redan sedan tidigare en hel del problem! Du Ewa med gänget, ser nu till att skapa en större oro ångest för bla. denna pat.grupp! Man måste säga som det är, som behandlare. Tack ST!
Skrivet 3 feb 2010 21:12 Länge leve Västernorrland (Ej registrerad)
LÖRDAG 6 februari kl 12.00. Stora torget i Sundsvall, kom och visa din avsky för vad landstingsledningen håller på med. OBS! det är partioberoende så lämna era färger hemma.
Skrivet 3 feb 2010 21:15 Läkare på sjukhuset (Ej registrerad)
Trodde i min enfald att socialdemokraterna skulle krypa till korset igår i Härnösand och medge sina fel för att kunna rädda nästa val, men istället gräver man sin grav ännu djupare. Hur dum får man vara?
Håller med om att Sigbjörn sannolikt vill utlösa sin fallskärm nu och därför tog hit Bäcklin. Han har ju arbetat med henne tidigare och ingen kan inbilla mig att han inte känt till hur mycket Toblerone hon köpt runtom i världen.
Nu har fru Söderberg definitivt lyckats skjuta sig i huvudet.
Skrivet 3 feb 2010 21:40 mickepop (Ej registrerad)
hela styrelsen ska avgå..sossarna håller varandra om ryggen..
visa detta när ni röstar
Skrivet 3 feb 2010 21:42 Kenneth Jansson Timrå (Ej registrerad)
Är det inte dax att ta fram den gamla trogna skampålen och ställa den på torget? Ett mer passande straff för vissa som tror att dom kan göra och bete sig hur dom vill finns nog inte. Tänk att äntligen kunna gå ner till torget och träffa dessa personer och få höra deras version av allt som hänt.
Istället för att bara läsa om deras eskapader. Ibland tror man inte att det är sant, finns det människor som tror att dom kan komma undan med vad som helst. Därför skulle det vara kul att se dom in live så att säga.
Säger bara att om dom som avskaffade skampålen hade vetat att det skulle födas människor som utan skrupler kan bete sig och göra som dessa har gjort så hade skampålen funnits kvar i svensk lagstiftning
Skrivet 3 feb 2010 21:58 Megan (Ej registrerad)
Vart ligger det övergripande ansvaret inom Landstingen.
Jag har skrivit till socialdepartementet o påtalat dessa ofantligt idiotiska beslut o då va inte det sista med personalchefen med. I det svar som jag har fått så förklarar man att socialministern tyvärr INTE kan gå in o ha någon åsikt om enskilda landsting - då blir det ministerstyre o det får enligt lag inte förekomma.
Om vi väljare har gjort ett så fatalt misstag (känner mig ej delaktig) så att vi röstat på fel personer Kan det då vara så att vi får bita i det SURA äpplet???
Skrivet 3 feb 2010 22:02 Konsult (Ej registrerad)
Inte vet jag, men det synes lite märkligt att betala 50 miljoner + hur mycket till ? för konsulttjänster för att spara 237 miljoner, normalt brukar sådana konsulttjänster ligga runt 10% av insparad kostnad. vilket kan vara rimligt.
Skrivet 3 feb 2010 22:11 Fredrik (Ej registrerad)
ÄNTLIGEN !
Det är inte så att jag håller med dig Magnus Erixon, men denna gång slår du huvudet på spiken. Timmen är slagen Ewa Söderberg. Vi, Sundsvallsbor, har inte råd att ha dig vid rodret längre. Det enda som du lyckats med är att samla majoriteten av medborgarna mot Socialdemokraterna.
Skrivet 3 feb 2010 22:21 blå stockholmare (Ej registrerad)
Delar i princip Magnus Erixons synpunkter, men tycker han riktar kritiken åt fel håll. Vill också ha en annan regim, men tydligen vill inte merparten av västernorrlänningarna det. Man röstar rött...gnäller över vad man fått.....röstar ånyo rött....gnäller över vad man fått....Nej, Magnus Erixon, klaga inte på Ewa Söderberg... ifrågasätt i stället västernorrlänningarna!!!
Skrivet 3 feb 2010 22:45 F.d.landstingsanställd läkare (Ej registrerad)
Heja Ewa
Landstinget har ingen ledning - bara ett miserabelt VANSTYRE!!!!!
Träffsäkerheten att rekrytera odugliga chefer verkar den enda kunskap man har.
Mantecs styrelsordförande är en svindlare, men vad är då den nya personalchefen i Sundsvall?
Mer än hög tid för alla att byta parti och att byta ut Ewa o kompani.
Minns i september....
Skrivet 3 feb 2010 22:48 sara (Ej registrerad)
Saklig och bra artikel. Som gammal vänsterperson brukar jag inte alltid ha anledning att instämma med dej men den här gången gör jag det verkligen. Jag vet inte om ett alliansstyre hade gjort den här omställningen utan att vi klagat men anledningen till att jag kommer att lämna vänsterfästet vid nästa val är framförallt insikten om hur makt korrumperar när den blir för självklar. Jag tror att vänsterns mångåriga styre gjort att makten ärvts av generationer och blivit likt ett kungahus. Dom som sitter vid makten har gjort det så länge att det viktigaste för dom blir att behålla den för dom har inga jobb att gå tillbaka till eftersom man oftast saknar utbildning för ett vanligt yrke. ES som sjukv bitr. Dom jobben är ju avskaffade o lägsta utb inom vården är usk och dom tjänsterna är ju få. Anita B som fotvårdare....Martin Johansson svetsare....kan han det numer. Knappast. Osv...Slutsats - det är inte hälsosamt med soc demokratin i dag. Har blivit lite av maffiafamiljer.
Skrivet 3 feb 2010 22:51 L-Å (Ej registrerad)
Håller med Magnus Erixon i en del saker.Men inte att det behövs nytt folk i landstinget.Landstinget måste läggas ner,det är bara en penningslukande kvarleva från medeltiden. Sjukvård ska inte drivas av maktgalna politiker utan av dugligt folk som har något innanför pannbenet.
Skrivet 3 feb 2010 22:53 CE (Ej registrerad)
Alltså det här är ju helt fruktansvärt hur allt har skötts!!! Janne Josefsson borde gräva i den här soppan!! Skulle nog bli ett smaskigt repotage!!
Skrivet 3 feb 2010 22:53 Ike (Ej registrerad)
Dags att polisanmäla Ewa med anhang för bedrägeri!
Kan fallet vara tydligare?
Inkompetens kan man inte anmäla någon för, men det vore bra i detta fall!
Avgå Ewa, ta Lars Bohlin med dig, låt Sigbjörn räkna gem i en skrubb utan fönster! Nått ska vi få ut av hans arvode i varje fall!!!!
Fy faaaaan vilken röta!
Skrivet 3 feb 2010 22:58 SZ (Ej registrerad)
Har landstingspolitikerna bjudit in dessa pirater att plundra landstinget istället för att "spara"???
Håller med Magnus - AVGÅ EWA men ta med dig den "inre kretsen"
Skrivet 3 feb 2010 22:59 grinder (Ej registrerad)
Bra Erixon att du kräver detta som tusentals västernorrläningar redan gjort!
Nytt styre, ett samlat politierkår iaf fram till valet i september.
Nu trycker vi på i ett "enat" samförstånd!!
Skrivet 3 feb 2010 23:03 Mångårig insikt (Ej registrerad)
Vill bara harangera Sara! Första röda västernorrlänning med insikt! Hurra!!!
Skrivet 3 feb 2010 23:05 Protes-(tant) (Ej registrerad)
Sign Blå Stockholmare har så rätt !!
De röda vänsternorrlänningarna höjer nu sina röster mot landstingsspektaklet som pågår inför ögonen på oss. Men låt oss än en gång påminna om att de är dessa illröda vänsternorrlänningar som själva under många årtionden röstat fram dessa sossar.
När man läser all galla från de röda vänsternorrlänningarna blir man förvånad att det skall behöva gå så långt innan de inser sitt misstag. Hur tänkte man innan ??
Lst underskotten i Vänsternorrland har ju funnits i många år.
Att man nu skriker och väsnas mot de sossar de själva valt är ju en sak men har de egentligen i grunden övergivit sin röda tro ??
Skulle inte tro det !!!
Nu tycker jag att alliansen bör besinna sig och verkligen tänka sig för om de verkligen vill ta över makten efter detta mångåriga vansinne. Är det värt makten att försöka städa upp efter sossarna ??
Låt sossarna först städa upp efter sig annars blir alliansen en del av problemet och de röda återtar makten vid valet 2014.
Skrivet 3 feb 2010 23:09 grinder (Ej registrerad)
Hela gänget som stödde Ewa S i gårdagens möte bör krävas att avgå... utan pardon.
Gott job från ST att få fram fakta och redovisa dessa! Fortsätt... det finns säkert mer som är stolligt denna ledarskap!
Skrivet 3 feb 2010 23:16 Alliansröstare (Ej registrerad)
Helt rätt. Stora Torget i Sundsvall, lördag 6 feb 12.00. Be there!
Men det finns fler torg i Västenorrland. Ni som bor i Härnösand, Kramfors, Sollefteå, Ö-vik, Timrå och Ånge. Visa också ni ert missnöje inför denna totala inkompetens, maktfullkomlighet, olaglighet och medborgarförakt. Politisk ledning och högsta sjukhusledning inkl konsulter måste bort. Nu. In med vanliga sunt agerande politiker och ledare och till normala lönenivåer.
Skrivet 4 feb 2010 00:02 GranneMedGud (Ej registrerad)
Man bir svettig. Heders åt ST som inte tappar fokus. Det är väl självklart att det nu krävs politiska avångar såväl som tjänstemannadito. Långt framskriden cancer samtalar man inte bort, den skär man bort!
Skrivet 4 feb 2010 00:52 Amen! (Ej registrerad)
Klockrent Magnus och bra gräv av ST. Tidernas största svindel sker helt i dagsljus utan vapen eller helikoptrar - 50 miljoner! Mantec har kostat ca 100 tjänster inom landstinget helt i onödan. Mönstret börjar klarna, de personer som anlitat Mantec har senare belönats med en tjänst inom koncernen. Se Sven Kågevall tidigare VD för BAE Hägglunds som exempel. Undrar när Ewa Söderberg och Lars Bohlin börjar sin anställning? Eller har dem fått personliga bankkonton i Schweiz? Margareta Röden gick inte att köpa så hon var tvungen att röjjas ur vägen. De politiker som anlitat Mantec har haft full vetskap om kostnaderna, det har inte skett av misstag eller okunskap. Bura in vederbörande för grov stöld och förskingring av Landstingsmedel. Och utred misstanke om mutbrott genom en razzia mot Mantec a´la Pirate Bay.
Till alla landstingsanställda: Bojkotta Sigbjörns infomöten - låt honom stå och mässa i en tom lokal. Och alla Komunalare - välj en ny sektionsordförande som vågar stå upp för er ...
Skrivet 4 feb 2010 01:23 Brainstorm (Ej registrerad)
Exakt, AVGÅ och ta resten av björnligan med dej. Innan ni lämnar placet, så kan ni få arbeta med att handskura alla kulvertar, med den lönen inget gnäll, tack o hej ! BRA ST
Skrivet 4 feb 2010 02:24 Salavat (Ej registrerad)
Till ST, Fler intervjuer med Våra Politiker, sätt press, Låt dom ta offentlig ställning,
Skrivet 4 feb 2010 05:41 Doktor No (Ej registrerad)
Det är bara att avgå Ewa Söderberg! Hela landstinget luktar mygel och nepotism. Det liknar ett gammalt öststatsland i struktur och uppbyggnad. Rensa upp i alla led och starta upp i ny regi!
Skrivet 4 feb 2010 06:04 elef (Ej registrerad)
Lugn alla sundsvallsbor det är inte långt till valet då åker eva o benny då kan benny börja att svetsa igen det enda han duger till.Ang eva så det enda jobb hon kan få det är inom partiet för ute på arbetsmarknaden kan väl ingen anställa henne , men det är klart det hon kan väl bli hembiträde hos sigbjörn putsa skor
och tvätta fötter bland annat.
Skrivet 4 feb 2010 07:11 L-G (Ej registrerad)
Gör som jag gjort, kontakta TV'programmet Kalla fakta. Dom tar gärna upp hela denna "Soppa" i sitt program. Men vill att fler hör av sig till programmet, så att dom kan känna att frågan är viktig för många och intresant för ännu fler.....
Kalla Fakta brukar kunna gräva en hel del i maktens korridorer.
Skrivet 4 feb 2010 07:34 KO (Ej registrerad)
Snacka om dåligt omdömme att anställa sjukhusdirektör som förordar att anställa en brotsling i Lanstinget, vem bär ansvaret till den här röran.
AVGÅ SAMTLIGA SOM ÄR INBLANDAD I DENNA RÖRA
Skrivet 4 feb 2010 07:34 Cyklisten (Ej registrerad)
Jag har röstat på sossarna sedan jag fick rösträtt och jag är 56 år gammal - men nu är det slut med det . Om inte Söderberg försvinner från sin post omedelbart så hoppas jag att många fler följer mitt exempel. Låt några andra få chansen att styra i landsting och kommunen.
Skrivet 4 feb 2010 07:55 avgå Ewa S (Ej registrerad)
Tack ST för ett bra jobb under hela januari. Man inser hur viktigt det är med media!
Snart kommer väl också konkurrensverkets rapport över upphandlingen.
Början på såpan är svågerpolitik Jan Sundqvist, Kårevall och Mantec, Är Elvy inblandad också? Dom lyckades sol och våra hela landstingsledningen med ett blufföretag utan referenser!
Skrivet 4 feb 2010 08:05 f.d. stolt svensk (Ej registrerad)
Hur kan (S) sluta upp bakom sina företrädare i landstinget med Ewa Söderberg i spetsen. Gör ni det även fortsättningsvis, trots allt som kommit fram i denna härva. Ewa Söderbergs agerande tyder på okunnande och en makt fullkomlighet som är total. Hur kan ni som parti försvara dessa fallskärms avtal och helt och hållet blunda för att ekonmiska brottslingar anlitas. I en upphandling som går rätt till skulle detta inte ha skett. Nu spelar det ingen roll vilket parti som Ewa företräder, utan nu gäller det hederligheten inom den svenska politiken. Avgå ni som såg till att koka denna soppa, ni har verkligen förgiftat tron på landstingspolitiken.
Skrivet 4 feb 2010 08:18 Hans (Ej registrerad)
Det är tur att man är Sverigedemokrat ,Så man slipper att skämmas.
Skrivet 4 feb 2010 08:26 Sten (Ej registrerad)
Nu får det i alla fall vara nog. Se till att, det man kallar den inre kretsen på Landstinget i Härnösand, avskedas med omedelbar verkan och utan fallskärmar. Nästa steg blir att se till att Landstingen läggs ner. Gå sedan till val i höst men glöm inte alla dessa affärer
Skrivet 4 feb 2010 08:30 RIW (Ej registrerad)
Det faktum att hon fortfarande sitter kvar stärker bara bilden av hennes inkopetens, arrogans och brist på sunt förnuft !
Skrivet 4 feb 2010 08:42 Marcus (Ej registrerad)
Jag är imponerade av hur Sundsvall Tidning samt i viss mån även MittNytt hanterat denna fråga. Mycket bra jobbat! Det finns säkert mer skit under mattorna i landstingshärvan så fortsätta gräva. Instämmer för övrigt med Magnus Erixon i att Ewa Söderberg måste avgå. Nästa steg bör vara att någon rättskaffens person kommer in och sanerar i härvan. Kasta ut Ewa, Mantec, Björnen och fifflaren. Återinsätt Maggan Söderberg. Påbörja arbetet med besparingar. Undersök om det verkligen behövs två sjukhus (3st med Härnösand) i Ångermanland.
Skrivet 4 feb 2010 08:43 Marre (Ej registrerad)
Klockren ledare igen Erixson! Jag blir så förbannad så jag vet inte vad jag ska ta vägen. Ut och demonstrera? Har aldrig gjort det tidigare, men javisst gärna! Detta kan ju inte fortsätta! Vårt Landsting är ju så grundlurat av Mantec & Co. Det är hög tid att inse detta. Och ytterst ansvarig är förstås Ewa S. Pinsamt att Sossarna inte har någon form av reflektion av det som händer. Bahh...
Skrivet 4 feb 2010 08:53 ab (Ej registrerad)
Jättebra ledare !! Jag tycker dock att alla de som ställde upp bakom henne i Härnösand ska göra likaså , AVGÅ !
Det är verkligen dags för en demonstration, visa vårt missnöje med rufflarna i Landstingsledningen och Landstingsstyrelsen.
Lördag 6/2 kl 1200 på Torget, slut upp !!!!
Skrivet 4 feb 2010 10:03 dataleffe (Ej registrerad)
Alla oavsett politisk hemvist verkar vara överens.
AVGÅ OMEDELBART!
Men om moderater tror att ni kommer att framstå i en bättre dager efter detta så misstar ni er. Det finns en riksnivå också, och där; "åker ni hiss" när det gäller förtroende.
Politiker borde bara få verka i åtta år, för att inte svågerpolitik skall breda ut sig.
Skrivet 4 feb 2010 13:56 Johlsson (Ej registrerad)
Finns inget annat att säga än helt rätt, bra skrivet... avgå och försvinn helst ur landet så man slipper se eller höra något om er.
Skrivet 4 feb 2010 15:03 LC (Ej registrerad)
BRA JOBBAT SUNDSVALLS TIDNING. GRÄV, GRÄV. EN STOR ELOGE TILL ER.
LC
Skrivet 4 feb 2010 17:32 Lasse (Ej registrerad)
Till Mullvaden. Det säger mer om dig än vad du påstår om JERRY NILSSON. JAG KÄNNER HONOM, MEN DET TROR INTE JAG ATT DU GÖR. DU VERKAR ISTÄLLET ATACKERA PERSONER DU INTE DELAR ÅSIKTER MED, ISTÄLLET FÖR ATT SAKLIGT FÖRA DISKUSSION. jERRY ÄR EN PERSON MED RESPEKT OCH MED HONOM VID RODRET BLIR DET SÄKERT BRA. Varför skriver du inte ditt riktiga namn i klartext så vi vet vem du är ?
Skrivet 4 feb 2010 18:18 sjukt (Ej registrerad)
Jag vill tacka Eva för att hon gör valet höst så lätt. Hennes parti får aldrig mer min röst. Men det vart en dyr såpa att föda banditer och annat pack på sjukhusens pengar hur många undersköterskor går det på en konsult .Vad har Eva i lön
Skrivet 4 feb 2010 22:23 Besvikna nyinflyttade (Ej registrerad)
Klart budskap! Du sätter ord på många sundsvallsbors högsta önskan!
Skrivet 7 feb 2010 20:44 A William (Ej registrerad)
Märkligt Jerry Nilsson, att du stöder denna sosse och (v) skandal!?
Är du inblandad, eller en "svåger"`?
Skrivet 8 feb 2010 13:15 moderat (Ej registrerad)
Eva Söderberg gör det bra. Hon skulle ha gjort allt tidigare bara, det är hennes brist. Precis som andra sjukhus måste Sundsvalls spara. Det går tydligen inte in i skallen på folk. Lägg för all del Sollefteå, Lycksele och andra småhålor som inte bär sig. Visst. Men skulle alliansens folk våga det? De har också supporters ute i buskarna. Jag vill för mitt liv inte se Jacomina i styret. Värre har jag svårt att tänka mig, trots att vi faktiskt röstar på samma parti i riksdagsvalet.
Lägg ner landstinget, privatisera, lagstifta, titta på andra europeiska länder.
Skrivet 8 feb 2010 19:26 Mullvaden (Ej registrerad)
Ja du Lasse: Om Jerry känner sig orättvist behandlad borde han vid det här laget ha gått i svaromål! Eller har han skickat fram dig som försvarare? Det beteendet känner vi ju igen i den här skandalsåpan!