Sjuka ska inte jobba Att en överläkare som efter en stroke jobbar 75 procent inte skall tvingas ta en Samhalltjänst är förstås inte rimligt.
Relaterat
Att politiker inte kan uttala sig om enskilda människor som har behandlats fel av olika myndigheter vet alla journalister. Den politiker som gör det får en KU-anmälan emot sig för ministerstyre. Ändå älskar medierna att konfrontera politiker med människor som hamnat i kläm. Det är ju så kul att se hur politikerna försöker förklara att de inte kan svara, i tv ser det ju dessutom ut som att de slingrar sig och inte vill svara på journalisten krångliga frågor. Det är en slapp och fördummande journalistisk.
Statsminister Fredrik Reinfeldt råkade ut för detta i SVT:s utfrågning på torsdagskvällen. Utfrågarna konfronterade Reinfeldt med den strokedrabbade läkaren Jörg Teichert som jobbar 75 procent, men som Försäkringskassan enligt uppgift vill tvinga att jobba 100 procent. På en Samhalltjänst om så behövs.
Av naturliga skäl kan Reinfeldt inte i direktsändning överpröva Försäkringskassans beslut. Det vet Mats Knutson och det vet Anna Hedenmo – de två erfarna journalisterna som fått äran att leda SVT:s utfrågningar – ändå försökte de kräva honom på svar. Tänk för en sekund hur det hade låtit och Reinfeldt sagt att Försäkringskassan har fattat ett felaktigt beslut. Han hade förstås blivit hudflängd av oppositionen dels för ministerstyre, dels för att skylla ifrån sig på enskilda tjänstemän.
Det rimliga vore i stället at ställa frågor om principerna bakom politiken. Reinfeldt skall förstås kunna försvara och förklara lagstiftningen (som inom parentes sagt är idiotisk). Att sjuka skall prövas mot arbetsmarknaden för att se om det finns någon arbetsförmåga är rimligt. Att en överläkare som efter en stroke jobbar 75 procent inte skall tvingas ta en Samhalltjänst är däremot förstås inte rimligt. Det krävs inte en Nobelpristagare för att förstå detta.
Att Teichert dessutom är Socialdemokrat och under gårdagen framträdde tillsammans med Mona Sahlin på en pressträff, får SVT att i bästa fall framstå som omdömeslös, i sämsta fall som direkt politiserad.
På det hela taget var utfrågningen av Reinfeldt den kanske tuffaste duvningen av de som hittills sänts. Reinfeldt lyckades, trots en emellanåt märkbar irritation, behålla lugnet och svara på frågorna. Det bästa citatet från utfrågningen var ändå statsministerns konstaterande att den som tycker om Sverige gör bäst i att inte rösta på Sverigedemokraterna.






















Senaste kommentarerna:
Skrivet 4 sep 2010 08:32 Beric (Ej registrerad)
Bedrövligt av TV att rigga en intervju på detta vis med en "S" medlöpare som gråter ut. Och att nonchalera inringningarna om det. Det borde krävas en ny origgad utfrågning.
Skrivet 4 sep 2010 10:08 Rulle (61) (Ej registrerad)
Att "den som tycker bäst om Sverige" skall rösta på dem är väl ett av Sverige Demokraternas slagord?
Skrivet 4 sep 2010 10:21 Rulle (61) (Ej registrerad)
Beric, ja det är för dj-vligt. Endast alliansen trogen media skall få uttala sig om alliansens politik.
Visserligen var det "lågt" av sossarna, men alla medel är tillåtna idag. Alliansens valpropaganda går ut på att hacka ner på oppositionens förslag.
Att utelämna fakta för att förvränga motståndarnas politik är legio. För alla partier.
De flesta väljare tror på vad "deras" sida skriver. Väldigt få granskar förslagen själva och bildar sig en uppfattning utifrån fakta.
Det är samma fenomen som när man gör en utredning och har en uppfattning redan innan. Det egna perspektivet skymmer objektiviteten. Man får det resultat man vill ha. Omsatt till politiken de svar man vill ha.
Skrivet 4 sep 2010 10:54 Jacomina Beertema (Ej registrerad)
En reform blir aldrig bättre än den genomförande myndigheten gör den till. Eller, som en tidigare sjukhusdirektör på Sundsvalls sjukhus uttryckte det apropå absurditeter: "Det är tillåtet att använda sunt förnuft". Så rätt han hade..
Jacomina Beertema
Skrivet 4 sep 2010 11:18 Rödluvan (Ej registrerad)
Frågan är väl om det i det här fallet är sant eller falskt. Tydligen är problemet att när sanningen inte passar Alliansens företrädare så är det fel på frågeställaren. Alliansen och i synnerhet Hägglund i KD brukar ju vitt och brett tala om verklighetens människor, när det helt plötsligt dyker upp ett exempel om hur verklighetens människor blir drabbade då är det fel på frågan.
Är det endast frågor som är passande för statsministern som får ställas, vart lever vi då. Vill nyliberalerna återupprätta någon form av Sovjetstat i det här landet?
Tycker att våra journalister under en lång tid strukit våra makthavare mer än lovligt medhårs. Hoppas att detta inte var någon engångsföreteelse, journalister ska vara kritiska och våga ställa frågor även om de inte alltid passar den utfrågade.
Skrivet 4 sep 2010 11:43 Rulle (61) (Ej registrerad)
Jacomina, skall man tolka det som att det är Försäkringskassans handläggare som gjort fel.
Hur mycket utrymme för sunt förnuft finns det i den nya sjukförsäkringen? Jag har inte satt mig in vad den innebär men jag utgår ifrån att Försäkringskassans personal följer intentionerna från alliansen.
Att ha en fast tidsgräns för när en människa skall vara frisk är det ett exempel på sunt förnuft?
Skrivet 4 sep 2010 17:20 Jacomina Beertema (Ej registrerad)
Hej Rulle. Bra att du frågar. Tidigare fick man efter ett års sjukskrivning sjukpension och ersättningen sjunk då från 80 % till 64 %. Nu ligger denna gräns vid 2,5 år (LO föreslog f.ö. 2 år). Den som har varit sjukfrånvarande i två och ett halvt år får en individuellt utformad arbetsrehabilitering hos Arbetsförmedlingen, s.k. arbetslivsintroduktion. Det är en koncentrerad utredning och kartläggning av den sjukskrivnes personliga förutsättningar och behov av stöd. Det är INTE samma sak som en friskförklaring. Introduktionen pågår som längst i tre månader och under den tiden utgår s.k. aktivitetsstöd. Har man en allvarlig sjukdom kan man i stället ansöka om fortsatt sjukpenning, med bibehållen 80 % ersättning. Det går bra att kolla fakta på Försäkringskassans egen hemsida.
Skrivet 4 sep 2010 21:48 wilhelm (Ej registrerad)
Anna Hedenmo har en tveksam historia. Se http://www.youtube.com/watch?v=rtMAQRofRK0
Angående läkaren Jörg Teichert klargör en av Försäkringskassans handläggare på dagens Brännpunkt hur ärenden hanteras. Här visas hur oppositionen använder Jörg som ett slagträ i en debatt de för med lögner och överdrifter.
Skrivet 5 sep 2010 00:15 Nils K (Ej registrerad)
Vi skall naturligtvis ha en sjukförsäkring som fungerar men det behövdes en uppsträckning för att komma tillrätta med falskspelarna. Ni kan inte berott mod säga att alla som fått en sjukpension varit berättigad till den? Under S perioden har det varit tabu att ifrågasätta någons hälsoproblem vilket medgett att Hells-Angels medlemmar kunnat hitta en läkare som gett dom de intyg dom behöver för att bli sjukpensionärer. Om man ser på det problemet så ter sig en begränsning i sjukförsäkringen rätt vettig.
Skrivet 5 sep 2010 06:17 AK (Ej registrerad)
Alldeles rätt att sjuka ska inte arbeta utan vårdas och rehabliteras och det kunde inte sossestyre se till att sjuka fick.
Och tyvärr jobbar det folk på Försäkringskassan som är inbitna sossar och gör allt för att sabotera för allianssen, människan är inte bättre än så.
Det är helt sjukt hur SVT vinklar frågorna till olika partier, rena hjärntvätteri och
och tvångsmatning av vänsterideologi för oss tv- tittare.
Man blir bara äcklad av att vi tv-tittare inte får ärligt samhällinformation utan styrs av journalism som är politiskt styrd.
Skrivet 5 sep 2010 10:18 Rulle (61) (Ej registrerad)
Jacomina, det hade ju varit ännu trevligare-intressantare om du hade svarat på de frågor jag ställde.
Speciellt hur man kan ha en tidsgräns för när en sjukskriven person blir frisk.
Varför kan man inte bedöma en persons arbetsförmåga under en sjukskrivningsperiod.
Är det för att aktivitetsstödet på 223 kr per dag är en bra motivation för den sjuke att bli frisk.
T.o.m bilprovningen är humanare. De kontrollbesiktigar bilen INNAN de dömer ut den till skrotning.
Skrivet 5 sep 2010 14:24 Jacomina Beertema (Ej registrerad)
Hej Rulle! Lagen påbjuder regelbundna bedömningar av arbetsförmågan under sjukskrivningen, till att börja med efter 3 månader resp. 6 månader. Stora extra statsbidrag har gått och går till landstingen för medicinsk rehabilitering av de två största grupperna: människor med långvarig smärta och människor med lättare psykiska besvär (utbrändhet).
Under arbetslivsintroduktionen (efter 2,5 års sjukskrivning) utgår aktivitetsstöd i stället för sjukpenning. Aktivitetsstödet motsvarar normalt ersättningen från A-kassan, högst 680 kronor per dag. Den som inte uppfyller villkoren för att få ersättning från A-kassan får 223 kronor per dag.
Den som har en svår sjukdom får även efter 2,5 år förlängd sjukpenning. Han/hon blir alltså varken friskförklarad eller "skrotad".
Skrivet 5 sep 2010 18:14 Rödluvan (Ej registrerad)
Skulle vilja att Jacomina förklarar hur det fungerar när FK anvisar till Samhall och AF samt Samhall vägrar. Du kan ju också förklara hur du ska få lönebidrag när du passerat 4-årsgränsen.
Det var ju ingen som skulle ramla emellan stolarna utan alla skulle ju kunna försörja sig genom arbete.
Skrivet 6 sep 2010 09:07 Lars (Ej registrerad)
Principen har försvunnit i detaljerna. Är det rimligt att en person ska ha rätt till (deltids)sjukskrivning från ett arbete om det finns andra arbeten där han kan jobba heltid? Eller ska man då kräva att han tar heltidsjobbet? Har det någon betydelse vilka jobb det handlar om? Ska läkare ha rätt till deltidsjukskrivningar men inte undersköterskor?
Svaren är inte självklara, men för mig verkar det vara rimligt att en person som kan arbeta heltid inte ska ha rätt till deltidssjukskrivning för all framtid. Naturligtvis, om det handlar om (deltids)sjukskrivning under en rehabiliteringsperiod där man räknar med att kunna återgå till heltidsjobb, så ska det vara ok.
Det känns som att man inte redovisat hela bilden i det här fallet.
Skrivet 6 sep 2010 10:32 Jacomina Beertema (Ej registrerad)
Arbetslivsintroduktionen hos AF ska kartlägga den sjukskrivnes personliga förutsättningar och behov av stöd. Det är resultaten av den kartläggningen som ska vara vägledande för FK, inget annat.
Förstår inte riktigt Rödluvans fråga om lönebidrag och 4-års gränsen. Kan du förtydliga?
Till Rulle: förutom att man kan få fortsatt sjukpenning även efter 2,5 år om man har en allvarlig sjukdom, är det också möjligt att precis som tidigare få permanent sjukersättning (sjukpension) för dem som omöjligt kan återfå sin arbetsförmåga under resten av livet.
Skrivet 6 sep 2010 18:28 Rödluvan (Ej registrerad)
Jacomina Beertema (Ej registrerad) skrev: Arbetslivsintroduktionen hos AF ska kartlägga den sjukskrivnes personliga förutsättningar och behov av stöd. Det är resultaten av den kartläggningen som ska vara vägledande för FK, inget annat.
Förstår inte riktigt Rödluvans fråga om lönebidrag och 4-års gränsen. Kan du förtydliga?
Till Rulle: förutom att man kan få fortsatt sjukpenning även efter 2,5 år om man har en allvarlig sjukdom, är det också möjligt att precis som tidigare få permanent sjukersättning (sjukpension) för dem som omöjligt kan återfå sin arbetsförmåga under resten av livet.
>Vad jag vet så kan du få lönebidrag i 4 år. I alla fall hos samma arbetsgivare.
Sedan så är detta med lönebidrag i mångt och mycket ett lotteri och inte något som man kan ta för givet. Har själv varit med då man efter att gått på lönebidrag ett antal år i ett anpassat arbete och det blivit dags att förnya fått avslag med motiveringen ifrån AF att pengarna är slut. Då är det bara att gå hem. Tur i oturen var i alla fall att det inte stod särskilt lönebidrag på anställningen eftersom sådana anställningar inte berättigar till A-kassa.
Jacomina, jag tycker du svamlar mer än lovligt i denna fråga.
Skrivet 6 sep 2010 21:07 förbannad (Ej registrerad)
Rulle (61) (Ej registrerad) skrev: Beric, ja det är för dj-vligt. Endast alliansen trogen media skall få uttala sig om alliansens politik.
Visserligen var det "lågt" av sossarna, men alla medel är tillåtna idag. Alliansens valpropaganda går ut på att hacka ner på oppositionens förslag.
Att utelämna fakta för att förvränga motståndarnas politik är legio. För alla partier.
De flesta väljare tror på vad "deras" sida skriver. Väldigt få granskar förslagen själva och bildar sig en uppfattning utifrån fakta.
Det är samma fenomen som när man gör en utredning och har en uppfattning redan innan. Det egna perspektivet skymmer objektiviteten. Man får det resultat man vill ha. Omsatt till politiken de svar man vill ha.
Då måste det väl vara fullt ok då med helsidor med sahlins kreditkortsräkningar på toblerone tex?
Sen är det väl tyvärr så att det är (S) som har varit det stora "mot" partiet i detta val. Man är emot vår möjlighet att handla alvedon på andra ställen än apoteket. man är emot friskolor (återigen kan man byta om ens barn inte trivs). Man är emot lite allt möjligt och vill återinföra 80 talets skatte och arbetsmarknadspolitik.
Det känns inte som om mitt gamla parti har nått att komma med alls förutom skattehöjningar, övervakningsminister bodström och lille terriern östros. Ja just kamrat bröstpump Ohly är ju med också i urspårningen
Jag saknar olof och herr feldt. Då fanns det lite framåtanda i partiet
Skrivet 7 sep 2010 10:46 Rulle (61) (Ej registrerad)
"förbannad" Kommentaren din "bevisar" min tes.
Apoteksbolaget ville samarbeta med livsmedelshandeln om försäljning av receptfria mediciner. Alliansen avreglerade, samt sålde delar av apoteksbolaget. Ett samarbete med livsmedelshandeln som t.ex. Postverket har, hade varit ett rationellt och samhällsekonomiskt sätt att höja tillgängligheten. 100 nya apotek med 1000 anställda har etablerats till en uppskattat kostnad på 600 miljoner/år. Som betalas av kunderna. Liksom köpesumman på 5 miljarder.
I fråga om friskolor är "överetableringen" det stora problemet.
"Bröstpumpen" handlar om jämställdhet och barnens bästa.
"Skattehöjningen" är frågan om att INTE genomföra ytterligare jobbskatteavdrag. (S) arbetsmarknadspolitik är för sunda företag, inte subventioner. Olof Palme förebild för?
Skrivet 7 sep 2010 12:53 Jacomina Beertema (Ej registrerad)
Läs gärna SVD, Brännpunkt,"Oppositionens bluff" (3/9) från Farouk Medina, personlig handläggare och SACO-S-ombud vid Försäkringskassan.
Läs också gärna Försäkringskassans egen hemsida.
Skrivet 7 sep 2010 17:56 Rulle (61) (Ej registrerad)
Jacomina, jag har nu läst FKs hemsida för att bilda mig en uppfattning om "hanteringen" av de sjuka. Språket där gör mig bedrövad.
FK skriver: "Ramtiden har kommit till för att förhindra att man får sjukpenning längre tid än 364 dagar genom att tillfälligt friskskriva sig och sedan begära sjukpenning igen" och "Arvid är arbetslös och begär sjukpenning från och med den...". Utan läkarintyg?
Är det handläggare som Farouk som avgör vilka åtgärder som skall tas i varje enskilt fall. Krav på handläggare på FK är "högskoleexamen, gärna inom samhälls- eller beteendevetenskap".
Är det samhällets intressen som skall bevakas? Varför beteendevetare? Kan man inte använda lögndetektor?
Djupt orättvist emot sjukvården, men är deras uppgift numera enligt alliansen att bedöma arbetsförmågan?
Skrivet 8 sep 2010 18:31 förbannad (Ej registrerad)
Den bevisar snarare att du har fel.
Läkemedel är prisreglerade vilket gör att de inte är dyrare för dig idag på ett privat apotek än vad det var i går på ett av apoteksbolagets.
Därmed betalar du ingenting mer utan det är ökad effektivitet som betalar. På samma sätt som privata vårdcentraler får lika mycket betalt som landstinget men de går plus samtidgt som de fixar 7 dagsr öppet.
Brötpumpen handlar inte om jämlikhet utan om diktatur och kvotering av människors rätt att ta egna beslut.
Skattehöjningar handlar om bensinskatter, om arbetgivaravgifter och straffskatter på vikarier bland annat. dvs inte avstående från sänkningar utan införande av nya plågor.
Olof hadde visoner och en glöd, minns då -82? jämför det med mona som ser ut som hon vill ta semester.
Skrivet 9 sep 2010 08:08 Rulle (61) (Ej registrerad)
Ord står emot ord. Och jag låter det vara därvid. Men ifråga om Olof Palme så är du totalt fel ute. Inte i fråga om hans passion men hans politik. Det är hans politik och i hans anda som svenskarna blivit ett bidragsberoende folk.
Ett bidragsberoende som idag går över alla partigränser.
Skrivet 9 sep 2010 15:56 Rödluvan (Ej registrerad)
Tyvärr så har du rätt Rulle.
Eftersom Svensken sedan lång tid är överbeskattad har det blivit så att allt fler vill ta del av kakan.
Det finns ju knappast något som är mera lönsamt än att handla eller leva på andras pengar vilket vi ser nu när skatter och avgifter till största delen går åt till administration och verksamheter som knappast är förenliga med de verksamheter för vilka dessa skatter instiftades.
Landsting, kommuner och företag ägnar en stor del av sin tid idag till bidragssökande och lobbyverksamhet för att komma åt skattebetalarnas gemensamma medel.
Skulle tro att Sverige behöver ett reningsbad under ett antal år där statsskatt och moms plockades bort. Skulle tro att det efter en tid skulle visa sig vad som är nödvändigt och inte.
Sedan kan man börja om.