Varannan vegetarisk
Relaterat
Medborgare Svensson äter 85 kilo kött om året. Tallriken motsvarar 1,6 kilo i veckan och gör oss till ett folk som frossar i nöt, lamm, gris och kyckling. Vår överkonsumtion av kött är kontroversiell. Forskningen är överens om att svenskarna äter mer kött än vad kroppen egentligen behöver. Samtidigt träter forskarna om vilka skador vårt köttätande leder till. Världscancerfonden menar att människan bör begränsa sitt köttintag till max 500 gram i veckan. Och rekommenderar fler att äta mer fågel och fisk eftersom rött kött ökar risken för cancer.
När det gäller tjock- och ändtarmscancer är sambandet klart bevisat. Forskarna är helt överens. För de andra sjukdomarna håller bevisen på att ackumuleras, konstaterar Alicja Wolk, professor i nutrionsepidemiologi vid Karolinska institutet (DN 22/1).
Därmed finns anledning uppmärksamma hur den globala köttkonsumtionen fördubblats de senaste 50 åren: från 20 kilo till över 40 kilo per person och år. De industrialiserade djurfabrikerna får generösa subventioner för sitt miljöarbete – när köttindustrin står för 18 procent av EU:s koldioxidutsläpp. Allt färre bönder, producerar allt mer kött. Utvecklingen är inte hållbar.






















Senaste kommentarerna:
Skrivet 27 jan 2012 09:04 Interaktiv Säkerhet (Ej registrerad)
Vem står bakom denna anonyma ledare?
Jag kan inte skriva en enkel kommentar utan en signatur - varför en skillnad?
Hoppas på intressant svar.
Skrivet 27 jan 2012 11:39 Faktapolisen (Ej registrerad)
Så sambandet köttintag/tjock- och ändtarmscancer är bevisat? Är det då inte lite konstigt att tjock- och ändtarmscancer inte alls ökar snabbare än andra cancerformer, trots att köttätandet ökar? Och cancern i allmänhet ökar för att människor blir allt äldre. Vad spelar det för roll hur stor andel av koldioxidutsläppen köttindustrin står för, när de inte har någon bevisad effekt på klmatet? Däremot mår de gröna växterna bättre när koldioxidhalten ökar. Människor har ätit kött sedan arten människa utvecklades. Nu plötsligt utmålas köttätandet som rena förgiftningen av kroppen. Är det trovärdigt?
Skrivet 27 jan 2012 15:08 U.K (Ej registrerad)
Nej det är inte bevisat men kött i övermått och diversre annat som att sitta still för länge gör att peristastiken förslöas och toxinerna stannar kvar i kroppen.
Peristalitik betyder tarmrörelser och det gör att du skiter varje morgon. Den som inte gör det ligger i farozonen. Mitt råd till den som har problem med saken är: drick en halv flaska rött starkt vin så funkar det. Bör dock förskrivas av läkare.
Skrivet 27 jan 2012 16:43 default persson (Ej registrerad)
Om du nu ska heta faktapolisen bör du kanske göra anspråk på nån slags objektivitet?
Är det av etiska skäl du värnar om gröna växter välbefinnande? För ärligt talat går det nog inte att missförstå komplexa system mer än vad du gör. Ökad koldioxidhalt ger säkert ökad biomassa. Däremot ändrar det livsbetingelserna för enorma antal arter till det sämre och massdöden är ett faktum.
Människan blev inte 80 år gammal "när arten utvecklades". Inte heller jobbade man på kontor och bodde inomhus. Är det för långsökt att det kanske inte går att använda din bevismetod för att hitta en hållbar livsstil idag?
Sist men inte minst:
Vi har ingen som helst aning om hur vanligt cancer var "när människan utvecklades".
Skrivet 30 jan 2012 18:18 Valle Valium (Ej registrerad)
Jaf tror tame fan att forskare och media älskar att sätta skräck i allmänheten. Det är dock sant att det är rent livsfarligt att leva och den risken tror jag att de flesta är någorlunda redo att acceptera.
Skulle det stämma det här med cancerrisk kontra rött kött så lider m.a.o. hela den argentinska befolkningen av cancer. Men så kanske det är? Börja där!