John Bauergymnasiet vill bara maximera vinsten
Relaterat
Jag är riktigt förbannad. John Bauerkoncernen ägs av ett danskt riskkapitalbolag (Axcel) som gör allt för att maximera sin vinst och detta går ut över kvalitén på undervisningen på John Bauer, Sundsvall.
2003 började jag min anställning på John Bauer och ganska snart upptäckte jag att friskola inte är något annat än ett nytt sätt att tjäna snabba cash på i ett Sverige med kanske världens frikostigaste skolsystem.
På John Bauer i Sundsvall handlar det endast om att maximera vinsten, och detta på elevers och lärares bekostnad. Kvalitén sjunker många gånger till bottennivåer.
Några få exempel på eländet:
* Många elever vid skolan sitter uppkopplade, spelar dataspel( World of Warcraft, Counterstrike) och på diverse så kallade sociala medier (Facebook ,MSN) eller på Spotify och lyssnar på musik. Dessa aktiviteter sker även i stor utsträckning på lektionstid.
Jag och flera andra lärare har försökt få stopp på eländet men skolledningen är inte intresserad, på grund av att elever som stoppas från att spela, surfa, chatta med mera, skolkar eller hoppar av skolan och då tappar förstås John Bauer och ägarna elevpengen. Självklart har skolan de tekniska kunskaperna att stänga ute eleverna från sådana dåliga aktiviteter men viljan finns inte från lokala skolledningen, John Bauer-organisationen eller de danska ägarna.
* Det sparas in på böcker till eleverna, främst i matematik och engelska och att jobba hemma är i stort sett uteslutet. Kurser bakas in i varandra och kursmoment försvinner vilket sparar tid och lärarresurser.
Matematik B har lagts ut på mindre än 30 timmar. Vi har många svaga elever som skulle behöva betydligt mer tid för att klara kursen, 75-100 timmar, som jag vet att andra skolor gör. Många elever klarar inte kurserna och kvalitén sjunker. På skolan finns många så kallade Priv-elever (elever som inte är klara med en eller fler av grundskolans kurser), dessa placeras i vanliga och stora klasser och får inget vettigt extra stöd eller hjälp av specialpedagoger som de skulle behöva. Mig veterligen har ingen av dessa elever klarat Matematik A hos oss. Men skolledningen curlar på.
*Alla dessa besparingar leder också till att många lärare tvingas till att godkänna elever som inte klarat Skolverkets mål och betygskriterier. Det finns exempel på elever som inte deltagit i undervisningen och inte gjort vare sig praktiska eller teoretiska moment men ändå blivit godkända. John Bauer, Sundsvall, följer inte alltid Skolverkets kursmål och betygskriterier.
*Det sparas in på fortbildning för lärare med motiveringen att "ni sätter för många IG".
*En rättvis och riktig betygsättning är en förutsättning för en fungerande skola. John Bauer i Sundsvall fungerar inte.
*Våra skattepengar kunde gett en bra skola men försvinner nu som vinster utomlands.
Jag uppmanar föräldrar till att fundera över vad din son/dotter väljer för skola i det stundande gymnasievalet. Vill ni ha en bra yrkes- eller studieförberedande skola så är inte John Bauer den skola jag rekommenderar.
Pär Lindberg
Lärare vid John Bauergymnasiet och med 26 års erfarenhet i Sundsvalls skolor






Senaste kommentarerna:
Skrivet 16 dec 2010 08:50 Sara (Ej registrerad)
Tack Pär! Det här behöver Sundsvallsborna få veta inför gymnasievalen.
Skrivet 16 dec 2010 09:19 Mot bitterhet (Ej registrerad)
Tråkigt att läsa något av en så bitter lärare. Han borde bytt jobb för länge sen. Det är barnsligt att gå ut med en massa tillspetsade felaktigheter bara för att man vill hämnas på sin arbetsgivare. Det drabbar många andra!
Skrivet 16 dec 2010 09:39 nrekitylana (Ej registrerad)
Jo tjena att det är av bitterhet.
Ett tafatt försök att rädda JB's ansikte. Alla friskolor som går med vinst ska förlora lika mkt elevpeng nästa år som vinsten är på. Att driva en skola i vinstsyfte är ett vansinne utan dess like. Att folk ens tycker att det är ok gör mig chockad och förvånad. Dags att dra i handbromsen och låta pengarna gå till högre löner för lärare, bättre lokaler och studiematerial för våra kommunala skolor. Jag betalar inte skatt för att nån Dansk ska sitta och gotta sig!!!!
STOPPA VANSINNET!
Skrivet 16 dec 2010 10:34 Elev på John Bauer, åk 3. (Ej registrerad)
Vad ska man säga? Tyvärr så stämmer inte det här. John Bauer har fått mycket skit genom åren, en del kan mycket väl ha varit befogat. Men det här stämmer inte. Många spelsidor är blockerade. Specialstöd erbjuds till elever som har diverse problem i olika ämnen. Givetvis får eleverna själva be om det extra stödet, men att få det är definitivt inget problem. Tycker det är synd att du Pär drar så mycket obefogat skit över skolan. Speciellt när alla elever och lärare vet att det du säger är helt befängt.
Skrivet 16 dec 2010 12:20 Gellas (Ej registrerad)
"Många spelsidor är blockerade " ?????? Jag fattar inte att inte ALLA spelsidor, Spotify, Facebook och liknande är blockerade under lektionstid på ett eller annat sätt. Att elever tillåts hålla på med sånt under lektionstid är oerhört cyniskt. Dom som får bära kostnaden för det senare är eleven själv. Särskilt elever som det redan från start inte gått så bra för. Fast det är länge sen jag gick i skolan och samhället då var mycket fattigare fick alla läroböcker. Hur kan det komma sig att vi inte har råd med det nu fast vi är mycket rikare ??????
Skrivet 16 dec 2010 12:49 Också elev åk 3 (Ej registrerad)
Jag tycker att det till viss del stämmer det Pär säger. Aldrig sett en spelsida som är blockerad och när får man någonsin hjälp? Dom är för det mesta iväg och dricker kaffe eller liknande. Jag har bett om hjälp, större delen av de jag känner har bett om att få extra hjälp eller liknande, men inte blivit bemött på ett lika engagerat sätt tillbaka.
Skrivet 16 dec 2010 12:51 Sliten (Ej registrerad)
Tack Pär!
Du är modig och din bild av skolan stämmer!
Man önskar att John Bauer brydde sig om och satsade på sina lärare ex genom att låta oss få de pengar, ca 500 kr/ mån per lärare som vi faktiskt har rätt till. Det är skattepengar som Sundsvalls komun har skjutit till men som på John Bauer inte går till lärarna. Vart pengarna tar vägen, det vete fåglarna! Som situationen är nu sliter man ut en lärare i taget och ger katten i hur de mår! SKÄMS!!
Skrivet 16 dec 2010 13:40 Mikael (Ej registrerad)
Gellas (Ej registrerad) skrev: "Många spelsidor är blockerade " ?????? Jag fattar inte att inte ALLA spelsidor, Spotify, Facebook och liknande är blockerade under lektionstid på ett eller annat sätt. Att elever tillåts hålla på med sånt under lektionstid är oerhört cyniskt. Dom som får bära kostnaden för det senare är eleven själv. Särskilt elever som det redan från start inte gått så bra för. Fast det är länge sen jag gick i skolan och samhället då var mycket fattigare fick alla läroböcker. Hur kan det komma sig att vi inte har råd med det nu fast vi är mycket rikare ??????
Gymnasiet är inget dagis, där ska eleven själv ta ansvar över sina studier, är man 16-19 år så ska man inte behöva ha barnvakt på lektionerna.
Skrivet 16 dec 2010 15:01 Oroad (Ej registrerad)
Insändaren gör mig orolig! Kan det stämma! Enligt ett par kommentarer så gör det inte det, utan det är en bitter lärare som påstår tillspetsade, barnsliga felaktigheter, som t.ex. inbesparing av böcker, minskad timtilldelning, brister i särskilt undervisningsstöd, tvivelaktig betygsbedömning. Men det påminner faktiskt om innehåll i senare tids skoldebatter, så helt orimligt är det väl inte? Skolinspektionen bör göra en närmare granskning så att vi kan få ett säkrare besked, särskilt med tanke på kommentaren om att "John Bauer har fått mycket skit genom åren, en del kan mycket väl ha varit befogat", dock inte detta enligt "Elev på John Bauer, åk 3". Men är det rimligt att en lärare gör sådan rök utan eld? Det är ju riskfyllt kan jag tro, och därmed faktiskt modigt!
Skrivet 16 dec 2010 16:04 Besviken & förbannad (Ej registrerad)
Förälder till elev på JB. Tyvärr stämmer bilden alltför väl av JB skolan. Många elever sitter av tiden genom att spela spel, undermåligt undervisningsmaterial, inga tillsatta vikarier vid lärares frånvaro. Mkt. svårt att få träffa lärare för samtal & frågor likaså med rektor. Mobbing förekommer på skolan utan att det uppmärksammas eller tigs ihjäl. Praktikplatser får elever fixa själva, görs inte det får de gå lediga i stället. Här gäller i första hand låga kostnader för eleverna & höga vinster till ägarna. Hit skulle Janne Josefsson behöva komma & rensa upp och lägga fram fakta på bordet. det skulle gynna eleverna & skolan skulle förmodligen få slå igen. Vad ni gör låt inte era ungdomar börja här & kasta bort dyrbar studietid.
Skrivet 16 dec 2010 16:14 Kashken (Ej registrerad)
jag tänker inte välja john bauer många av mina vänner är missnöjda med undervisningen där!
Skrivet 16 dec 2010 17:52 orolig (Ej registrerad)
Snälla nån, säg att detta inte är sant!
Nog måste de väl ha läroböcker.
Hur läser man annars kärnämnen som Ma, Eng och Sv.
Har de inga läxor?
Skrivet 16 dec 2010 18:40 elev åk3! (Ej registrerad)
Jag håller med pär! Det är HELT vansinnigt att det är så här! Lärarna räcker inte äns till.. dom får springa imellan på lektionerna som någon annan jojjo! Jag klarar inte äns av att vara på skolan längre, för jag mår inte alls bra av det! Sen tycker jag att VISSA lärare ska lära sig att INTE favvorisera och betygsätta efter vem det är! När man frågar varför man fått så dåligt betyg, så kan dom inte äns svara på det!
Skrivet 16 dec 2010 19:55 Fredde (Ej registrerad)
Bra att John Bauer synas! Har under många år hört om denna skola och dess stora brister. Jag tycker synd om de elever som känner sig lurade på sin utbildning. Jag tycker även synd om de lärare som arbetar under dessa premisser. Det vore intressant att kolla över behörigheten av lärare i denna skola. Ligger den på 50%?
Skrivet 16 dec 2010 21:02 Missnöjd (Ej registrerad)
Kan intyga att allt detta är sant. Jag är själv en gammal John Bauer elev. Om jag skulle fått göra om mitt val av skola idag hade det garanterat inte blivit John Bauer igen. Kan säga att sämre utbildning får man verkligen anstränga sig för att hitta. Känns som man har spolat ned 3år av sitt liv i toaletten. Även fast jag gick ut med minst godkänt i alla ämnen.
Skrivet 16 dec 2010 22:40 Nöjd (Ej registrerad)
Jag går i åk 2 på JB och kan bara säga att det blev bättre i år! Det finns många duktiga, engagerade lärare och vi har intressanta lektioner. Tyvärr, finns sådana som Pär bittra och tråkiga, dem lär inte mycket. Vi har allt vi behöver, men när man har dåliga lärare som Pär vill man låna även bok för att läsa hemma. Varför byter inte sådana lärare till kommunala skola?
Skrivet 16 dec 2010 22:48 Elev (Ej registrerad)
Detta är sant, elever som ligger efter i t.ex. matte kan inte komma ikapp genom att plugga hemma då det inte tillåts att ta med annat skolmaterial än datorn hem.
Skrivet 16 dec 2010 23:11 elev åk 3 (Ej registrerad)
Vi får uppgifter, tid och hjälp. Sen vad alla puckon gör med tiden är ju deras problem. Kallas eget ansvar.
Skrivet 17 dec 2010 07:11 Anki (Ej registrerad)
Tror ni att det är bättre på de kommunala skolorna?
Det tror inte jag i allafall, även de har liknande krav på sig att få igenom
eleverna för att få ett gott rykte även om eleverna inte har den kunskap
de borde ha för att få ett godkänt betyg.
Skrivet 17 dec 2010 08:06 AK (Ej registrerad)
Man kan inte trolla bort bristande kompetens. Det är ju samma lärare som har tidigare varit anställda på kommunal skola.
Det är viktigt att lärare är utbildade annars spelar det ingen roll vem som driver skolan. Det tar ca 10 år innan Svenska elever har samma kunskapsnivå som elever övriga länder, för det är viktigt att skolan är bra från förskolan.
Skrivet 17 dec 2010 11:49 Dan (Ej registrerad)
Tyvärr så stämmer det här med min uppfattning från JB. Som företagare väljer man bort praktikanter från JB eftersom de håller så låg klass.
Skrivet 17 dec 2010 17:19 Elev på JB (Ej registrerad)
Tack Pär, för att du smutskastat min skola och min utbildning. JB är en bra skola. Av erfarenhet från tidigare gymnasieskola anser jag att JB är mycket bättre. Gymnasiet handlar om eget val, eget ansvar och trivs man inte har man inte kommit rätt. Detta utlåtande kommer göra/har gjort att många JB elever kommer ha svårt att skaffa sig praktikplatser och jobb p.g.a. brist på eftertanke. Dock kan jag hålla med i vissa saker. 1. Det är förjävligt att vi inte får egna matteböcker. 2. Visst, man sitter uppkopplad på fb, skype, msn och liknande... men som sagt, gymnasiet är eget ansvar och man kan inte klaga på dåliga lektioner om man själv spenderat 80% inne på fb.
Jag hoppas dock JB får en spark i stjärten av detta och bättrar sitt rykte. Hoppas även att utomstående har överseende på detta.
Skrivet 17 dec 2010 17:48 BG (Ej registrerad)
Det är viktigt att det du Pär diskuterar belyses. Talade faktiskt med en expert från Skolverket idag- innan jag läste ditt inlägg- om hur friskolor systematiskt skapar ett "fusksystem" av det slag du beskriver. Finansieringen av friskolor lider av ett allvarligt systemfel. Detta tjänar ägarna massvis med pengar på medan samhället får ut allt mindre värde. Friskolor är en garanti för en dekvalificering av kunskap i det svenska samhället. Det är ett alltför högt pris vi kommer att få betala. Om nu inte friskolor kan stoppas måste regelverket ses över. Ställ hårda krav, följ upp, utvärdera och diskvalificera de skolor som håller på med den här typen av "mickey-mouse-business" ....
Bengan
Skrivet 17 dec 2010 19:54 elev åk 3 (Ej registrerad)
Tycker att det är orättvis att som utomstående kommentera detta och tro sig veta. Jag är själv elev på skolan och kan säga att mycke av detta stämmer ej. Jag, och resten av min klass, har i alla fall kämpat för våra höga betyg och våra VG/MVG har vitt fått genom aktivt deltagande på lektionerna.
Självklart finns det slöhögar på john bauer, precis som på alla andra skolor. Det finns ungdomar som är där och sitter av tiden vid internetsidor så som facebook och liknande - men det är ju faktiskt deras problem. Det är dom som går miste om utbildningen och eftersom gymnasiet är frivilligt finns det ju verkligen ingen anledning att "låsa" hemsidor. Vill dom sura bort sin lärorika information så är de upp till dom, gymnasiet är ingen dagisplats och lärare tycker jag ska lägga energin på de...
Skrivet 17 dec 2010 19:57 elev åk 3 (Ej registrerad)
... att lägga tid på de elever som vill ha hjälp och fokusera på dom som är där för att lära sig, det är vad varje lärare borde göra. Och det tycker jag faktiskt att de flesta lärare på JB gör. Efter tre år på bauer har jag inte sett till ett enda glädjebetyg och de personer som surfar på skoltid får skylla sig själv, och ni som envisas med att det har någonting med vilken skola eleverna går på kan ju glatt få leva i den drömmen, ha nåtgot att skylla på är alltid bra...
Skrivet 23 maj 2011 07:04 Friskoleläraren (Ej registrerad)
Arbetar på en Liknande friskola och håller med artikelförfattaren till fullo. Det är hög tid att stoppa förskingringen av skattemedel. Företag som profiterar på barnens utbildnings bekostnad NEJ TACK!