Läkarlöner dränerar vården
Relaterat
Vården dräneras på skattemedel till giriga läkare. Det är skandal att läkarkåren ska kunna skinna oss på skattemedel, pengar som skulle kunna gå till behandling av sjuka patienter och till vårdpersonal nära patienten.
Vi har här i landstinget exempel på läkare som gör sin specialistutbildning på landstingets (skattemedel) bekostnad. När de är färdiga med sin utbildning säger de upp sig och börjar arbeta som stafettläkare. Ett lågvattenmärke för moral och etik.
Det hemska är att de jobbar för 44000 kronor per vecka som stafettläkare på vårdcentraler i Västernorrland. Hur är detta möjligt?
Landstinget måste ställa krav på sina ST-läkare. Om det inte går att skriva kontrakt där de binder sig att jobba två, tre år efter examen, så förbjud dem att arbeta som stafetter i landstinget Västernorrland under minst två år så kanske fler kan tänka sig en fast anställning.
I södra Sverige startar en tvåårig distansutbildning för specialistsjuksköterskor så de ska kunna meddela provsvar till patienten, skriva remisser och skriva ut patienter från avdelning bland annat.
Allt för patientens bästa och där överläkare på sjukhuset säger sig välkomna denna utbildning, som skulle underlätta läkarnas arbetsbörda.
Men allt som innebär att sköterskor får mer ansvar och därmed minskar efterfrågan på dyra läkare protesterar Läkarförbundet mot. Försök att tygla er skamliga girighet.
Nu får landstinget och politikerna sätta stopp för att direkt efter betald utbildning börja som stafettläkare.
Det är något med läkarutbildningen som grundar den här inställningen att roffa åt sig mesta möjligt. Läkarstudenter får lunch, bostad och resor betalda av landstinget, de har en gräddfil. Det får inga andra studenter inom hälso- och sjukvård. Vad är skillnaden mellan läkarstudenter och sjuksköterskestudenter? De har alla studielån och läser på samma premisser.
Om det inte går att tygla läkarnas girighet, så utbilda sköterskor till spetskompetens inom olika områden, gör oss fria från utsugarna.
Vi måste mobilisera mot läkarnas makt annars dränerar vi sjukvården på skattemedel.
För vården i tiden






Senaste kommentarerna:
Skrivet 8 feb 2012 09:18 Rulle (61) (Ej registrerad)
"Ja, det är sant att kunskap är makt - men då måste man behålla den för sig själv".
Läkarna har anammat det bokstavligen. Bl.a genom att under många år förhindra utbildning av fler läkare.
Skrivet 8 feb 2012 09:56 Bulle (Ej registrerad)
Rulle, du har helt fel! Sedan många år har läkarförbundet verkat för utökat antal utbildningsplatser på läkarlinjen, dock är det inte läkarförbundet utan statsmakterna som bestämmer antal utbildningsplatser.
Till signaturen "Vården i tiden" den typ av smaklöst kladdig och ovederhäftig argumentation du framför finner jag inte ens värd att kommentera. Inte ens på denna undanskymda sida.
Skrivet 8 feb 2012 11:07 fast anställd (Ej registrerad)
Den helt överväldigande majoriteten läkare är fast anställda och vill så vara. Orsaken till att det finns stafetter är de talrika vakanta läkartjänsterna. Stafetterna är en nödlösning som dock både arbetsgivare och läkarfack anser vara nödvändig under rådande situation. Verksamheten skulle på många håll kollapsa utan stafetter. Stafetterna kommer i regel från bolag som landstinget har avtal med. Kostnaden för stafetterna utgörs till stor del av pengar till bolagen även om stafettläkaren också får bra betalt. Stafettläkarna behövs, men genererar också en del extra jobb efteråt för de ordinarie läkarna. Man bör fråga sig varför vi i Medelpad har så svårt att besätta de vakanta läkartjänsterna. På många håll upplevs arbetsmiljön helt undermålig vilket får läkare att söka sig härifrån.
Skrivet 8 feb 2012 12:11 obsactive (Ej registrerad)
Visst är det riktigt att veckopriset på en hyrläkare är hög, men det är inte leg läkare som kan kosta sådana summor, utan specialistläkare. Så ska man jämföra 44000/vecka med totala personalkostnaden(inkl sociala avgifter, pensionspremier, sjuk- och föräldraledigheter, semester och semestervikarie, utbildningar, möte m m) för en av landstinget nyanställd specialist blir inte skillnaden stor. Ska man jämföra kostnaden per patientbesök, så kanske det faktiskt är billigare med den inhyrde läkaren som jobbar med patienter på 100% av sin arbetstid! Och inte förklarar kostnaderna för inhyrd personal att landstingen har dålig ekonomi. Det är bara något man tar till för att det är enkelt för massmedia, politiker och allmänhet att skylla på det!
Skrivet 8 feb 2012 13:27 Bratt (Ej registrerad)
Signaturen "vård i tiden" har fel på många punkter, vilket tidigare kommentarer redan exemplifierat. Ytterligare ett exempel är bland annat den om betalning och studenter. Sanningen är ju den att många som studerar till sjuksköterska får behålla sin lön under studietiden. Sådant förekommer överhuvudtaget inte bland läkarstudenter. Jag anar bakom signaturen en besviken människa som försöker smutskasta och dra en hel yrkeskår över en kam genom svepande generaliseringar, diverse invektiv och direkta lögner. Jag hoppas att du med den människosynen inte själv jobbar inom vården!
Skrivet 8 feb 2012 18:49 För vården i tiden (Ej registrerad)
Det är flera av er som kommenterat som troligtvis är läkare och kanske också stafettläkare. Ni har fel på många punkter;
det är absolut inte jämförbart att sociala avgifter skulle ge samma kostnad som en stafettläkare. en ordinarie läkare kostar totalt med sociala avgifter 93.000kr/månad, en stafettläkare kostar totalt 176.000/månad, till detta kommer också jourer som kan kosta mellan 10.000-20.0000 /jour för en stafett ! Stafetten bidrar inte heller till utveckling på verksamheten.
Vi som betalar skatt ger blanka f-n i hur ni löser er pension Ni dränerar vården både ekonomiskt och kvalitetsmässigt, då ingen utveckling/ansvar tas av er.
Det finns några få sköterskor som fått sin utb betald, det är en minoritet. En specialist sköterska läser 4,5-5 år och når kanske en lön på 30000.
Skrivet 8 feb 2012 18:59 För vården i tiden (Ej registrerad)
Bratt (Ej registrerad) skrev:
Signaturen "vård i tiden" har fel på många punkter, vilket tidigare kommentarer redan exemplifierat. Ytterligare ett exempel är bland annat den om betalning och studenter. Sanningen är ju den att många som studerar till sjuksköterska får behålla sin lön under studietiden. Sådant förekommer överhuvudtaget inte bland läkarstudenter. Jag anar bakom signaturen en besviken människa som försöker smutskasta och dra en hel yrkeskår över en kam genom svepande generaliseringar, diverse invektiv och direkta lögner. Jag hoppas att du med den människosynen inte själv jobbar inom vården!
Ingen människa med sunt förnuft kan tycka att stafettläkare på något sätt bidrar till bättre ekonomi och kvalitets utveckling av vården. Du har helt rätt att jag är besviken över förekomsten av denna avart! Det är ett stort problem för samhällsekonomin. Jag tycker att det är en mycket låg moral som driver välutbildade personer att utnyttja systemet på detta vis. Smutskasta det gör man när man hittar på men det här är ju ett känt fenomen, som i princip en enda yrkeskår står för, nämligen läkarkåren. Så smutskastningen står ni själva för.
Det är inget annat än skandal att göra sin ST på landstingets bekostnad och i princip på exmanensdagen säga upp sig och börja stafetta åt samma
arbetsgivare. Surt sa räven, jag har tydligen trampat på ömma tår !
Skrivet 9 feb 2012 08:53 Bratt (Ej registrerad)
Man kan konstatera att signaturen "För vården i tiden" förutom att vara bitter och besviken tydligen också själv passar bäst in på meningen "surt sa räven och "ömma tår" :-)
Skrivet 9 feb 2012 09:35 Rakel (Ej registrerad)
Det käns som att de undermåliga argument "för vården i tiden" för fram lämpligast borde bemötas med tystnad då de saknar bärighet och djupare insikt. Att dessutom klä sin egen bitterhet i formuleringar som "problem för samhällsekonomin" och "mycket låg moral" gör att inlägget får ett löjets skimmer över sig. Sant är att läkarnas utbildning fram till färdig specialist är ca 13 år. Det sjukvårdsmässiga värdet av vad man lär sig under de år man specialistutbildas har också betydelse. Även sjuksköterskor arbetar som stafetter såväl i Sverige som utomlands, så den eventuella girigheten och låga moralen går nog att finna även bland sjuksköterskor. Som sagt surt sa räven...
Skrivet 9 feb 2012 13:17 Rakel (Ej registrerad)
Det käns som att de undermåliga argument "för vården i tiden" för fram lämpligast borde bemötas med tystnad då de saknar bärighet och djupare insikt. Att dessutom klä sin egen bitterhet i formuleringar som "problem för samhällsekonomin" och "mycket låg moral" gör att inlägget får ett löjets skimmer över sig. Sant är att läkarnas utbildning fram till färdig specialist är ca 13 år. Det sjukvårdsmässiga värdet av vad man lär sig under de år man specialistutbildas har också betydelse. Även sjuksköterskor arbetar som stafetter såväl i Sverige som utomlands, så den eventuella girigheten och låga moralen går nog att finna även bland sjuksköterskor. Som sagt surt sa räven...
Skrivet 9 feb 2012 16:03 Rakel (Ej registrerad)
Det käns som att de undermåliga argument "för vården i tiden" för fram lämpligast borde bemötas med tystnad då de saknar bärighet och djupare insikt. Att dessutom klä sin egen bitterhet i formuleringar som "problem för samhällsekonomin" och "mycket låg moral" gör att inlägget får ett löjets skimmer över sig. Sant är att läkarnas utbildning fram till färdig specialist är ca 13 år. Det sjukvårdsmässiga värdet av vad man lär sig under de år man specialistutbildas har också betydelse. Även sjuksköterskor arbetar som stafetter såväl i Sverige som utomlands, så den eventuella girigheten och låga moralen går nog att finna även bland sjuksköterskor. Som sagt surt sa räven...
Skrivet 10 feb 2012 07:43 Rakel (Ej registrerad)
Det käns som att de undermåliga argument "för vården i tiden" för fram lämpligast borde bemötas med tystnad då de saknar bärighet och djupare insikt. Att dessutom klä sin egen bitterhet i formuleringar som "problem för samhällsekonomin" och "mycket låg moral" gör att inlägget får ett löjets skimmer över sig. Sant är att läkarnas utbildning fram till färdig specialist är ca 13 år. Det sjukvårdsmässiga värdet av vad man lär sig under de år man specialistutbildas har också betydelse. Även sjuksköterskor arbetar som stafetter såväl i Sverige som utomlands, så den eventuella girigheten och låga moralen går nog att finna även bland sjuksköterskor. Som sagt surt sa räven...