Sundsvalls vårdcentral är som en cykelverkstad
Relaterat
Att konkurrensutsätta vården är bland det bästa som har hänt, både för tillgängligheten och effektiviteten.
Jag fastnade för Sundsvalls vårdcentrals idé om drop in och längre öppettider, gladeligen gjorde jag mitt vårdval. Sällan eller aldrig har jag blivit så besviken.
Ett drop in-system som inte följde någon som helst logik, personer som suttit mycket längre än jag kom efter mig i kön och personer efter mig kom in före och så vidare.
När man efter lång väntan får träffa läkaren så möts man av en man i manchesterbyxor och ulltröja, inte direkt ett seriöst intryck. Sedan stressar läkaren igenom läkarbesöket på 60 sekunder och hänvisar till någon som heter Mats och sitter i samma hus som kan lösa allt med sin ultraljudsanläggning.
När jag då försökte påpeka att jag hade ytterligare ett problem med min axel så återigen Mats och ultraljudet som hade lösningen. jag fick lämna besöksrummet utan remiss eller någonting överhuvudtaget förutom att jag skulle hälsa Mats från läkaren.
Besviken gick jag till receptionen för att boka ny tid hos denna beryktade Mats. Största problemet med det förutom att receptionisten mest sprang runt och hade roligt med sina kollegor i stället för att ta hand om patienterna var att det helt enkelt inte gick att boka tid hos denne Mats.
Receptionisten föreslog att jag skulle ringa honom direkt, vilket skulle gå utmärkt om man lyckades ringa precis då han inte hade någon patient för då skulle han troligtvis svara.
Som sagt har jag sällan blivit mer besviken, det kändes mer som en cykelverkstad än en seriös vårdinrättning. Hoppas för Sundsvalls vårdcentrals skull att andra patienter haft bättre upplevelser än mitt första och definitivt sista besök på denna inrättning.
En besviken patient






Senaste kommentarerna:
Skrivet 18 feb 2012 08:06 Jan Åsberg (Ej registrerad)
Som inskriven i Sundsvalls vårdcentral blir jag överaskad när jag läser ovanstående insändare. Den är kritisk och det ska man vara men jag kan inte förstå kritiken över personalen, ett snabbt läkarbesök där läkaren konstaterade och rekomenderade åtgärd mot problemen. Enligt mitt eget förmenande är det helt fantastiskt med en läkare som så snabbt kan konstatera sjukdom/skada så snabbt och sedan föreslå åtgärd som i mitt fall var helt rätt jag har kommit med andra sjukdommar också där medicin skrevs ut och den verkade precis som läkaren i fråga tagit ifrån mig sjukdommen, dessutom kom läkaren ut för att rekomendera mig att tillfälligt öka doseringen av en av de mediciner jag tidigare använt även där en fullträff. Det är en vårdcentral som tar patienten på allvar.
Skrivet 18 feb 2012 08:24 Peter (Ej registrerad)
Tänk hur annorlunda två personer kan se på saker. Inom min familj är vi väldigt nöjda med Sundsvalls Vårdcentral. Alltid ett vänligt bemötande, alltid en läkare att tillgå. Så jag, mina barn och mina barnbarn, har alltid fått vård och remisser när så har behövts. I den landstingsägda primärvården är väl det lite si och så med läkartider. På en vårdcentral i stan kan man få beskedet att "alla läkartider är slut, ring i morgon igen". Eller "Åh, du vill träffa samma doktor, ja då får du ringa om tre till fyra veckor, för då är doktorn tillbaka här". Om det är en vård att föredra så gör om ditt vårdval istället för att gnälla. Det är mitt råd
Skrivet 18 feb 2012 09:07 seriös skattebetalare (Ej registrerad)
Ja, du har så rätt. Det märkliga och skrämmande är att detta får fortgå. Det är ingen hemlighet att detta upprepar sig om och om igen med landstingsledningens goda minne och acceptans. Klagomål är framförda från sjuka (dyra)patienter som hänvisats från vårdcentralen, frågetecken finns kring hur listning har gjorts, har man köpt stöldgods?? Hur är detta möjligt? vem har ansvaret??Gör något!!
Skrivet 18 feb 2012 09:44 sekundärvård (Ej registrerad)
Det är en gåta att så många väljer den vårdcentralen som bara kör Quickfix! In och ut , 3 minuters konsultationer. Det kan aldrig vara kvalitetssäkrad behandling. Det är så uppenbart att de bara är ute efter pengar; svårt sjuka patienter uppmanas att lista sig på andra vårdcentraler, de blir för kostsamma! Köper utrustning som vem som helst måste ha förstått var stulna. Skottar mottagning med korta besök. Skriver inga remisser. Hallå, hur vågar någon gå dit ??
Skrivet 18 feb 2012 12:29 seriös skattebetalare (Ej registrerad)
Instämmer till fullo. Märkligast är väl ändå att denna inrättning fortfarande tillåts verka. Vilka hållhakar har ägarna på landstingsledningen?? Hög tid att agera, stäng verksamheten och lämna tillbaks stöldgodset.
Skrivet 18 feb 2012 13:34 Bettan (Ej registrerad)
Ja den kan ju drivas så länge patienter listar sig där.Det mest skrämmande är den mycket låga medicinska kunskapsnivån,blev mycket konfunderad vid mitt första och definitivt sista besök på denna inrättning.Har man inte kunskapen själv är man illa ute på denna inrättning.
Skrivet 18 feb 2012 14:06 Också skattebetalare (Ej registrerad)
Alla VC granskas av Landstinget och måste följa samma regler. Det ni kallar Quick fix är väl den drop-in mottagning som finns - den är väl jättebra för akut sjuka som vill komma snabbt?Vad det gäller stöldgods så är ni nog ute och cyklar för det var väl Landstinget som inte hade koll på den chef som stoppade pengar i egen ficka? Hur kan en VC vara ansvarig för det-det får väl rättegång visa på sakligt sätt. Spekulationer är väl inte någon sanning alls!
Skrivet 18 feb 2012 14:56 Sandra (Ej registrerad)
Mina erfarenheter av denna vårdcentral är inte heller särskilt goda. Vid mitt senaste besök hade jag haft långvarig hosta som gjort att jag fått smärtor i bröstet. Vid undersökningen sa läkaren att jag skulle få hostmedicin på recept, vilket jag faktiskt ville ha. När jag kom till Apoteket för att hämta ut den visade det sig också att jag hade fått antibiotika utskrivet för jag hade lunginflammation. Under besöket hos läkaren nändes detta aldrig. Fattar inte varför eller om det helt enkelt var så jag inte förstod läkaren. Tur man inte är sjuk så ofta
Skrivet 18 feb 2012 14:57 sekundärvård (Ej registrerad)
Jan Åsberg (Ej registrerad) skrev:
Som inskriven i Sundsvalls vårdcentral blir jag överaskad när jag läser ovanstående insändare. Den är kritisk och det ska man vara men jag kan inte förstå kritiken över personalen, ett snabbt läkarbesök där läkaren konstaterade och rekomenderade åtgärd mot problemen. Enligt mitt eget förmenande är det helt fantastiskt med en läkare som så snabbt kan konstatera sjukdom/skada så snabbt och sedan föreslå åtgärd som i mitt fall var helt rätt jag har kommit med andra sjukdommar också där medicin skrevs ut och den verkade precis som läkaren i fråga tagit ifrån mig sjukdommen, dessutom kom läkaren ut för att rekomendera mig att tillfälligt öka doseringen av en av de mediciner jag tidigare använt även där en fullträff. Det är en vårdcentral som tar patienten på allvar.
Det är kanske så att dina problem är av typen "lätta" infektioner, ont /värk osv. De kan hanteras av de flesta och relativt snabbt. Men att konstatera att någon har luftrörskatarr utan att lyssna på lungorna är oseriöst, även om du kan gissa dig till en behandling som gör patienten bättre, så bör en undersökning ske.
Att däremot avfärda patienter med dyrbara mediciner och behandlingar är inget annat än ohederligt. Tycker ni verkligen att det är rätt att dessa "dyrbara" patienter ska den Landstingsdrivna primärvården ta hand om eller andra, seriösa privata vårdgivare ? Medan Sundsvalls vårdcentral "skottar" snabba besök? Det är skamligt.
Skrivet 18 feb 2012 15:35 TL (Ej registrerad)
Trist att ha så låga tankar om en cykelverkstad!
Kan nog vara nog så krångliga nötter att knäcka och tilllika kunder att bemöta i den branschen!!
Skrivet 18 feb 2012 15:52 Också skattebetalare (Ej registrerad)
Hur kan någon som inte jobbar inom sjukvården eller har hand om statisktik skriva att inga remisser skickas? Är du inte ute och spekulerar du som skriver så?Eller tillhör du de som tycker att du kan mer än utbildad personal?Många sådana finns som vet exakt vad de vill ha av VC.Låt då bli att söka medicinsk expertis-gå på Pressbyrån och beställ vad du vill ha eller köp receptfritt på apoteket. Mycket är egenvård och det behöver man väl inte gå till läkare för.
Skrivet 18 feb 2012 16:44 sekundärvård (Ej registrerad)
Också skattebetalare (Ej registrerad) skrev:
Alla VC granskas av Landstinget och måste följa samma regler. Det ni kallar Quick fix är väl den drop-in mottagning som finns - den är väl jättebra för akut sjuka som vill komma snabbt?Vad det gäller stöldgods så är ni nog ute och cyklar för det var väl Landstinget som inte hade koll på den chef som stoppade pengar i egen ficka? Hur kan en VC vara ansvarig för det-det får väl rättegång visa på sakligt sätt. Spekulationer är väl inte någon sanning alls!
Quickfix betyder inte att ta hand om akut sjuka, utan att man skriver ut behandling utan att ens undersökt patienten. Eller att skicka någon med misstänkt fraktur till akuten utan röntgenremiss, "för det får ortopeden göra där uppe" ! Det är inte tillgängligheten som är dålig , utan kvalitén.
Att köpa utrustning av Landstinget där man får ett handskrivet kvitto och lämnar över pengarna i handen, borde väcka frågetecken hos en hederlig person. När man dessutom läser dagspressen och ser att utrustning försvunnit från en vårdcentral och "hoppsan" den står ju här !!! Borde en hederlig person kontakta polis eller landsting. The botten är nådd !
Skrivet 18 feb 2012 17:43 Också skattebetalare (Ej registrerad)
Till sekundärvård
Dina anklagelser mot VC är rätt allvarliga . Tycker nog att du skall vara försiktig med vad du skriver utan belägg.Jag tillhör samma VC.Har fått både undersökning och rätt vård av kompetent personal.Inbilla inte mig att ortopeden skriver remisser åt VC!Om du har läst tidnigen så var den person i Landstinget som sålde apparatur polisanmäld samt även den aktuella VC fick stå till svars.Rättegång är alltid en följd av polisanmälan.Vi får väl se vad rättegången visar.Det kommer nog i ST det med skulle jag tro!
Skrivet 18 feb 2012 18:15 sekundärvård (Ej registrerad)
Också skattebetalare (Ej registrerad) skrev:
Hur kan någon som inte jobbar inom sjukvården eller har hand om statisktik skriva att inga remisser skickas? Är du inte ute och spekulerar du som skriver så?Eller tillhör du de som tycker att du kan mer än utbildad personal?Många sådana finns som vet exakt vad de vill ha av VC.Låt då bli att söka medicinsk expertis-gå på Pressbyrån och beställ vad du vill ha eller köp receptfritt på apoteket. Mycket är egenvård och det behöver man väl inte gå till läkare för.
Vad nedlåtande du är ! Oavsett om jag är utbildad eller ej ,kan jag ju få ha en åsikt ? Nu är jag utbildad i Hälso-och sjukvård, så jag vet vad jag pratar om. Jag har även flera exempel från patienter som råkat ur för precis det jag relaterar till - Quickfix. Det är inga fria fantasier. Jag anser att det är ett brott mot vårdval västernorrland att neka patienter att lista sig för att de är för "kostsamma" och det finns många exempel på det. Det ger en fadd smak i munnen.
Skrivet 18 feb 2012 18:58 Hassan Soleymanpur
Hej,tråkigt att ditt första besök inte blev till dn belåtenhet. Att jag hade min privata byxor, berodde på att jag hade slutat för dagen, men jag ville hjälpa till då jag så att du inte behövde vänta längre. Skador på mjukleder undersöks och behandlas oftast bäst av våra sjukgymanster. Vi är första VC i landet som kan göra ultraljudsundersökning på mjukdelar med modern ultraljudteknik. Det är vår sjukgymnast Mads som gör dessa undersökningar.Vi har 8 läkare på familjeläkrmottagningen, vilket innebär att de som sitter i väntrummet, kan både vara förbokade besök och akutbesök/drop-in. Svårt sjuka och barn prioriteras på drop-in mottagningen. Hälsningar Familjeläkare Hassan Soleymanpur
Skrivet 18 feb 2012 23:14 RMJ (Ej registrerad)
Min erfarenhet av Sundsvalls vårdcentral är negativ och kan sammanfattas så här: När jag valde att byta till denna vårdcentral och efter en tag behövde råd/vård så tog det tvärstopp. En snorkig människa förnekade att jag fanns listad där och var inte det minsta intresserad av att försöka lösa "missförståndet" (vårdvalet är fritt, förutom när vårdcentralen liksom inte känner för att ta emot vissa patienter, eller?). Istället hänvisades jag till en helt annan vårdcentral - som i sin tur bekräftade att jag enligt datasystemet klart och tydligt VAR listad på Sundsvalls vårdcentral. I det läget valde jag att göra ytterligare ett byte, eftersom jag 1) inte orkade "bråka" mer, och 2) inte vill känna mig ovälkommen på min vårdcentral.
Skrivet 18 feb 2012 23:23 RMJ (Ej registrerad)
Jag kan tillägga att jag misstänker att anledningen till att jag blev avvisad var att Sundsvalls vårdcentral i min journal såg ett "tung" diagnos - en diagnos som jag för övrigt får behandling för på annat håll och inte har för avsikt att "besvära" primärvården med.
Skrivet 19 feb 2012 08:18 Också skattebetalare (Ej registrerad)
Till sekundärvård: Alla får ha en åsikt! Att vara nedlåtande är att säga tex att personal saknar kompetens, att VC bryter mot vårdvalet, att anklaga VC för saker. En åsikt är inte detsamma som sanningen-det sköter vårt rättsväsen.
Skrivet 20 feb 2012 14:35 irriterad
På väg hem i 2 timmar?, nu får du ge dig. Dessutom säger andra människor samma sak. På med läkarrocken nå annat är inte hygieniskt.