Läkarråd om bröllopsblod ifrågasätts
Flickor från så kallade hederskulturer kan av svenska gynekologer få rådet att sticka sig i slidan för att få blod på lakanet på bröllopsnatten.
Relaterat
Flickor med rötter i så kallade hederskulturer kan av svenska gynekologer få rådet att sticka sig i slidan för att få blod på lakanet på bröllopsnatten.
- Det är ett väldigt konstigt råd som man snarast borde ändra, säger en kritisk gynekolog.Doktor Carl Magnus Ekström, gynekolog i Norrköping, tycker att rådet är illa genomtänkt. I stället borde man stödja flickorna så att de inte går med på att "producera blod" på bröllopsnatten.
- Det bygger på okunskap. De flesta blöder inte vid första samlaget, säger Ekström till TT.Juno Blom arbetar mot hedersbrott på länsstyrelsen i Östergötland, som har ett nationellt regeringsuppdrag kring hedersproblematik.
- Att kvinnor tidigare har tvingats till sådana här lösningar kan jag förstå, men det är inte förenligt med principen om mänskliga rättigheter i ett demokratiskt samhälle. Riktlinjerna strider mot kvinnans rätt till sin egen kropp och sexualitet, säger Blom till TT.Det kontroversiella rådet gavs först i ett vårdprogram från Karolinska sjukhusets SESAM-enhet (Enheten för sexuell hälsa) 2004. Det är skrivet av doktor Lotti Hellström vid Södersjukhusets mottagning för våldtagna kvinnor.
Rådet går ut på att flickorna efter det första samlaget ska sticka sig i underlivet med en nål som hon gömt i klänningsfållen eller bland sybehör i toalettväskan.
Trots att rådet har kritiserats från flera håll hänvisar tunga institutioner fortfarande till hennes riktlinjer.
Lotti Hellström beskriver rådet som den allra yttersta utvägen sedan alla andra sätt att hjälpa flickan har misslyckats.
- Det kan handla om att skydda en skräckslagen, ensam 17-årig flicka vars liv är i fara, säger hon.Gynekologen Matts Olovsson är vetenskaplig sekreterare i Svensk förening för Obstetrik och Gynekologis styrelse och var inte medveten om att man refererat till rådet på sin hemsida.
- Självklart står vi inte bakom ett råd som går ut på att flickor ska skada sig själva. Vi ska diskutera frågan på ett styrelsemöte i veckan och se om vi ska plocka bort referensen, säger han till TT.Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni anser att de råd som ibland kan ges till flickor som söker hjälp är helt oacceptabla.
- Sådana flickor ska få stöd som bygger på korrekt kunskap. Svensk sjukvård ska inte ägna sig åt att upprätthålla myter. Utgångspunkten är att de allra flesta kvinnor inte blöder vid det första samlaget, säger Sabuni till TT.Hon anser att Socialstyrelsen nu bör få i uppdrag att ta fram riktlinjer för hur svensk sjukvård ska ge rådgivning vid oskuldsproblematik.
- Handlar det om reella hot mot flickan så bör ju socialtjänsten kopplas in och förövaren tas om hand.






























Senaste kommentarerna:
Skrivet 23 aug 2011 15:09 Viola (Ej registrerad)
Det var det värsta råd jag hört. Hur kan en gynekolog komma med ett sånt råd. ALLA ska delta i sexualundervisningen i skolan, så både tjejer och killar får lära sig att det inte finns något som heter mödomshinna och att det inte är alla kvinnor som blöder vid första samlaget.
Skrivet 23 aug 2011 15:31 Robban (Ej registrerad)
Borde vi inte som civilicerade människor kunna lägga ner detta med religioner och allt vansinne och lidande den medför? har inte mänskligheten vuxit så pass mentalt att vi borde begripa att saker som detta aldrig kan vara vettigt?
Skrivet 23 aug 2011 15:38 Szara (Ej registrerad)
Deltagande i sexualundervisningen är jätteviktigt, men rår knappast på några tusen års ingraverat kulturellt tvång.
Tids nog, dock...
Tills dess kanske vi kan visa lite förståelse för tjejernas situation istället.
Skrivet 23 aug 2011 15:40 K (Ej registrerad)
Jag håller med Robban!
Skrivet 23 aug 2011 16:10 Medelsvensson (Ej registrerad)
Sluta omnämn sådant barbariskt beteende med "heder". Det är SKAMkultur - inget annat. Att svensk sjukvård stöttat något så vidrigt är för mig oförklarligt.
Var är feministerna förresten? Att vissa kvinnor i dagens Sverige tvingas sakna en egen sexuell identitet pga omgivningens påtryckningar är ett svek mot allas lika värde!
Skrivet 23 aug 2011 16:35 L.R (Ej registrerad)
Går det inte lika bra med lite KETCHUP ?????
Eller skickas lakane in för DNA prov
Skrivet 23 aug 2011 17:19 Pontus (Ej registrerad)
L.R (Ej registrerad) skrev:
Går det inte lika bra med lite KETCHUP ?????
Eller skickas lakane in för DNA prov
Du verkar vara lika insnöad som deras religion är, eller var du bara ironisk där?
I deras religion så MÅSTE kvinnan blöda på bröllopsnatten, annars drar hon skam över familjen. Så när vi i väst har lyckats inpränta detta i deras snevridna synsätt på kvinnorna, så har vi gjort något bra för dem. Men fram tills dess, så måste dessa kvinnor se till att blöda på natten.
Skrivet 23 aug 2011 17:34 Matforsbon (Ej registrerad)
Nyamko Sabuni säger i artikeln "Svensk sjukvård ska inte ägna sig åt att upprätthålla myter" men ändå så står hon bakom att små pojkar könsstympas av just svensk sjukvård. Könsstympning av små pojkar är också att upprätthålla en Religiös myt, att offra små barns inte bara blod utan direkta bortskurna köttdelar som gåva till någon osynlig Gud. Svensk sjukvård bedriver denna fruktansvärda kränkande Religiösa blodsriter på små pojkar idag år 2011.
Inte många vet om att alla små pojkar i sverige faller under Lag (2001:499) som säger att alla små pojkar som inte kan motsätta sig könsstympning inte har någon Demokratisk rättighet att skyddas i Grundlagen att könsstympning utförs, alltså är inte barnet stor nog att vägra ingreppet så har pojken ingen rätt att skyddas från könsstympning
Skrivet 23 aug 2011 17:35 U (Ej registrerad)
Vilket svammel från svenska gynekologer! flickor som växer upp och bor i Sverige måste få leva på svenska villkor och slippa den här urgamla kulturen!!
Skrivet 23 aug 2011 19:30 världsmedborgare (Ej registrerad)
Pontus, det är du som är insnöad, verkligen...
Hur kan du påstå att det deras religion som säger att kvinnan måste blöda på bröllopsnatten? Hur okunnig kan man vara..
Det är en gammal tradition från nomad folket, även folk som har ingen religion brukar praktisera långt i pushen. För att bli av med detta måste vi öka kunskap. Att en läkare kommer sån råd är skam tycker jag.
Skrivet 23 aug 2011 20:14 fialisa (Ej registrerad)
För oss som är svenskar sedan generationer tillbaka är det väl en självklarhet att både pojkar och flickor har rätt till sin egen sexualitet. tyvärr är det inte så i många kulturer. Tycker inte att man behöver gå så långt som till blod på lakanen för att se att pojkar och flickor behandlas olika. Pojkar är i de flesta kulturer avsevärt friare i att experimentera och uppmuntras i sin sexualitet. Flickorna ska "hålla på sig" och uppträda med ett klanderfritt uppförande i övrigt. Mer genus i samhället och sexualupplysning direkt på SFI vore kanske något för nyanlända asylsökande/flyktingar.
Skrivet 23 aug 2011 20:32 Seriös läkare (Ej registrerad)
De gynekologer som ger sådana råd ska naturligtvis deslegitimeras per omgående. De har helt missförstått sin uppgift. Skäms på er! Ni är en skam för läkarkåren!!!
Skrivet 23 aug 2011 20:48 Skärpning (Ej registrerad)
Men herregud att vi i Sverige 2011 går med på detta! Håller med " medelsvensson", var är alla feminister när de behövs? De som brukar vara så snabba att kritisera när stackars flickor,tjejer och kvinnor blir som i detta fallet orättvist behandlade?? De kanske inte törs stöta sig mot detta med risk för att kallas rasister? Skärpning nu grabbar och män, vi lever i Sverige 2011 och inte i några grottor för 3000 år sen. Det måste ni väl förstå att tjejer och kvinnor har haft ett liv före er!!
Skrivet 23 aug 2011 21:14 Upprörd psykiater!!! (Ej registrerad)
Ge rådet till en frisk flicka att sticka sig i slidan, skulle i min verklighet vara det samma som att säga till en självmordsbenägen patient att ställa sig på broräcket. Vad finns det för medicinsk anledning att råda en flicka att sticka sig i slidan? Ingen naturligtvis. Varför sticker inte gynekologen själv??? Att sticka sig själv i slidan är behäftat med en stor risk. Man kan sticka fel, punktera urinblåsan eller tarmen med katastrofala konsekvenser som följd. Totalt oansvarigt!!! Hoppas Socialstyrelsen kan identifiera dessa läkare och deslegitimera dem omedelbart. De är en skam för den svenska läkarkåren!!!
Skrivet 23 aug 2011 21:33 dataleffe (Ej registrerad)
Till fialisa och seriös läkare:
Och hur skall ni få dessa människor (som skall ha blod på lakanet) att bli omvända till vårt synsätt. Enär dom fått detta råd... så är det ett jättelikt problem för dessa unga kvinnor. Lite sexualundervisning, lite genussnack så vips är problemet borta, nä vakna upp och inse att flera generationer måste bli gamla och avlida innan dom "försvenskats" i sitt synsätt.
Tror nog att rådet från gynekolog inte var helt fel. Jag menar, bröllopsnatten närmar sig med stormsteg och inget blod på lakanet kanske innebär ett "hedersmord". Vad skulle "seriös läkare" välja om du vore kvinna i den situationen.
Skrivet 23 aug 2011 21:59 Maggie (Ej registrerad)
Vadå "var är feministerna när de behövs" och liknande kommentarer? Det är upp till var och en att ta ansvar och försöka påverka och ändra sådant man tycker är galet, oavsett vad det handlar om. Inte vänta på att en viss grupp, riktning, eldsjäl eller vad som helst ska ingripa. Gör det du kan utifrån dina förutsättningar istället. Många bäckar små, som det brukar heta. Det borde vara allas angelägenhet, inte bara feministernas.
Skrivet 23 aug 2011 22:05 Seriös läkare (Ej registrerad)
"dataleffe" och jag talar inte samma språk, vilket beror på att han inte är läkare. Han frågar hur man ska få människor omvända till vårt synsätt. Det är, om det ens är önskvärt, ingen uppgift för läkarkåren. Vår uppgift är att göra medicinskt riktiga bedömningar och det kan aldrig vara rätt att uppmana en flicka att sticka sig i slidan. "dataleffe" talar utifrån en stor okunskap. Det må vara honom förlåtet.
Skrivet 23 aug 2011 23:03 Stigfinnaren (Ej registrerad)
Ska vi acceptera tankesätt från medeltiden? Aldrig! Nu är det 2011! Dylikt dravel ska bekämpas!
Skrivet 23 aug 2011 23:42 Justus (Ej registrerad)
Om det är som den samlade gynekologi kunskapen säger att de flesta inte blöder vid första samlaget, hur kan då denna okunskap existera?
Är det kanske med blodet på lakanet som med våran jultomte, vi får besök varje år trots att det minsta barn nog vet att det inte finns tomtar?
Skrivet 24 aug 2011 08:36 AK (Ej registrerad)
Det är väl många tjejer som hinner mista livet innan män i många kultur blir upplysta om verklighet. Vi kan väl börja med att informera på olika språk och med bilder och fakta i alla medier, mödravård, barnavårcentral, sjukhus, vårdcentra,l skola, busskurer.. överallt hur kvinnans anatomi ser ut och fungerar.
Vi är själv väldigt tabubelagda när det gäller kvinnans anatomi så vi kan inte bara peka ut andra och tro att vi är bättre. Gör någonting istället för att fördöma andra.
Skrivet 24 aug 2011 11:13 Eminna (Ej registrerad)
Det finns ingenting som heter hederskultur. Det heter mord, kränkning, hot, förnedring, misshandel mm här i Sverige och ska självklart ingå under strafflagen om någon blir utsatt för det. Sluta dalta!
Skrivet 24 aug 2011 13:30 oseriös dito (Ej registrerad)
Seriös läkare (Ej registrerad) skrev:
"dataleffe" och jag talar inte samma språk, vilket beror på att han inte är läkare. Han frågar hur man ska få människor omvända till vårt synsätt. Det är, om det ens är önskvärt, ingen uppgift för läkarkåren. Vår uppgift är att göra medicinskt riktiga bedömningar och det kan aldrig vara rätt att uppmana en flicka att sticka sig i slidan. "dataleffe" talar utifrån en stor okunskap. Det må vara honom förlåtet.
Jag älskar människor som har råd att vara fullständigt kategoriska, korrekta (och streberaktiga). Det vore naturligtvis önskvärt att alla människor har rätt till sin sexualitet, att myter såsom mödomshinnan och blödning vid första samlaget vore avlivade. Tyvärr så finns det kulturer där både hedersvåld och "krav på blödning vid debut" förekommer. Frånvaro av vilken kan leda till påtagliga represalier. Som läkare kan vi inte bara gömma oss bakom korrekta påståenden och blunda för hur samhället och "regelverket" ser ut inom vissa kulturer. Vi måste lyssna på våra patienter, se dem som individer med olika förutsättningar och behov och ibland bända på reglerna för att i största möjligaste mån hjälpa de människor som vi har framför oss, även om vi frångår det politiskt korrekta emellanåt.
Skrivet 24 aug 2011 13:36 Inte fullt så upprörd kollega (Ej registrerad)
Upprörd psykiater!!! (Ej registrerad) skrev:
Ge rådet till en frisk flicka att sticka sig i slidan, skulle i min verklighet vara det samma som att säga till en självmordsbenägen patient att ställa sig på broräcket. Vad finns det för medicinsk anledning att råda en flicka att sticka sig i slidan? Ingen naturligtvis. Varför sticker inte gynekologen själv??? Att sticka sig själv i slidan är behäftat med en stor risk. Man kan sticka fel, punktera urinblåsan eller tarmen med katastrofala konsekvenser som följd. Totalt oansvarigt!!! Hoppas Socialstyrelsen kan identifiera dessa läkare och deslegitimera dem omedelbart. De är en skam för den svenska läkarkåren!!!
Men lugna ner dig. Ta en likadan "stickare" som man kontrollerar blodsockret med och stick i ena blygdläppen, en lite bloddroppe sedär. Att ta den stora spiken och köra in i buken strax nedom naveln och punktera urinblåsan är väl ändå lite onödigt. Kan lova dig att blygdläppen ligger också en bra bit ifrån tarmen, tänkte du att man skulle använda en kniv eller? Var det ett tag sedan du läste anatomi?
Skrivet 24 aug 2011 13:44 Oseriösa doktorn (Ej registrerad)
Eminna (Ej registrerad) skrev:
Det finns ingenting som heter hederskultur. Det heter mord, kränkning, hot, förnedring, misshandel mm här i Sverige och ska självklart ingå under strafflagen om någon blir utsatt för det. Sluta dalta!
Jamen vad bra då. Då kanske läkarna ska undvika att ge sådana råd. När kvinnan i fråga (som inte fick det rådet) blir misshandlad (eller dödad) då hon vanärat familjen så kan vi stolta säga att sådant tolererar vi inte i Sverige! Det finns ingen hederskultur i Sverige! Det är mord och vederbörande gärningsman blir åtalad för brottet. Gud vad vi är duktiga (och så korrekta). Kan inte annat än hålla med sign: AK