Halvklart
-11ºC V1m/s
Mer väder
Sundsvalls Tidning

2010-03-17

Roland Engström, Sportchef
Torbjörn Lindström, Chef nya medier
Magnus Erixon, Politisk redaktör
Marcus Bohlin, Ledarskribent
Marcus Bohlin, Ledarskribent
Janne Hallman, Nöjesredaktör
Håkan Norberg, Nöjesskribent
Karin Lönnå, Nöjesskribent
Sofia Hård, Spelskribent
Nu är skrivaren trasig igen
Li L'Estrade, Våning & Villa-bloggen
Ledarbloggen
Blogg: Nu är skrivaren trasig igen
Frida Eriksson, Bloggare
Jimmy Hamrin, Tikarebloggen
Kennedy Katende, Bloggare
Maitraiders-bloggen
Nicola Stewart, Bloggare
Sven-Åke Boström, medieutvecklare
Ingrid Jernberg, featureredaktör
Oskar Nord, multimediareporter
Torbjörn Lindström, Chef nya medier
Daniela Nilsson, modebloggare
Anna Holmlund, skicrossåkare
ST:s sportblogg
Maria Nordström, sportbloggen
Fredrik Jonsson, sportbloggen
Roland Engström, OS-bloggen
Frida Eriksson, programledare i Radio Guld
Pontus Frivold, om basket och Dragons
Vi som tar bussen

Sök på ST.nu

Njurunda

Publicerad 13 januari 2010Uppdaterad 13 januari 2010
Textstorlek123
Godis format som penisar och vaginor, fritt för barnen att plocka till sig i mindre nogräknade godisaffärer.

Godis format som penisar och vaginor, fritt för barnen att plocka till sig i mindre nogräknade godisaffärer.

Fotograf:
Sofia Svensson

Godisbutik sålde godispenis till fyraåring

När Sofia Svensson skulle hälla upp godiset som hennes dotter plockat till sig i en godisaffär fick hon en smärre chock. Sötsakerna hade formen av penisar och vaginor.
– Jag tycker det är hemskt, säger hon upprört.

Relaterat

Hur kan det vara tillåtet att sälja godis som är formade som penisar och vaginor i godisbutiker? Den frågan ställer sig Sofia Svensson efter det att hennes snart fyraåriga dotter plockat smågodis i en affär. När de sedan kom hem för att mysa visade det sig att godiset hade formen av könsorgan.

– Det vore skillnad om det fanns i en butik för vuxna men bland lösviktsgodiset passar det definitivt inte, säger en smått chockad Sofia Svensson.

Publicerad 13 januari 2010Uppdaterad 13 januari 2010
Textstorlek123

Senaste kommentarerna:

Skrivet 13 jan 2010 13:46 W (Ej registrerad)

Gnäll.... tänk på barnen i Afrika.

Skrivet 13 jan 2010 13:53 A (Ej registrerad)

Mycket löjlig reaktion. Hade goidisarna varit formade som läppar eller små ansikten hade det inte varit några problem.

Denna reaktion säger betydligt mer om mammans syn på sex och könsorgan än om kioskens moral.

Att ö.h.t. bli chockad av någonting dylikt är ingenting annat än ett försök att vara präktig och politiskt korrekt.

Skrivet 13 jan 2010 14:02 lady pitbull julåsen (Ej registrerad)

lägg ner!!!okej att det kanske e lite tokigt,men dock ganska kul format godis!! :)) å hur många 4åringar e det som egentligen vet vad det e för form på godiset eller bryr sig?!

Skrivet 13 jan 2010 14:07 Klarsynt (Ej registrerad)

Hahaha!

Denna artikel ska jag skicka in till den underbara bloggen lokaltidningsbesvikelse.

http://lokaltidningsbesvikelse.blogspot.com/

Skrivet 13 jan 2010 14:09 josse (Ej registrerad)

vill också ha penisar i min godispåse

Skrivet 13 jan 2010 14:12 2010 äger (Ej registrerad)

Men det är 2010 inte 1910 ... orka bry sig hur en godis ser ut...

Skrivet 13 jan 2010 14:13 milla (Ej registrerad)

Det var tråkigt att det hände denna lilla flicka.. men rätt skoj för oss vuxna :)
vilken butik hade dom varit i?
tänkte köpa lite på skoj till vänner :)

Skrivet 13 jan 2010 14:16 PNisse (Ej registrerad)

Hjäääääälp, en PENIS!!!!!!!

Skrivet 13 jan 2010 14:26 liten (Ej registrerad)

Fick mamma godiset i stället?

Skrivet 13 jan 2010 14:33 Ägaren (Ej registrerad)

Blev uppringd av Sveriges Radio som undrade om ja ville vara med i deras sändning om denna händelse. Jag förstår att en mamma vill skydda sina barn, men på vilket sätt skadar det ett barn? Duschar inte småbarn med sin bror som har en dinglande snopp?

Asså på vilket sätt framkallar detta godis något sexuellt? Att de bryr sig om något sådant när det är jordbävningar, krig och ekonomisk kris som skakar världen.

Skrivet 13 jan 2010 14:35 jw (Ej registrerad)

Ska vi förbjuda negerbollar också?

Skrivet 13 jan 2010 14:38 Markus (Ej registrerad)

Men suck... ännu ett i-landsproblem... Kanske mamma fick godiset istället?

Skrivet 13 jan 2010 14:38 En ferraribil (Ej registrerad)

Jag kan Förstå att hon reagerar, men det är ju ingen big deal - egentligen! Sen kan jag väl också tycka det är konstigt, att man säljer godis format som könsorgan bland vanligt lösgodis, men tycker inte det hela förtjänar en hel tidningsartikel? Speciellt när det står "sålde godispenis till fyraårig flicka", det är väl flickan själv som plockat? Är väl istället lite småkomiskt att hon bara plockat godisarna som ser ut som könsorgan egentligen?

Snacka om dagens i-landsproblem..

Skrivet 13 jan 2010 14:39 Holyfield (Ej registrerad)

Man blir som förälder arg av den här artikeln. Hade det varit mitt barn som köpt godiset hade jag gått tillbaka till affären och kört ner påsen i halsen på omdömeslös butiksansvarig.

Skrivet 13 jan 2010 14:44 Fina fröken fräken (Ej registrerad)

Istället för att bli upprörd när man kommer hem över vad fyraåringen har i godispåsen, varför inte vara med när fyraåringen väljer sitt godis. Det finns många saker som jag inte låter mina barn köpa på affären. Det är ju trots allt jag som vuxen som bestämmer och väljer vilka varor som ska köpas hem.

Skrivet 13 jan 2010 14:49 Tant U. (Ej registrerad)

Vilken duktig 4-åring som kunde plocka godisarna själv i affären! Om inte betyder det att den chockade mamman faktiskt var den som försåg dottern med just dess former på godisarna och inte vanliga nappar .... :-D

Skrivet 13 jan 2010 15:07 Tina (Ej registrerad)

Berätta....... VILKEN BUTIK VAR DET I ??????
jag är på väg. Tjohoooooo !!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrivet 13 jan 2010 15:10 A (Ej registrerad)

Holyfield:

På vilket sätt är butiksinnehavaren omdömeslös? Han säljer ju bara godis, eller hur? Om du inte litar på att din unge klarar av att välja godis som är anpassat efter din egendomliga moral, kanske du inte skall släppa iväg ungen på sådana "farliga äventyr"?

För det är väl ändå du som ansvarar för ditt eget barn? Eller lägger du över det ansvaret på kioskägaren?

Man tar sig för pannan...

Skrivet 13 jan 2010 15:12 En mamma som hade låtit sonen äta sitt godis (Ej registrerad)

Spänn av och lyssna på Betnér!

http://www.youtube.com/watch?v=zrAovJTf6kU

Skrivet 13 jan 2010 15:12 Pelle med Ä (Ej registrerad)

Alltså, när det gäller liknande godis så är det nog inte formen man ska bekymra sig över utan snarare vad godiset innehåller och hur nyttigt det kan tänkas vara för ens barn.

Skrivet 13 jan 2010 15:16 cricka (Ej registrerad)

Hahahaha, dessa godisar är ju jätteskojjiga.

vart kan man köpa dessa ? :D

Varför skulle detta vara så hemskt då det finns döskallar, pistoler,knivar samt svampar som motiv på godis

Skrivet 13 jan 2010 15:17 2 Barns far (Ej registrerad)

Holyfield (Ej registrerad) skrev: Man blir som förälder arg av den här artikeln. Hade det varit mitt barn som köpt godiset hade jag gått tillbaka till affären och kört ner påsen i halsen på omdömeslös butiksansvarig.

Eller om du tycker det är så jobbigt med en så naturlig sak så ska du kanske se efter vad ditt barn plockar för godis.

Skrivet 13 jan 2010 15:27 24-åring (Ej registrerad)

Jag tycker det är helt sjukt att det säljs såna godisar i en vanlig butik. Snart går barn runt och kallar varandra för fitta och kuk för att sånt blir deras vardag redan som små barn. Det blir bara värre och värre och sexualiteten mindre skyddad och mer blottat när det gäller allt i samhället. Helt sjukt hur det utvecklas och bara blir sämre och sämre...

Skrivet 13 jan 2010 15:33 excellence (Ej registrerad)

Att man i artikeln valt att lägga upp bilder på godisvaginor är väl lika "omdömeslöst" som att sälja dem. En 12-åring skulle mycket väl kunna klicka sig fram till artikeln för att sedan visa sin mamma som senare blir upprörd över bilden?

Right?

Skrivet 13 jan 2010 15:44 excellence (Ej registrerad)

Hur många gånger har man inte varit med om att pappor tar med sina små döttrar till herr omklädningsrum eller vice versa? Om detta är 1 på en skala från 1-10 så är det väl en 8:a?

Jag har då aldrig läst någon artikel om det.

Skrivet 13 jan 2010 15:50 Har koll (Ej registrerad)

Hur ansvarslös är inte Mamman som inte har koll på vad en fyraårig dotter väljer. Vet bergis inte vad Dottern ser på TV heller.

Skrivet 13 jan 2010 15:55 Guds brud (Ej registrerad)

Men guuu säger jag bara.
Är de så mycke att reagera över egentligen å att skriva de i tidningen oxå.

Måste man berätta för barnet vad de föreställer egentligen.Bara att vara tyst å låta barnet äta sitt godis.Å sedan säga till på affären istället.Men vissa är ju bara mediakåt!!!!

Skrivet 13 jan 2010 16:05 godis sugen (Ej registrerad)

hahaha, vilken latjo butik. Vilka goda penisar det verkar finns och i så många olika färger. Underbart !!!

Vart finns denna mumsiga butik?

Skrivet 13 jan 2010 16:06 cricka (Ej registrerad)

Hahahaha, dessa godisar är ju jätteskojjiga.

vart kan man köpa dessa ? :D

Varför skulle detta vara så hemskt då det finns döskallar, pistoler,knivar samt svampar som motiv på godis

Skrivet 13 jan 2010 16:09 M .B (Ej registrerad)

Fyy Faaan va löjligt !!!

Stället heter GodisBasaar .. bästa som finns ;;)

Skrivet 13 jan 2010 16:17 stackars lilla barn (Ej registrerad)

stackars, stackars lilla barn... tänk er vilka livlånga psykiska menn hon kommer att få nu. ojojoj.och mamman som aldrig kommer att kunna lita på en kiosk el affärs ägare längre,vilka dåliga omdömmen dessa ägare måste ha.

Skrivet 13 jan 2010 16:17 Ingen big deal (Ej registrerad)

Mina barn 3-5 år köpte vaginor, men dom kallade dom för pussmunnar. Vi ville inte göra något väsen av det så vi kallade dom pussmunnar vi också. Tror inte att man ska göra så stor sak av det. Tänk när barnet upptäcker att dom har samma "utrustning" som mamma eller pappa blir förbannade på. Hur ska dom reagera då? Skämmas, eller?

Skrivet 13 jan 2010 16:19 rn (Ej registrerad)

Skulle nog blivit minst lika förbannad själv... Fjåsiga kommentarer alla har! Sånt där godis hör hemma i en sexbutik eller nåt liknande

Skrivet 13 jan 2010 16:30 Ehh? (Ej registrerad)

Är detta verkligen farligt ?
Ett j*vla larv kallar jag de. Vi ska uppenbarligen censurera allt i samhället idag? De bästa är väl om vi slutar produsera barn så slipper dom vara med om sånna här "hemskheter".

Skrivet 13 jan 2010 16:32 Malle (Ej registrerad)

Jag tycker det är SJUKT att små barn ska gå runt och smaska på godis i form av könsorgan, vad är det för sorts humor i det???

Varför skall många vara så föööör att tänja på gränserna, och inte tänka ordentligt. Allt skall vara lagligt, fritt, okej och man ska sluta bry sig känns det som
Är det ett sånt samhälle vi vill ha? Där ingen bryr sig längre?

De godisarna vi talar om hör DEFINITIVT hemma i en vuxenbutik och ingen annanstans.
Allt behöver inte anspela på sex jämt och ständigt, är så trött på det.
Barn lär få lära sig könsorgan och sex i sinom tid, men att suga på en penisgodis då har det gått långt, det finns andra former.

Skrivet 13 jan 2010 16:39 xxxx (Ej registrerad)

This candy belongs in an adult shop, but selling in shop’s where most likely children will shop is not OK, what would the reaction be if all shop’s no matter what there is trading start selling adult sex, for example Toy retailers, reading all the comment it would be OK in Sundsvall.
While the rest of the world would probably view this as a paedophile candy shop and probably not see Sundsvalls retail market as child friendly since there products is aiming also to children.

Skrivet 13 jan 2010 16:42 Stina (Ej registrerad)

Förälder till barn på 4 år bör ha koll på sina barn. Inte låta dom springa runt o plocka i vad dom vill i godispåsen för dom brukar pilla på godisar dom inte köper också med sina små fingrar.
Sen så undrar jag: Hur blev tösen till om mamman inte klarar av att se godisorgan?

Skrivet 13 jan 2010 16:55 micke söråker (Ej registrerad)

Det var väll inte butiken som plokade godis till henne eller???
det ligger väl på hennes föräldrar vad dom köper inte butiken..
så kasta inte skit på han som säljer godis kasta heller skit på mamman som köpte godis till sin dotter när det ej är lördag tänk på hennes tänder i ställe köp frukt under veckan i ställe..................

Skrivet 13 jan 2010 17:10 /Mixx (Ej registrerad)

En 4-åring har ju ingen aning om vad de föreställer ändå, så vad hetsar hon upp sig över? Snacka om att göra en höna av en fjäder!

Skrivet 13 jan 2010 17:11 skämmigt (Ej registrerad)

Herregud att ni orkar klaga över hur en godis är formad... Man skäms så in i helve*e när man läser kommentarer där folk klagar över hur affären kan sälja sådant godis. Och snacka om nyhetstorka när man skriver om en godis som är formad som en penis........

Skrivet 13 jan 2010 17:13 Godis-polisen (Ej registrerad)

Hahaha!
Håll koll på ditt barn istället för att gnälla på ägaren, om ditt barn plockat fram en porrtidning eller en morakniv hade du då köpt den också utan att kolla vad barnet köper?

Hoppas du vet att det finns bensin och giftigt avfettningsmedel på vanliga mackar annars kan detta gå illa med så dålig koll...

Att låta 4-åriga barn köpa färgat socker tycker jag är värre!

Snarare slappa föräldrar, affärsinnehavaren säljer vad han vill som går under lagen.

Skrivet 13 jan 2010 17:16 Crazy (Ej registrerad)

Men eller hur... Det finns värre former på godis. Ska man föra diskussionen om vad som är lämpligt för barn vidare kan vi ju annars dra upp leksaksvapen som barn leker krig med, eller varför inte tv-spel. Hallå, godissnoppar? Vilket barn fnissar inte åt det, alternativt säger "bläää titta en snopp!" Ohno liksom. Barnet lär ju vara förstört för all framtid..

Godiset finns i godisbutiken Godisbazaar eller vad den heter, bredvid Statoil. Köpte själv några där på skoj för ett tag sedan. Men jag hittade tyvärr inte godisfittorna... Hahaha.

Skrivet 13 jan 2010 17:23 Pelle kuling (Ej registrerad)

Sådana godisar finns bland annat på Godisbazaar i Bredsand. Tycker dom var riktigt roliga faktiskt, lite överaskad utav formen. Såg dock bara vaginorna, men eftersom jag är kille så räcker det gått nog. Förstår ärligt talat inte hur man kan klaga på lite godis. Kommer flickan få men för resten utav livet? Fjantigt.

Skrivet 13 jan 2010 17:39 Redan avhandlat! (Ej registrerad)

Klarsynt: Den här frågan har redan avhandlats i bloggen "Dagens lokaltidningsbesvikelse" i oktober 2009. Då var det Eskilstunakuriren (26/10) som hade detta scoop. Det finns ju flera andra nyheter i dagens ST som platsar i den bloggen. Sundsvall är ju fullt av människor som vill vara med i tidningen med sina triviala problem, ivrigt påhejade av vår kära journalistkår.

Skrivet 13 jan 2010 18:00 Klarsynt (Ej registrerad)

Kommentar till Redan avhandlat!:

Jaha se där, det hade jag missat, tack för upplysningen.

Ja det mesta som publiceras i ST platsar på den bloggen. En av anledningarna till att jag inte förnyade min prenumeration härom månaden.

Skrivet 13 jan 2010 18:02 Emelie (Ej registrerad)

asså hade jag gått in på en affär och sätt dom godisarna hade jag skrattat och tyckt att det var jävligt roligt.
Men sedan tycker jag ju att det är lite omoget att änns tänka tanken att göra sånna godisar och sälja i en affär. Visst gör jag själv pepparkakor med kukform men inte fan ger jag den till min 4 åriga lillasyster, så jag förstår mamman att hon blir lite "arg" av att hennes dotter ska sitta och käka kukar och fitter en mysig helgkväll. Men hon hade ju faktist kunna varit med och sätt till att hon inte tagit sånna godisar.

Skrivet 13 jan 2010 18:12 Matfors-Mats (Ej registrerad)

Bara ännu ett tecken på sexualiseringen av samhället. Det går inte att överhuvudtaget titta på någon Svensk TV-underhållning längre, utan att tvingas ta del av sex-skämt av den mest plumpa sort på bästa sändningstid.
Petra Mede i melodifestivalen var ett bra exempel, pinsamheter av det allra värsta lågmärke.

Härligt att läsa att någon reagerar!

Skrivet 13 jan 2010 18:28 lisa (Ej registrerad)

stackars mamman då...hon har väl inget mer intressant i livet att hänga upp sig på...lösnäsor måste ju va lika hemskt....tänk..fullla med snor..ORKA
get a life

Skrivet 13 jan 2010 18:38 Godismonster (Ej registrerad)

Man kanske skulle åka in imorgon och köpa med sig lite godispenisar som man kan bjuda på i klassen. Tror dom flesta skulle tycka det var mysig med något gott att suga på sådär på morgonen.

Skrivet 13 jan 2010 18:49 Fred (Ej registrerad)

Det är alltid någon annans fel. Om föräldern betraktar detta som ett problem, varför köper man det då? Det går tydligen att engagera sig i vad som helst, bara man slipper vara med sina ungar.

Skrivet 13 jan 2010 19:04 Balle Kuling (Ej registrerad)

Det verkar ju helt klart bli bra reklam för butiken det här!
Ja, det finns ju värre saker här i världen...

Skrivet 13 jan 2010 19:37 Frippe (Ej registrerad)

Åt själv en hel del jungfrubröst i min ungdom utan att ta större skada, hoppas bara det går lika bra för flickebarnet.

Skrivet 13 jan 2010 19:44 EJ (Ej registrerad)

mmm nått att suga på!

Skrivet 13 jan 2010 20:09 Susanne (Ej registrerad)

De enda som tycker sånt här är kul är de som inte stå upp och skilja sig från mängden med risk att bli utskrattad.

Lättast är att bara skratta åt allt och hålla med majoriteten och vända ryggen åt vårt ansvar som vuxna och vad vi förmedlar åt våra barn.

Tycker detta är att gå för långt.

Skrivet 13 jan 2010 20:22 Mamsen (Ej registrerad)

Hur nu än detta godisköp gick till så tycker jag att mamman i detta fall måste få tycka att det är osmakligt med dessa utformningar av godis. Jag har inte låtit mina barn plockat godis själv när det har varit 4 år, däremot har de varit i behov av hjälp eftersom dom helst skulle vilja köpa allt som finns. I detta fall verkar det som att en gnutta bristande uppsyn har varit fallet men det förringar inte butikens ansvar att saluföra provokativa varor i sin butik.

Skrivet 13 jan 2010 20:22 Ögat (Ej registrerad)

Bedrövligt och ytterligt alarmerande om ett Sverige i fritt fall mot total dekadens, reagera kära medborgare och gör det via era valsedlar i höst.

För den som vill få nackhåren att kittlas kan jag rekommendera en titt på YouTube.com och vad "Bilderbergergruppen" kanske har för sig...

Det behövs "krafttag" för att bryta ner en stark nation som Sverige. Massiv invandring, uppluckring av medborgarnas moral, konsumptionsnarkomani... än är det en bra bit till sammanbrottet men försitt för den skull inte att värna om din och dina barns framtid - Rösta Sverigedemokraterna i valet 2010!

SD2010!

Skrivet 13 jan 2010 21:11 Mia (Ej registrerad)

Vilken lång snart 4-åring det måste vara som når upp till dom borden o i dom burkarna!!!!! Har själv vart där o handlat dessa vaginor! Vi hade alla väldigt kul o det inköpet när vi såg vad det var på julaftonskvällen!

Skrivet 13 jan 2010 21:44 Mia (Ej registrerad)

Vilken lång snart 4-åring det måste vara som når upp till dom borden o i dom burkarna!!!!! Har själv vart där o handlat dessa vaginor! Vi hade alla väldigt kul o det inköpet när vi såg vad det var på julaftonskvällen!

Skrivet 13 jan 2010 22:03 Föreldrar ansvar (Ej registrerad)

Hur kan butiker sälja läsk o godis o chips till barn dom kan ju bli överviktiga. Hur kan tv vissa Pippi Långstrump det är ju rasistiskt mitt barn kan ta skada.Hur mycket ska man anklaga andra när det är en själv som har ansvar. Jag skulle inte låta min dotter gå o plocka godis själv då är hon 5år.Skyll inte i från dej då du är ansvarig för henne

Skrivet 13 jan 2010 22:36 lasse (Ej registrerad)

Tror det är en fejkad nyhet. Det är väl ingen idag som upprörs över penisar. Faktiskt många fler som upprörs över små barns godisätande.

Skrivet 13 jan 2010 22:54 Panopticon (Ej registrerad)

Blev det inte samma moralpanik när det fanns godis som såldes av BonBon som hade namn som döda flugur, pissmyror, hundfisar, måsskit, stora tuttar, fotvårtor, spyor etc.. Jag vet att jag var förtjust i måsskit, men det innebar inte att jag började peta i mig riktig måsskit eller fick någon konstig syn på måsar eller fåglar i allmänhet.
För mig är dessa mindre utbrott av moraluppvaknade så förbannat skenheligt.
Vad värre är, anser jag är att SD får göra politisk reklam under kommentarerna.
Sedan kan jag inte förstå vad folk suckar och stönar för, påpeka ett problem kan alla göra, men att ta tag i något så enkelt som...sopåtervinning, det är svårt. Använd energin som går till spillo och gör något kreativt.

Och vill du inte se snopp/pupp-godisar så titta inte i lådorna, för det finns som sagt värre saker än den formen: de populärna jungfrubrösten, negerkyssar, blåöga (får mig att tänka på kvinnomisshandel), vapen, dödskallar, hjärnor, men en snopp, då går moralen i taket.

Skrivet 14 jan 2010 01:38 L (Ej registrerad)

Helt underbart rolig artikel, fick mig ett gott skratt imorse.
Förstod direkt att detta skulle bli ett hett diskussionsämne!
Tycker som många andra att det är mammans ansvar, det är henne dotter.
Jag skulle då inte släppa iväg min 4a åriga flicka för att shoppa lös på godiset själv. Samtidigt är det väll helt otroligt att hon bara lyckades plocka dessa penisar och vaginor, eller fick vi bara se en del av godiset? Vad vet jag.
Hur som helst måste jag till GodisBaazar i Bredsand och inhandla dessa till nästa filmkväll, de kommer göra succé. Vilken bra reklam för butiken föressten!

Skrivet 14 jan 2010 02:11 arlse (Ej registrerad)

Hahaha, de här var väll de töntigaste jag har läst på länge. Hel kul grej ju, håll koll på era barn istället. Och som någon annan skrev. Lång fyraåring som når längst upp. Säker på att de inte var pappan i familjen som var sugen på dem? HÖHÖ!

Skrivet 14 jan 2010 04:43 Åke T (Ej registrerad)

Det allvarligaste är väl att föräldrar låter barn käka sån skit...

Skrivet 14 jan 2010 07:39 Vimar (Ej registrerad)

Det mest chockerande är väl mammans reaktion. Hur är hennes sexuella syn? Hur kommer dotterns sexuella syn att bli när hon ser mammans reaktion? Att en penis och slida är hemska saker? Nåt skamligt? Nåt förfärligt? Något man inte visar? Något man inte tar på?
Detta kunde istället mamman dragit nytta av och passat på och givit barnets första sexualupplysning. Ett bra tillfälle som gick henne förbi. Kanske ett tips för andra föräldrar som har svårt att komma igång med sexpratet:
Gå på Godisbasar och köp lite sexgodis. Sen kan man sitta där i soffan med barnet och prata sex tillsammans.
Sen kan man ju fråga sig vad godiset innehåller. Det kanske är det som mamman behöver oroa sig för, inte hur de ser ut.
Tumme upp för barnet som plockade godiset och tumme ner för mammans reaktion!

Skrivet 14 jan 2010 07:50 Karin (Ej registrerad)

Jag reagerar nog mest på att mamman låtit en 4åring gå o plocka godis själv. Lite bättre uppsikt bör man ha på sitt barn. Hade hon upptäckt om det dykt upp någon som lurat iväg barnet t.ex. Jag låter mitt barn peka på vad hon vill ha o så lägger jag i påsen. Dels för att ha lite koll och dels för att är man bara 4 år så är det lätt att man hostar o nyser lite hur som helst o de ska inte hamna i godislådorna. Sen kanske affären hade kunna ha dessa godisar längst upp bara för att inte såna här moraltanter ska behöva vända sig till tidningar som har torka bland artiklarna sina.

Skrivet 14 jan 2010 08:33 Eva (Ej registrerad)

Blir förvånad över vilken låg nivå det är över flera av dessa inlägg. Är det vuxna människor som har skrivit? Kan dock förstå att mamman i artikeln reagerade. Tänker på min dotters kompis som blev sexuellt utnyttjad med oralsex när hon var 4 år. Tror inte att hon skulle tycka om dessa karameller. Sen har många blivit upprörda över att 4 åringen hade plockat godis själv. Hade hon verkligen det? Kanske var det någon annan, ex. större syskon, som hjälpte till?

Skrivet 14 jan 2010 09:00 Mamma (Ej registrerad)

Jag håller med Eva. Man förvånas över både kommentarer och sättet de är skrivna på.

Snart får vi vagingodis och penisgodis som passar ihop, för barnen att leka med på lördagskvällen. Eller manrumpegodis och penisgodis för mer avancerade barn. Sedan tillkommer säkert handbojegodis, repgodis, piskegodis, mm... listan kan göras lång. Men allvarlig talat, hur kan man sälja godis som har sexanspelning till barn? Sätt detta godis högt upp för tonåringar och möhippor på samma sätt som herrtidningar ofta sitter högt ovanför barnens ögonhöjd.

Jag kan tänka mig en dialog:
- Mamma, vad är det här för något?
Mamman tittar, konstaterar och har att välja på att antingen berätta eller hitta på. Hon väljer att berätta.
- Men mamma, vad äckligt, man kissar ju med sånna!! Varför säljer farbrorn sånna äckliga godisar?
- Jo förstår du lilla gumman, det finns människor som tycker att det är jättetrevligt och skojigt att äta det som påminner om våra kroppsöppningar!

Naturligt? Absolut. Men som godis?

Skrivet 14 jan 2010 09:18 erica (Ej registrerad)

Jag hade blivit förbannad om samma sak hänt oss. Nej man är inte pryd. Men va fan??
De är ju utformade på det viset att man kan stoppa in snoppen i fittan... som ni ser på bilden.. SMAKLÖST.

HELT OK om de säljs till vuxna i en porrbutik eller skämtbutik. Men inte i en godisaffär där 90% av kunderna är barn.

Skrivet 14 jan 2010 09:37 Dave (Ej registrerad)

Hur ska barnet kunna återhämta sig efter att eventuellt ha sett mammans reaktion på smågodisarna?

Skrivet 14 jan 2010 09:42 Fullvuxen (Ej registrerad)

Kanske det är så att mammorna är besvikna för att dom inte fick snopparna i sig istället. Hi Hi

Skrivet 14 jan 2010 10:18 M (Ej registrerad)

Hej! Jag kan tycka att mamman borde ha haft bättre uppsikt för det 1:a.Man låter inte en 4 åring plocka godis själv för det kan bli vilket tok som helst, typ hala hårda som dom faktiskt kan sätta i halsen och kväva sig av. Det är ett värre bekymmer.
MEN, jag tycker absolut INTE sådant här godis ska säljas i vanlig butik. Som så många andta skrivit hör det hemma i vuxenaffärer.
Mina barn är så stora att dom skulle reagerat och skrikigt redan vid godiset...*Titta mamma, en snoppgodis, va äckligiiiiiiiiiiiigt*....
Har fortfarande uppsikt vad mina plockar i för är jag inte med läggs ju påsen full och det blir ju ingen billig summa idag och inte lätt att lägga tillbaka smågodis som redan är iplockat ;-)

Skrivet 14 jan 2010 12:54 UHF (Ej registrerad)

Jeflar vilka problem folk har med penisar, har Svenskarna blivit pryda? och vilken unge reflekterar över formen på en godisbit som försvinner in i munnen på en 1/10 sek. Ni skulle vara mer restriktiva på att trycka i era små ungar godis alls, Prettoföräldrar fyfan.

Skrivet 14 jan 2010 13:10 Gurra (Ej registrerad)

Ja, det är så hemskt. Men jag tycker helt ärligt att föräldrarna i detta fall får skylla sig själva. Om detta nu var så farligt så ta och följ med nästa gång.

Mamman ger sin dotter pengar och säger "gå och köp lite godis". Ett barn på 4 år som får gå ensam på affären och välja sitt godis själv blir i detta läge mycket exalterad och kommer inte för ett ögonblick att bry sig om godisets former. Han/hon tar det godis som ser godast ut. Så jag tycker inte att mammans gnäll är nödvändiga för fem öre. Tror heller inte att dottern lägger många tankar på att nånting skulle vara fel med detta.
"En godis som ser ut som en snopp"- tänkte 4-åringen och skrattade högt.

Håll med mig om att mammans reaktion är mer hemsk än faktumet att ett barn på 4 år har köpt könsformat godis.

Skrivet 14 jan 2010 14:01 Vimarg (Ej registrerad)

Signatur M skriver: Mina barn är så stora att dom skulle reagerat och skrikigt redan vid godiset...*Titta mamma, en snoppgodis, va äckligiiiiiiiiiiiigt*....
Vad har ni för relation till könsdelarna i er familj eftersom ni tycker att en penis är äcklig? Jag tycker de är ganska söta. Och en vagina är ju det vackraste en kvinna har. Så jag hoppas att du aldrig uttrycker dig dig negativt om den detaljen, speciellt om du har flickor. Ingen flicka/kvinna ska någonsin få höra att en vagina är äcklig oavsett om det gäller godis eller annat.

Skrivet 14 jan 2010 14:46 kimmen (Ej registrerad)

vet ni att på apoteket säljer dom vibrerande penis attrapper ... ta genast bort dessa det är ju många barn som kan råka se detta,

Skrivet 14 jan 2010 16:45 C (Ej registrerad)

Hysteriskt roligt! Att mamman blev så upprörd alltså!:)

Skrivet 14 jan 2010 17:08 Tvåtusentalet (Ej registrerad)

Vad är detta?
Är godisar som ser ut som vapen, ciggaretter, döskallar, svampar, löständer, pipor osv något bättre isf.
Välkommen till verkligheten 2010 moraltant.

ps ser fram emot när butikerna börjar sälja godis i form av samlagsställning.

Skrivet 14 jan 2010 19:32 Madde (Ej registrerad)

Men herre gud!
Det är väl jättekul med lite penis!? :P
Be butiksinnehavaren sätta könsgodiset högst upp i hyllan, så inte barnen når, sen blir det merförsäljning till de vuxna. ;P

Jag tror de negativa kommentarerna är ifrån vuxna som inte fått smaska på en penis på länge. Bara avundsjuka. Hehe! :D

Skrivet 14 jan 2010 21:08 k (Ej registrerad)

Vad grinar dom i ? ju tidigare hon lär sig desto bättre ? sitter och skrattar för mig själv nu..

Skrivet 14 jan 2010 21:49 patrik (Ej registrerad)

Varför bli så upprörd? Ge faan i att gå och köp godis då? Desutom släpper man inte en fyraåring själv bland lösgodiset.. oansvarigt och slappt av föräldern..och sen ha mage att gnälla över snoppar och vaginor när det säkert är nått 99,99% av världens befolkning är utrustade med och ser varje dag..
alla godisar som är utformade som vapen,döskallar och monster, är väl mycket mycket hemskare??

Skrivet 14 jan 2010 22:49 Majvor den rättfärdige (Ej registrerad)

*ASG*!!
Jag serverade min son penis-pasta när han var tre, det var jättekul!
Själv gillar jag att slicka på klubbor och äta banan HELT OFENTLIGT och anser nog att det handlar om betraktarens dåliga självkänsla om man inte mäktar med att stå framför mig en sån gång och titta på utan att tänka på hur frustrerad man igentligen känner sig....ehh...

Skrivet 14 jan 2010 22:51 Majvor den rättfärdige (Ej registrerad)

24-åring (Ej registrerad) skrev: Jag tycker det är helt sjukt att det säljs såna godisar i en vanlig butik. Snart går barn runt och kallar varandra för fitta och kuk för att sånt blir deras vardag redan som små barn. Det blir bara värre och värre och sexualiteten mindre skyddad och mer blottat när det gäller allt i samhället. Helt sjukt hur det utvecklas och bara blir sämre och sämre...

Men kära nån, nu var det ju inte fittor och kukar i godispåsen, det var penisar och vaginor, det är väl ändå en himla skillnad!!

Usch villket grovt språk du använder.

Skrivet 14 jan 2010 23:16 Barngodis ? (Ej registrerad)

Håller med om att det är vääääääldigt låg nivå på inläggen.
Den är så lååååååg, att det bevisar på att många inte fattar poängen, poängen om VARFÖR mamman reagerar.
Samtidigt tyder det på att "sexualliseringen" i samhället har kommit långt. En sexualisering, där det ses som humor när små 4-åringar ska äta godis som ser ut som "kukar" och "fittor". Vad som är så "roligt" med detta, är svårt för en person med galghumor som jag att fatta ? Men om alla tänker lite längre, så förstår ni säkert att människors tolerans för "sexuella" inslag, vart som helst, kanske tenderar att gå för långt. Låt våra små barn vara små barn, så länge dom kan, sen kan dom äta vilka godis former som helst. Och visst ska man kolla köp, men i en färdig påse kan det vara svårt att se.

Skrivet 14 jan 2010 23:23 Klacken (Ej registrerad)

Uttryckte mig lite burdust innan...ber om ursäkt.
Till Tvåtusentalet: Det är ju saker som man inte har samlag med....oftast.

Finns dom där jungfrubröstgodisarna kvar förresten, som man kunde köpa på 70-talet?

Skrivet 15 jan 2010 02:22 ari (Ej registrerad)

vet inte vad som är mest pinsamt, dom som postar kommentarer här eller att denna artikel var med i ST. Skönt att veta att alla ungdomar som växer upp nu kommer aldrig att ha en prenumiation på en tidning.
DN all the way baby (y)

Skrivet 15 jan 2010 02:38 Godissugen (Ej registrerad)

Det här ger ju uttrycket "söta småfittor" ett helt nytt perspektiv!
:-P

Skrivet 15 jan 2010 03:45 A (Ej registrerad)

Men allvarligt föräldrarna måste väl ha varit med på affären?
och förmodligen även köpt godiset då borde han eller hon
har sett att godiset inte var lämpligt.
Så sluta beskyll butikssäljaren.

Skrivet 15 jan 2010 08:36 Eva (Ej registrerad)

Holyfield (Ej registrerad) skrev: Man blir som förälder arg av den här artikeln. Hade det varit mitt barn som köpt godiset hade jag gått tillbaka till affären och kört ner påsen i halsen på omdömeslös butiksansvarig.



2 Barns far (Ej registrerad) skrev: Eller om du tycker det är så jobbigt med en så naturlig sak så ska du kanske se efter vad ditt barn plockar för godis.

När blev det "naturligt" att ett litet barn äter godispenisar och vaginor?? Är det bara omdömeslösa perversa personer som skrivit inlägg här? Jag tycker att butiksägaren borde skämmas, han kan äta upp detta godis själv eller dela ut det till er här på sidan som tycker det är okej att barn ska ha godis i form av könsorgan. Blanda inte ihop barn med era sexuella böjelser, tack!

Skrivet 15 jan 2010 08:46 Hubbabubba (Ej registrerad)

Otroligt löjliga inlägg! Detta har ingenting att göra med att människor är pryda, tycker att könsorgan och sex är tabu eller att barnet kommer att bli förstört o. dylikt. Men tycker ni verkligen att det är ok att små barn ska äta godis format som könsorgan (el för den delen pistoler, knivar m.m.)!? Synen/tanken att ett litet barn ska äta ett godiskönsorgan ligger alldeles för nära tanken på pedofili. Det är väl inget som säger att godisarna inte ska få finnas, men i en godisaffär där småbarn kanske går och plockar kan man väl i s f sätta just detta godis lite högre eller avskilt. De föräldrar som då vill att deras barn ska äta godispenisar eller godisvaginor får väl enkom gå till dessa burkar och plocka. Undrar hur många det är...egentligen!

Skrivet 15 jan 2010 11:46 Moralpanik (Ej registrerad)

Haha men ingen reagerar på godiset som är format som en liten lakritspojke som drar i sin penis? Det man inte vet har man inte ont av

Skrivet 15 jan 2010 12:09 Alex (Ej registrerad)

24-åring: Jag har väldigt svårt att förstå hur man som 4-åring skulle börja kalla sina kompisar för fitta och kuk, för att man åt godisar i dess former...Förresten har du varit på en skolgård de senaste 10 åren? Fitta och kuk hör nog till de ödmjukaste orden, och jag tror inte det beror på choklad-horjävlar eller gelébögar i godispåsen, tror du?

Skrivet 15 jan 2010 12:14 Majvor den rättfärdige (Ej registrerad)

Till Eva som skrev; När blev det "naturligt" att ett litet barn äter godispenisar och vaginor? Vill jag svara; DEN 13 JANUARI!

Skrivet 15 jan 2010 14:40 Konservativ (Ej registrerad)

Vad är det som händer med människor egentligen? Finns det inget som är tabu längre? Vem sjutton vill se sin lilla dotter eller son springa runt och suga på en penis eller vagina? Oavsett om den är av godis eller ej!

Men det är förstås jättekul för dom pervon som lever i vårt samhälle...varför inte bara bjuda in alla PEDOFILER till godisbutikerna och låta dom stå där och bli upphetsade över att se små söta barn plocka penisar ur lådorna, för att sen tänka på hur dom gör när dom äter dom...? Det vore väl ngt? Och börja sälj dildos och andra sexleksaker i vanliga butiker på en gång. Varför så prydda? DET är ju OCKSÅ bara penisar och vaginor...

Är det så här ni vill ha det? Det är inte min önskan för våra barn...

Skrivet 15 jan 2010 15:05 dunderdotten (Ej registrerad)

hahahahaha skjukt kul! Vad sa mamman till barnet i fråga? -Nej du får inte äta detta, för det ser ut som könsorgan.

Skrivet 15 jan 2010 20:45 Sulan (Ej registrerad)

Nä, i morrn är det lördag. Då tar jag banne mig bilen till Bredsand och köper lite fitta! Mums!

Skrivet 23 jan 2010 00:23 rr (Ej registrerad)

Håller med "cricka" som uppenbarligen gått helt spårlöst förbi i denna absurda diskussion; har man NÅGONSIN hört att någon opponerat sig mot godis i form av t.ex. pistoler eller döskallar? På vilket sätt är det moraliskt försvarbart att ens fyraåring äter en lakritspistol än en hallonpenis?

Skrivet 25 jan 2010 13:48 trött (Ej registrerad)

Sedan när blev en fyraåring upprörd över snoppar och snippor? I den åldern är det en kroppsdel som alla andra (möjligen lite roligare...). Men nu, när mamman blivit hysterisk, har hon anatgligen en lite mer komplicerad relation till könsorganen...

Innehåll

Annat innehåll

Senaste nytt

Protesterna ebbar ut i Bangkok(Utrikes)
Amnesty: EU säljer tortyrredskap(Utrikes)
KF slår ihop förlag och bokhandel(TT-ekonomi)
KF slår ihop förlag och bokhandel(TT-ekonomi)
Holländsk polis gripen för flickmord(Utrikes)
"Gömda uppgifter kunde friat Quick"(Inrikes)
ETA misstänkt för franskt polismord(Utrikes)
Kälkhockeylaget slog Italien(TT)
Okänd jagas för att ha dopat häst(TT)
Pojkar åtalas för gruppvåldtäkt(Inrikes)
Sweden Rock döms till böter(Inrikes)
Hopp om vaccin mot könsherpes(Inrikes)
Skolbarnen fortsätter att skolka(Inrikes)
Fängelse för våldtäkt av 11-åring(Inrikes)
Färre arbetslösa i utbildning(Inrikes)
Första tranan vid Hornborgasjön(Inrikes)
Två skadade i villabrand(Inrikes)
Lurade blind på pengar(Timrå)
Klart med tillstånd för Bergeforsparken(Timrå)
Mourinho vann även som motståndare(TT)
Söderling vidare i Indian Wells(TT)
Kvinna rånades på motorväg(Inrikes)
Polis misstänkt för anlagda bränder(Utrikes)
Straff tog Bollnäs till final(TT)
Fördel Malmö mot Almtuna(TT)
21-åring skottskadad i Malmö(Inrikes)
Medelpads s-toppar nobbar RUT-avdraget(Sundsvall)
Räddad till livet för att dödas(Utrikes)
Korstaskolan tog sig vidare i Vi i femman(Sundsvall)
Hemmakock har polisanmälts(Sundsvall)
Räntebesked lyfte Wall Street(TT-ekonomi)
Dragons föll mot Uppsala(Sport)
Våldsmisstänkt misshandlad(Sundsvall)
SSU tar patent på alliansen(Inrikes)
Hårdnande kamp om irakiska rösterna(Utrikes)
Erdogan hyllar vännen Reinfeldt(Inrikes)
Grekiska kyrkan arg över skattekrav(Utrikes)
Wiberg ger råd i Paralympics(TT)
Fyra greps efter långt förföljande(Inrikes)
Låga USA-räntan ligger fast(TT-ekonomi)
Blev slagna och sparkade(Sundsvall)
Bim släpper ny bok(Ånge)
Hallå där...(Sundsvall)
Turkar lämnar S i protest(Inrikes)
Måste betala 211 miljoner kronor(TT-ekonomi)
Anhållen för misshandel(Timrå)
Får dagsböter för fylleri(Timrå)
Muckade gräl på Max(Sundsvall)
Tog strupgrepp på 34-åring(Sundsvall)
Fem anhållna i ekobrottsrazzia(Inrikes)
Hela listanFörminska listan

Trofast & ST-kortet

5 RÖSTER

Vad tycker du gör en bra bild?

Malin Bylund, 23, frisör, Sundsvall:
Ljuset och positionen, var bilden är tagen. Det är viktigt vad en bild förmedlar.

Malin Bylund, 23, frisör, Sundsvall:

– Ljuset och positionen, var bilden är tagen. Det är viktigt vad en bild förmedlar.

Beatrice Hägglund, 29, studerande, Sundsvall:
Att den fångar en känsla. Och att den är symetrisk.

Beatrice Hägglund, 29, studerande, Sundsvall:

– Att den fångar en känsla. Och att den är symetrisk.

Christer Bogestål Barton, 64, pensionär, Sundsvall:
En bra bild är inte planerad. Den ska vara spontan, då är det en bild.

Christer Bogestål Barton, 64, pensionär, Sundsvall:

– En bra bild är inte planerad. Den ska vara spontan, då är det en bild.

Patricia Joneström, 24, restaurangbiträde, Sundsvall:
Det sitter väl i betraktarens ögon, men en bra bild är en bild som förmedlar en känsla.

Patricia Joneström, 24, restaurangbiträde, Sundsvall:

– Det sitter väl i betraktarens ögon, men en bra bild är en bild som förmedlar en känsla.

Anton Holmlund, 28, IT-trainee, Sundsvall:
Ingen aning... ett bra motiv kanske. Det är väl det som gör bilden.

Anton Holmlund, 28, IT-trainee, Sundsvall:

– Ingen aning... ett bra motiv kanske. Det är väl det som gör bilden.

Lokus Hitta ditt drömjobb hos oss!
Lokus Köp eller sälj din bostad hos oss!
Lokus Köp eller sälj prylar i tidning & webb!

SENASTE BLOGGINLÄGG

Lokus Bil, mc, husvagn, husbil, båt, skoter mm
Lokus Sök och jämför resor från 654 reseföretag
Top Jobs
Top Jobs

Kontaktinformation

Chefredaktör &
ansvarig utgivare:

Kjell Carnbro
Stf ansvarig utgivare:
Susanne Helsing
Verkställande direktör:
Örjan Folkesson

Fler Kontaktuppgifter

Nyhetstips
SMS/MMS: 72060
Telefon: 060-19 71 64
E-post: tips@st.nu

Webbredaktion

Telefon: 060-197000
E-post: multimedia@st.nu

ST i din mobil
: mobil.st.nu

 

Utebliven tidning?
Kontakta Svensk morgondistribution:
Tel: 020-250024
Epost: utebliven.sundsvall@smd.to