Nya ambulanser har kört fast i snön
Senaste veckorna har bilarna kört fast och patienterna fått hämtas med annan ambulans, med en extra halvtimmes väntan på vård.
Relaterat
När den gamla Volvon kom ut på halkbanan gasades det glatt.Fotograf: Tobias Welander
– Vi får en fantastiskt bra utbildning och vidareutbildning. Men om vi inte kommer fram hjälper inte det, säger Kalle Viklund.Fotograf: Tobias Welander
För stor risk för fastkörning tycker ambulanspersonalen om de 15 nya Mercedes Sprinter som landstinget köpt in.Fotograf: Tobias Welander
– Det var en patient på landet som vi hämtade men vi kom inte upp för backen när vi skulle därifrån. Vi fick kalla på en bil från Sundsvall, det tog en halvtimme. Sedan fick vi ta hjälp av bärgare för att ta oss upp.
Det berättar Kalle Viklund som arbetar inom ambulanssjukvården i Härnösand. Även i Sundsvall och Stöde har det varit problem sedan snön kom. Vid hämtning av en patient i Essvik kom inte den nya ambulansen fram, utan en gammal fyrhjulsdriven fick tillkallas.
Nu har de händelserna inte spelat någon avgörande roll för patienterna.
– Men den gången det är ett litet barn eller ett hjärtfall och skillnaden på en halvtimme avgör liv eller död då är det inte roligt att sitta i ambulansen och sedan prata med anhöriga och förklara landstingets bilköp, säger Kalle Viklund.
1,3 miljoner kronor styck kostar bilarna. Och visst ser ambulanspersonalen fördelar med dem, bra teknik och vårdutrymmet. Men på grund av brister i framkomlighet föredrar de mindre fyrhjulsdrivna bilar, som Volvoambulanserna, men de har gått 40 000 mil och är färdiga för pension.
Dessutom krävs c-körkort för att köra de nya ambulanserna, så landstinget får bekosta utbildning för 50 personer, till en kostnad på minst 10 000 kronor per person.
Från början köptes det in nio ambulanser Mercedes Sprinter. Innan någon utvärdering gjordes köptes också de sex ytterligare bilarna in. Så i framtiden kommer inget alternativ till dem att finnas.
– Detta trots att vi har protesterat, säger Kalle Viklund.
– Vi får en fantastiskt bra utbildning och vidareutbildning. Men om vi inte kommer fram hjälper inte det, säger Kalle Viklund.
I går var det testkörning på halkbanan i Sättna. Förmiddagen avsattes för backkörning.
– Det gick nästan inte. Jag fick backa och ta om flera gånger, berättade Sofie Kristofersson från Örnsköldsvik.
Hon var inte heller entusiastisk efter halkbanekörningen.
– Det är ovant. Den är jättestor och beter sig inte som de andra bilarna.




























































Senaste kommentarerna:
Skrivet 9 feb 2010 11:41 xyz (Ej registrerad)
De är alldeles för lätt bak och värre blir det om de har automatlåda.
Skrivet 9 feb 2010 11:41 putte (Ej registrerad)
Som vanligt så slår sossarna och landstinget dövörat till när det finns kritik.
Undrar när den första allvarliga missödet kommer att ske för det är inte en fråga om det kommer att ske.
Skrivet 9 feb 2010 12:14 Glad man är frisk (Ej registrerad)
Det är helt otroligt! Är det något fordon som verkligen behöver kunna ta sig fram var som helst är det väl ambulanser.
Grattis sossarna till ert genomtänkta inköp, verkligen smart att byta ut ALLA bilar innan man ens hunnit prova dem...
Skrivet 9 feb 2010 12:31 Happy (Ej registrerad)
"Fyrhjulig" torde väl även mercan vara hoppas jag!! Däremot är volvon fyrhjulsdriven! :)))
Skrivet 9 feb 2010 12:32 Börje Falk (Ej registrerad)
Har en känsla av att sådana här inköp ofta sker utan att expertisen,
Förare och annan personal,blir involverade i processen.De om någon
borde väl få testa bilar och annan utrustning på fältet för att avgöra
för och nackdelar med tilltänkta inköp.Dessutom tror jag att pengar
alltför ofta får styra sådana här viktiga investeringar,det snålas,och
sedan står man där med dålig utrustning som kanske måste bytas
igen,eller modifieras för en hög kostnad.Bla. har vissa inom hem-
tjänsten fått köra omkring i bilar som inte fungerat bra i snö och
kyla,men kanske varit billigare i inköp,istället för dyrare,bättre
fordon som skulle varit en bättre affär på lång sikt,och gett bättre
förhållanden för både personal och vårdtagare.Det finns nog mycket
"dumsnålhet" när det skall jagas kostnader inom stat och kommun.
Skrivet 9 feb 2010 13:07 Oskar, ST.nu (Ej registrerad)
@Happy: Ja där fick vi oss ett gott skratt :) Nu korrigerat i texten! Tack så mycket!
Skrivet 9 feb 2010 13:15 Lasse (Ej registrerad)
Men alltså...hur tänkte man? En brödbil som ambulans!
Skrivet 9 feb 2010 13:21 Tony (Ej registrerad)
Det är så jävla pinsamt att det här händer år 2010 eller i modern tid eller hur jag nu ska uttrycka mig. Höger hand vet inte vad vänster hand gör och nu åker det omkring ambulanser på vägarna som egentligen borde stå i ett garage tills vintern är över...
Är det landstinget i ett nötskal eller vad beror det här på?
Skrivet 9 feb 2010 13:25 Ambulansförare Norrbotten (Ej registrerad)
Problemet ligger inte hos fordonet utan mellan ratten & ryggstödet, har man inte kunskapen så spelar det ingen roll vilken bil man har!
Skrivet 9 feb 2010 13:26 Labonella (Ej registrerad)
Avsätt hela landstingsledningen! De gör ju inte något rätt verkar det som. Detta har ju stötts och blötts fler gånger. Varför kan inte "de som bestämmer" lyssna på de som faktiskt jobbar med saker som de köper in. Med sunt förnuft kommer man långt, men det verkar då inte dessa personer ha.
Skrivet 9 feb 2010 14:00 putte (Ej registrerad)
Bilen har testats tidigare innan inköp och samma farhågor kom då fram men det lyssnades ej.
Skrivet 9 feb 2010 14:20 moffa (Ej registrerad)
Ambulansföraren i Norrbotten
Vilken av dessa tre kommer lättast upp för en brant backe? framhjulsdriven, bakhjuldriven eller 4hjuldriven och varför, vilken av dessa 3 är sämst på att ta sig fram, varför? sug på den karamellen ett tag och återkom med ett svar, sedan kan vi ta diskutionen om hur mycket föraren kan påverka bilen egenskaper.
Skrivet 9 feb 2010 14:22 nrekitylana (Ej registrerad)
@Ambulansförare Norrbotten:
Tillåt mig att småle när du påstår att bilen inte har någon inverkan på framkomlighet. Många i trakten häromkring har problem med bakhjulsdrivet på vintern medans jag med min "grävling" tar mig förbi där bakhjulsdrivna står. Med 4-hjulsdrift blir framkomligheten självklart bättre än med enbart bakhjulsdrivning när det är riktigt dåligt väglag.
Men självklart har du rätt i att kan man inte köra så spelar det ingen roll vilken bil man har, tyvärr så har jag kört sprinter i yrkestrafik själv och sämre bil har jag nog aldrig kört. Dyr och onödig :)
Skrivet 9 feb 2010 14:32 I statlig tjänst (Ej registrerad)
Skrivet 9 feb 2010 13:25 Ambulansförare Norrbotten (Ej registrerad)
Problemet ligger inte hos fordonet utan mellan ratten & ryggstödet, har man inte kunskapen så spelar det ingen roll vilken bil man har!
Tycker du att det är så smart att nervärdera dina kollegor så där? I denna tid tycker jag att man ska hålla ihop de olika yrkeskårerna. Dålig stil Ambulansförare Norrbotten!
Skrivet 9 feb 2010 14:53 lars (Ej registrerad)
Hänt åter igen! dom som bestämmer lyssnar inte på ambulanspersonalen.
Och har inte vett innanför pannbenet på en enda millimeter.
Vad bryr sig dom om passiv aktiv säkerhet vad gäller fordon, både om det så gäller väghållning, krocksäkerhet, framkomlighet, halvljus mm.
Det är bara pengar som styr.
Skrivet 9 feb 2010 15:43 Anita (Ej registrerad)
Som vanligt beskylls politikerna allt ont som händer ´världen.
I just detta fall råkar jag vara tillräckligt insatt för att påstå att politikerna tyvärr inte har en susning om att just denna verksamhet bedrivs av en maktgalen idiot vars enda syfte tycks vara att driva sina undersåtar till vansinne och frustration.
Dessa bilar är ett symtom på en mycket rubbad organisation där presige går före både kvalité och personalvård, vilket i slutändan drabbar tredje part; patienten.
Skrivet 9 feb 2010 16:13 inflyttad (Ej registrerad)
Vägen upp till SÄTTNA är ingen lek och den testar allaa fordon hårt när det gäller framkomligheten. Sen det så att dessa fordon som man nu köpt in räknas som lastbil . Dom väger över 3,5 ton och är värdelösa på vinterväglag men det räcker med att nån högt upp i landstinget drabbas av att bilarna inte tar sig fram så blir det en ändring ganska fort. Som sagt man är dumsnål när man gör inköpen och vägrar lyssna på personalen. Det är bara chefer som har kunskapen
Skrivet 9 feb 2010 16:16 Jocke Molin (Ej registrerad)
Ambulanssjukvården i Uppsala Län har sedan länge insett att kostnaden för "storbil" med fyrhjulsdrift inte i förlängningen blir just en "kostnad" och använder sig av Chevrolet rakt över, transportbil som akutambulans. De har avvecklat "Kak-bussarna" då de inte duger till annat än att åka på plogad och saltad/sandad väg, sen spelar inte märket någon roll...MODELLEN av fordon är inte avsedd att användas som just Ambulans, utan som paketleverans. -Det Socialstyrelsen och Arbetsmiljöverket nu ställer krav på är att två av varandra oberoende vårdare skall kunna sitta bältade under färd och samtidigt ta hand om en central patient som i sin tur är fyrpunktsbältad! Förvånad blir man inte när ansvariga på er upphandlingsenhet inte har kunskap om vad man upphandlar, FÖRVÅNAD blir man över hur någon kan vara så dum och inte fråga den personal som dagligen arbetar med dessa fordon vad som krävs för att kunna utföra arbetet. Visst, kronor och ören räknas...men DUMSNÅL tar priset.
Skrivet 9 feb 2010 16:36 Justus (Ej registrerad)
Ingen som tänkt på att man kunde ploga och sanda vägarna???
Eller kanske det är bättre att alla viktiga samhällsfunktioner upprätthålls av människor med bandvagn eller snöskoter.
Skrivet 9 feb 2010 17:04 nod (Ej registrerad)
Om jag fattat detta rätt alltså
Överallt i västernorrland står det bilar som inte kommer fram eftersom dom inte är 4hjulsdrivna eller är det bara ambulanser som inte kommer fram alla andra bilar dom funkar men inte ambulanserna. låter konstigt tycker jag
de är inte så att ställena dom åkte till var oplogade och väldigt svåra att ta sig fram till. och självklart är det bättre med 4x4 men hur klara man sig innan dom fick det? eller var det samma problem?
utbilda förarna ordentligt på dom nya bilarna så dom slipper ta dom gamla
och köp in en bandvagn eftersom det verkar som om hela västernorrland är är täckt av snö :)
Skrivet 9 feb 2010 17:12 patrik (Ej registrerad)
Alla räddningsfordon..ambulans och brandbilar borde vara fyrhjulsdrivna.. i alla fall norr om stockholm.
Även om det skulle bli dyrare i inköp..när det är det frågan om liv och död ska inte ett par tusen extra i en engångskostnad inte vara ett hinder..
Skrivet 9 feb 2010 17:45 IQ+ (Ej registrerad)
Polisen kör awd, då spelar föraren ingen roll,det finns många tjejpoliser,
så klart awd skall köras i norrland, som bekant kan det snöa i norrland.
Skrivet 9 feb 2010 18:06 ambus (Ej registrerad)
Mercedes Sprinter kostar 1,3millioner nya Volvo V70 AWD Ambulans 950.000 kr
Skrivet 9 feb 2010 18:14 Johan, ambulanssjuksköterska (Ej registrerad)
http://op.se/ostersund/1.1797192
I Jämtland klarar vi oss med personbilsambulanser. Kanske har vi olika krav på lastkapacitet. De flesta bilarna är dessutom fyrhjulsdrivna byggda på Volvo V70. Några mercedes e-klass finns bland reservbilarna.
Skrivet 9 feb 2010 19:00 Vart är gruset? (Ej registrerad)
Jag slirade också med bilen ute på landet, nämligen Tunbyn.
Folk bor i fina hus och har bilar. Men de snålar på med sandningen.
Då låter man hellre folk slira och köra fast.
Skrivet 9 feb 2010 19:51 hilbert (Ej registrerad)
Är det bilarna som kör fast..!??
Skrivet 9 feb 2010 20:12 GH (Ej registrerad)
Ambulansförare Norrbotten, Tror inte du vat vad du snackar om, Komma med ett typiskt fjollträskuttryck, när det är allmänt känt hur värdelös en MB Sprinter är på vinterväglag, å det spelar ingen roll om det är "fyrhjulsdrift" för MB Sprinter är lika värdelös ändå,förresten så är väldigt få tillverkare som verkligen har fyrhjulsdrift utan det är 2 hjulsdrift tills att någon jäv...la dator talar om att nu behöver vi drift på alla hjul. Att säjla en bil med AWD och kalla det för fyrhjulsdrift är falsk marknadsföring, lika falsk som landstingledningen är idag, att dom gör ett bra jobb är lika bra som att sälja en trampcykel med stödhjul under beteckningen AWD = kvalificerat skitsnack och svågerpolitik utan grund för sina handlingar, släng både bilar och ledning på skroten, Om det kostar några fler miljoner är väl skit i samma bara vi får vård i tid, och när vi behöver den.
Skrivet 9 feb 2010 20:14 Åke (Ej registrerad)
Året är 2010 och bilen kostar 1,3 miljoner, kan bara vara en ekonom som valt fordonen. Skrattretande helt enkelt när Ni måste ta gamla fordonen. Vad har de för drivlina? Fundera där.
Skrivet 9 feb 2010 23:28 Bil i alla väder (Ej registrerad)
Det är skönt att vi får lite balans i samtalet kring ambulanser från norr. Landstinget skall ställa krav på förarkompetens i stället för krav på bilen. Idag blir jag omkörd av ambulanser utan blå-ljus på 110 väg som minst kör 130 kmh, dom bara försvinner i fjärran. Det verkar inte spela någon roll om det är vinterföre eller ej det är samma fart och dom kräver att vi skall flytta på oss även om det är blåljus. Min fråga får ambulanser framföras med vilken fart som helst? Har ambulanspersonal ingen kunskap om trafikregler och fartgränser samt att det finns andra trafikanter. Jag förstår att dom behöver 4-hjulsdrift för att kunna köra fortare. Nej Landstinget skall satsa på grundläggande körutbildning som krypkörning och start i backe så förarna kan ta sig fram. Nej Landstinget behöver inga fartdårar ge dom ett år i taxi som utbildning dom kör i alla väder. Säg upp förarna och överlåt trafiken på taxiföretagen och sätt in en sjuksköterska som behandlar. Har Landstinget råd med lyxförare?
Skrivet 10 feb 2010 00:25 drabbad (Ej registrerad)
Råkade härom veckan för en olycka och tillkallade ambulans. Bilen körde fast och jag blödde bra från såret. Ambulanspersonalen höll på i en halvtimme för att få loss bilen. sen gick färden mot sjukhuset väldigt långsamt. föraren förklarade att bilen var nyckfull. efter 40 min anlände vi till sjukhuset. hade det inte varit för personalens trevlighet hade jag struntat i bilen efter 5 minuter och tillkallat taxi.
Skrivet 10 feb 2010 02:12 AK (Ej registrerad)
Jag tror att Ambulansforaren i Norrbotten har ratt att problemet sitter mellan ratten och forarstolen. Att Ambulansforare inte fick den bilmarke som de ville ha gor att koregenskaperna sagas ner helt.
Hur kan det vara mojligt att alla mojliga bilmarke klarar av vintervaglag men inte Ambulans typ Mercedes.
Och vad som galler att halla samman inom viss yrkesgrupp kan skada mera an gora nytta, det ska finnas manniskor som vagar tanka sjalv och som vagar sta for sitt asikt. Jag lyfter hatten for dig Ambulansforaren i Norrbotten.
Skrivet 10 feb 2010 11:02 Mike (Ej registrerad)
På vintern kanske vi kan parkera ambulanserna, sedan har man precis som med livbojen... ha utplacerade sparkar man själv kan ta till sjukhuset. Kanske måla dom lite snyggt med röd och vit, söka sponsorpengar hos Timrå IK?!
Skrivet 10 feb 2010 12:17 JC (Ej registrerad)
IQ+ "det finns många tjejpoliser"?????
Hur menar du?
Skrivet 10 feb 2010 12:56 ambulans (Ej registrerad)
Att det idag bara köps in "lastbilar" som ambulanser är något som cheferna är tvungna till. När en del av ambulanspersonalen vägrar (med all rätt) att utföra transporter, tex: kuvös, och tunga iva transporter pga att lastvikten är för hög så har chefen bara ett alternativ. Bilar som är lagliga att framföra, även om det är på bekostnad av sämre framkomlighet och kostnader i form av c-körkortsutbildningar. Kan tillägga att årets körutbildning i Sättna har påvisat att den nya sprinterambulansen har en mycket god framkomlighet i jämförelse med den bakhjulsdrivna viton som var en katastrof. Bara att inse faktun, tyvärr kan man inte få allt på önskelistan.
Skrivet 10 feb 2010 12:58 IQ+ (Ej registrerad)
JC
Med awd kan alla köra.
Skrivet 10 feb 2010 13:23 Anita (Ej registrerad)
Det är roande att läsa hur helt oinsatta männsikor tycks veta bättre än oss som jobbar i branchen...
Det är liksom det som är problemet, att folk som inte kan och inget vet ändå ska bestämma hur det ska vara.
Skrivet 10 feb 2010 15:06 IQ+ (Ej registrerad)
Anita jag håller med, dom är lite väl många förståsigpåarna vi andra som vet att drivning på fyra hjul inte är dubbelt så bra utan minst tio ggr. så bra.
Sedan det andra "bestämma hur det skall vara" man kan ha makt även om man är korkad, i dessa dagar inte ovanligt.
Skrivet 10 feb 2010 15:29 On-spot (Ej registrerad)
On-spot (från VBG) automatiska snökedjor finns tydligen till Sprinter. Men de kanske inte får plats på dessa specialbyggda bilar?